Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty na Masarykově univerzitě v Brně provedl v roce 2003 šetření vzdělávacích příležitostí pro poradenské pracovníky u nás i v zahraničí. Výstupem projektu je zpráva, ve které autoři analyzují možnosti vzdělávání poradců v kontextu rozvoje poradenství i celého vzdělávacího systému. Věnují se však nejen české situaci, ale i tomu, jak jsou vzděláváni poradci v jiných, rozvinutých státech Evropy.
Institucionalizované vzdělávání poradců je v předložené zprávě rozděleno na tři oblasti: pregraduální, postgraduální a další vzdělávání. U každé z nich je prezentován přehled vzdělávacích příležitostí, charakterizovány cíle, obsah a jejich další základní rysy. Pozornost je věnována také poskytovatelům těchto vzdělávacích příležitostí pro poradce.
V té části zprávy, která je zaměřena na vzdělávání poradců v evropských zemích, je do jisté míry analogicky k šetření české situace zaměřena pozornost zejména na strukturu poradenských profesí a specializace v rámci poradenství, na zvyšování kvality poradenství prostřednictvím vzdělávání poradců, na vzdělávání poradců a kvalifikační požadavky na ně vztahované, na poradenské asociace a jejich roli ve vzdělávání poradců, na výzkum vzdělávání poradců, na poradenské kompetence a kurikulum kurzů vzdělávání poradců a specificky na některé jeho novější akcenty, a dále na celoživotní pojetí vzdělávání poradců a na roli ICT v tomto mnohostranném procesu.
Získaná data jasně ukazují, že vzdělávání poradců v České republice není v žádném z významnějších parametrů srovnatelné se stavem v evropských zemích. Ty disponují komplexnějšími, ucelenějšími a celkově více rozvinutými systémy vzdělávání poradců. Na základě srovnání české situace a situace v zahraničí, a s ohledem na specifické rysy a potřeby vzdělávání poradců v českém prostředí pak autoři formují několik doporučení na zlepšení stavu vzdělávání poradců, potažmo na rozvoj poradenství v České republice. Při formulaci těchto doporučení zdůrazňují potřebu nahlížet na poradenství jako na komplexní proces podporující jedince v celém průběhu jeho života.