Členstvím v Evropské unii vzniká České republice nárok na čerpání prostředků ze strukturálních fondů, tedy i z Evropského sociálního fondu (ESF). Základním strategickým dokumentem pro získání podpory z ESF je Národní rozvojový plán, jehož cíle budou realizovány prostřednictvím pěti operačních programů:
Na prioritní oblasti politiky zaměstnanosti obsažené v Evropské strategii zaměstnanosti navazuje Národní akční plán zaměstnanosti, mezi jehož základní pilíře patří:
Hlavními dokumenty tvořícími základ pro čerpání prostředků z ESF v oblasti lidských zdrojů na období 2004 - 2006 v České republice a potažmo v jejím hlavním městě Praze jsou Operační program Rozvoj lidských zdrojů a Jednotný programový dokument pro Cíl 3 pro Prahu.
Hlavním cílem obou programů je dosažení vysoké a stabilní úrovně zaměstnanosti založené na kvalifikované a flexibilní pracovní síle, integraci sociálně vyloučených skupin obyvatelstva a konkurenceschopnosti podniků při respektování principů udržitelného rozvoje. Velký důraz je kladen na rovnost příležitostí pro ženy a muže na trhu práce.
Za správné a efektivní řízení programů a provádění pomoci z ESF v souladu s předpisy Evropské unie a národními normami, za zajištění informovanosti, publicity a za programování, koordinaci, řízení, monitorování, hodnocení a kontrolu programu zodpovídá jako řídící orgán Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. Technickou pomoc při implementaci jednotného administrativního rámce vykonává Národní vzdělávací fond, který se podílel také na tvorbě Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 pro Prahu.
V rámci jednotlivých opatření jsou určeny zprostředkující subjekty, které vykonávají pravomoci delegované řídícím orgánem a plní funkci zprostředkovatele mezi ním a konečnými příjemci. Konečný příjemce je subjekt předkládající návrhy projektů, popř. subjekt zodpovědný za výběr projektů (tzv.určený konečný příjemce), který bude poskytovat veškeré relevantní informace o věcném plnění projektu a finančním čerpání prostředků zprostředkujícím orgánům. Konečný příjemce je povinen zabezpečit, aby finanční prostředky pomoci byly vydány v souladu se stanovenými pravidly a zajistit transparentní a přesné výkazy pro audit, včetně žádostí o platby doplněné daňovými (resp.relevantními) doklady. Konečný příjemce může být zároveň konečným uživatelem realizujícím projekt a přijímajícím prostředky z ESF.
Plnění programů, jejich účinnost a správnost provádění pomoci z ESF sleduje monitorovací výbor, který se účastní také posuzování a schvalování návrhů týkajících se programových dodatků, výběrů projektů a plnění a provádění programů. Členy monitorovacího výboru jsou zástupci partnerských ministerstev, zástupci hlavního města Prahy, zástupci dalších partnerů včetně sociálních, zástupci platebního orgánu a ústředního kontrolního orgánu.
Platebním orgánem pro provádění pomoci ze strukturálních fondů je odbor Národního fondu Ministerstva financí ČR. V souladu s principy subsidiarity deleguje platební orgán výkon některých platebních funkcí na útvar MPSV pověřený funkcí Platební jednotky.
Výběr projektů vhodných k realizaci bude probíhat na základě návrhu projektu vypracovaného uchazečem. Výzvu k podání žádosti o poskytnutí finančních prostředků z ESF (grantu), resp. vyhlášení výběrového řízení na dodávku služeb či zboží, iniciuje alespoň jednou ročně zprostředkující subjekt, resp. určený konečný příjemce, ve formě, která umožní přístup k informaci nejširší veřejnosti. Navrhované projekty jsou posuzovány především z hlediska kvality jejich obsahu, který musí respektovat priority a opatření programů OP RLZ, popř. JPD 3 a osoby žadatele, resp. realizátora projektu. Důležitým výběrovým kriteriem je i rozpočet projektu a jeho přiměřenost plánovaným aktivitám, v případě veřejné zakázky je výběrovým kritériem ekonomická výhodnost nabídky a její cena.
Na základě principu kofinancování jsou projekty financovány z veřejných prostředků České republiky - ze státního rozpočtu v rámci kapitol příslušných ministerstev, z regionálních rozpočtů a z příspěvku ESF. Na financování projektů se mohou, vně veřejného národního spolufinancování, podílet i soukromé zdroje. Výše jejich procentuálního podílu je omezena.
Prostředky na financování OP RLZ jsou rozpočtovány v kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva životního prostředí. Horní limit pro příspěvky z ESF, který vychází z Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999, je u tohoto programu stanoven na 75, resp. 80% (opatření 2.1) z celkových uznatelných nákladů projektu. JPD3 je zahrnut v rozpočtové kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí a Magistrátu hlavního města Prahy. Podíl národních a evropských zdrojů je v obou případech stanoven na 50% z celkových uznatelných nákladů.
Časový rámec realizace pomoci z ESF (r. 2004 - 2008)