Pět odborníků v oblasti zaměstnanosti a trhu práce se v období od 10. do 16. listopadu 2007 zúčastnilo studijní cesty do Lisabonu. Výměnu zkušeností připravila organizace Centro Europeu de Linguas, která již od roku 1999 spolupracuje s českými vzdělávacími institucemi a podnikatelskými subjekty v oblasti výměn a stáží v rámci programu Leonardo da Vinci jako vysílající i přijímající organizace.
Výměna zkušeností byla zaměřena na poznání struktury veřejných služeb zaměstnanosti, na modernizaci veřejných služeb zaměstnanosti, na nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, na portugalský vzdělávací systém, na organizaci a systém spolupráce jednotlivých subjektů na trhu práce apod.
Účastníci navštívili relevantní organizace a získali informace o předcházení nezaměstnanosti prostřednictvím podpory investic do lidských zdrojů ze strany podniků a organizací, o způsobech rozvíjení odborných znalostí, o zvyšování kvalifikace a kompetence zaměstnanců a zaměstnavatelů, o možnostech rozšiřování a uplatňování pružnějších forem zaměstnávání, o přístupech k zaměstnání, o prevenci nezaměstnanosti, o odborném vzdělávání a o systému celoživotního učení.
Absolvovaný program umožnil účastníkům vyměnit si příklady dobré praxe a zlepšit si prostřednictvím přímého jednání s pracovníky přijímající organizace a navštívených organizací i cizojazyčné dovednosti a rozšířit poznatky o modernizaci veřejných služeb zaměstnanosti v Portugalsku. Účastníci využijí získané poznatky v ČR, a to především v oblasti zvyšování konkurenceschopnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů, kde je kladen důraz na flexibilitu a přizpůsobení se novým podmínkám na evropském trhu práce. Cenné informace, podkladové materiály a příklady dobré praxe získané během pobytu v Lisabonu budou rovněž využity v odborné činnosti úseku Zaměstnanost, především v rámci projektu ITP.
V případě vašeho zájmu o další informace/materiály/dokumenty, které byly získány během studijní cesty, neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H.Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.
Studijní cesta do Sevilly, která se uskutečnila od 23. února do 1. Března 2008, se zúčastnily 3 pracovníci úseku zaměstnanost NVF a 2 účastníci ze Sprývy služeb zaměstnanosti Ministerstva práce a sociálních věcí. Výměnu zkušeností zajistila zprostředkovatelská organizace AMT Transnational.
Během výměny zkušeností navštívili odborníci z oblasti služeb zaměstnanosti Konfederaci podnikatelů Andalusie (Confederación de Empresarios de Andalúcia - CEA), společnosti Prodetur, Úřad práce v Seville (Oficina de Empleo, Servicio Andaluz de Empleo - SAE), Poradenského středisko (Andalucía Orienta).
1. Územní jednotka pro zaměstnanost, místní a technický rozvoj v Camas - UTEDLT
Andalusie jako jedna ze zemí Španělska je rozdělena do 8 provincií, z nichž jedna je provincie Sevilla. V této provincii působí 20 územních jednotek pro zaměstnanost, místní a technický rozvoj - UTEDLT, jedna z nich jedna je v Camas. Spolu s dalšími 3 je součástí konsorcia UTEDLT v oblasti Aljarfe. Každá tato jednotka působí na územ několika obcí, ta v Camas na území 7 obcí. V celé Andalusii je 114 jednotek UTEDLT. Jejich činnost je financovaná zčásti andaluskou vládou a jednak obcemi, na jejichž území působí. Jednotky UTEDLT v Andalusii řídí Výbor pro zaměstnanost andaluské flády. Ten řídí kromě jednotek UTEDLT i Andaluské služby zaměstnanosti, poradenské organizace Andalucia Oriente, odborné vzdělávání uchazečů o zaměstnání a osob ohrožených nezaměstnaností a programy podpory zaměstnanosti a prevence nezaměstnanosti. UTEDLT v Camas realizuje programy na podporu podnikání, které koncipuje a financuje andaluská vláda. Osobám, které chtějí podnikat, poskytuje (vedle příslušného poradenství):
Osobám, které již podnikají, poskytuje UTEDLT:
V rámci prevence nezaměstnanosti UTEDLT vykonává činnosti zaměřené např. na vzdělávání, technickou pomoc, poskytování informací apod. Každoročně uděluje výroční cen nejlepším samostatně výdělečně činným osobám. Vypracovává také průzkumy potřeby pracovníků v daném regionu. Ve 4 jednotkách UTEDLT sevillské oblasti pracuje 51 pracovníků. V roce 2006 tyto jednotky přispěly na vytvoření 1 583 pracovních míst (téměř 70 % byly OSVČ bez dalších zaměstnanců), z nich 52 % pro ženy, a k vytvoření 522 podniků. Na všechny programy se vynaložilo téměř 43 mil. Euro (tj. více než 1 miliardu Kč). Výbor pro zaměstnanost andaluské vlády v roce 2005 zajistil (organizačně a finančně) v sevillské provincii 1 679 vzdělávacích kurzů pro 25 510 osob. Tento výbor vydává měsíčník Empleo, a to v reprezentativní grafické úpravě v rozsahu 64 stran. Informuje o aktuálních otázkách evropské, národní a zemské politiky zaměstnanosti.
2. Konfederace podnikatelů Andalusie v Seville - CEA
CEA je sdružením 8 územních organizací podnikatelů (z 8 provincií Andalusie), 110 sektorových asociací podnikatelů existujících v Andalusii, 179 firem z Andalusie a několika dalších organizací. Pracuje v ní 80 pracovníků. Vedle jiných činností (např. podpora zakládání podniků, technického rozvoje, mezinárodní spolupráce) poskytuje také zdarma poradenství uchazečům o zaměstnání i zaměstnaným osobám, které si chtějí zlepšit své zaměstnání. Ve své databázi má 200 000 osob. Většinou doporučuje vhodné vzdělávací kurzy, které CEA organizuje, a to buď vlastními lektory a ve vlastních učebnách, nebo ve spolupráci se vzdělávacími organizacemi.
Vzdělávací kurzy CEA jsou dvojího druhu: jednak pro uchazeče o zaměstnání a jednak pro zaměstnance. V nabídce kurzů pro uchazeče o zaměstnání měla CEA v roce 2007 celkem 67 kurzů. Byly to většinou dlouhodobější kurzy v rozsahu 560 - 900 hodin. V nabídce pro zaměstnané měla CEA 160 kurzů v rozsahu 15 - 170 hodin, ve výjimečných případech delších. První soubor kurzů je členěn podle úrovně vzdělání potenciálních účastníků, druhý podle obsahového zaměření. Druhý soubor představuje další vzdělávání pracovníků a kurzy jsou prezenční nebo e-learningové. V loňském roce se kurzů zúčastnilo asi 3 000 osob, které byly vybrány z asi trojnásobného počtu zájemců. Kurzy jsou pro účastníky zdarma. CEA na ně vynaložila asi 16 mil. Euro (více než 400 mil. Kč). Tyto náklady byly hrazeny asi ze 60 % z ESF a ze 40 % andaluskou vládou. Kurzy pro uchazeče o zaměstnání mají i praktickou část, která probíhá u zaměstnavatelů. Asi 65 % účastníků kurzů se po jejich absolvování uplatní v zaměstnání.
3. Společnost Prodetur v Seville
Prodetur je veřejnou společností, kterou před 16 lety založil městský úřad v Seville. Jejím úkolem je podporovat ekonomický rozvoj obcí v sevillské provincii. Její činnosti jsou zaměřeny na podporu kultury podnikání zvyšování konkurenceschopnosti malých a středních podniků a podporu inovací. Spolupracuje s lokálními rozvojovými agenturami, místními orgány a podniky obcí. Klienty společnosti Prodetur jsou především radnice, podniky a uchazeči o zaměstnání. Radnicím a podnikům pomáhá získávat finanční prostředky na projekty. V současné době realizuje 5 projektů s celkovým rozpočtem téměř 17 mil. Euro (asi 430 mil. Kč). Jedním z nich je projekt Pro Empleo II (únor 2006 - duben 2008). Cílem projektu je usnadňovat osobám s hendikepy vstup na trh práce. Hlavními klienty jsou osoby bez kvalifikace nebo s nízkou kvalifikací a osoby ohrožené sociální exkluzí. Pro první skupinu organizuje Prodetur v rámci projektu 53 vzdělávacích kurzů, pro druhou skupinu 42 kurzů. Přímých účastníků projektu je 1 390, odhadovaný počet osob, kterým projekt přinese nějaký prospěch, je přes 184 tisíc. Vzdělávací kurzy jsou většinou šestiměsíční, polovinu doby zaujímá teoretické vzdělávání v učebnách a polovinu praktický výcvik v různých organizacích. Účastníci kurzů obdrží 345 Euro (asi necelých 9 tis. Kč). Kurzy jsou často zaměřeny na práci s dětmi a seniory a na údržbu budov a zeleně.
Prodetur také realizuje projekt podporovaný z ESF Simulace podnikání. Je určen osobám, které nemají praxi v podnikání a chtějí ji získat. Účastníci projektu napodobují v učebnách uspořádaných podobně jako v reálných podnicích činnosti vykonávané v různých útvarech podniku (účtárna, oddělení prodeje, personální útvar apod.) a během kurzu se na různých pozicích vystřídají. Po vzdělávání v učebně účastníci absolvují stáže na reálných pracovištích podniků.
