Odborné vzdělávání v České republice (přehledová zpráva). Praha, ReferNet 2005.
Jedná se o první vydání studie, která přehledovým způsobem mapuje systém počátečního i dalšího odborného vzdělávání v České republice. Studie byla zpracována kolektivem autorů z různých institucí v rámci projektu ReferNet, jehož zadavatelem je Evropské centrum pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Kromě základních informací o systému českého odborného vzdělávání na všech jeho úrovních, o vzdělávání učitelů a školitelů, hodnocení, systému poradenství a financování odborného vzdělávání, obsahuje studie i základní statistická data a grafická schémata. Studie byla zpracována v české a anglické verzi a je každoročně aktualizována. Aktualizovaná vydání jsou umístěna na webových stránkách projektu ReferNet.
Plný text ke stažení
Czesaná, V., Matoušková, Z., Havlíčková, V., Kofroňová, O., Vymazal, J. : Kvalita lidských zdrojů. Working Paper NOZV-NVF č. 5/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je zaměřena na analýzu vybraných charakteristik kvality lidských zdrojů ČR a jejich mezinárodní srovnání především s členskými státy EU. První část je věnována vyhodnocení nabídky kvalifikací, druhá část se zabývá problematikou poptávky po kvalifikacích a dalším odborným vzděláváním zaměstnanců. Nabídka kvalifikací je analyzována podle úrovně funkční gramotnosti dospělé populace a patnáctileté populace. Dále je vyhodnocena vzdělanostní struktura obyvatelstva ve věku 25 - 64 let podle nejvyšší dosažené úrovně vzdělání. Pozornost je věnována rozdílům v účasti populace na sekundárním a terciárním vzdělávání v ČR a v zemích EU. Poptávka po kvalifikacích je zkoumána na základě výsledků šetření na podnicích. Jsou vyhodnoceny názory podniků na nedostatkové kvalifikace a na nedostatky v kompetencích pracovních sil a je analyzován přístup podniků k rozvoji lidských zdrojů.
Plný text ke stažení
Havlíčková, V., Šímová, Z., Vymazal, J. : Projekce zaměstnanosti v ČR na období 2005-10 v členění dle ekonomických odvětví. Working Paper NOZV-NVF č. 4/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je věnována zpracování kvantitativní projekce zaměstnanosti pro Českou republiku do r.2010 s rozdělením do 15 ekonomických odvětví. Jejím cílem je připravit vstupní data pro naplnění kvantitativního modelu pro předvídání potřeby kvalifikací pro pracovní trh. Studie ukazuje přístup ke zpracování projekce zaměstnanosti a popisuje zdroje informací, které byly při projekci využity. Pozornost je věnována minulým vývojovým trendům zaměstnanosti v západní Evropě a možným analogiím pro budoucí zaměstnanost v ČR, jsou využívány informace z Evropské komise, z podkladové studie o odvětvové projekci zaměstnanosti v ČR do r. 2010 a také názory českých expertů na budoucí vývoj. Odvětvová projekce zaměstnanosti pro ČR do r. 2010 je zpracována ve třech variantách včetně popisu postupu jejich vzniku a přehledu faktorů, které budou mít na vývoj zaměstnanosti vliv.
Plný text ke stažení
Kofroňová, O., Czesaná, V., Vymazal, J. : Účast v dalším vzdělávaní pracovníků kvalifikačně náročných profesí v ČR a EU. Working Paper NOZV-NVF č. 3/2005. Praha, NOZV-NVF, 2005.
Studie je zaměřena na analýzu účasti pracovníků ve věku 25-64 let, kteří zastávají kvalifikačně náročné profese v dalším vzdělávání. První kapitola charakterizuje skupinu pracujících ve vysoce kvalifikačně náročných činnostech (tj. následující skupiny zaměstnání: Zákonodárci, vedoucí a řídící pracovníci - KZAM 1, Vědečtí a odborní duševní pracovníci - KZAM 2, Techničtí, zdravotničtí, pedagogičtí pracovníci a pracovníci v příbuzných oborech - KZAM 3) z hlediska jejich podílu na zaměstnanosti a dalších proměnných (věku, pohlaví, vzdělání, odvětvové a regionální struktury). Další kapitoly jsou věnovány vlastní analýze účasti na dalším vzdělávání, která zahrnuje formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení včetně srovnání situace v ČR a EU. Hledají se odpovědi na otázky jak věk, pohlaví, úroveň a obor počátečního vzdělání, sektor a region, kde zaměstnaní pracují, ovlivňuje míru účasti v dalším vzdělávání.
Plný text ke stažení
Kadeřábková, A. : Kvalitativní náročnost české ekonomiky v mezinárodním srovnání. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie obsahuje hodnocení strukturálních a výkonnostních charakteristik a úrovně konkurenceschopnosti české ekonomiky s využitím souboru ukazatelů sledovaných v pravidelných zprávách Evropskou komisí. Analyzuje makro a mikroekonomická hlediska konkurenceschopnosti, přičemž využívá metodologii matice hodnocení znalostí vytvořenou Světovou bankou (KAM). Dále se studie soustřeďuje na hodnocení efektů konkurenceschopnosti České republiky vůči průměru EU-25 a skupině původních a nových členských zemí. Při hodnocení je využita vlastní metodologie a výsledky expertního šetření prováděného Světovým ekonomickým fórem a dat EUROSTATu. Pozornost je věnována také podrobnějšímu hodnocení znalostně náročných aktivit realizovaných na území České republiky.
Plný text ke stažení
Czesaná, V., Matoušková, Vymazal, J. : Nerovnosti v účasti dospělých na dalším vzdělávání. Working Paper NOZV-NVF č. 1/2005. Praha, NOZV-NVF 2005.
Studie je zaměřena na analýzu účasti dospělé populace v dalším vzdělávání. Je proveden rozbor rozdílů v přístupu jednotlivých sociálních skupin k formálnímu vzdělávání, ke kurzům neformálního vzdělávání a k sebevzdělávání. První část studie obsahuje mezinárodní srovnání, v jehož rámci je identifikována pozice ČR mezi zeměmi EU 25. Hledají se odpovědi na otázky jakou roli hraje pohlaví, věk, úroveň počátečního vzdělání, postavení na trhu práce a charakter regionu bydliště a v jaké míře se tyto faktory promítají do nerovností v přístupu ke vzdělání v ČR a EU. Ve druhé části studie je uveden podrobnější rozbor specifických skupin obyvatelstva z hlediska účasti v dalším vzdělávání a vybraných aspektů této účasti.. Pozornost je věnována vlivům spojeným s charakterem pracovního úvazku a sebezaměstnáním. Dále jsou sledovány rozdíly v zapojení jednotlivých skupin do rekvalifikací a vývoj a úspěšnost studia dospělé populace na školách střední a terciární úrovně.
Plný text ke stažení
Vocational education and training in the Czech Republic. Praha, NOZV-NVF, NÚOV 2005.