LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003

Zpět

2006

Přístupy inovačních podniků k získávání a rozvoji lidských zdrojů

Matoušková, Z., Kofroňová, O. : Přístupy inovačních podniků k získávání a rozvoji lidských zdrojů. Working Paper NOZV-NVF č. 1/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Stěžejní částí studie je analýza založená na výsledcích šetření na inovačních podnicích v ČR v roce 2005 a 2006. Nejprve je zkoumán vztah mezi velikostí podniku, vlastnictvím a inovačním typem podniku, rozsah, význam a roční intenzita jednotlivých inovačních aktivit podniku ve vazbě na základní typy inovačních podniků. Dále jsou sledovány charakteristiky vzdělávání v souvislostech s typy inovačních podniků a pracovními pozicemi s rozdílnou kvalifikační náročností, je zkoumáno využívání pobídek ke zvýšení účasti zaměstnanců na dalším vzdělávání a přístup ke kontrole kvality vzdělávání a k hodnocení výsledků/přínosů vzdělávání, atd.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Ročenka konkurenceschopnosti České republiky

Ročenka konkurenceschopnosti České republiky. Praha 2006.
Ročenka je společným výstupem dvou pracovišť – Centra ekonomických studií Vysoké školy ekonomie a managementu a Národní observatoře zaměstnanosti a vzdělávání. Konkurenceschopnost je hodnocena z hlediska čtyř klíčových aspektů: makroekonomická výkonnost a stabilita, institucionální kvalita, inovační výkonnost a kvalita lidských zdrojů. Národní observatoř je zpracovatelem kapitoly týkající se kvality lidských zdrojů.
1. část – Ukazatele
Poskytuje souhrnný přehled základních vybraných ukazatelů, objasňuje jejich analytický význam, stručně hodnotí pozici ČR v mezinárodním srovnání a odkazuje na související informační zdroje.
2. část – Analýza
Druhá část ročenky obsahuje hlubší analýzu jednotlivých aspektů konkurenceschopnosti, s důrazem na její znalostně založené charakteristiky. Kapitola zpracovaná Národní observatoří (Kvalita lidských zdrojů) se zabývá hodnocením úrovně znalostí a dovedností české populace, její profesní a geografickou mobilitou, účastí na vzdělávání, mírou podnikového vzdělávání a investic do vzdělávání, dále také vybaveností technologicky náročných odvětví lidskými zdroji a přílivem absolventů terciárního vzdělávání.
1. část - Ukazatele: Kapitola Kvalita lidských zdrojů Text ve formátu PDF
2. část - Analýza: Kapitola Kvalita lidských zdrojů Text ve formátu PDF

 

Czesaná, V., Matoušková, Z.: Účast a bariéry vzdělávání starších osob. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie zkoumá míru a faktory zapojení starších osob do dalšího vzdělávání. Je charakterizována současná úroveň kvalifikace a dovedností starších osob oproti mladším generacím. Rozsah a formy účasti starších věkových skupin české populace na dalším vzdělávání jsou srovnány s jejich evropskými protějšky. Jsou rozebrány i další souvislosti, jako pohlaví a úroveň vzdělání. Poslední část studie je zaměřena na faktory omezující zájem a možnosti starších osob doplňovat si své znalosti a jsou identifikovány ty z nich, jejichž význam s narůstajícím věkem sílí.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Continuing vocational education and training

Continuing vocational education and training : detailed analyses. ReferNet 2006.
Zpráva vypracovaná podle jednotné osnovy Cedefopu pro evropskou síť Refernet umožňuje porovnat situaci v dalším profesním vzdělávání mezi zeměmi EU. Pohled na další odborné vzdělávání je členěn podle toho, zda se jedná o veřejně podporované další vzdělávání, o vzdělávání určené pro nezaměstnané či další skupiny ohrožené na trhu práce, o vzdělávání z iniciativy podniků či sociálních partnerů nebo o vzdělávání na základě osobního zájmu. Zmíněny jsou i alternativní moderní formy vzdělávání (distanční vzdělávání, e-learning). Studie je k dispozici pouze v angličtině.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Matoušková, Z., Vymazal, J. : Vliv informačních a komunikačních technologií na další vzdělávání. Working Paper NVF-NOZV č. 3/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie je zaměřená na vliv ICT na formy a obsah vzdělávání. Zkoumá mimo jiné úroveň vybavenosti domácností ČR počítačem a připojením k internetu ve srovnání s EU a z hlediska rozdílů mezi jednotlivými typy domácností, lokalit apod. Pozornost je věnována také digitální gramotnosti, která je zkoumána z hlediska věku, úrovně vzdělání, postavení na trhu práce. Studie se zabývá také využíváním internetu ke vzdělávacím aktivitám a využíváním počítačů ve výuce pedagogy.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Vybrané faktory rozdílů v účasti na dalším vzdělávání

Czesaná, V., Kofroňová, O., Vymazal, J.: Vybrané faktory rozdílů v účasti na dalším vzdělávání : výsledky dotazníkového šetření. Working Paper NVF-NOZV č. 4/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie je zaměřena na analýzu faktorů, které ovlivňují rozdíly v účasti dospělé populace na dalším vzdělávání. Vychází z výsledků dotazníkového šetření jednotlivců ve věku 25-64 let, které proběhlo v roce 2005/06, v němž byla data členěna podle věku, pohlaví, vzdělání, postavení na trhu práce, profesních skupin, příjmů, velikosti místa bydliště. Vedle míry účasti na vzdělávání jsou sledovány i charakteristiky kurzů, jejich vazba na zaměstnání a způsob jejich financování. Pro rozbor příčin, proč se některé skupiny dospělých neúčastní vzdělávání, bylo využito faktorové analýzy. Tato identifikovala jak rizikové sociální skupiny, které se dále nevzdělávají tak bariéry, které omezují jejich přístup ke vzdělávání.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání

Jedličková, P. : Přístup k využívání ICT z hlediska dalšího vzdělávání : nerovnosti v zapojení do informační společnosti, Working Paper NVF-NOZV č. 5/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie se zabývá problematikou tzv. "digital divide". Rozebírá charakteristiky nerovného přístupu k využívání informačních a komunikačních technologií a faktory, které rozřazují jednotlivce, skupiny a regiony na opačné strany digitální propasti. Jsou provedena srovnání s využitím dat EUROSTATU a OECD, která vyhodnocují situaci v ČR v rámci EU a komentují ji na pozadí celosvětových trendů vývoje informační společnosti.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Další vzdělávání v ČR

Czesaná, V., Matoušková, Z., Havlíčková, V. : Další vzdělávání v ČR, Working Paper NOZV-NVF č. 6/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie podává přehled o základních koncepčních dokumentech ČR a EU, které se zabývají rozvojem dalšího vzdělávání jako důležité složky celoživotního učení. Je vyhodnoceno postavení ČR z hlediska rozvoje dalšího vzdělávání v rámci EU, provedena analýza vzdělanostní struktury obyvatelstva, jazykových a ICT dovedností a analýza účasti dospělé populace v jednotlivých formách dalšího vzdělávání. Vše je zpracováno v širším kontextu celkového rámce, ve kterém se další vzdělávání odehrává včetně komparace základních ekonomických a demografických charakteristik ČR a EU.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Czesaná, V., Havlíčková, V., Šímová, Z.: Podpora vzdělávání starších osob. Working Paper NVF-NOZV č. 7/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie je vyhodnocuje ruzné formy podpory vzdelávání starších pracovníku, které prispívají ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti na trhu práce. Nejprve je zmapován soucasný legislativní rámec a programová podpora úcasti starších osob v dalším vzdelávání v CR a zhodnoceno jejich pusobení. Velká pozornost je venována nástrojum podpory dalšího vzdelávání, které jsou využívány v zahranicí, vcetne príkladu dobré praxe. Záverecná cást nastinuje možné smery a nástroje využitelné pri systémové podpore vzdelávání starších pracovníku, zejména financních a nefinancních stimulu zamerených na jednotlivce, zamestnavatele i poskytovatele vzdelávacích služeb.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Analýza budoucích potřeb kvalifikované práce v sektoru energetika v horizontu 2007 – 2011. Working Paper NOZV-NVF č. 8/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Pilotní studie zpracovaná podle zadání NOZV ukazuje kvalitativní přístup k řešení problému včasné identifikace kvalifikačních potřeb na příkladu strategicky významného ekonomického sektoru. Sektor je členěn na elektroenergetiku, plynárenství a teplárenství. Zabývá se světovými trendy v energetice, analyzuje situaci v ČR, odhaduje vliv různých faktorů, které budou v příštích pěti letech i v delším časovém horizontu na českou energetiku působit. Jádrem studie je předvídání dopadů na zaměstnanost a změny v požadavcích na kvalifikace a profesní vzdělávání v oboru.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Kadeřábková, A. : Strukturální charakteristiky konkurenceschopnosti české ekonomiky. Working Paper NOZV-NVF č. 9/2006. Praha, NOZV-NVF 2006.
Studie zdůrazňuje význam strukturálních charakteristik pro dlouhodobě udržitelnou konkurenceschopnost a s jejich využitím hodnotí pozici ČR v EU. Výchozí hodnocení je založeno na souboru strukturálních (lisabonských) ukazatelů ve výzkumu a vývoji a inovacích. Studie dále obsahuje komplexní přístup ke znalostně založené konkurenceschopnosti, hodnotí ekonomickou výkonnost a institucionální kvalitu jako faktory rozvoje znalostních pilířů, které zahrnují inovační výkonnost, kvalitu lidských zdrojů a infrastrukturu informačních a komunikačních technologií. Zkoumána je i odvětvová a regionální úroveň.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF

 

Komárek, P.: Příležitosti rozvoje českých inovačních firem v prostředí globální ekonomiky : podkladová studie v rámci projektu "Společnost vědění – nároky na kvalifikaci lidských zdrojů a na další vzdělávání". Praha, NOZV-NVF 2006.
Práce synteticky shrnuje základní oblasti, které se dotýkají prostředí pro inovační podnikání. Jsou sledovány trendy investování a podnikání v globální ekonomice a jejich vliv na prostředí v ČR, jsou naznačeny vzorce chování nadnárodních firem v ČR a s tím spojené nároky na kvalitu a přípravu lidských zdrojů. Podrobněji jsou na základě zkušeností českých podniků vyhodnoceny podmínky pro start a rozvoj inovačních firem, popsány fáze zrodu úspěšného inovačního podniku, postoje podniků k rozvoji lidských zdrojů. Jsou formulována doporučení pro zlepšení podmínek rozvoje inovačního podnikání.
Plný text ke stažení Text ve formátu PDF