4. Úřad práce v Seville
Politika zaměstnanosti se ve Španělsku realizuje od roku 2003 ve dvou liniích. Pasivní politiku zaměstnanosti řídí a realizuje Státní veřejná služba zaměstnanosti - Národní ústav zaměstnanosti (Servicio Publico de Empeo Estatal - Instituto Nacional de Empleo, SPEE INEM). Aktivní politiku zaměstnanosti řídí a realizují vlády jednotlivých zemí Španělska, v Seville vláda Andalusie, resp. její Výbor pro zaměstnanost, jemuž podléhá Andaluská služba zaměstnanosti (Servicio Andaluz de Empleo - SAE). Ta řídí úřady práce v Andalusii, kterých je 192 (Andalusie má asi 10 mil. obyv. jako Česká republika). V sevillské provincii (s asi 1,5 mil. obyvatel) je jich 35, v Seville (asi 750 tis. obyvatel) je jich 8. V prostorách navštíveného úřadu práce pracuje 19 pracovníků a také pracovníci SPEE INEM, takže klienti aktivní i pasivní politiky zaměstnanosti chodí na jedno místo. Míra nezaměstnanosti je v současné době v sevillské provincii asi 13 % a klesá. Podniky nemají povinnost hlásit volná pracovní místa, avšak velká většina jich to dělá. Úřad práce má v databázi asi 8 tis. uchazečů o zaměstnání. Zaměstnavatelé hledající pracovníky vyplňují standardizovaný formulář se specifikací požadavků. Těžiště činnosti úřadů práce spočívá v zařazování uchazečů do vzdělávání a ve zprostředkování, nikoliv v poradenství (viz oddíl 2.5).
Osvědčuje se vzdělávání uchazečů s podniky, protože jeho obsah určují většinou podniky. 60 % absolventů je pak zařazováno do zaměstnání. Vzdělávání většinou trvá 2 měsíce a financuje je Andaluská služba zaměstnanosti, tj. ze zdrojů andaluské vlády.
Podpora v nezaměstnanosti se poskytuje po dobu 6 měsíců ve výši 70 % mzdy, pak ve výši 60 %, a to nejdéle 2 roky. Pro specifické skupiny (mladí do 25 let, starší osoby nad 45 let, ženy v nouzi) existují zvláštní pravidla a podpory. Úřad práce realizuje několik projektů podporovaných z ESF, které jsou zaměřeny hlavně na mladé lidi a ženy.
Za důležitou činnost úřadu práce se považují průzkumy a analýzy potřeb různých profesí na daném území. K tomu je určen jeden z útvarů úřadu práce, nazývaný observatoř profesí. Tento útvar sleduje i rozvoje příslušného území.
Úřad práce se také zabývá uznáváním výsledků neformálního vzdělávání u osob, které mají určité odborné dovednosti osvojené zejména praxí, avšak nemají certifikát o odborném vzdělávání.
5. Poradenské středisko v Seville
Andaluská služba zaměstnanosti (SAE) má několik generálních ředitelství, např. pro zprostředkování, vzdělávání a poradenství. Generální direktorát pro poradenství řídí síť 390 poradenských středisek působících v Andalusii a 8 středisek na úrovni 8 provincií Andalusie. Činnost středisek je asi z poloviny hrazena andaluskou vládou a z poloviny ze zdrojů EU v rámci projektů. Střediska spolu s řídícím orgánem tvoří organizaci Andalúcia Orienta. V Seville je středisek 5, v sevillské provincii pracuje ve střediscích 250 pracovníků.
Střediska se zabývají jednak uchazeči o zaměstnání a jednak zájemci o zaměstnání. Uchazeči o zaměstnání musí být registrováni na úřadu práce. Často jsou zařazováni do kurzů, do vzdělávacích programů realizovaných ve školních dílnách odborných škol, do praxe v podnicích a někteří získávají příspěvky na vlastní zaměstnání.
Střediska rovněž využívají svou webovou stránku. Ta umožňuje přístup do asi tisíce dalších odkazů pomáhajících najít zaměstnání. Používají také konzultace uchazečů s poradenskými pracovníky na dálku. Ve vztahu k dlouhodobě nezaměstnaným a znevýhodněným uchazečům mají střediska rozpracováno několik programů poradenství a pomoci.l Pro uchazeče se středoškolským a vysokoškolským vzděláním používají střediska program umožňující získat pracovní zkušenosti (po dobu 2 - 6 měsíců, s možností získat grant). Od roku 2006 buduje Andaluská služba zaměstnanosti síť 1 000 počítačů, které umožňují uchazečům registrovat jejich žádost o zaměstnání bez čekání. Síť se nazývá Renuev(zavinac). Počítače se instalují v různých agenturách andaluské vlády, které jsou v místech, kde nejsou úřady práce nebo poradenská střediska.
Závěry
Obsah absolvovaného projektu výměny umožnil poznat základní rysy fungování služeb zaměstnanosti ve Španělsku. Z porovnání španělských a českých služeb zaměstnanosti lze naznačit několik závěrů.
Hlavní rysy činnosti služeb zaměstnanosti jsou srovnatelné, protože v oboru zemích jsou analogické: těžiště činností tvoří poradenství a zprostředkování. Analogie je i v činnostech zaměřených na vzdělávání, i když je patrné, že rozsah vzdělávání je ve Španělsku větší než v ČR. Více pozornosti než u nás se ve Španělsku věnuje zjišťování a analýzám poptávky na trhu práce (a to i v souvislosti s místním rozvojem) a pouze ve Španělsku se úřady práce zabývají uznáváním výsledků neformálního vzdělávání.
Pro strukturu subjektů služeb zaměstnanosti ve Španělsku je příznačná decentralizace, protože je řídí orgány na úrovni jednotlivých zemí, které jsou navíc součástmi zemských řídících orgánů. Rovněž aktivní politika zaměstnanosti je decentralizovaná, takže nástroje a pravidla pro jejich používání stanoví zemský, nikoliv národní řídící orgán. Na úrovni národní působí orgán, který je mimo ministerstvo.
Z decentralizovaného řízení služeb zaměstnanosti a jejich začlenění do regionálních orgánů ve Španělsku vyplývá, že odpovědnost za zaměstnanost a nezaměstnanost mají regionální orgány včetně analogie bývalých českých okresů a obcí. Úřady práce (a poradenská střediska) jsou vlastně instituce regionálních orgánů. Takto upravené pravomoci a odpovědnosti se projevují i ve financování služeb zaměstnanosti. Uspořádání subjektů služeb zaměstnanosti je tak ve Španělsku a České republice značně odlišné. Zdá se, že větší decentralizace služeb zaměstnanosti ve Španělsku a jejich užší propojení s místním rozvojem je logičtější a účinnější.
Značný rozdíl mezi Španělskem a ČR spočívá v tom, že ve Španělsku se podporou zaměstnanosti zabývá více subjektů. Jsou to nejen subjekty služeb zaměstnanosti, ale také orgány zaměstnavatelů, resp. podnikatelů. Jejich podpora podnikání totiž zahrnuje i vytváření nových pracovních míst podporou tvorby nových podniků, zejména sebezaměstnávání a mikropodniky.
Služby zaměstnanosti mají v Andalusii vlastní odborných časopis, který v České republice chybí.
V případě vašeho zájmu o další informace/materiály/dokumenty, které byly získány během studijní cesty, kontaktujte prosím koordinátora studijní cesty pana Ing. J. Coufalíka, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: coufalik(zavinac)nvf(tecka)cz.
Výměny zkušeností v Rakkestadu, která byla realizována v období od 1. - 8.3.2008, se zúčastnili 2 účastníci ze Správy služeb zaměstnanosti Ministerstva práce a sociálních věcí a 3 pracovníci úseku Zaměstnanost NVF, o.p.s. Pracovní program zajistila radnice v Rakkestadu.
Radnice v Rakkestadu - základní informace o veřejných službách zaměstnanosti a nástrojích politiky zaměstnanosti v Norsku - podrobné údaje viz prezentace: We provide people with opportunities!.
Návštěva NAV (The Norwegian Labour and Welfare Services - úřad práce) v Mossu: DVD "Moving to Norway?" je k dispozici u paní PhDr. Jarmily Tilové: tinlova(zavinac)nvf(tecka)cz.
Během těchto dvou návštěv jsme získali základní přehled o demografické struktuře obyvatelstva a o specifických rysech fungování služeb zaměstnanosti v Norsku. Nově utvořené Ministry of Labour and Social Inclusion usiluje o reformu vyplácení sociálních podpor. Nezaměstnanost v Norsku je sice pouze 1,7 %, nicméně 25 % obyvatel pobírá některou ze sociálních podpor. Norsko investuje ohromné částky do sociálních služeb, což si přes bohatství plynoucí z těžby ropy u norských břehů a přes vysoké zdanění příjmů obyvatelstva nemůže dál dovolit. Situace je obrácená, než byla v ČR: služby zaměstnanosti poskytují servis především zaměstnavatelům, kteří obtížně shánějí zaměstnance. Norsko nabízí dobré podmínky pro zahraniční zaměstnance, kteří sem přicházejí pracovat.
Návštěva Upper Secondary School v Borgu - beseda s ředitelem a prohlídka učeben i dílen školy. Tento typ škol v Norsku je možné přirovnat k našim učilištím. Školní osnovy zahrnují 2 roky výuky a 2 roky praxe, poté teprve žák získá diplom o absolutoriu. Dílny školy jsou vybaveny nejmodernějším zařízením (u soustruhů např. stejnými stroji, se kterými se absolventi pak setkají v továrně). V jedné škole se vždy vyučuje více oborů (soustružníci, tesaři, instalatéři, kuchaři, kosmetičky apod.). Jednotlivé obory se ve svém provozu doplňují a podporují. Budova i vybavení (jako ostatně u všech budov státní správy a veřejných služeb, které jsme v Norsku navštívili) jsou nové a moderní. Navštívili jsme i department školy pro postižené děti, který je výborně vybavený. Děti vyučuje a pečuje o ně personál, jehož počet převyšuje množství umístěných dětí. Department má formu stacionáře, děti jezdí na noc domů k rodinám.
