Název projektu | Zajištění koncepčního řešení v oblasti sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce, monitoringu dalšího vzdělávání včetně pilotního ověřování a realizace vybraných aktivit v těchto oblastech |
Trvání projektu | 2010 - 2012 |
Obsahem projektu zpracovávaného pro Národní ústav odborného vzdělávání jsou služby spojené se zajištěním koncepčního řešení v oblasti sladění vzdělávací nabídky s potřebami TP, monitoringu DV včetně pilotního ověřování a realizace vybraných aktivit v těchto oblastech.
Hlavními výstupy projektu budou: kapitola analyticko-koncepční studie, podkladové studie; analýza výsledků dotazníkového šetření v regionech ČR, analýza stávajících informačních produktů; 5 pilotních informačních produktů pro potřeby Národní soustavy kvalifikací a sektorových rad a pro potřeby vzdělavatelů a poradenských institucí; návrh systému ukazatelů pro monitoring DV; návrh systému spolupráce při zjišťování, předávání a sdílení informací pro monitoring DV; metodika uplatnění marketingu v institucích DV a tvorby vzdělávacích programů.
Název projektu | Zajištění koncepčního řešení v oblasti sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce, monitoringu dalšího vzdělávání včetně pilotního ověřování a realizace vybraných aktivit v těchto oblastech |
Trvání projektu | 2010 - 2012 |
Obsahem projektu zpracovávaného pro Národní ústav odborného vzdělávání jsou služby spojené se zajištěním koncepčního řešení v oblasti sladění vzdělávací nabídky s potřebami TP, monitoringu DV včetně pilotního ověřování a realizace vybraných aktivit v těchto oblastech.
Hlavními výstupy projektu budou: kapitola analyticko-koncepční studie, podkladové studie; analýza výsledků dotazníkového šetření v regionech ČR, analýza stávajících informačních produktů; 5 pilotních informačních produktů pro potřeby Národní soustavy kvalifikací a sektorových rad a pro potřeby vzdělavatelů a poradenských institucí; návrh systému ukazatelů pro monitoring DV; návrh systému spolupráce při zjišťování, předávání a sdílení informací pro monitoring DV; metodika uplatnění marketingu v institucích DV a tvorby vzdělávacích programů.
Název projektu | Podpora technických a přírodovědných oborů |
Trvání projektu | 2009 |
Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání (NOZV) zpracovala analytickou studii "Průzkum požadavků zaměstnavatelů na absolventy technických a přírodovědných oborů", která je součástí projektu "Podpora technických a přírodovědných oborů". Gestorem tohoto projektu je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Podrobnosti k tomuto projektu na stánkách MŠMT naleznete zde
NOZV prezentovala výsledky své práce v rámci tohoto projektu na expertním semináři, pořádaném MŠMT. Další informace a výstupy ze semináře:
Program semináře
Prezentace hlavních výstupů NOZV (J.Braňka)
Výstupy z projektu:
Průzkum požadavků zaměstnavatelů na absolventy technických a přírodovědných oborů. Praha, NOZV-NVF 2009.
Název projektu | Nerovnosti v šancích na vzdělání: jejich rozsah, zdroje, sociální a ekonomické důsledky, strategie řešení |
Trvání projektu | 2004 - 2009 |
Pětiletý projekt (2004-2009) v rámci výzkumného programu MPSV "Moderní společnost a její proměny". Hlavním řešitelem je Sociologický ústav Akademie věd, spoluřešiteli jsou Národní observatoř a NUOV. Projekt zkoumá zdroje nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a soustředí se na vysvětlení principů a mechanismů jejich reprodukce. Národní observatoř se v rámci projektu zabývá otázkami dalšího vzdělávání, faktory a barierami účasti v něm z hlediska možností kompenzace vzdělanostních nerovností vznikajících v průběhu formálního vzdělávání.
