LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003
Zpět

MOSYZA - Výstupy

Lisabon/Portugalsko

Postřehy ze zpráv účastníků

Systém odborného vzdělávání a dalšího odborného vzdělávání v Portugalsku
V posledních letech dochází v Portugalsku k rychlému rozvoji odborného vzdělávání včetně dalšího odborného vzdělávání dospělých. Přispívá k tomu intenzivní podpora a spoluúčast sociálních partnerů (zaměstnavatelů, asociací zaměstnavatelských subjektů, odborů) na vzdělávání po organizační a finanční stránce nebo dělba v řízení odborného vzdělávání - Ministerstvo školství přenechává přímé řízení odborného vzdělávání (včetně financování) jiným orgánům, zejména Institut pro zaměstnanost a odborné vzdělávání (Instituto do Emprego e Formacao Professional). Osvědčuje se organizace odborného vzdělávání založená na zakládání a fungování oborově koncipovaných vzdělávacích středisek, v nichž jsou zastoupeny relevantní asociace zaměstnavatelů, které mají pobočky ve všech pěti částech kontinentálního Portugalska a ročně vzdělávají až 10 000 mladých lidí i dospělých. Rozvoj dalšího odborného vzdělávání pozitivně ovlivňuje jak zákonná povinnost pro všechny zaměstnance vzdělávat se, tak i soubor cílů národní politiky zaměstnanosti, mezi nimiž je např. i cíl kvalifikovat do roku 2010 alespoň 1 000 000 osob (cca pětinu obyvatelstva) prostřednictvím vzdělávání nebo uznávání znalostí získaných neformálním vzděláváním.

Materiály / dokumenty Text ve formátu PDF

Sevilla/Španělsko

Postřehy ze zpráv účastníků

Charakteristika organizace UTELD Camas - Unidad Territorial de Empleo, Desrrollo Local y Tecnológico
Jedná se o veřejnou organizaci zabývající se podporou podnikatelů (příprava na zahájení podnikání, praktická podpora při podnikání, pomoc při hledání vhodných zaměstnanců, systém vzdělávání pro podnikatele, provádění regionálních analýz trhu práce, spolupráce s relevantními organizacemi na národní a regionální úrovni), která byla založena před 4 roky. Prostředky pro činnost organizace jsou poskytovány na základě státní podpory, podpory regionální vlády a ESF; část podpory je neměnná, ale je zde i proměnlivá složka, která se odvíjí od vykázaných výsledků.

Mezi hlavní aktivity patří činnosti pro začínající podnikatele: sestavení plánu, studium (potřeby, dovednosti - jak pracovat, kompetence), pomoc v oblasti sociálního zabezpečení (úlevy), pomoc při hledání finančních zdrojů. Jen v roce 2006 prošlo jednotlivými pobočkami v Andalusii 14.000 klientů. Asi 60-65% klientů pokračuje po uplynutí prvního roku podpory ve své podnikatelské činnosti dál. Organizace se snaží i o propojení výrobců s potenciálními odběrateli, vyhledává oblasti, které jsou vhodné pro zahájení podnikání. Služba je využívána, klienti se s důvěrou obrací na pracovníky organizace v případě potřeby řešení problémů souvisejících s jejich podnikáním.

Popis úřadu SAE Huerta de la Salud - Servicio de Empleo
Jedná se o ekvivalent českého úřadu práce. Tato veřejná služba byla založena před 3 roky. Předtím poskytoval a zabezpečoval tyto služby pouze stát. V roce 2003 byla většina kompetencí přenesena na regionální vlády, a to mělo, konkrétně v Andalusii, za následek snížení nezaměstnanosti. V Andalusii je celkem 192 poboček, z toho 35 v oblasti Sevilly; 8 poboček přímo v Seville. Příslušnost k dané pobočce se určuje podle místa bydliště.
Hlavní oddělení úřadu:
a) Information office - nasměrování klienta, předání příslušných formulářů
b) Demand area - osobní pohovor, zjištění kvalifikace, profesní orientace
c) Business area - slouží podnikatelům - vyhledávání vhodné pracovní síly
d) Service area - oblast finanční podpory, zajišťuje stát