Návštěva vzdělávacího oddělení regionálního správního centra v Sarpsborgu - prezentace o struktuře národního vzdělávacího systému, procesu celoživotního učení a rekvalifikačním systému v Norsku, která teoreticky doplnila praktické seznámení se školou.
Návštěva rekvalifikačního zařízení v Askimu - přehled o historii služeb zaměstnanosti v Norsku, statistické údaje o norském trhu práce. V Norsku byla zahájena reforma služeb zaměstnanosti, která bude probíhat do r. 2010. Jejím cílem je omezit počet obyvatel, kteří dostávají některý z typů sociálních podpor. Velkou výhodou ve Skandinávii je tradičně dobrá kooperace mezi úřady, mezi veřejnými i soukromými subjekty i mezi jedinci. Hlavní úkol služeb zaměstnanosti: udržet lidi v aktivitě (rekvalifikace, nouzové práce + další akce). Nízké nezaměstnanosti nahrává i morální odsouzení těch, kdo by nepracovali, jejich okolím včetně rodiny. Kdo se vyhýbá práci, může mu to být zaznamenáno v jeho pracovních dokumentech a nedostane později práci. Výklad byl v češtině, což nám pomohlo utřídit si dříve získané informace a dotazy si doplnit detailní souvislosti.
Prezentace o místním vzdělávacím zařízení (Centrum pro kompetence) - funguje jako soukromý podnik a zajišťuje služby pro NAV formou zakázek. Veškerý zisk jde na podporu dalšího rozvoje podniku. Oddělení: průmyslové, prodeje, rekvalifikační, servisní služby (např. dodávají prostředky pro handicapované - dovoz i montáž doma). Nejen vzdělávají, ale poskytují i servis okolo vzdělávání a péče o nezaměstnané, postižené apod. Základ pro rekvalifikaci: celý člověk - péče o jeho fyzické i psychické předpoklady a možnosti, využití okolní sítě veřejných i soukromých subjektů. Pěstování motivace lidí, aby se sami chtěli dostat ze situace bez místa, promyšlený koučink - cíl zvednout člověka, aktivizovat, vést k radosti z práce, kreativitě (umělecké dílny). I když nastoupí do pracovního poměru, firma jej dále sleduje a pomáhá mu. Šířka předmětů: sekretářky, ekonomky, prodejci, rámování obrázků, CNC stroje, reparace + servis pro stroje, údržbářské práce pro byty, doprava atd. Filozofie činnosti zařízení: zvednout člověka + umístit ho tam, kde má možnosti. Prohlédli jsme si celý komplex dílen tohoto podniku, který dobře prosperuje a bude se v nejbližší době rozšiřovat.
Prohlídka kreativního centra v Myssenu - sklářská dílna, kde nezaměstnaní mohou 10 měsíců rozvíjet svoji kreativitu (vede to mj. k jejich uvolnění a k posílení sebevědomí). Výrobky se základním designem renomovaného skláře se chystají v nejbližší době prodávat na trhu.
Návštěva vzdělávacího centra v Tonsbergu, které je z poloviny dotováno NAV a z poloviny ze soukromých zdrojů. Nabízejí vzdělávání, rekvalifikace, jazykové kurzy norštiny pro Nory i cizince, vzdělávají trenéry, kariérové poradce apod. Cíl: poskytnout klientům kompetence, aby se mohli vrátit na trh práce. Absolventi získají výuční list nebo certifikát, např. o vyučené v kovoobrábění se zaměstnanci perou. NAV nakupují služby z nabídky centra. Součástí služeb jsou i doprovodná opatření - např. péče o děti zaměstnanců v mateřské škole, kterou jsme rovněž navštívili.
V případě vašeho zájmu o další informace/materiály/dokumenty, které byly získány během studijní cesty, kontaktujte prosím paní PhDr. Jarmilu Tinlovou, Národní vzdělávací fond, o.p.s., Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: tinlova(zavinac)nvf(tecka)cz.
V období od 29.3. - 5.4.2008 se 5 odborníků z oblasti služeb zaměstnanosti seznámilo v rámci studijní návštěvy do Říma se systémem italských služeb zaměstnanosti, se vzdělávacím systémem a se současnou situací na trhu práce v Itálii. Výměnu zkušeností zorganizovala italská organizace Associazione Centro Risorse Nazionale ONLUS.
V rámci výměny zkušeností účastníci navštívili odbornou průmyslovou školu (Centro di Formazione Professional "T. Gerini"), Lyceum (Liceo Scientifico Statale Isacco Newton), nejmladší římskou universitu (Universita degli Studi di Roma Tre (Roma Tre University), provinční úřad práce (Centro per l'Impiego di Pomezia) a podnikatelské inovační centrum (BIC Lazio SpA - Enterprise Europe Network).
1. Centro di Formazione Professional "T. Gerini" - CNOSFAP:
www.gerini-cnos.org/
Návštěva odborné průmyslové školy. Školu a její aktivity představili její ředitel pan Alessandro Mambrini a pan Domenico Bocchini, který se zabývá poradenstvím.Škola byla zřízena salesiánskou kongregací před 15 lety a poskytuje odborné vzdělávání v oblasti elektroniky, elektriky a automechaniky. Je zaměřena zejména na integraci dětí pocházejících z chudších rodin a dětí problematických (např. majících problémy s kriminalitou, drogami atd.). Studenti pocházejí většinou z Říma a jeho bezprostředního okolí (20 % studentů je cizinců). I když je škola křesťanská, tak studenti mohou být různého vyznání. Ve škole se neplatí žádné školné. Provoz je financován jednak z veřejných zdrojů a jednak z příspěvků velkých firem (např. automobilky). Firmy nepřispívají pouze penězi, ale věnují také různé pomůcky k výuce. Studenti ve vyšších ročnících se na příklad učí přímo na konkrétních typech automobilů. Pro automobilku je to výhodné, protože po skončení studia získá pracovníky, kteří jsou již schopní rovnou pracovat. Ve třídě je vždy 22 míst a průměrný věk studentů je 14 až 15 let. Studium je 3 leté. Škola je otevřená pro chlapce i dívky, ale díky charakteru výuky převažují chlapci. Oproti ostatním školám je věnován velký důraz na poradenství pro studenty, které je poskytováno přímo na škole externími konzultanty. Toto poradenství má za cíl usnadnit a nasměrovat studenty při výběru povolání.
2. Liceo Scientifico Statale Isacco Newton
www.liceo-newton.com
Návštěva Lycea založeného roku 1970 pod názvem "Liceo scientifico XIX".
Od roku založení byla škola rozšířena a počet žáků se průběžně zvyšoval. V roce založení měla škola 832 studentů, nyní má škola přibližně 1131 žáků.
Škola má 27 tříd, které jsou z části laboratořemi, počítačovými učebnami a učebnami přírodních věd (Laboratoř fyziky, pro experimenty skupiny; Laboratoř pro vědu, pro experimentální biologii a chemii a astronomii; Laboratoř výpočetní techniky).
Hlavní činnosti:
3. Universita degli Studi di Roma Tre (Roma Tre University)
www.uniroma3.it
Univerzita Roma Tre je nejmladší univerzitou v Římě (byla založena v roce 1992). V současné době navštěvuje 8 fakult této univerzity zhruba 40 000 studentů a zaměstnává přibližně 1 500 pedagogických, vědecko-výzkumných a administrativních pracovníků. Studium trvá 5 až 6 let v závislosti na zvoleném oboru (začátek studia je průměrně v 19 letech).
Od svého založení Univerzita Roma Tre klade velký důraz na mezinárodní spolupráci. Je aktivním účastníkem výměnných programů v rámci Evropské unie, ministerských programů a spolupracuje i s různými institucemi. Roma Tre je oficiálním členem UNICA Network - tato síť sdružuje univerzity hlavních evropských měst.
Každý rok pořádá univerzita den otevřených dveří (University Life Days), ve kterém si mohou studenti středních škol prohlédnout univerzitu a seznámit se s výukou na jednotlivých fakultách.
Studenti Univerzity Roma Tre se účastní programu Erasmus (program zaměřený na výměnu vysokoškolských studentů a pedagogů) - např. v letech 1993/1994 to bylo 40 studentů, v letech 2005/2006 jejich počet stoupl na 490. Studenti se mohou účastnit kurzů v 218 partnerských vysokých školách. Vedle výměnných programů se univerzita podílí i na dalších programech EU, např.Tempus (program zaměřený na poskytování stáží v zahraničí pro akademické a administrativní pracovníky ve vysokoškolském sektoru), Leonardo da Vinci (program je v rámci programu celoživotního učení zaměřen na odborné vzdělávání a přípravu na jiné než vysokoškolské úrovni), Jean Monnet (program zaměřený na podporu institucí a výukové a výzkumné činnosti v oblasti studií evropské integrace na úrovni vysokoškolských institucí) a Marco Polo (program na omezení dopravních zácep, zlepšení fungování nákladní dopravy z hlediska dopadů na životní prostředí, podpora nákladní přepravy, logistiky, apod.).