Výstupy z projektu:
Nerovnosti v účasti dospělých na dalším vzdělávání. Working Paper NOZV-NVF č. 1/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Matoušková, Z., Vymazal, J.: Vliv informačních a komunikačních technologií na další vzdělávání. Working Paper NVF-NOZV č. 3/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Jedličková, P.: Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání : nerovnosti v zapojení do informační společnosti. Working Paper 5/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Název projektu | Overseas Information Monitor Reports |
Trvání projektu | 2007 - 2008 |
V rámci projektu je postupně zpracováno pět tématických analyticko-popisných zpráv informujících o systému odborného vzdělávání, trhu práce a související legislativě v ČR. Zadavatelem projektu je japonská OVTA (Overseas Vocational Training Association). První zpráva obsahuje přehled a stručný popis legislativy vztahující se k trhu práce a zaměstnanosti, druhá analyzuje aktuální situaci na trhu práce, třetí popisuje systém a politiku odborného vzdělávání, čtvrtá se zabývá standardy a hodnocením odborného vzdělávání a pátá zpráva monitoruje podmínky vztahující se k zahraniční mobilitě pracovní síly.
Výstupy z projektu:
Overseas monitroing reports : the Czech Republic. Praha, NOZV-NVF 2007.
Výstupy z projektu na stránkách zadavatele projektu (v japonštině):
Pracovní právo
Trh práce
Odborné vzdělávání (Část I)
Odborné vzdělávání (Část II)
Název projektu | Strategie celoživotního učení |
Trvání projektu | 2007 |
Projekt je zadán MŠMT na základě výzvy orgánů Evropské komise, aby členské země zpracovaly Národní strategie celoživotního učení zasazené do evropského kontextu. Cílem projektu je vytvořit strategický materiál opírající se o evropské a národní strategické dokumenty, identifikující silná a slabá místa v jednotlivých sektorech celoživotního vzdělávání a vytyčující hlavní strategické směry a opatření pro další rozvoj.
Tým NOZV má na starosti analýzy a formulaci strategických opatření v rámci oblasti dalšího vzdělávání.
Název projektu | TrainSME |
Trvání projektu | 2004 - 2007 |
Dvouapůlletý pilotní projekt TrainSME (Innovative Vocational Training Approaches in Small and Micro Enterprises) realizovaný v rámci programu Leonardo da Vinci v období 2004-2007. Projekt se zaměřil na zkvalitnění systémů odborného vzdělávání v malých a mikro podnicích vytvořením a ověřením jednoduchých nástrojů určených k identifikaci vzdělávacích potřeb. Jeho cílem bylo též zvýšení celkové informovanosti o možnostech odborného vzdělávání zejména v mikropodnicích. Koordinátorem projektu byl Multidisciplinary European Research Institute z rakouského Grazu. Dalšími partnerskými zeměmi vedle Rakouska a České republiky byly Bulharsko, Finsko, Maďarsko, Německo a Řecko. Závěrečná konference projektu se konala 15. 3. 2007 v bulharské Staré Zagoře. Více informací na www.trainsme.net.
Hlavním výstupem projektu je tzv. Soubor elektronických nástrojů pro zjišťování vzdělávacích potřeb a tištěné Kompendium. Kompendium poskytuje všeobecné informace o projektu, podrobný popis vytvořených elektronických nástrojů a způsobu jejich využití i veškerá další zjištění nabytá během prací na projektu. Elektronická verze souboru nástrojů určená k volnému využití je v české verzi dostupná na http://www.merig.org/trainsme/toolkit/toolkit/cz/index.htm. Pomocí interaktivních dotazníků lze posoudit celkovou situaci v profesním vzdělávání v podniku, ohodnotit odborný profil jednotlivých pracovníků a získat doporučení, co je třeba v odborném rozvoji zlepšit a jaké vzdělávání zvolit.