Registrace nezaměstnaných osob či osob hledajících zaměstnání je možná přes internet nebo přímo v kanceláři (využíváno klienty častěji).
Míra nezaměstnanosti - 4.čtvrtletí 2006:
Španělsko: 8,30%
Andalusie: 12,22%
Sevilla: 12,91%

Právo na získání podpory v nezaměstnanosti vzniká po odpracování alespoň jednoho roku. Potom má nezaměstnaný právo na podporu po dobu 4 měsíců. Výše podpory se zvyšuje s počty odpracovaných let - maximálně se započítává 6 odpracovaných let. Pokud je odpracováno 6 a více let, zvyšuje se doba podpory na 24 měsíců. Ten kdo neodpracoval alespoň 1 rok, obdrží podporu jinou formou.

National Institue of Employment - představuje složku státní pomoci, která zabezpečuje výplatu dávek v kooperaci státních a regionálních vlád, resp. státních a regionálních služeb v rámci spojené kanceláře (SAE).

Národní databáze volných pracovních míst jsou propojeny s lokálními databázemi. V Seville bylo evidováno za 4.čtvrtletí roku 2006 211.723 zájemců o zaměstnání a 111.163 nezaměstnaných.

Nezaměstnaný si může po registraci vybrat 6 oblastí, ve kterých chce pracovat. Pokud se nepodaří zajistit vybrané, přichází v úvahu další odborný výcvik.

Mezi nejproblémovější cílové skupiny patří mladí nezaměstnaní a osoby starší 45 let.

Na námi navštívené pobočce pracovalo 18 pracovníků. Denně ji navštíví cca 100 klientů. Otevírací doba je od 9 do 20hodin.

Charakteristika centra profesního poradenství - Centro de Referencia para la Orientación
Jedná se o veřejnou službu, která byla založena v roce 2003. Zajišťuje pomoc při hledání vhodného typu zaměstnání a je určena pouze nezaměstnaným. Centrum práci nezprostředkovává, má pouze poradenskou funkci a poradenství je poskytováno zdarma (i po internetu). Služba je z 25% financována z EU.
Po předání základních informací o potřebách klienta jsou vymezeny hlavní cíle, je vypracován plán jejich dosažení (plán nejlepší cesty, jak získat práci - formování, praxe)a je sledován rozvoj klienta. Program končí, jakmile klient získá práci. Pracovníci pobočky pracují také s databází EURES. V navštívené pobočce pracovalo 11 pracovníků, jejichž pomoc týdně vyhledá cca 33 klientů.

Charakteristika organizace Fundación Forja XXI
Organizace vznikla v roce 1992 a jejím původním účelem bylo přípravit pracovníky pro potřeby EXPO. Mezi hlavní aktivity organizace nyní patří profesní orientace, příprava na zaměstnání, hledání práce apod. Zvláštní pozornost je věnována mladým lidem a aktivitám pro migranty ze severní Afriky.
a) Program pro nezaměstnané mladší 25-ti let:
-  prvních 6 měsíců: přípravné aktivity (orientace, studium…)
-  dalších 18 měsíců: práce - klient získá pracovní smlouvu, získává 75% průměrné mzdy
b) Program pro nezaměstnané nad 25 let:
- "working workshop" - pouze pracovní část
- délka trvání: 1 rok, klient obdrží minimální mzdu
   - klienti přichází dobrovolně ze SAE
   - organizace nabízí široké spektrum profesí
   - činnost financována z veřejných zdrojů (ale i za pomoci soukromých firem - ty mají za povinnost pomáhat v sociální oblasti)
   -  v Andalusii má tato organizace cca 20 kanceláří, z toho je 8 hlavních kanceláří (v každém hlavním městě Andalusie)

Systém odborného vzdělávání v Andalusii

  • Osoby bez vzdělání
  • Osoby se základním vzděláním
  • Další profesní vzdělávání
Výstupem je získání certifikátu, který je uznávaný po celém Španělsku.
Spolupráce: s vládou, ESF, centrem v Madridu (MŠMT), sponzory

Materiály / dokumenty

  • Informační brožura z UTEDLT Camas (Unidad Territorial de Empleo, Desarrollo Local y Technológico)
  • Informační materiály z SAE (Servicio Andaluz de Empleo)
  • Informační materiály z organizace Fundación Forja XXI
  • Publikace Fundación Forja XXI

Upozornění: V případě vašeho zájmu o uvedené materiály neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H. Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.