Univerzita se snaží nalákat díky transparentnímu a snadno přístupnému systému výuky i zahraniční studenty. V současné době studuje na univerzitě zhruba 500 zahraničních studentů. Univerzita podepsala mezinárodní dohody o spolupráci s vysokými školami a s různými dalšími institucemi v různých částech světa s cílem propagovat a podporovat společně výuku, výzkum a odbornou přípravu prostřednictvím výměny studentů a pedagogů. V současné době studují na univerzitě i studenti z Jižní Ameriky (z Argentiny, Brazílie, Chile, Kolumbie a Venezuely), z Tuniska, ze Sýrie, z Číny nebo z Malajsie - navíc univerzita podporuje se snaží motivovat i své studenty, aby se účastnily výměnných pobytů do těchto zemí. Navíc od akademického roku 2001/2002 využívá univerzita další pobídky, které mají za cíl zvýši mobilitu studentů v zahraničí. Jedná se o:
Studentům, kteří mají zájem studovat v zahraničí, pomáhá koordinátor. Koordinátor diskutuje s jednotlivými zájemci o nejvhodnější vysoké škole, o délce studia v zahraničí apod. Výběr studentů pro přidělování studijních pobytů v zahraničí je běžně prováděn na základě výběrových zkoušek.
4. Centro per l'Impiego di Pomezia:
www.provincialavoro.roma.it
Provinční úřad Říma v Pomezii s 23 středisky poskytujícími služby zaměstnanosti pro 31 321 nezaměstnaných.
První kontakt s klientem začíná po vyplnění formalit, následuje motivační pohovor směřující ke zjištění dovedností a schopností nezaměstnaného, porovnání s požadavky zaměstnavatelů nabízejících pracovní pozice pro možnost výběru vhodné práce ( oblast poradenství).Pokud není v nabídce volných pracovních míst vhodné zaměstnání,následuje profesní výcvik - osvojení dovedností, kvalifikace, specializace, které pomohou dostat nezaměstnaného na trh práce.
V případě potřeby zařazení do jednoho ze 4 druhů kurzů (pro mladistvé ve věku 14 - 18 let směřující k doplnění nedokončeného náhradního vzdělání; pro nezaměstnané ženy a kategorie nezaměstnaných znevýhodněné na trhu práce; autorizované zpoplatněné kurzy jak pro nezaměstnané, tak i pro zájemce o práci;zpoplatněné autorizované kurzy s profesním zaměřením na kadeřníky a pracovníky v salonech krásy určené pro mladistvé ve věku 14 - 18 let).
Úřad práce realizuje v oblasti poradenství také výcvik se svým poradcem, který intenzivně pracuje s nezaměstnaným na základě vypracovaného plánu aktivit, který se následně vyhodnocuje ve formě závěrečné zprávy, jejímž výsledkem je umístění uchazeče o práci na trhu práce.
Služby nabízené úřadem
S.L.O.P. Profesní rozvojové centrum - vzniklo na základě silné vůle všech státních institucí, podporujících řešení politiky zaměstnanosti.Cílem je podpora aktivit a projektů , které mohou nabídnout místním občanům provincie Říma adekvátní nástroje ke skloubení správného profesního výcviku vedoucího k umístění na trhu práce. Centrum realizuje výzkumy, provádí analýzy, vyhodnocení dat o místním trhu práce, které slouží jako podklady pro správné nastavení aktivní politiky zaměstnanosti.
5. BIC Lazio SpA - Enterprise Europe Network
www.biclacio.it
Podnikatelské inovační centrum BIC Lacio nabízí svým klientům tyto služby:
Centrum se dále zaměřuje na vyhledávání nových podnikatelských příležitostí, služby pro nově vznikající firmy od nápadu až po podnikatelský projekt, služby po vzniku podnikání - tutoring, granty, odborné vzdělávání, finanční služby, hledání pronájmu pro služby, vyřízení bankovní půjčky atd.). BIC Lacio spolupracuje s univerzitami, školami, výzkumnými institucemi a snaží se zde podporovat spin off aktivity (vznik nových firem vznikajících na základě využití výsledků práce univerzitního výzkumného týmu nebo podnikatelského inkubátoru). Centrum poskytuje své služby zdarma (jedná se o veřejnou službu), je financováno jednak z veřejných prostředků regionu a dále z prostředků EU. Centrum je napojeno na řadu evropských prorgamů a sítí (EuroInfo Centre Network od r.1987 a Enterprise Europe Network od r.2008, je členem konsorcia CINEMA Central Italy Network to Enhance Competitive Business Activities). BIC Lacio poskytuje zájemcům informace ohledně získání možných fondů z EU:
BIC Lacio je členem Enterprise Europe Network, tato síť obsahuje na 500 organizací včetně hospodářských komor, regionálních rozvojových agentur a univerzitních technologických center, je zde zapojeno přes 4000 zkušených odborníků ze 40 evropských zemí. EEN se snaží pomoci firmám identifikovat jejich potenciální obchodní partnery (zejména v jiných zemích), pomáhá malým a středním podnikům vyvíjet nové produkty, hledat nové trhy a příležitosti, poskytuje poradenství malým podnikatelům ohledně technických záležitostí (standardy a legislativa EU, práva duševního vlastnictví atp.), zároveň EEN funguje jako obousměrná spojnice mezi podnikateli a zástupci EU.
BIC Lacio je úspěšné při hledání partnerských firem v zahraničí pro rozvoj místních podnikatelských záměrů (vybere specifický typ firmy buď v rámci databáze firem internetového portálu nebo vybere partnery na specializovaných veletrzích). Centrum pomáhá při vypracování projektů pod cílem 3 (Objective 3 Fund), projektů Interreg, projektů ESF (tyto jsou vždy vedeny regionální vládou), projektů integrace regionálního rozvoje (regionální, národní).
Další informace o síti Enterprise Europe Network jsou uvedeny na jejich webových stránkách a přidružených webech: www.lacioeurope.it, ec.europa.eu/enterprise-europe-network, cor.europa.eu, eesc.europa.euV případě vašeho zájmu o další informace ohledně studijní cesty do Říma, kontaktujte prosím koordinátorku výměny zkušeností paní Ing. J. Šůchovou, Národní vzdělávací fond, o.p.s., Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: suchova(zavinac)nvf(tecka)cz.
Výměny zkušeností v provincii Reggio Emilia se zúčastnili pracovníci ÚP z Ostravy, Frýdku Místku a Zlína a odborníci z úseku Zaměstnanost NVF, o.p.s. Studijní návštěvy byly zaměřeny na získávání informací z oblasti veřejných služeb zaměstnanosti, poradenství a vzdělávání.
1. Úřad Provincie Reggio Emilia
Provincie Reggio Emília je jednou z 8 provincií regionu Emilia Romagna, který leží v severní Itálii v oblasti Pádské nížiny. Základní data provincie Reggio Emília: 0,5 mil. obyvatel, nezaměstnanost 2,6%, zaměstnanost 70,6%, klíčové sektory: strojírenství, zemědělství, stavebnictví, textilní výroba, ICT. Velmi prosperující ekonomika založená na malých podnicích - z celkového počtu 59 000 podniků je jen cca 2 000 podniků s více než 10 zaměstnanci. Výzkum: univerzita Modena and Reggio Emília (UNIMORE) a REI (Reggio Emilia Innovation). Provincie zahrnuje 45 municipalit. Aktivity místní správy směřují k dobře vyváženému sociálnímu, kulturnímu, ekonomickému a ekologickému rozvoji komunity. Účast v Evropských programech (20 projektů od r. 2003) a v činnosti institucí EU (předsedkyně Rady paní S.Masini je vedoucí italské delegace ve Výboru regionů, kde pracuje ve dvou sekcích).
2. Vzdělávací organizace IFOA a ENAIP
IFOA (Training and Consultancy Center of the Chamber of Commerce) je vzdělávací a konzultační středisko obchodní komory provincie, které bylo založeno r.1971. V r. 1999 se právně osamostatnilo a v r. 1999 bylo uznáno v národním měřítku jako Institut odborné přípravy. Řízeno je radou akcionářů, kterými jsou obchodní komora provincie, obchodní komora regionu, národní svaz obchodních komor, nadace "Peotro Manodori" z Reggio Emilia a jako zákonně autorizovaní členové instituce státní a veřejné správy: ministerstva vysokých škol a výzkumu, hospodářství, zahraničí, zástupci regionu Emilia Romagna a dalších úřadů místní správy. Vzdělávací aktivity, s nimiž mají 30 let zkušeností a které začaly v rámci ESF projektů, zahrnují: odborný výcvik po střední škole, postgraduální master-kurzy, kurzy pro jednotlivce pro zlepšení profese, pracovní stáže a učňovský výcvik. Pozitivem je úzká spolupráce s podniky, které definují své potřeby a vytvářejí se tak potřebné profesní profily pro vzdělávání. Obory: marketing a prodej, mezinárodní obchod, ICT, obchodní organizace, RLZ, maloobchod, výroba potravin, turistika, výroba a logistika, bezpečnost. Úzká spolupráce s absolventy středních a vysokých škol a vazba na podniky umožňuje provádět zprostředkovací služby, stáže v podnicích a učňovskou přípravu. IFOA má know-how v oblasti distančního vzdělávání (je metodickým partnerem v telematické universitě "Univesitas Merkantorum" sponzorované Italským svazem obchodních komor). IFOA má sekci pro evropské projekty, působí jako předkladatel, koordinátor i partner, poskytuje technickou pomoc pro italské organizace pro všechny fáze projektů včetně administrace. Je členem řady mezinárodních sítí např. ULIXES Consortium (otázky vzdělávání a zaměstnanosti).
ENAIP (ACLI National Agency of Vocational Training) je vzdělávací organizace založená v roce 1951, podporovaná ACLI (italským svazem křesťanských pracovníků) a zaměřená na odborné vzdělávání dělníků a marginálních skupin (problémová mládež, migranti). Má síť téměř ve všech italských regionech. Teoretická i praktická příprava probíhá v jednom prostoru (uprostřed dílny jsou stoly, na obvodu stroje, klienti začínají na starých jednodušších strojích, posléze někteří přecházejí na moderní stroje).
