LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003

Významnější změny v nové verzi Příručky pro příjemce finanční podpory projektů JPD 3

(změny formálně platí ode dne vydání - 15.3.2006, prakticky je třeba se jimi řídit při zpracování další monitorovací zprávy)

2.4.1 - Zahájení projektu (str. 11)

  • Uznatelnost výdajů - mezi dnem zahájení projektu a dnem ukončení projektu
    (vymazáno - nejdříve dnem podpisu Rozhodnutí)

2.5.1. - Nepodstatné změny v projektu (str. 12)

  • Změny v kontaktních údajích ohlásit bez prodlení, možnost vytvoření nové položky rozpočtu/její zrušení (efektivnost), zaslání změny BÚ do 7 pracovních dnů od realizace změny
    (místo původních 5)

2.6.6. - Sankce odvodu a vrácení podpory (str. 15)

  • Při porušení povinností o veřejných zakázkách - požádat orgán o přezkoumání úkonů zadavatele podle zákona.
  • Příjemce musí peněžní prostředky vrátit do 30 kalendářních dnů po obdržení rozhodnutí vystaveného poskytovatelem podpory
    (předložení kopií výpisů z účtu)

2.9 Samostatný účet projektu (str. 18)

  • Možnost využití místo samotného bankovního účtu podúčet na základě výjimky. Jiný než projektový účet je povoleno používat pro úhradu výdajů souvisejících s jinými aktivitami organizace (režijní výdaje, mzdy pracovníků pracující pro projekt na částečný úvazek), přičemž refundaci z projektového účtu může příjemce provést až po zaplacení výdaje z běžného účtu.

2.11.2. Úroky z bankovního účtu (str. 22)

  • Příjemce je povinen odečítat úroky z bankovního účtu průběžně v monitorovacích zprávách od požadavku na proplacení zálohy

Zpět na začátek

 

 

3.1 Účetnictví a doklady - obecně (str. 23)

  • Obecně formulované doklady typu "občerstvení", "kancelářské potřeby", "administrativní činnost" nejsou vyhovující - musí být rozepsány podrobněji.

3.2. Účetní doklady (str. 23-24)

  • Převod prostředků z projektového účtu na jiné účty příjemce dotace nesmí být proveden předtím, než má příjemce k dispozici účetní doklady prokazující potřebu převodu těchto prostředků.
  • Nevyčerpané a předčasně převedené prostředky je třeba bezodkladně vrátit zpět na projektový účet.
  • Úroky vzniklé na jiných účtech příjemce z předčasně převedených prostředků dotace je nutné zahrnout do vyúčtování projektu
  • Partner může předkládat samostatnou soupisku výdajů
    (doporučujeme i nadále používat předané souhrnné tabulky)

3.2.1. Faktury (str. 24)

  • Faktury musí být podloženy objednávkami při dodávce zboží nebo služeb v hodnotě nepřesahující 100 000,- Kč bez DPH, u telefonických objednávek příjemce archivuje písemný záznam o uskutečnění objednávky.
  • U faktur hrazených v hotovosti se objednávka nevyžaduje.
  • Faktury na dodávku nad 100 000,- Kč bez DPH musí být podloženy písemně uzavřenou smlouvou s dodavatelem.
    (nutné výběrové řízení)

3. 3. Osobní náklady (str. 25-26)

  • Po uzavření pracovní smlouvy s pracovníkem projektu není v průběhu projektu možné navýšení jemu schválených jednotkových mzdových nákladů (např. přesun finančních prostředků z jiné položky rozpočtu).
  • Pokud příjemce podpory nebude moci při kontrole podle pracovních smluv nebo výplatnic a výkazů práce doložit proplacení mezd, nebudou moci být tyto náklady uznány způsobilými.
  • Je-li příjemcem podpory OSVČ (např. podnikatel) vztahují se na vyúčtování jeho osobní náklady jako zaměstnance projektu stejná pravidla jako na ostatní členy realizačního týmu.
  • Doplněn odkaz na zákon č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, který v § 35 vyžaduje, aby zaměstnavatel do 10 kalendářních dnů oznámil příslušnému úřadu práce volná pracovní místa a jejich charakteristiku (§ 37) a neprodleně, nejpozději do 10 kalendářních dnů, oznámil obsazení těchto míst.

