Konkurenční schopnost České republiky 2008-2009, Praha, Linde, 2010.
V pořadí již čtvrtá publikace, kterou vydávají společně Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání a Centrum ekonomických studií VŠEM, je výstupem projektu Centrum výzkumu konkurenční schopnosti www.nvf.cz/observatory/vyzkum.htm. Publikace je rozdělena na analytickou a statistickou část. Analytická část obsahuje hlubší analýzu jednotlivých aspektů konkurenceschopnosti, s důrazem na její znalostně založené charakteristiky. Statistická část poskytuje souhrnný přehled základních vybraných ukazatelů, objasňuje jejich analytický význam, a metodologii, stručně hodnotí pozici ČR v mezinárodním srovnání a odkazuje na související informační zdroje.
Část zpracovaná Národní observatoří zaměřená na analýzu Kvality lidských zdrojů se skládá ze tří kapitol:
Matoušková, Z., Šímová, Z., Žáčková, H.: : Vybrané aspekty flexibility trhu práce. Working Paper NOZV-NVF č. 3/2009. Praha, NOZV-NVF 2009.
Anotace:
Studie se zabývá třemi oblastmi, které výrazným způsobem ovlivňují flexibilitu trhu práce. První oblastí je zahraniční zaměstnanost, která je analyzována z hlediska struktury, významu v ČR a v Evropě a vývoje včetně vlivu ekonomické krize. Druhou analyzovanou oblastí jsou flexibilní typy pracovních vztahů, zejména částečné úvazky a termínované smlouvy. Je porovnána situace v České republice a v dalších zemích EU, identifikovány rozhodující příčiny zjištěných rozdílů a analyzován vliv ekonomické krize na flexibilní formy zaměstnávání. Třetí oblastí je mzdová diferenciace. Pozornost je věnována zejména vlivu dosažené úrovně vzdělání, zastávané profese, rozsahu pracovních zkušeností a dále mzdové diferenciaci v technologicky a znalostně náročných odvětvích. Situace v ČR je analyzována v kontextu průměrné situace v EU i v jednotlivých členských zemích.
Braňka, J., Salavová, M.: Účast na dalším vzdělávání a vliv ICT na další vzdělávání. Working Paper NOZV-NVF č. 2/2009. Praha, NOZV-NVF 2009.
Anotace:
První část studie srovnává účast dospělých na dalším vzdělávání v České republice s její úrovní v jiných zemích Evropské unie. Zahrnuty jsou charakteristiky účasti na dalším vzdělávání, jako je celková účast, vztah k ekonomické aktivitě, profesnímu zařazení, dosaženému vzdělání, pohlaví a věku. Pozornost je rovněž věnována důvodům účasti a neúčasti na dalším vzdělávání, či nákladům vynaloženým na jednoho účastníka. Druhá část publikace je zaměřena na specifický vliv rozvoje informační společnosti na další vzdělávání. Hodnoceny jsou možné příležitosti a hrozby pro lidské zdroje plynoucí z dynamiky rozvoje ICT, zejména postavení ČR z hlediska úrovně a získávání elektronických dovedností. Kapitola se věnuje nejen ICT jako předmětu, ale také nástroje dalšího vzdělávání. Součástí je analýza účasti na dalším vzdělávání elektronickou formou, účast na online kurzech a využití eLearningu v podnicích. Poskytuje rovněž informace o dosavadním vývoji ICT politik v ČR a zemích EU.
Lapáček, M., Kofroňová, O.: Studenti a absolventi přírodovědných a technických oborů terciárního vzdělání a jejich uplatnění na trhu práce Working Paper NOZV-NVF č.1/2009. Praha, NOZV-NVF 2009.
Anotace:
Studie je zaměřena na přípravu lidských zdrojů v oblasti přírodovědných a technických studijních oborů na úrovni terciárního vzdělávání v České republice i na úrovni Evropské unie. Součástí je analýza přechodu absolventů na trh práce z hlediska souladu jejich dovedností s požadavky zaměstnavatelů a z hlediska jejich celkové uplatnitelnosti. Pozornost je rovněž věnována budoucímu vývoji počtu absolventů těchto kvalifikačně náročných oborů.
Předvídání kvalifikačních potřeb trhu práce, Praha, Linde, 2009.
Publikace, kterou zpracoval autorský kolektiv Národní observatoře zaměstnanosti a vzdělávání Národního vzdělávacího fondu, podává přehled o dosavadním vývoji předvídání v ČR. Nabízí informace o postupu prací v uplynulém desetiletí a navrhuje uspořádání jednotlivých aktivit do funkčního systému. Hlavní těžiště publikace je v prezentaci prognostických výsledků a v popisu a analýze používaných metod. Publikace je rozdělena na dvě hlavní části. První část obsahuje pět kapitol, které podávají přehled o předvídání, užívaných metodách a základních výsledcích. Druhá část se soustřeďuje na podrobnou prezentaci dosažených výsledků.
Předvídání kvalifikačních potřeb