3. Poradenské a interkulturální služby provincie Reggio Emilia
Prezentace poradenských aktivit pro cílové skupiny, zejména mládež do 29 let. Prezentace projektu Prometeo - mezikulturní kurzy a konzultační činnost pro učitele základních a středních škol s velkým podílem dětí migrantů a projektu Polaris - poradenství a orientace pro mládež v oblasti studia a práce, dokumentační centrum, poradenství a dokumentační centrum pro hendikepované.
4. University of Modena a Reggio Emilia
Větev původně Modenské univerzity ve městě Reggio Emilia působí relativně krátkou dobu v moderně rekonstruované historické budově. Poskytuje studium v oboru pedagogiky, řízení a ekonomiky.
5. Úřad pro sociální péči v Reggio Emilia (Local Welfare Area)
Obsáhlá prezentace o fungování trhu práce v Itálii, jeho reformě a decentralizaci před téměř 10 lety a systému práce a péče úřadů na různých úrovních s uchazeči o zaměstnání.
Prezentace Local Welfare Area
6. Úřad práce ve městečku Montecchio Emilia
Prohlídka úřadu práce a jednotlivých přepážek, informace ředitele o nové experimentální službě - přepážky, kde dostane klient komplexní informace včetně informací o sociálním zajištění, nemocenské a pod.
7. Vzdělávací středisko "La Cremeria" V Montecchio Emilia
Středisko je v moderně rekonstruované staré tovární budově, prezentace aktivit. Středisko realizuje též evropské projekty. Prohlídka učeben a kanceláří, prohlídka tréninkové kuchyně.
8. Úřad práce města Reggio Emilia
Základní informace o změnách ve veřejných službách zaměstnanosti v Itálii. V roce 1999 počala reforma trhu práce a ekonomiky s cílem modifikace zákonů v oblasti zaměstnanosti ve vztahu k EU. Itálie měla na rozdíl od jiných zemí velmi byrokratický systém, který se 50 let neměnil. Úřady práce pouze registrovaly nezaměstnané, dávky vyplácel národní sociální systém. Reforma proběhla v letech 1999-2003. Kompetence byly decentralizovány na regiony, potažmo provincie. Úřady práce (Employment Service Centres) jsou řízeny radou provincie. Nezaměstnaní nemají povinnost se registrovat. Služby pro klienty zahrnují několik stupňů služeb poskytovaných tzv. operátory až po individuální poradenství. Poskytuje se poradenství pro psaní CV, interview. Služba recepce je zajišťována rotujícími poradci. Kromě toho jsou poskytovány služby podnikům ve výběru-párování uchazečů. Velkou podporou je komplexní informační systém, který zahrnuje rozsáhlý katalog profesí (na provinční úrovni využívají jen relevantní výběr). V systému jsou registrováni všichni zaměstnaní. On line možnost využívání i pro podniky. Povinnost nahlašovat zaměstnání i pracovní smlouvy. Zaměstnaný uchazeč zůstává v systému registrován jako nezaměstnaný ještě 6 měsíců. Úřad zařizuje i pracovní stáže v podnicích.
9. CSPMPI - středisko služeb pro malé a střední podniky
Moderní vzdělávací centrum v průmyslové zóně města - je regionální organizací s 5 středisky. Reprezentuje sdružení malých a středních podniků. Je privátní organizací, která poskytuje jednak kurzy za úplatu, jednak vzdělává s podporou regionálních či provinčních úřadů a vyvíjí a realizuje projekty (v tom má pozici neziskové organizace). Partnery střediska jsou asociace MSP, úřady práce, střední školy, vysoká škola, výzkumná pracoviště, rozvojové agentury. Ve spolupráci s úřady práce pomáhají ve zprostředkování práce, poskytují rekvalifikace na objednávku ÚP nebo jednotlivců a zajišťují pracovní stáže a učňovský výcvik ve spolupracujících podnicích. Ředitel, dvě pracovnice projektového oddělení a pracovnice oddělení spolupráce s podniky - podali podrobné informace, následovala prohlídka moderních výukových místností. Projektové oddělení realizuje velké množství projektů, jak v rámci EU programů, tak v rámci národních a regionálních programů. Pracovnice oddělení se zajímala o aktivity NVF a plány do budoucna. Možnost partnerství v nových projektech by je zajímala, ač kapacitu mají již velmi malou. Zástupci kladli velký důraz na úzkou spolupráci se správou provincie v oblasti priorit - jak na provinční, tak regionální úrovni a na znalost potřeb vyplývající z pevné vazby na podniky.
10. International Centre "Loris Malaguzzi"
Organizace sídlí v historické budově bývalé továrny na sýry a její interiér postupně velmi moderně rekonstruují. Slouží jako středisko předškolní výchovy pro děti do 3 let a děti od 3 do 6 let. V jednom křídle je rozsáhlá expozice pro malé děti, kde si aktivní formou a hlavně hrou rozvíjejí představivost a dovednosti (hra se světlem, barvami, materiály…).
V případě vašeho zájmu o další informace/materiály/dokumenty, které byly získány během studijní cesty, kontaktujte prosím koordinátorku studijní cesty paní Ing. Alenu Huptychovou, Národní vzdělávací fond, o.p.s., Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: huptychova(zavinac)nvf(tecka)cz.
1. Ministry of Employment and the Economy (www.tem.fi)
Experti z ministerstva práce a hospodářství seznámili českou delegaci se strukturou služeb zaměstnanosti a s probíhající reformou, která byla nastartována v lednu 2008 a projevila se již ve sloučení ministerstva práce s ministerstvem hospodářství a bude pokračovat v propojování příslušných agend na národní i regionální úrovni (zasáhne činnost TE center v regionech - viz návštěva TE centra v Uusimaa regionu). V čele nově vzniklého ministerstva jsou v současné době dva ministři (ministr hospodářství a ministr práce) a věcná agenda ministerstva je členěna do 4 odborů:
Na rozdíl od uspořádání politik ČR, je imigrační politika oddělena od ministerstva práce a je součástí Ministerstva pro imigraci a evropské záležitosti.
Situace na finském trhu práce je charakterizovaná průměrnou mírou nezaměstnanosti kolem 7% (na počátku devadesátých let byla 20%), při přetrvávající vysoké strukturální nezaměstnanosti na jedné straně a nedostatku pracovníků pro určité kvalifikované profese na straně druhé. Proto jsou hlavní cíle politiky zaměstnanosti zaměřeny na: (i) snížení strukturální nezaměstnanosti, (ii) zajištění kvalifikovaných pracovníků a dalších služeb pro podniky.Služby zaměstnanosti pokud se týče řízení zůstávají relativně centralizované, ovšem s rozdělením koncepčních a výkonných činností. Ministerstvo na národní úrovni stanovuje cíle, legislativu, společné nástroje politiky. Existuje 15 TE center (viz. návštěva 4. dne - Employment and Economic Development Centre of Uusimaa region), což je veřejná instituce, která je financována ministerstvem a přenáší informační a odborně koordinační činnosti ministerstva zaměstnanosti a hospodářství z národní na regionální úroveň. Pod ním jsou úřady práce, které mají relativní samostatnost ve výběru nástrojů k dosažení centrálně stanovených cílů.
Nové cíle vyžadují reformu obsahu a uspořádání služeb zaměstnanosti, která v současné době probíhá a která posiluje: vícezdrojové financování (vč. využívání ESF), rozvoj služeb pro podniky (některé jsou poskytovány na tržním základě), rozvoj služeb znevýhodněným skupinám. Proto jsou služby zaměstnanosti na lokální úrovni věcně (většinou i institucionálně) členěny tak, aby mohly poskytovat služby klientům od těch nejvíce samostatných až po znevýhodněné skupiny co nejefektivněji: (i) elektronické služby (samoobslužné), (ii) job centra (poskytující frontálně informace většině klientů, včetně samoobslužných způsobů získávání informací), (iii) služby úřadů práce (služby jednotlivcům: registrace, zprostředkování, poradenství, rekvalifikací, imigrační servis; služby podnikům), (iv) Labour Force Service Centres (intenzivní služby pro znevýhodněné skupiny, individuální coaching a poradenství, pracovní rehabilitace, služby šité na míru zahrnující celý komplex potřebných služeb; nakupují často specializované služby externě).
Služby pro podniky poskytují úřady práce většinou zdarma, některé specifické služby i za úplatu. Zdarma jsou poskytovány: informace prostřednictví Internetu, zprostředkování pracovníků, dotace ke mzdám jako podpora pracovních míst, rekvalifikace a školení, služby spojené s propouštěním pracovníků. Za úplatu jsou podnikům poskytovány služby při specifickém vyhledávání vhodných pracovníků, provádění výběrových pohovorů, vyhodnocování postojů a dovedností najímaných pracovníků, pronájem pracovní síly.
Od roku 2005 existuje nový model pomoci podnikům a jednotlivcům při propouštění z ekonomických důvodů "Change Security Model". Tento model pomoci byl odsouhlasen mezi ministerstvem a sociálními partnery. Jeho cílem je, aby pracovníci přecházeli z jednoho zaměstnání plynule do druhého bez období nezaměstnanosti. Je založen na tom, že služby zaměstnanosti jsou poskytovány již během výpovědní lhůty, přičemž existuje velmi úzká spolupráce mezi ÚP, podnikem a odbory. Pomoc je poskytována zaměstnancům, kteří jsou propouštěni z ekonomických důvodů a kteří byli zaměstnáni déle než 3 roky.