Barcelona/Španělsko

Postřehy ze zpráv účastníků

Charakteristika instituce BarcelonaActiva
Instituce byla založena v roce 1986 a nyní je čtvrtým nejatraktivnějším místem pro rozvoj podnikání v Evropě. Instituce klade důraz na vzdělávání a ve své činnosti uplatňuje princip rovných příležitostí, dokonce přijímá koncept pozitivní diskriminace. Součástí Barcelonactivy je "podnikatelský inkubátor", v němž jsou podporováni nejinovativnější podnikatelé (v současnosti celkem 122 subjektů). Činnost BarcelonActivy financuje zčásti město a fondy Evropské unie.

Popis Služeb zaměstnanosti v Katalánsku
Služby zaměstnanosti Katalánska zastřešují a provádějí aktivní politiku zaměstnanosti v Katalánsku. Na rozpočtu se podílí katalánská vláda, španělská vláda i Evropská unie. Hlavní součástí aktivní politiky zaměstnanosti je vzdělávání a rekvalifikace. Míra nezaměstnanosti v Katalánsku je cca 6,3 %. V rámci aktivní politiky zaměstnanosti jsou v Katalánsku používány velmi podobné nástroje (poradenství, rekvalifikace, vytváření nových VPM apod.) jako v ČR. Služby zaměstnanosti se snaží plánovat strategicky a ne realizovat vzájemně nesouvisející projekty. Opět i zde byla zmíněn důraz na rovné příležitosti a dokonce na pozitivní diskriminaci. Velmi zajímavá je tamní podpora umístění zvláštního zaměstnance pro rovné příležitosti do firem, které mají více než 250 zaměstnanců.

Agenda sociálních dávek je v kompetenci vlády celého Španělska. Styk se zájemci a uchazeči o zaměstnání je v kompetenci úřadů práce, kterých je v Katalánsku cca 80. V prostoru úřadu práce je umístěna agenda sociálních dávek (podpory v nezaměstnanosti), která je v kompetenci vlády Španělska, zatímco zprostředkování zastřešuje vláda Katalánska. Agenda pracovních povolení pro cizince spadá do činnosti Cizineckých úřadů. Zaměstnavatelé nemají povinnost hlásit volná pracovní místa a pracovníci úřadu volná místa od zaměstnavatelů nijak nezískávají, ale do budoucna se s tím počítá. Podpora v nezaměstnanosti je přiznána, pokud uchazeč odpracoval 1 rok a neodešel ze zaměstnání z vlastní vůle. Podpora se vyplácí až 2 roky a pokud to vyžaduje rodinná situace uchazeče, je možné podpůrčí dobu prodloužit. Úřady práce umožňují zaměstnavatelům uplatnit slevu na pojistném, pokud zaměstnají uchazeče o zaměstnání. Je zde snaha delegovat maximum činností na portál a poskytovat služby on-line, tak jak je to v ČR. Španělské úřady práce registrují všechny uzavřené pracovní smlouvy.

Činnosti radnice v Barceloně
Radnice Barcelony spravuje záležitosti pro 4 miliony obyvatel, má 10 městských částí a 12 800 zaměstnanců. Zaměstnanci radnice mají pružnou pracovní dobu a jejich výkon je hodnocen a toto hodnocení se projevuje na mzdách. Klade se důraz na vzdělávání, profesní růst, teamovou práci a sladění pracovního a rodinného života. Opět se zdůrazňuje princip rovných příležitostí a pozitivní diskriminace.

Řízení lidských zdrojů na radnici v Barceloně a v jí zřizovaných organizacích je zaměřeno hlavně na podporu vzdělávání a na rovné příležitosti (zkrácené pracovní úvazky pro matky + o 10% vyšší plat než pracovní doba, tzn. že pracuje na 50%, platí jí 60%), radnice (klientský přístup, podnik služeb pro občany), muži (po narození dítěte mají nárok na 1 měsíc rodičovské dovolené - využívá 95 % mužů a pobírají 100 % platu).

