Níže uvedené informace jsou plně platné jen pro uvedená GS ŘO JPD 3.
U GS vyhlašovaných jinými subjekty se můžete v jednotlivých případech setkat s jinými řešeními.
Monitorovací zprávy spolu se žádostí o platbu jsou nástroji sledování průběhu projektů realizovaných na základě výroku výběrové komise a Rozhodnutí o poskytnutí dotace vydaného Ministerstvem práce a sociálních věcí. Jak monitorovací zprávy vyplňovat najdete v návodu.
V této části našich webových stránek budeme postupně uveřejňovat anonymizované příklady nedostatků v předkládaných monitorovacích zprávách a v doprovodné dokumentaci žádosti o platbu.
S konkrétními konzultacemi se laskavě obracejte na projektové a finanční manažery NVF, kteří administrují Váš projekt.
Tyto příklady budeme strukturovat podle členění monitorovací zprávy.
Do Tabulky 1 se uvádí Datum zahájení realizace projektu z titulní stránky Rozhodnutí o poskytnutí dotace - a to i v případě, že příjemce podpory Rozhodnutí akceptoval později.
Příjemce podpory je ten, komu je poskytována dotace, proto kontaktní osoba může být jen příjemce sám (pokud jde o fyzickou osobu bez zaměstnanců) nebo jeho zaměstnanec (právnické osoby a fyzické osoby se zaměstnanci).
- Zadávací řízení není nutné jen u již existujících nájmů.ii) Stanovení jiných hodnotících kritérií než CENA u dodávek zboží.
- Nákupy realizované bez zadávacích řízení je nutné ukončit a zadávací řízení vyhlásit.
- Pokud nebude zadávací a výběrové řízení dostatečně doloženo příslušnou dokumentací, nelze tyto výdaje akceptovat jako uznatelné.
U dodávek zboží není možné stanovovat další hodnotící kritéria (např. - včasnost dodávky, reference), ani doplňovat kritérium CENA (např. - ve vazbě na kvalitu).iii) Neuvedení všech hodnotících kritérií do výzvy k podání nabídky.
Není přípustné hodnotit nabídky podle jiných než uveřejněných (rozeslaných potenciálním zájemcům) hodnotících kritérií.iv) Nedodržení či změna podmínek výběru hodnotitelskou komisí.
- Není možné hodnotit nabídky vícekolově, pokud to nebylo předem oznámeno v poptávce.v) Nevyřazení nabídek nesplňující technické požadavky na zakázku.
- Hodnotící komise se musí držet všech publikovaných hodnotících kritérií, nesmí některá opomenout ani stanovovat další.
Pokud nabídka nesplní technické požadavky na dodávku, musí být z hodnocení vyloučena.
Příjemci podpory je veřejná podpora nebo podpora malého rozsahu poskytována vydáním Rozhodnutí o poskytnutí dotace, projektovým partnerům podpisem Smlouvy o partnerství.ii) Neuvedení veřejné podpory nebo podpory malého rozsahu poskytnuté dalším subjektům.
Dalším subjektům je podpora (veřejná nebo malého rozsahu) poskytována před zahájením akce (semináře, poradenství apod.). Rozsah podpory je třeba vykalkulovat z jednotkových nákladů a přijímající subjekt o poskytnutí podpory (veřejné či malého rozsahu) informovat. Příjemce ji musí s jejím poskytnutím souhlasit.
Neuvedené vazby na rozpočet projektu, případně na monitorovací indikátoryii) Neuvedení některé aktivity, která má podle harmonogramu probíhat.
I takovou aktivitu je třeba zde uvést a napsat k ní, že neprobíhala. Do tabulky Problémy při realizaci projektu je potřeba popsat proč neprobíhala.
Zatím se nevyskytly.
Zapomíná se na korekci požadované částky k úhradě o příjmy projektu, tj. minimálně o úroky na účtu projektu.
Po vyžádané opravě soupisky výdajů je nutné opravit i požadovanou souhrnnou částku v Tabulce 7a).