Zaměstnanec - již během výpovědní lhůty dostává zprostředkovací služby, poradenství a rekvalifikace a další aktivační služby, absolvuje přijímací řízení, je sestavován individuální plán.
Zaměstnavatel - informuje s předstihem UP o propouštění, s pomocí UP připravuje hromadný akční plán zaměstnanosti pro propouštěné pracovníky, poskytuje propouštěcí služby.
UP - poskytuje zprostředkování zaměstnání, rekvalifikace a školení, propouštěcí služby. Pokud jde o více než 10 propouštěných osob, zřizuje UP servisní jednotku přímo v podniku. Je vytvářena síť expertů poskytujících v rámci UP tyto služby podnikům, z čehož jsou v případě velkých propouštění vytvářeny specielní brigády na rychlé řešení problémů. Je vytvářen specielní fond, výše odvodů do něho podléhá vyjednávání mezi sociálními partnery, vláda zažádala i o příspěvky z evropského globalizačního fondu a ESF.
2. The Science and Technology Policy Council of Finland
Na počátku jednání představila ředitelka NVF a 1. místopředsedkyně Rady pro výzkum a vývoj Miroslava Kopicová českou Radu pro výzkum a vývoj, aktuální stav reforem financování VaV a probíhajících reforem napříč celým vzdělávacím systémem.
Následně generální sekretář finské Rady seznámil české účastníky se složením Rady, jejími pracovními orgány, se strukturou institucí, které ve Finsku systémově podporují výzkum a inovace, s financováním výzkumu ve Finsku (spolufinancování z veřejných a soukromých zdrojů), a s výstupy, které Rada produkuje.
Finský národní inovační systém je obecně uznáván jako jeden z nejefektivnějších v Evropě. O jeho fungování pečují následující instituce:
Finská Rada pro vědu a technologii - je, stejně jako česká RVV, řízena premiérem a jejím úkolem je připravovat stanoviska a doporučení pro tvorbu politiky vlády v oblasti vědy a inovací. Jejími členy jsou zástupci partnerských spolupracujících organizací, ve Finsku funguje od roku 1987. Rada, kromě Sekretariátu (tvorba studií a iniciativ) ještě pracuje se dvěma podvýbory (pro vědu a pro technologii - návrhy stanovisek) a schází se cca 6x do roka.
Ministerstvo vzdělávání přispívá na výzkum a vysoké školství největším podílem veřejných financí (778 mil.€), z nichž 40% dostává Finská akademie, financující základní výzkum. Technologický výzkum spravuje TEKES, který je nezávislou agenturou, odpovědnou ministerstvu hospodářství. Dalším stavebním kamenem systému je SITRA, která hospodaří s veřejným venture kapitálem a ze své činnosti se zodpovídá přímo finskému parlamentu.
Celkové veřejné prostředky (cca 1.8 mld.€) představují pouze 30% celkových výdajů na výzkum, ostatní prostředky pocházejí ze soukromého sektoru.
Ve finském hospodářství se projevuje posun od čistě technologických k sociálním a technologickým inovacím.
V souvislosti s vytvářením Evropského výzkumného prostoru probíhají ve Finsku reformy - tzv. "velká pětka" (priority pro rok 2008), které zasahují terciární vzdělávání, Národní inovační strategii, Národní infrastrukturní politiku, obnova sektorového výzkumu (klastry - lesnický, energetický a životního prostředí, strojírenský, zdravotnický a sociální, ICT) a zavedení čtyřstupňového karierního systému ve výzkumu. Do budoucna je kladen důraz na internacionalizaci výzkumu a dosažení hranice 4% HDP na financování výzkumu do roku 2011 (z toho 1,2% veřejných prostředků). Prostředky budou koncentrovány na vytváření center.
3. Ministry of Education (http://www.minedu.fi/OPM/?lang=en)
Pan Turunen nás seznámil se strukturou terciárního vzdělávání ve Finsku i s pozicí Finska v mezinárodních srovnáních. Finsko má 20 výzkumných univerzit a v současné době přistupuje k vytváření společných uskupení menších universit, které umožní jejich koncentraci na výkon a snížení administrativních nákladů. Finské terciární vzdělávání je poskytováno bezplatně a ani studie OECD nedoporučila zavedení školného. Finsko se dlouhodobě umisťuje na předních příčkách při porovnávání konkurenceschopnosti, inovačního potenciálu, výkonnosti, ale zároveň v úrovni vzdělávání. Přesto Finové vidí příležitosti pro další rozvoj.
V rámci priorit "velké pětky" se terciární vzdělávání soustředí na postupné provádění vize 2020
4. CIMO (http://www.cimo.fi)
Pan Kekki na základě požadavků NVF (pí. Vošahlíková) připravil celý program stáže týmu NVF ve finských institucích. Program byl navržen velmi vyváženě a pan Kekki zajistil přijetí týmu odborníky z daných institucí. Kromě toho nás pan Kekki seznámil s prací agentury CIMO, ve které je zaměstnán.
CIMO je agentura Ministerstva vzdělávání, založená v roce 1991 a poskytující služby, specializované na mezinárodní kooperaci v oblasti vzdělávání, kultury a výměn mladých lidí. CIMO spravuje různé výměnné a stipendijní programy, financované finskou stranou, programy Nordplus i Evropskou unií (Leonardo da Vinci, LLL, Youth for Europe). Při své práci CIMO úzce spolupracuje rovněž s Ministerstvem zaměstnanosti a úřady práce.
Struktura CIMO je přizpůsobena struktuře Národní rady pro vzdělávání, která se rovněž člení dle úrovně vzdělávání na všeobecné a další vzdělávání a na terciární vzdělávání. Kromě organizování výměn a stáží CIMO poskytuje velké množství informací jak pro finské zájemce o studium a pracovní zkušenosti v zahraničí, tak pro cizince, kteří hledají uplatnění ve Finsku. K tomu účelu slouží internetový portál (Discover Finland), brožury ve finštině o jednotlivých zemích i brožury o Finsku v nejrůznějších světových jazycích. CIMO má rovněž otevřenou knihovnu k prezenčnímu studiu materiálů. CIMO je součástí evropské sítě Euroguidance. CIMO zabezpečuje školení poradců ve vzdělávání i na úřadech práce s ohledem na evropskou spolupráci. CIMO zajišťuje práci sítě učitelů finštiny ve světě.
5. Finnish Board of Education
Uznané kvalifikace nenahrazují stupeň vzdělání, systém popisuje a ověřuje kompetence (nikoliv znalosti) potřebné k výkonu určité profese. Systém je rozdělen do 3 úrovní - odborné kvalifikace, další odborné kvalifikace a speciální kvalifikace. Celkový popis kvalifikací byl ve Finsku vytvořen během 3 let na základě zákona z roku 1998 a každý rok je vydáván aktualizovaný seznam i popis. Popis kompetencí je rozdělen do 8 velkých celků (člověk a vzdělání, kultura, sociální vědy a obchod, přírodní vědy, technologie, komunikace a transport, přírodní zdroje a životní prostředí, sociální služby a zdravotnictví, turistické a domácí služby), které zahrnují standardní popis různého počtu a různé úrovně kvalifikací - celkově 360 jednotlivých popisů.
Fungování celého systému zabezpečují následující aktéři:
Ministerstvo vzdělávání je autorem zákona o odborném vzdělávání dospělých a zakladatelem Národní rady pro vzdělávání.
Národní rada pro vzdělávání je poradenským orgánem pro vzdělávací systém a organizátorem fungování systému jako celku.
Vzdělávací výbory (34) jsou tripartitní orgány ustavené ministerstvem, které vytvářejí a aktualizují popis kompetencí.
Kvalifikační výbory (174) jsou též ustaveny tripartitně, dohlížejí na dodržování standardu provádění zkoušek a vydávají osvědčení o absolvování.
Organizátoři kvalifikačních zkoušek připravují individuální plány, organizují přípravný trénink a nakonec organizují zkoušky.
Systém je pro ČR velmi zajímavý z toho hlediska, že je možno v praxi sledovat jak v celé šíři funguje systém, který ČR připravuje pro vybraná dělnická povolání.
6. Amiedu Vocational Adult Education Centre
Amiedu je situováno v moderním komplexu budov na okraji Helsinek a bylo založeno jako nezisková organizace s podporou veřejných prostředků. Je největším regionálním vzdělávacím centrem ze všech 43 ve Finsku. Jeho vzdělávacími aktivitami projde ročně 18 000 dospělých. Centrum má 7 oborových "kompetenčních středisek", ve kterých nabízí více než 80 kvalifikací a téměř 40 dalších profesních certifikací. Amiedu má vedle vlastních 350 vzdělavatelů dospělých širokou škálu partnerů v produktivní sféře, kde se uskutečňuje trénink kompetencí v pracovním prostředí. Největšími zákazníky Amiedu jsou Ministerstvo práce a hospodářství a Ministerstvo vzdělávání, která financují a) školení nezaměstnaných a imigrantů, b) ověřování kvalifikací, spolu s přípravnými kurzy. Asi 20% činnosti Amidu tvoří zakázky na otevřeném trhu.
Pro každého příchozího (pokud nepřichází s požadavkem na konkrétní kurz) je zpracován individuální plán (pro nezaměstnané povinně) na jehož základě je rozpracována příprava i testování studujícího. Centrum zároveň pomůže zabezpečit finanční zajištění studujícího (spolupráce s úřadem práce a s penzijním úřadem).