Charakteristika Federace měst a obcí
Federace má charakter volného sdružení, jehož hlavním posláním je prosazování zájmů obcí před vládou Katalánska i Španělska. Hlavním orgánem Federace je Výbor zastupitelstev, jehož členové jsou starostové sdružených obcí a má 18 "komisí", z nichž každá se věnuje určité oblasti veřejného života. Federace je oprávněna navrhovat a předkládat právní normy katalánské vládě. Federace se schází pravidelně každý měsíc. Činnost Federace financují příspěvky obcí, částí vláda a Evropská unie.

Obecné postřehy Míra nezaměstnanosti ve Španělsku klesla od osmdesátých let (cca 25%) na současných cca 8% (Katalánsko cca 6%). Ekonomika se rozvíjí po vstupu Španělska do EU, v maximální míře se využívá čerpání z ESF.

ÚP patří pod lokální vládu, zabývají se pouze zprostředkováním a částečně poradenstvím a nefinancují rekvalifikační aktivity a VPP. Rekvalifikační střediska musí mít akreditaci a překládají Katalánské vládě "rekvalifikační projekty", jejichž schválením získají finanční prostředky. ÚP poté jen dodá nezaměstnané. Podobně je to pro VPP v obcích.

Materiály/dokumenty

  • A vision of the local word and the political system of Catalonia
  • A vision of the local word and the political systém of Catalonia (sociální a politický systém Katalánie, politická a populační struktura apod.)
  • A head start for your company (poradenství, strategie atd.)

Upozornění: V případě vašeho zájmu o uvedené materiály neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H. Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.

Bradford/Velká Británie

Postřehy ze zpráv účastníků

Veřejné zakázky a kontrakty v oblasti zaměstnanosti a kariérového poradenství
Při dělbě činností v oblasti služeb zaměstnanosti a kariérového poradenství je významným způsobem uplatňován nástroj veřejných zakázek a kontraktů pro nezávislé subjekty - Careers Bradford a City Training Services jsou jedněmi z nich. Na tomto principu tak existuje a pracuje ve Velké Británii celý jeden velký sektor organizací komerčně fungujících na základě projektů/zakázek/činností, jež v ČR z drtivé většiny vykonává státní správa (se samozřejmými problémy s personální kapacitou, operativností a řízením), případně jsou tyto aktivity ponechány na bedrech neziskového sektoru či je nevykonává nikdo. Sympatické je např. i to, že řada celonárodních center různých evropských sítí byla zřízena v regionech a nikoli v hlavním městě (Careers Europe).

Kariérové poradenství
Na důsledné a systematické poskytování služeb kariérového poradenství zejména mladým lidem je ze strany státu i škol kladen velký důraz. Studenti jsou sledováni během celého svého studia, jsou identifikováni znevýhodnění jedinci, jimž je poskytována zvýšená pozornost a osobní kontakt a je sledována i úspěšnost absolventů - služby jsou tedy poskytovány i mladým lidem již mimo školu. Mladí lidé v problematické situaci mohou čerpat řadu podpor (příspěvek na bydlení; příspěvek na mzdu zaměstnavateli, který mladého člověka zaměstná; podpora mladým rodičům směřující k dostudování, případně nalezení práce apod.). Část kariérových poradců není placena z prostředků škol, ale mají jiného, na škole nezávislého zaměstnavatele (např. Careers Bradford). Tím je zajištěna i nezávislost poradce v případě, že zájmy mladého člověka jdou proti zájmům školy (např. když chce student, jenž nemá studijní předpoklady a návyky, odejít do pracovního procesu před ukončením studia - poradce jej v tomto případě podpoří a pomůže mu práci najít - v zájmu školy je studenta udržet vzhledem k finančním prostředkům, které na každou osobu čerpá). Mnohokrát byla z britské strany zdůrazněna přednost zaměstnanosti před vzdělaností, na druhou stranu je vzdělávací systém velmi pružně otevřený pro každého, kdo by si v pracovním procesu potřeboval kvalifikaci dokončit, zvýšit či změnit.

Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání je úzce svázáno se zaměstnavatelskou sférou - student/učeň musí mít zajištěné místo pro vykonávání praxe přímo u některého z podniků - ten se na vzdělání svého stážisty, kterého po ukončení studia většinou zaměstná, finančně podílí. Tímto způsobem jsou vzdělávací instituce nuceny se řídit striktně potřebami zaměstnavatelské sféry.

Job Centres Plus
Region Leeds - Bradford, stejně jako celý Yorkshire, prochází v současné době zásadní hospodářskou změnou - z industriálního zaměření směřuje k administrativě a službám. S tím souvisí jak mohutná výstavba či adaptace bývalých továrních hal na kanceláře, tak nová potřeba naprosto odlišné skladby pracovní síly v regionu. Tímto směrem je tedy zaměřeno veškeré úsilí Job Centres Plus. Dalším řešeným problémem je vysoké procento nízkokvalifikovaných starších pracovníků, velké množství mladých lidí s nedokončeným vzděláním či velmi mladí rodiče. K tomu je nutné přičíst kulturní rozdíly (v průmyslu pracovali takřka výhradně přistěhovalci z Asie). Na výše popsané změně aktivně spolupracují všechny zainteresované subjekty jejich činnost je velmi dobře provázána a řízena.

V Job Centres Plus jsou zájemci a uchazeči nuceni k větší samostatnosti - musí se sami registrovat v informačním systému a vyhledávat si práci (k IS je dobrý přístup: v každé hale je mnoho přístupových terminálů) a další kontakty mají většinou telefonickou formu. Osobní kontakt je poskytován většinou znevýhodněným osobám.

Motivační programy
Velká pozornost je věnována posilování motivace mladých lidí ke studiu či práci. Za tímto účelem mají školy vytvořené motivační programy, které se mnohdy zdály českým účastníkům výměny až absurdní (kurz obecné přípravy na studium na střední škole apod.). Rovněž programy Job Centres (New Deal apod.) jsou koncipovány velmi měkce a s možností opakované účasti, aby bylo zamezeno vypadnutí jedince mimo systém služeb zaměstnanosti. I zde je zdůrazňován jejich motivační prvek.

Materiály / dokumenty

  • Bradford Economy Key Issues - informace o nezaměstnanosti v oblasti Bradfordu
  • Brožura o vyšším vzdělávání - Bradford College
  • Brožura celoživotní vzdělávání - Bradford College (2007 - 2008)
  • More choice for lone parents - brožura s praktickými radami

Upozornění: V případě vašeho zájmu o uvedené materiály neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H. Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.

Plymouth/Velká Británie

Postřehy ze zpráv účastníků

Projekt EDEN
Jde o zajímavou ukázku využití vytěženého dolu k rozvoji cestovního ruchu, k podpoře environmentálního vzdělávání a v neposlední řadě také k podpoře zaměstnanosti v regionu. Bývalý kaolínový důl byl za pomoci prostředků EU přebudován na globální naučnou zahradu, kde expozice seznamují návštěvníky poutavou i vtipnou formou s různými způsoby vzájemného ovlivňování člověka a přírody, ukazují zejména závislost lidstva na přírodě, rostlinách. Projekt je zajímavý nejen svým obsahem (nejvíce na první pohled pochopitelně zaujmou polokruhové kupole skleníků s tropickými rostlinami), ale především svými efekty. Jde o komplex, který je z hlediska cestovního ruchu ideálním výletním centrem pro jednotlivce i rodinu, která zde může zajímavě strávit celý den, pobavit se, poučit a také utratit peníze. Projekt na první pohled zaměstnává mnoho lidí, pravděpodobně z velké části z okolí, čímž má pozitivní vliv i na místní zaměstnanost. Návštěvník zde má mnoho možností se občerstvit, pobavit či něco si koupit, proto lze odhadnout, že projekt je alespoň částečně výdělečný. Jde o zajímavou inspiraci.