Název projektu | EVABCOM |
Trvání projektu | 2003 - 2005 |
Dvouletý projekt EVABCOM (Evaluation of vocational competence development through development tasks based on the work process) byl v rámci programu Leonardo da Vinci realizován v letech 2003 - 2005. Tento pilotní projekt měl za cíl ověřit a rozvinout metodické přístupy zaměřené na definování pracovních úkolů v moderních rychle se rozvíjejících profesích a na vyhodnocování stupně získávání profesních kompetencí v rámci přípravy studentů. Projekt koordinoval institut ITB University of Bremen (další partneři: Škoda auto, a.s., VW Slovakia, MotorPolska, VW Bildungsinstitut Zwickau, L´Oreal France, Cereq - Francie, University of Sterling - Velká británie). Národní observatoř se v projektu zaměřovala na hodnocení kompetencí v rámci profese mechatronik. Zajišťovala adaptaci metody hodnocení na podmínky českého a slovenského prostředí a ve spolupráci s podniky realizovala semináře s dělníky a učni. Výsledkem projektu jsou metodiky vedení seminářů, popis stěžejních pracovních úkolů profese mechatronik, Závěrečná konference k výsledkům projektu se v Praze uskutečnila v srpnu 2005.
Výstupy z projektu:
Prezentace na konferenci:
Název projektu | Dosažení lisabonských cílů: přínos odborného vzdělávání |
Trvání projektu | 2004 |
V roce 2004 probíhal analytický projekt přípravy studie pro Maastrichtskou konferenci ministrů školství členských zemí EU v prosinci 2004. Národní observatoř byla v projektu součástí mezinárodního konsorcia, které bylo vedeno Qualification Curriculum Authority (Velká Británie) a jehož dalšími partnery byly významné evropské instituce v oblasti vzdělávání (BIBB - Německo, ITB - Německo, CEREQ - Francie, ISFOL - Itálie, CINOP - Holandsko, Danish Technological Institut - Dánsko, Navigator Consulting Group - Řecko). Klíčovými tématy zprávy bylo vyhodnocení vývoje národních systémů odborného vzdělávání směrem k lisabonským cílům, identifikace inovačních procesů ve vzdělávání a analýza pokroku v rozvoji kompetencí pro evropský trh práce. Národní observatoř zpracovala podkladové národní zprávy za ČR, Polsko a Slovensko a podílela se na konečné podobě celé studie.
Více informací na http://www.refernet.org.uk/35.htm.
Výstupy z projektu:
Vocational education and training - key to the future (Synthesis from Cedefop). Thessaloniki, Cedefop 2004. ISBN 92-896-0329-1.
Název projektu | Modernizace odborného vzdělávání v České republice |
Trvání projektu | 1997 - 2003 |
Obsahem projektu byla každoroční pravidelná zpráva, publikovaná v letech 1997 - 2001, která podávala přehled o politice počátečního a dalšího vzdělávání, o aspektech financování a legislativy, o zapojení sociálních partnerů, o vlivu bilaterální a multilaterální podpory ze zahraničních zdrojů. Studie vyústila ve formulaci problémů a výzev pro rozvoj odborného vzdělávání z hlediska jeho vazeb na trh práce.
Za roky 2002 a 2003 byla zpráva vydávána v podobě krátkého přehledu změn, ke kterým došlo v daném roce, včetně aktualizace časových řad a datových souborů.
Výstupy z projektu:
Modernisation of vocational education and training in the Czech Republic.Torino, ETF, aktualizace 1999.
Report on the vocational education and training system - Czech Republic 1999. Torino, ETF 1999.
Vocational education and training in the Czech Republic 2001. Torino, ETF 2001.
Modernisation of Vocational Education and Training in Transition Countries, National Report. Praha, NOZV-NVF, up-date 2001.
Short Country Report on Recent Developments in Education, Training and Employment Policy - Czech Republic. Praha, NOZV-NVF 2002.
Short Country Report on Recent Developments in Education, Training and Employment Policy - Czech Republic. Praha, NOZV-NVF 2003.