Pro české účastníky byla tato návštěva velmi zajímavá, neboť se zde jasně ukázalo, že bez veřejných prostředků a silné spolupráce s podnikatelskou sférou takové středisko nemůže fungovat a to ani odborně ani finančně. Navíc možnost získání kvalifikace, která je uznávána zaměstnavateli, má svoji neoddiskutovatelnou hodnotu. Zajímavé bylo rovněž zjištění, že centra vzdělávání dospělých prakticky nespolupracují se vzdělávacími institucemi prvotního vzdělávání (školami), neboť jejich profil se výrazně liší a zatímco školy jsou zaměřeny na přenášení znalostí, regionální vzdělávací centra pracují s profesními kompetencemi, dovednostmi a sdílením zkušeností.
Model dalšího vzdělávání, budovaný v České republice, silně poplatný školskému systému, se od toho finského, bohužel, velmi liší.
7. Employment and Economic Development Centre of Uusimaa Region (www.mol.fi/toimistot/turku)
Prezentace v Employment and Economic Development Centre of Uusimaa region (dále TE) byla zahájena přiblížením situace na trhu práce v regionu Uusimaa a stručným přehledem regionu samotného. Finsko se dělí na 20 regionů přičemž TE centra jsou zřízena v 15ti z nich. TE je veřejnou institucí financovanou ministerstvy (nejen ministerstvem práce a hospodářství, ale rovněž ministerstvem zemědělství). 250 km dlouhý a 60 km široký region Uusimaa patří mezi nejhustěji osídlenou část Finska, celkem zde žije 25% obyvatel, což zároveň představuje 30% celkové pracovní síly ve Finsku. Celková míra zaměstnanosti se v regionu pohybuje okolo 75% (ve srovnání s Finskem, kde je to necelých 70%).
TE působí jako instituce, která zajišťuje přenos informací a odborně koordinační činnost ministerstva práce a hospodářství (event. ministerstva zemědělství) z národní na regionální úroveň. TE současně koordinuje činnost úřadů práce, které mají relativní samostatnost ve výběru nástrojů k dosažení centrálně stanovených cílů.
TE jsou ovlivněny probíhající reformou, která byla nastartována v lednu 2008 a projevila se již ve sloučení ministerstva práce s ministerstvem hospodářství. Plánováno je slučování agend a redukce pracovních míst na TE. V současné chvíli má TE Uusimaa 3 úseky: (i) obchodní úsek, (ii) úsek trhu práce a (iii) úsek pro zemědělství. Každý tento úsek se dále dělí do samostatných oddělení (např. úsek trhu práce na odd. služeb práce, odd. zaměstnanosti, školící a výzkumné oddělení a na oddělení pro zajištění platu). Všechny úseky jsou podporovány administrativní jednotkou. V rámci reformy se struktura TE promění (do cca 6 měsíců) a bude se zaměřovat na jednotlivé oblasti: (i) podnikání a zaměstnanost (ii) inovace a mezinárodní spolupráce a (iii) zemědělská a energetická politika, čímž dojde ke sladění struktury TE se strukturou ministerstva. Reforma se již projevila i v počtu jednotlivých úřadů práce, které TE Uusimaa koordinuje - z původních 18ti je to aktuálně činnost 8 úřadů práce (v městech Espoo, Helsinky, Vantaa, Tammisaari, Porvoo, Järvenpää, Lohja a Hyvinkää). Vedle toho existují rovněž místní úřady práce, kterých je 35. Zaměstnanců úřadů práce je nyní 800, plánem reformy je během následujících 2-7 let tento počet výrazně snížit.
Finanční částka, která je ročně alokována na aktivní politiku zaměstnanosti v regionu Uusimaa odpovídá 110 mil € (cca 2 750 000 000 Kč). Pro rok 2009 se předpokládá snížení této částky. Snížení částky (jako součásti reformy) je umožněno dobrou hospodářskou situací Finska a položením většího důrazu na slaďování nabídky a poptávky po pracovních místech a především na větší spolupráci s podnikovou sférou. Finská i česká delegace o tomto aspektu vedly rozsáhlou diskusi. Dále bylo přiblíženo, že mezi TE a ministerstvem práce a hospodářství probíhá každý rok diskuse o cílech, které jsou stanovovány pro každý rok v oblasti zaměstnanosti. Jako příklady cílů byly uvedeny: snížení problémů při přijímání pracovníků ve firmách, obsazování volných míst (nejlépe do 21 dnů), prevence dlouhodobé nezaměstnanosti, zlepšování kvality služeb, modernizace plánů práce na ÚP.
Další část prezentace přiblížila spektrum služeb, které ÚP nabízejí. Základní členění služeb je podle cílové skupiny zaměřeno buď na klienty (výměna na pracovišti, plánování kariéry, poradenství, informace o vzdělávání, školení pro trh práce, spektrum podpůrných služeb) nebo zaměstnavatele (pomoc při vyhledávání pracovníků, školení a specielní služby za úhradu). Ve Finsku je poměrně dobře propracovaná elektronická možnost žádosti o zaměstnání či získávání informací o volných pracovních místech prostřednictvím webových stránek (téměř 100% pracovních pozic je na webu).
Poslední blok informací se zaměřil na školení pro trh práce (Labour Market Training), které se poskytuje prostřednictvím ÚP uchazečům zdarma. Tento typ školení se zaměřuje na proškolení pro určitou pracovní pozici nebo je zaměřeno jako přípravné školení nebo školení, kterým účastník dosáhne vyššího stupně vzdělání. Školení se zaměřuje výhradně na nezaměstnané osoby nebo osoby ohrožené nezaměstnaností a slouží jako příprava na novou profesi nebo nový (vyšší) stupeň vzdělání, případně jako dodatečný trénink nebo přeškolení. Připravuje rovněž na základní stupeň kvalifikace nutné pro výkon konkrétní pracovní činnosti. Přípravné školení zahrnuje poradenství, podporu při vyhledávání pracovního místa a např. IT nebo jazykové školení pro imigranty, na kterému je věnováno cca 50% rozpočtu na školení pro trh práce. Bylo potvrzeno, že v regionu Uusimaa jsou imigranti, ve srovnání s ostatními regiony, velkým tématem např. Somálců zde žije 20 000 a jejich nezaměstnanost dosahuje 80%, velmi častá je také negramotnost. Důraz je kladen na to, aby školení pro trh práce obsahovalo praktickou část školení v konkrétním podniku. Výsledkem pak je, že 80%-85% účastníků těchto školení zůstává v podniku, kde procházeli školením. Školení v podniku je domlouváno a plánováno jak s podnikem (na základě požadavku), tak s dodavatelem školení, který je TE vybrán ve výběrovém řízení. Podniku je pak uhrazeno 25%-70% nákladů na školení. Školení v podnicích není prováděno na základě pracovní smlouvy, podnik neplatí školenému mzdu, ten dostává dávky, které jsou v době tohoto školení zvýšeny. Zájemci o školení se mohou přihlásit prostřednictvím formuláře na internetu, který je na stránkách ÚP, následuje hodnocení údajů v žádosti, pohovory a případně další podrobnější testy.
Statistické údaje o nákladech a účastnících školení:
Náklady na školení (r. 2008) 49 mil. € z toho: | Proškolených (r. 2007) bylo: |
---|---|
- školení v podnicích (trvá 5-6 měsíců) 31 mil € | 5 577 osob |
- přípravné školení (kratší forma školení)18 mil € | 8 817 osob. |
29,7% bylo po proškolení stále nezaměstnáno (započítána např. i účast na dalších kurzech) vs. 40%-45% našlo pracovní uplatnění. Nejčastější pracovní uplatnění je v administrativě, zdravotnictví a průmyslu. Není povinnost informovat o dalším uplatnění. Kvalita kurzů se sleduje tzv. OPAL systémem, který umožňuje průběžnou a konečnou zpětnou vazbu. V roce 2007 bylo tímto systémem hodnoceno 2 693 kurzů prostřednictvím 35 768 studentů - účastníků kurzů. Tento nástroj slouží mj. ke srovnávání kvality a úspěšnosti jednotlivých poskytovatelů školení, což je možné kritérium při výběrových řízeních na dodavatele školení. Další kritéria jsou např. cena, plán školení, zdroje, personální zajištění.
8. Duuri network
Duuri network je organizací, kterou tvoří zaměstnanci úřadu práce Helsinky, zaměstnanci hlavního města Helsinky a Národního penzijního institutu KELA. Celkem je to 100 pracovníků, kteří poskytují odbornou a komplexní pomoc lidem, kteří jsou nejvíce vzdáleni možnosti uplatnění na trhu práce. Činnost Duuri byla zahájena v dubnu 2004 a postupně se rozšířila na působení 3 regionálních středisek, které jsou k dispozici v oblasti hlavního města. Ve Finsku působí takto koncipovaných jednotek 39.
Klienti, kteří potřebují specielní podporu jsou do Duuri posíláni prostřednictvím úřadů práce nebo sociálních odborů. Zde se klientům věnují odborníci komplexně, tzn. neřeší se jen otázka uplatnění na trhu práce, ale klientovi se věnuje řada odborníků jako jsou sociální pracovníci, psychologové, zdravotní sestry, sociální pedagogové atp. S klientem se řeší jeho životní situace ze všech možných pohledů a probírány jsou s ním základní otázky jako je např. bydlení, finanční a zdravotní situace atd. Klient má k dispozici svého managera (case managera), který na základě velmi podrobné práce sestaví postup dalších kroků a plán služeb, které klient obdrží. Následuje proces aktivního plnění tohoto plánu, který je průběžně aktualizován. Aktualizaci je nutné provádět pro upřesnění zaměření směřování klienta (např. jeho profilace v určitém oboru) nebo v důsledku přerušení (někdy opakovaného) tohoto procesu za strany klienta. Plnění plánu je zaznamenáváno a hodnoceno.