Úroky na bankovním účtu projektu je třeba vyúčtovávat při každé žádosti o platbu.
Zatím žádné kontroly u projektů neproběhly.
Je velice nepravděpodobné, že projekty v této fázi budou probíhat bez problémů.
V době podání MZ je třeba mít přinejmenším zprovozněné webové stránky projektu, odkazy na partnery. Je vhodné také vydat tiskovou zprávu. Pokud probíhaly nějaké veřejné aktivity je třeba uvést i upoutávky na tyto akce.
Při změně rozpočtu je třeba přiložit přepracovaný rozpočet, při změně projektu ty body projektu, které byly při této změně modifikovány.
Zadávací řízení musí proběhnout podle postupů popsaných v příručce pro příjemce.
Do doby opravy nelze výdaje schválit.ii) Nárokované částky v tabulce nesouhlasí s částkami, uvedenými na účetních dokladech.
Do doby opravy nelze výdaje schválit.
Tyto tři sumy musí souhlasit.iii) Chybné číslo smlouvy
Musí být shodné s číslem Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Nelze akceptovat registrační číslo projektu.iv) Chybné číslo účtu
Musí být shodné s číslem účtu uvedeným v Rozhodnutí o poskytnutí dotace.v) Vyplňování polí pro konstantní, variabilní a specifický symbol
Tato pole jsou to nepovinnými údaji (bílá pole v BENEFITové žádosti o platbu) - zde tyto údaje příjemce nevyplňuje.vi) Je použito Čestné prohlášení z Monitorovací zprávy.
Zde je třeba použít čestné prohlášení rozeslané příjemcům Administrátorem.
- Ve sloupci datum platby má být správně uvedeno datum, kdy byl skutečně výdaj uhrazen dodavateli a doložen doklad o úhradě (výpis z účtu nebo výdajový pokladní doklad).ii) Je nutné, aby k soupisce dokladů byly doloženy všechny potřebné doklady.
- Zároveň musí být ke každé Monitorovací zprávě přiloženy všechny výpisy z projektového účtu za dané období.
- Pokud je celá telefonní linka využívána pouze pro účely projektu je nutné dodat prohlášení v tomto duchu.iv) Nesprávné zařazení jednotlivých položek do sloupců cena s DPH, bez DPH.
- Pokud je telefonní linka využívána pro účely projektu pouze částečně je nutné na položkový výpis telefonních hovorů a faksimilií vyznačit relevantní položky a přiložit výpočet poplatků za hovorné a případně i alikvotní podíl za pronájem tel. linky.
Sloupec "Cena s DPH" je určen pro zaznamenání položek, u kterých je DPH uznatelným výdajem. Sloupec bez DPH je určen pro položky, u kterých DPH není uznatelným výdajem.v) Nejednotné označování jednotlivých partnerů projektu.
Je třeba dodržovat pořadí, které příjemce uváděl ve formuláři Žádosti o finanční podporu z JPD 3vi) Nečíslovat řádky s názvem kapitol a podkapitol rozpočtu a označení příjemce resp.partnerů.
Ve sloupci "Pořadové číslo" uvádějte číselné označení jen u každého řádku s dílčí účetní operací, nikoli u názvů (pod)kapitol rozpočtu.vii) Změny názvů jednotlivých sloupců tabulky Soupiska výdajů.
Není možné zasahovat do nadpisů jednotlivých sloupců tabulky - přestává být přehledná a její posouzení trvá déle - může dojít i k nechtěným chybám.
Do doby předání nelze schválit mzdové náklady (kapitola 1 rozpočtu).ii) Nepředání kopie výplatní a zúčtovací listiny.
Do doby předání nelze schválit mzdové náklady (kapitola 1 rozpočtu)iii) Nepředání výpisu z účtu, ze kterého byly odeslány mzdy členům projektového týmu, event. odmítnutí identifikace účtů členů projektového týmu
Do doby identifikace cílových účtů nelze schválit mzdové náklady (kapitola 1 rozpočtu).iv) Nekorektní výpočty mzdových výdajů.