Zpět na začátek

 

 

3.4. Cestovní náhrady (str. 26)

  • Zaměstnanci, kteří nemají v pracovní smlouvě uvedenou přesnou adresu pracoviště, ale jen obec, nemohou být za cesty po této obci propláceny cestovní náhrady, vč. jízdenek MHD (PID).V případě použití MHP se doporučuje využívat souhrnných cestovních příkazů za delší období (měsíc).
  • Časové jízdenky (24-360 hodin nebo dlouhodobé) jsou uznatelným výdajem jen, je-li k vyúčtování připojeno prohlášení účetní jednotky o výhodnosti tohoto způsobu úhrady služebních cest spolu s kalkulací uskutečněných cest
  • Postup při vyúčtování zahraničních pracovních cest byl doplněn o odkaz na Vyhlášku Ministerstva financí o základních sazbách stravného v cizí měně platné pro daný rok
    (aktuálně platí č. 473 ze dne 25.11.2005)

3.5. Zařízení a vybavení (str. 27)

  • Výdaje na opravu, údržbu a pojištění jsou uznatelné pouze pokud souvisejí s položkami, které jsou uvedeny jako uznatelné výdajové položky ve schválené žádosti a v rámci životnosti projektu.

3.6. Místní kancelář/náklady projektu (str. 30)

  • V případě, že z monitorovací zprávy nebo výsledků kontroly vyplyne, že výše poplatku za telefon zjevně neodpovídající potřebám realizace projektu, může být požadováno dodání položkového rozpisu jednotlivých telefonních hovorů nebo odeslaných faksimilií.

3.9.2. Jízdné, ubytování a stravné (str. 32)

  • Cesty autem lze jako přímou podporu proplácet v sazbách podle nařízení vlády jen v odůvodněných případech nebo pro úseky bez použitelné veřejné dopravy.

3.10. Příspěvek na péči o závislé osoby (str. 33)
  • Pokud je péče o děti nebo jiné závislé osoby poskytována jako tzv. občanská výpomoc je nutné vynaložení prostředků prokázat čestným prohlášením osoby přijímající přímou podporu o proplacení přijaté částky a s uvedením osoby, které byly peníze proplaceny.

Zpět na začátek

 

 

3.11. DPH (str.33)

  • Konečný příjemce (příjemce podpory)- pokud prokazatelně poskytuje svoje služby v rámci projektu bez úplaty, nemá nárok na přijatá zdanitelná plnění (nakoupené zboží a služby) na odpočet daně. DPH je potom způsobilým výdajem projektu spolufinancovaným z ESF.

3.12. Neuznatelné výdaje (str.33)

  • Bankovní poplatek za založení účtu projektu
  • Vymazáno - tedy se jedná nyní o uznatelný výdaj - další výdaje související se smlouvou operativním leasingu (daň, marže pronajímatele, výdaje na refinancování, režijní výdaje, pojišťovací výlohy)

3.16. Příjmy projektu (str. 36)

  • Úroky připsané na projektovém účtu (vč. úroků vzniklých na jiných účtech příjemce dotace při předčasných převodech prostředků dotace).

4. Veřejná podpora a podpora malého rozsahu (str. 36)

  • Příjemce podpory jsou zpravidla podnikatelské subjekty vysílající své zaměstnance, nikoli samotní zaměstnanci podnikatelských subjektů.
  • Je tedy nutné sledovat, finančně vyčíslit a vykazovat rozsah veřejné podpory poskytnutý těmto subjektů, nikoli jednotlivým zaměstnancům.
  • Příjemcem veřejné podpory nebo podpory malého rozsahu může být také Příjemce podpory nebo jeho partneři.
  • V dokumentech (Rozhodnutí, partnerské smlouvy) není výše veřejné podpory či podpory malého rozsahu uváděna.
  • Její předpokládanou výši je třeba určit co nejdříve po zahájení projektu.