Většina klientů má kumulaci problémových situací mezi nejčastější patří: nedostatek pracovních zkušeností, problémy s bydlením, problémy ve vztazích, nedostatek finančních prostředků, zdravotní problémy, neschopnost učit se, nedůvěra k obdržení služeb - pomoci ze strany Duuri, problémy s denním rytmem, alkoholem, drogami, specifické problémy imigrantů (nedostatek vazeb, neznalost jazyka, prostředí, systému služeb atp.).
V Duuri se s každým klientem pracuje individuálně, pro každého se hledá řešení, které je vhodné pro jeho situaci. Součástí tohoto řešení může rovněž být např. zajištění bytu (hlavní město Helsinky), obstarání potřebných léků, brýlí apod. Délka intervence se liší klient od klienta. Někdy trvá pár měsíců, někdy 24 měsíců nebo i déle. Náklady na intervenci jsou poměrně velké, ve srovnání s tím, jak by klient zatěžoval sociální síť bez této pomoci jsou však vynaloženy efektivně. Jako příklad byl uváděn příběh muže ve věku 30ti let, který byl nezaměstnán 9 let. Intervence mu byla poskytnuta po dobu 18ti měsíců (to odpovídá nákladům 19 498 €) a jejím vyústěním bylo to, že muž nalezl pracovní uplatnění a přestal pobírat dávky (9 900 €/rok). Z dlouhodobého pohledu se tato investice tedy vyplatila. Pochopitelně význam jakou má pomoc pro klienta má další, nefinanční rozměr, který nelze opominout.
Výsledky práce s klientem v Duuri:
43% klientů nalezne dlouhodobé řešení pro svou situaci, tzn. naleznou práci, školí se nebo se stanou uživateli penzijního systému, u 17% klientů dojde ke změně životní situace např. potomek v rodině, přestěhování, služba v armádě a nebo také úmrtí klienta, které do této skupiny v Duuri rovněž řadí.
Skoro 70% klientů tvoří muži a nejčastější věkovou skupinou jsou lidé od 35 do 44 let, druhou nejčastější pak lidé od 45 do 54 let. Nejčastějším vzděláním je základní vzdělání.
9. Turku Employment Office (www.mol.fi/toimistot/turku)
Turku je bývalým hlavním městem (až do roku 1812) a nyní je pátým největším městem Finska. Je zde i velmi početná skupina švédsky mluvících obyvatel.
Úřad práce v Turku je jedním ze 101 úřadů práce ve Finsku. Úřad práce je správním úřadem Ministerstva práce a hospodářství. Míra nezaměstnanosti v tomto regionu je cca 8%. V současné době je registrováno 2000 žadatelů o zaměstnání (z toho čtvrtinu tvoří vysokoškoláci). Počet pracovníků úřadu včetně konzultantů a poradců je 150. Úřad je strukturován do 4 oddělení:
Služby poskytované úřadem:
pro uchazeče o zaměstnání:
10. JobCafé (www.jobcafeturku.net)
JobCafé je specielní jednotkou Úřadu práce v Turku, která je umístěná přímo v centru města. Toto místo nabízí na bázi dobrovolnosti klientům informace a poradenství spojené s jejich uplatněním na trhu práce, informace o možnostech odborného vzdělávání, pracovních a studijních příležitostech, internetových službách atd.
Poslání centra je rozvíjet a posilovat kontakty mezi všemi regionálními aktéry - partnery působícími na trhu práce.
JobCafé organizuje a je i místem setkávání uchazečů o zaměstnání, lidí hledající jiné uplatnění na trhu práce, studentů a absolventů, podniků, agentur práce a poskytovatelů vzdělávání. Velmi úzce spolupracuje JobCafé s např. školami v Turku, kdy jsou organizována setkání přímo v prostorách škol.
Mezi události, které JobCafé zabezpečuje, patří náborové akce, kurzy pro uchazeče o zaměstnání, specializované semináře a panely. Nabízí poradenství (příprava CV, používání internetových aplikací, příprava na interview, informace o metodách a informačních kanálech při hledání uplatnění na trhu práce atd.)
JobCafé shromažďuje informace o možnostech dalšího vzdělávání a odborného školení. Tyto informace (brožury, knihy, letáky) jsou klientům k dispozici v prostorách centra. Stejně tak je zde možnost používat internet. Denní návštěvnost se pohybuje cca 200 klientů. V JobCafé pracuje 8 konzultantů.
Skupina pěti odborníků z oblasti zaměstnanosti získala prostřednictvím organizace Arbeitsmarktservice Österreich povědomí o fungování služeb zaměstnanosti včetně používaných technologií (IS AMS plus 2000).
Dále účastníci stáže dostali prakticky využitelné informace o používaných metodických postupech a vícekanálové strategii, která je v současné době používána pro maximální využití technologií (internetu, call centra, servisních služeb) při realizaci politiky zaměstnanosti s orientací nejen na plnění definovaných cílů, ale i maximální spokojenosti zákazníků (uchazečů a zájemců o zaměstnání a firem).
Přijímající organizace Arbeitsmarktservice Österreich (AMS) - (Služby zaměstnanosti Rakousko) na začátku představila svoji činnost, strukturu organizace, popis jednotlivých služeb, způsob financování služeb, způsob řízení prostřednictvím cílů, informovala o situaci na trhu práce v Rakousku atd.
V rámci reformy služeb zaměstnanosti v roce 1994 byla AMS reorganizována. Do té doby byla součástí ministerstva hospodářství a práce. Od roku 1995 se vyčlenila ze státní správy a stala se nezávislou organizací s třístupňovou hierarchií (1 AMS na spolkové úrovni, 9 na zemské a 99 regionálních AMS na lokální úrovni). Na všech úrovních řízení má rozhodující pravomoci tripartita (na spolkové úrovni správní rada, na zemské úrovni zemské ředitelství a na lokální regionální rada).
Dalším z kroků nové organizace bylo rozdělení klientů do různých skupin podle požadavků na poradenské služby - zavedení tzv. třízónového modelu. V první tzv. Infozóně si klienti hledají informace sami prostřednictvím samoobslužných PC, informačního a poradenského střediska atd. Ve druhé zóně - služeb využívají klienti služeb poradců AMS v oblasti jak zprostředkování, tak dávek. Pokud nezaměstnanost klientů trvá déle než 3 měsíce, příp. klienti vyžadující zvýšenou pomoc při hledání zaměstnání (např. zdravotně postižení, mladiství), jsou předáni tzv. poradenské zóně, kde vstupují do kontaktu s odborným poradcem.
V následujících dnech byly prezentace zaměřeny na využití informačních technologií v činnosti AMS a na možnosti práce s informačními systémy (konkrétně prezentace využívání DataWareHouse a Business Inteligence v oblasti služeb zaměstnanosti). Obdoba u nás připravovaného manažerského informačního systému (MIS) umožňuje práci se zaměřením na cíle a jejich vyhodnocování. AMS má pro rok 2008 stanoveno 8 závazných cílů, jednotlivé země si mohou doplnit další (jedním z cílů je např. zvýšení počtu klientů integrovaných na trh práce, zabránění dlouhodobé nezaměstnanosti, zvýšení efektivity vzdělávacích kurzů apod.). Systém dále umožňuje zpracování analýz, získání podkladů pro rozhodování vedení AMS apod.
Následovala prezentace jednotlivých aplikací PC programu, se kterým AMS pracují. Z praktických ukázek byla nejpřínosnější ukázka tzv. procesu "matchingu" (párování). Jedná se o proces vyhledávání vhodného klienta (nezaměstnaného i zájemce o zaměstnání) na volné pracovní místo podle požadavků zaměstnavatele a obráceně. V rámci tohoto procesu mají AMS možnost kontaktovat zaměstnavatele s nabídkou doporučených klientů buď s jejich kontaktními daty nebo anonymně pouze s číslem jednotlivých klientů - kontakt zaměstnavatele a klienta pak zprostředkuje AMS. Tato funkce programu, ale i právně ošetřené podmínky výrazně usnadňují práci poradcům AMS. Zavedení obdobného systému by mohlo být přínosem při realizaci politiky zaměstnanosti v ČR.
Rakouské AMS se zaměřují na tzv. Multi Chanelling - využití 3 způsobů práce s klientem. V rámci této strategie si mají klienti co možná nejvíce informací a služeb zajistit a vyřídit sami elektronicky prostřednictvím internetu (registrovaní klienti mají na internetu svoje e-AMS-Konto) a samoobslužných PC na AMS, a telefonicky přes Callcentrum. Pouze pro záležitosti, které se nedají vyřídit jiným způsobem, odborné poradenské služby a ostatní služby poskytované AMS, jsou určeni poradci AMS.
Službu Call center (9 zemských center) zavedla AMS v roce 2001 bez navýšení počtu zaměstnanců AMS. Prostřednictvím Call centra mají klienti možnost se informovat jednak o všeobecných otázkách, ale i rychle a bez byrokracie vyřídit záležitosti týkající se jich samotných (cílem této služby je vyřídit minimálně 70% telefonátů do 30 vteřin). Záměrem AMS do budoucna je dále rozšířit služby poskytované Call centry s cílem dále snižovat zátěž poradců AMS.
AMS rovněž řeší problematiku spokojenosti klientů i zaměstnanců prostřednictvím šetření, které je zabezpečováno dodavatelskou externí firmou. Jak vyplývá ze šetření spokojenosti klientů, které AMS pravidelně zjišťuje, tato vícekanálová služba se osvědčila.
V rámci studijní stáže byla zajištěna také návštěva lokálního úřadu práce ve Vídni a firmy zajišťující formou outsourcingu pro AMS IT služby.
Prezentace ke stažení:
Dokumenty ke stažení:
V případě vašeho zájmu o další informace/materiály/dokumenty, které byly získány během studijní cesty, neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H.Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.