LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003

Zpět

2005

Odborné vzdělávání v České republice

Odborné vzdělávání v České republice (přehledová zpráva). Praha, ReferNet 2005.
Jedná se o první vydání studie, která přehledovým způsobem mapuje systém počátečního i dalšího odborného vzdělávání v České republice. Studie byla zpracována kolektivem autorů z různých institucí v rámci projektu ReferNet, jehož zadavatelem je Evropské centrum pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Kromě základních informací o systému českého odborného vzdělávání na všech jeho úrovních, o vzdělávání učitelů a školitelů, hodnocení, systému poradenství a financování odborného vzdělávání, obsahuje studie i základní statistická data a grafická schémata. Studie byla zpracována v české a anglické verzi a je každoročně aktualizována. Aktualizovaná vydání jsou umístěna na webových stránkách projektu ReferNet.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Kvalita lidských zdrojů

Czesaná, V., Matoušková, Z., Havlíčková, V., Kofroňová, O., Vymazal, J. : Kvalita lidských zdrojů. Working Paper NOZV-NVF č. 5/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je zaměřena na analýzu vybraných charakteristik kvality lidských zdrojů ČR a jejich mezinárodní srovnání především s členskými státy EU. První část je věnována vyhodnocení nabídky kvalifikací, druhá část se zabývá problematikou poptávky po kvalifikacích a dalším odborným vzděláváním zaměstnanců. Nabídka kvalifikací je analyzována podle úrovně funkční gramotnosti dospělé populace a patnáctileté populace. Dále je vyhodnocena vzdělanostní struktura obyvatelstva ve věku 25 - 64 let podle nejvyšší dosažené úrovně vzdělání. Pozornost je věnována rozdílům v účasti populace na sekundárním a terciárním vzdělávání v ČR a v zemích EU. Poptávka po kvalifikacích je zkoumána na základě výsledků šetření na podnicích. Jsou vyhodnoceny názory podniků na nedostatkové kvalifikace a na nedostatky v kompetencích pracovních sil a je analyzován přístup podniků k rozvoji lidských zdrojů.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Projekce zaměstnanosti v ČR

Havlíčková, V., Šímová, Z., Vymazal, J. : Projekce zaměstnanosti v ČR na období 2005-10 v členění dle ekonomických odvětví. Working Paper NOZV-NVF č. 4/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je věnována zpracování kvantitativní projekce zaměstnanosti pro Českou republiku do r.2010 s rozdělením do 15 ekonomických odvětví. Jejím cílem je připravit vstupní data pro naplnění kvantitativního modelu pro předvídání potřeby kvalifikací pro pracovní trh. Studie ukazuje přístup ke zpracování projekce zaměstnanosti a popisuje zdroje informací, které byly při projekci využity. Pozornost je věnována minulým vývojovým trendům zaměstnanosti v západní Evropě a možným analogiím pro budoucí zaměstnanost v ČR, jsou využívány informace z Evropské komise, z podkladové studie o odvětvové projekci zaměstnanosti v ČR do r. 2010 a také názory českých expertů na budoucí vývoj. Odvětvová projekce zaměstnanosti pro ČR do r. 2010 je zpracována ve třech variantách včetně popisu postupu jejich vzniku a přehledu faktorů, které budou mít na vývoj zaměstnanosti vliv.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Kofroňová, O., Czesaná, V., Vymazal, J. : Účast v dalším vzdělávaní pracovníků kvalifikačně náročných profesí v ČR a EU. Working Paper NOZV-NVF č. 3/2005. Praha, NOZV-NVF, 2005.
Studie je zaměřena na analýzu účasti pracovníků ve věku 25-64 let, kteří zastávají kvalifikačně náročné profese v dalším vzdělávání. První kapitola charakterizuje skupinu pracujících ve vysoce kvalifikačně náročných činnostech (tj. následující skupiny zaměstnání: Zákonodárci, vedoucí a řídící pracovníci - KZAM 1, Vědečtí a odborní duševní pracovníci - KZAM 2, Techničtí, zdravotničtí, pedagogičtí pracovníci a pracovníci v příbuzných oborech - KZAM 3) z hlediska jejich podílu na zaměstnanosti a dalších proměnných (věku, pohlaví, vzdělání, odvětvové a regionální struktury). Další kapitoly jsou věnovány vlastní analýze účasti na dalším vzdělávání, která zahrnuje formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení včetně srovnání situace v ČR a EU. Hledají se odpovědi na otázky jak věk, pohlaví, úroveň a obor počátečního vzdělání, sektor a region, kde zaměstnaní pracují, ovlivňuje míru účasti v dalším vzdělávání.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Kadeřábková, A. : Kvalitativní náročnost české ekonomiky v mezinárodním srovnání. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie obsahuje hodnocení strukturálních a výkonnostních charakteristik a úrovně konkurenceschopnosti české ekonomiky s využitím souboru ukazatelů sledovaných v pravidelných zprávách Evropskou komisí. Analyzuje makro a mikroekonomická hlediska konkurenceschopnosti, přičemž využívá metodologii matice hodnocení znalostí vytvořenou Světovou bankou (KAM). Dále se studie soustřeďuje na hodnocení efektů konkurenceschopnosti České republiky vůči průměru EU-25 a skupině původních a nových členských zemí. Při hodnocení je využita vlastní metodologie a výsledky expertního šetření prováděného Světovým ekonomickým fórem a dat EUROSTATu. Pozornost je věnována také podrobnějšímu hodnocení znalostně náročných aktivit realizovaných na území České republiky.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Czesaná, V., Matoušková, Vymazal, J. : Nerovnosti v účasti dospělých na dalším vzdělávání. Working Paper NOZV-NVF č. 1/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je zaměřena na analýzu účasti dospělé populace v dalším vzdělávání. Je proveden rozbor rozdílů v přístupu jednotlivých sociálních skupin k formálnímu vzdělávání, ke kurzům neformálního vzdělávání a k sebevzdělávání. První část studie obsahuje mezinárodní srovnání, v jehož rámci je identifikována pozice ČR mezi zeměmi EU 25. Hledají se odpovědi na otázky jakou roli hraje pohlaví, věk, úroveň počátečního vzdělání, postavení na trhu práce a charakter regionu bydliště a v jaké míře se tyto faktory promítají do nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a EU. Ve druhé části studie je uveden podrobnější rozbor specifických skupin obyvatelstva z hlediska účasti v dalším vzdělávání a vybraných aspektů této účasti.. Pozornost je věnována vlivům spojeným s charakterem pracovního úvazku a sebezaměstnáním. Dále jsou sledovány rozdíly v zapojení jednotlivých skupin do rekvalifikací a vývoj a úspěšnost studia dospělé populace na školách střední a terciární úrovně.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

Text ve formátu PDF Vocational education and training in the Czech Republic. Praha, NOZV-NVF, NÚOV 2005.