5. Vztahy s partnery (str. 43)

    " Partnerská smlouva - uzavřít nejpozději do 3 měsíců po zahájení projektu, oznámí v nejbližší MZ včetně sdělení, zda (případným) neuzavřením partnerské smlouvy dochází k podstatné změně projektu. " Smlouva o partnerství - upravuje vzájemnou spolupráci partnerů, kteří společně realizují projekt, na který získal žadatel podporu z programu spolufinancovaného z ESF. " Vzor partnerské smlouvy je uveden v příloze příručky. " Vypsány znaky partnerství " Příjemce není oprávněn během realizace projektu uzavírat se svými partnery uvedenými ve schválené žádosti o finanční podporu v rámci projektu žádné smluvní vztahy, jejichž předmětem je dodávka nebo služby poskytnuté za úplatu.

Zpět na začátek

 

 

6. Vztahy s dodavateli (str. 47)

  • Poskytovatel podpory může v Rozhodnutích nebo v průběhu realizace projektu na žádost příjemce podpory stanovit příjemci podpory písemným sdělením další podmínky specifikující způsob uzavírání smluv s dodavateli (zejména pro případy vztahující se k dříve uzavřeným smluvním závazkům příjemce vůči dodavatelům).
  • Pokud v průběhu projektu cena plnění přesáhne 100 000,- Kč bez DPH, musí být realizováno výběrové řízení, a to nejpozději do 1 měsíce po splatnosti poslední faktury za zboží nebo službu, téhož druhu dosahující úhrnem s předchozími platbami za zboží nebo službu téhož druhu 100 000,- Kč (bez DPH).
  • U zakázek nad 500 000,- Kč - zveřejnění alespoň 15 dní na www.esfcr.cz
    (původně 20 dní)
  • Pokud předpokládaná cena plnění přesáhne 100 000,- Kč je nutno zřídit nejméně tříčlennou hodnotící komisi.
    (dříve až od 500 000,- Kč)
  • Výsledek VŘ je příjemce povinen sdělit všem dodavatelům, kteří se ho zúčastnili (nad 500 000,- výsledek uveřejnit na www.esfcr.cz).
  • Příjemce je povinen uchovat veškeré doklady související s výběrem dodavatele nejméně po dobu deseti let po ukončení projektu.

7. Audit (str. 51)

  • Zpřesnění pokynů - pro projekt je potřebný pouze jeden audit, který je prováděn po skončení realizace projektu, nikoliv průběhu za jednotlivá účetní období.

9. Monitorovací zprávy (str. 57)

  • Průběžná monitorovací zpráva o realizaci projektu musí být předkládána vždy společně s průběžnou žádostí o platbu (pokud požadovaná částka přesahuje 50 000,- Kč), a to za každé tři měsíce realizace projektu.
  • Dále je uveden podrobný popis "Monitorovací Benefit" (stažení, instalace, vyplnění).

10.4 Informace o cílových skupinách (str. 66)

  • Příjemce podpory zajistí a uchová jmenné seznamy s kontaktními údaji o jednotlivcích z cílových skupin, kteří se zúčastnili akcí uskutečněných v rámci projektu nebo pro které byly některé z činnosti projektu prováděny. Nebudou vyžadovány pouze v případech, kdy zajištění a uchování těchto údajů je v rozporu s účelem práce s danou cílovou skupinou (např. údaje obětí trestných činů apod.). Tato skutečnost, tj. zachování anonymity cílové skupiny, musí být nicméně uvedena v nejbližší monitorovací zprávě následující po realizace takové aktivity s odůvodněním, proč nebyl seznam pořízen, musí být uveden alespoň počet účastníků této aktivity a stručná charakteristika jejího složení.

Zpět na začátek

 

 

Přílohy

  • Nový vzor Rozhodnutí o poskytnutí dotace (ŘO)
  • Nový vzor Smlouvy mezi realizátorem projektu a partnerem
  • Vložen nový vzor pracovního výkazu - používejte vzor doporučený Vaším administrátorem
  • Nová Příloha XI. Pokyny a formuláře pro zadávací řízení - povinné náležitosti dokumentace (str. 134)