Příklad korektního výpočtu uznatelných mzdových výdajův) Nesouhlasí spolu údaje, uvedené ve smlouvě, ve výkazu práce a v zúčtovací a výplatní listině.
- V rozpočtu je uvedena jednotková cena role A. (jako maximální možné mzdové náklady) 1 200,00 Kč/den.
- Pracovník (pracovnice) v roli A pracuje na projektu v rámci svého pracovního úvazku (pracovní smlouva na 40 hod./týden s měsíčním platem podle pracovní smlouvy nebo platebního výměru 15 000,00 Kč).
- Pro projekt podle výkazu práce odpracuje v lednu roku 2006 10 dnů.
- Mzdové náklady organizace jsou 15 000,00 + 35% odvody soc. a zdrav. pojištění = 20 250,00 Kč.
- Měsíc leden roku 2006 má 22 pracovních dní
- Na jeden odpracovaný den připadá částka 920,45 Kč mzdových výdajů (20 250 / 22 = 920,45)
- Příjemce (partner) může nárokovat k proplacení z dotace pouze skutečný výdaj, tj. 920,45 Kč za jeden odpracovaný den v měsíci lednu a nikoliv 1 200,00 Kč uvedených v rozpočtu.
- Za měsíc leden roku 2006 bude příjemci nebo partnerovi odsouhlasen jako uznatelný výdaj za pracovníka (pracovnici) v roli A - 9.204,50 Kč (920,45 * 10 = 9204,50).
- Pouze v případě, že pracovník v měsíci lednu odpracoval všech 22 dnů, pak příjemci (partnerovi) bude za uznatelný výdaj akceptován výdaj 20 250,-Kč
- V rozpočtu uvedená jednotková cena role A. (jako maximální možné mzdové náklady) 1 200,00 Kč/den je uznatelným výdajem jen v případě, že pracovní smlouva je takto formulována.
Do doby, než budou údaje opraveny, nelze schválit mzdové náklady (kapitola 1 rozpočtu)vi) Chybí zřetelná vazba mezi pracovní pozicí uváděnou v pracovní smlouvě a rolí v realizačním týmu, resp.ve schváleném rozpočtu projektu.
Znění pracovních smluv je třeba upravit (např. dodatkem).vii) Nepředání výpisu z účtu, ze kterého byly odeslány platby záloh daní, platby zdravotním pojišťovnám a Správě sociálního pojištění za členy projektového týmu.
K odsouhlasení mzdových výdajů je nezbytné prokázat úhradu těchto odvodů za členy realizačního týmu zaměstnavatelem(i).
Je to možné, ale vždy je nutné doložit počet hodin odpracovaných celkem a pro projekt v jednotlivých dnech.ii) Je překračován maximálně možný počet hodin které lze v rámci dohod o pracovních činnostech odpracovat.
Výdaje za hodiny práce vykázané nad rámec možností dohody o pracovní činnosti nebudou považovány za uznatelné k profinancování z prostředků dotace.iii) Neúplně vyplněné "hlavičky"u tohoto formuláře
Je nutné vždy vyplnit identifikaci pracovníka, jeho roli v projektu i identifikaci organizace a období, za které je výkaz práce zpracován.iv) Pracovník odpovědný za projekt potvrdil sám sobě rozsah vykonané práce v daném období.
Pokud nemá tento pracovník v organizaci nadřízeného, je to možné. Jinak výkaz práce potvrdí jeho nadřízený.
Do doby, než budou údaje opraveny, nelze schválit jimi prokazované výdajeii) Zjednodušené účetní doklady jsou formulovány obecně (občerstvení, fotopráce…)
Jedná se o nezpůsobilé výdaje, které nemohou být uznány.
Do doby předání nelze schválit uznatelné výdajeii) Nejsou dodány výpisy z jiných účtů, ačkoliv z nich byly hrazeny výdaje projektu
Do doby předání těchto výpisů nelze schválit uznatelné výdaje