Název projektu | Country Monograph |
Trvání projektu | 2001 |
Studie o odborném vzdělávání a politice zaměstnanosti v ČR zpracovaná v roce 2001 jako podkladový materiál pro Evropskou vzdělávací nadaci a Evropskou komisi. Poskytuje přehled o legislativním prostředí, prioritách politiky vlády, implementačních strukturách a finančních i personálních zdrojích systému odborného vzdělávání a služeb zaměstnanosti z hlediska: I) relevance struktury a obsahu politik vzhledem k potřebám trhu práce; II) schopnosti systému odborného vzdělávání a systému služeb zaměstnanosti přispívat k sociálnímu začleňování znevýhodněných skupin mládeže i dospělých a k zajišťování rovných příležitostí; III) podpory rozvoje podnikatelských dovedností a mobility na trhu práce.
Výstupy z projektu:
Country Monograph Česká republika: posouzení kapacit odborného vzdělávání a služeb zaměstnanosti z hlediska realizace politiky zaměstnanosti a přípravy na ESF (podkladová studie). Praha, NOZV-NVF 2001.
Monographs Candidate Countries: Vocational Education and Training and Employment services in the Czech Republic. Torino, ETF 2002. ISBN 92-9157-292-6.
Název projektu | Memorandum o celoživotním učení |
Trvání projektu | 2001 |
Projekt byl realizován v roce 2001 z iniciativy MŠMT. Jeho cílem bylo zabezpečení konzultačního procesu k Memorandu o celoživotním učení, které vydala Evropská komise v listopadu 2000. Národní observatoř koordinovala širokou odbornou diskusi k šesti základním tématům Memoranda: (i) Nové základní dovednosti pro všechny, (ii) více investic do lidských zdrojů, (iii) inovace metod vzdělávání, (iv) uznávání výsledků vzdělávání, (v) změny v poradenství, (iv) přiblížení učení domovu.
Výstupy z projektu:
Konzultační proces k Memorandu o celoživotním učení : Česká republika (závěrečná zpráva). Praha, NOZV-NVF 2001.
Consultation process on the Memorandum on Lifelong Learning, Czech Republic (a final report). Praha, NOZV-NVF 2001.
Název projektu | Soubor klíčových statistických ukazatelů (Key Indicators) |
Trvání projektu | 1998 - 2003 |
Každoročně v letech 1998-2003 Národní observatoř zpracovávala podle zadání ETF vybrané ukazatele trhu práce a vzdělávání týkající se ekonomické aktivity skupin obyvatelstva, účasti na vzdělávání, předčasných odchodů ze vzdělávání, vzdělávacího procesu a pedagogických pracovníků, celoživotního vzdělávání, financování odborného vzdělávání z veřejných i soukromých zdrojů. Přehledy pokrývající období 1989, 1993-2003 sloužily k vzájemnému porovnání tehdejší situace v zemích střední a východní Evropy a některých dalších zemí.
Výstupy z projektu:
Klíčové ukazatele - Odborné vzdělávání a příprava ve střední a východní Evropě. Praha, NOZV-NVF 1998.
Klíčové ukazatele - Odborné vzdělávání a příprava ve střední a východní Evropě. Praha, NOZV-NVF 1999. ISBN 80-211-0317-5.
Key Indicators 2000 - Vocational Education and Training in Central and Eastern Europe. Torino, ETF 2001. ISBN 92-9157-246-2.
Klíčové ukazatele 2000 - Odborné vzdělávání a příprava ve střední a východní Evropě.Praha, NOZV-NVF 2001. ISBN 80-238-7172-2
Key indicators 2001. Praha, NOZV-NVF 2001.
Key indicators 2002. Praha, NOZV-NVF 2003.
Key indicators 2003. Praha, NOZV-NVF 2003.
Název projektu | Vzděláváním proti sociální exkluzi |
Trvání projektu | 2000-2001 |
Projekt (2000-2001), iniciovaný ETF v partnerských zemích střední a východní Evropy. Studie analyzovala situaci skupin ohrožených sociální exkluzí a z tohoto hlediska zhodnotila opatření státní politiky zaměstnanosti a vzdělávání. Byl zpracován přehled projektů a metodických přístupů, které mohou sloužit jako příklady dobré praxe při řešení důsledků a prevenci sociální exkluze vůči jednotlivým ohroženým skupinám. ETF připravila srovnávací analýzu situace v jednotlivých zemích.
Název projektu | Výzkum odborného vzdělávání ve střední a východní Evropě |
Trvání projektu | 1999-2000 |
Projekt byl součástí přípravy pravidelné zprávy Cedefopu o stavu výzkumu v oblasti odborného vzdělávání v Evropě. Národní Observatoř koordinovala práce expertů z 11 zemí střední a východní Evropy, kteří připravovali podklady o výzkumných projektech v jednotlivých zemích. Národní observatoř zpracovala srovnávací analýzu (1999-2000) zaměření výzkumu v oblasti odborného vzdělávání a trhu práce, v jejímž rámci byla rovněž identifikována bílá místa a priority pro další výzkum.
Výstupy z projektu:
Research on Vocational Education and Training at the Crossroads of Transition in Central and Eastern Europe: Comparative Analysis of Eleven Countries. In: 2nd Report on VET Research in Europe. Luxembourg, OOPEC 2001. ISBN 92-896-0034-0
Název projektu | Další odborné vzdělávání v ČR |
Trvání projektu | 1999 |
Přehledová zpráva, vydaná v r. 1999, která popisuje stav a bariéry rozvoje dalšího odborného vzdělávání v ČR, vzdělávání v podnicích, trh vzdělávacích služeb, iniciativy donorů, další odborné vzdělávání jako součást aktivní politiky zaměstnanosti, sektorové projekty rozvoje lidských zdrojů.
Výstupy z projektu:
Přehled o dalším odborném vzdělávání v České republice. Praha, NOZV-NVF 1999.
Overview of Continuing Vocational Education and Training in the Czech Republic. Torino, ETF 1999.
Název projektu | Přechod mládeže ze školy do zaměstnání |
Trvání projektu | 1997 - 1999 |
Projekt (1997-1999), ve kterém Observatoř působila jako Národní koordinátor přípravy komparativní studie OECD. Výsledky projektu (národní zpráva, analytická studie o situaci v ČR, tematická komparativní studie) podávají ucelenou analýzu situace v ČR na podkladě srovnání s vybranými zeměmi OECD. Na závěr projektu byl uspořádán seminář, kterého se zúčastnili domácí i zahraniční odborníci. Cílem semináře bylo prezentovat výsledky projektu, závěry posledních šetření a analýz absolventů škol v ČR a seznámit se s přístupy a analytickými schématy v zemích OECD.
Výstupy z projektu:
Přechod mezi počátečním vzděláváním a zaměstnáním : background report. Praha, NOZV-NVF 1997.
Přechod mezi počátečním vzděláváním a zaměstnáním, rozbor situace - Česká republika. Praha, NOZV-NVF 1997.
The transition from initial education to working life, Country Note: The Czech Republic. Praha, NOZV-NVF 1997.
Problémy přechodu mládeže ze školy do zaměstnání : sborník ze semináře. Praha, NOZV- NVF 1999.
Název projektu | Role sociálních partnerů v odborném vzdělávání |
Trvání projektu | 1998 |
Součást mezinárodního srovnávacího projektu ETF (1998). Studie informuje o situaci a podmínkách zapojení sociálních partnerů v odborném vzdělávání v ČR a hodnotí zejména: právní rámec, finanční aspekty a organizační strukturu sociálního partnerství v ČR. K diskusi nad závěry národní studie zorganizovala Observatoř seminář se zahraniční účastí zaměřený na úlohu sociálních partnerů v procesu přípravy standardů odborného vzdělávání a při spolufinancování odborného vzdělávání.
Výstupy z projektu:
Národní zpráva o roli sociálních partnerů v rozvoji odborného vzdělávání v České republice. Praha, NOZV-NVF 1997.
Sborník ze semináře Úloha sociálních partnerů ve vývoji kvalifikačních standardů a ve financování odborného vzdělávání. Praha, NOZV-NVF 1998.
Proceedings from the Seminar on the Role of Social Partners in the Development of Qualification Standards and in the Financing of VET. Praha, NOZV-NVF 1998.