Learning and Skills Council: (pracoviště pro Devon and Cornwall):
Jde o místní pobočku národní sítě, která je zodpovědná za veškeré vzdělávání osob starších 16 ti let s cílem zprostředkovávat lidem nové znalosti a dovednosti tak, aby podniky ve Velké Británii byly stále konkurenceschopnější. Toto vzdělávání koordinují a financují z prostředků státního rozpočtu. Plán rozvoje lidských zdrojů je sestavován pro příslušný region v partnerství s místními komunitami, vzdělavateli, zaměstnavateli, asociacemi zaměstnavatelů, odborovými svazy, Local Education Authorities. K úkolům této organizace patří podpora zvyšování účasti dospělých v dalším vzdělávání, zvyšování dovedností pro konkurenceschopnost, zkvalitňování vzdělávání, zvyšování efektivity ve vzdělávání. Pracují v mnoha partnerstvích - Local Strategic Partnership, Regionall Skills Partnership a dalších. Většinou jde o spolupráci řízenou místní vládou, kde jsou zapojeni zástupci organizací jako je úřad práce (jobcentreplus), regionální rozvojové agentury (vládní síť agentur), společnosti pro podporu podnikání jako je Business Link atp. Základem pro práci v partnerství je vždy důvěra, jde o dlouhodobý proces budování vztahů - i zde v počátku byl spíše nezájem a strach spolupracovat. Podporují rovněž zavádění programu IIP (Investors in People). V době výměny běžela kampaň v TV "Your future is in your hands".

Setkání s ředitelem hotelu Astor, který spolupracuje se střední školou hotelovou z Rožnova pod Radhoštěm a je to jeden z průkopníků rozvoje cestovního ruchu v Plymouthu. Spolupráce vznikla zásluhou programu Leonardo - výměna studentů. Studenti vyjíždějí na tři měsíce (je to prý málo, chtěli by aspoň 6 měsíců).

Business Link
Součást sítě regionálních pracovišť (44 celkem v GB) podporujících rozvoj oblastí prostřednictvím podpory ekonomického rozvoje. Tato síť pracovišť se soustředí na celý komplex aktivit nutných pro podporu konkurenceschopnosti firem a celého regionu, soustředí se tedy jak na aktivity rozvoje ekonomického potenciálu, tak na inovace, ale zprostředkovávají i podporu konkrétním oborům (aktuálně podporují rozvoj cestovního ruchu). Byla nám promítnuta prezentace zaměřená na ekonomickou charakteristiku oblasti South West. Tato oblast byla dříve zejména zemědělská + těžební. Probíhá restrukturalizace (cestovní ruch, věda výzkum, university). Business Linky realizují program Train to Gain. Tento program řídí i financuje LSC, jde o službu pro zaměstnavatele, která jim zprostředkuje vzdělávání, které potřebují pro rozvoj podnikání. Business Link má síť poradců - business specialistů (specialistů na rozvoj firem - diagnostika potřeb, právní servis, …). Věnují se i propojování firem a universit.

City College
velká státní střední a vyšší škola, kam se ročně zapíše 30 000 studentů, 3.500 studentů studuje v řádné prezenční formě (full-time), 80% studentů jako part-time. 90% studentů je starších 19 ti let. Mají zahraniční studenty ze 40ti zemí světa, jsou připraveni jim vše zajistit - ubytování, kuzy AJ, .. (one-stop-shop). Většinu programů na College financuje LSC. Získání první kvalifikace je v GB bezplatné, další vzdělávání či rekvalifikaci je už v zásadě nutno zaplatit, pokud nejde o některý z podporovaných vzdělávacích programů (např.podporovaná profese - podpora firemního vzdělávání aj.), který hradí či na něj přispívá LSC. Při přípravě programů City College úzce spolupracuje jak s universitou, tak s firmami.

Tom Wyness, expert na problematiku rozvoje pracovních sil, porovnával vzdělávací systém UK a ČR. Pro jeho tým je hlavním stakeholderem zaměstnavatel. Realizují kurzy profesního vzdělávání, zaměřené na praktické dovednosti. Některé kurzy vedou přímo na pracovišti, využívají i externích lektorů. Musí se věnovat i vzdělávání základní gramotnosti (numer., liter.), která je v UK nedostatečná. Bylo uvedeno, že asi 30% Britů má potíže se základními jazykovými a numerickými dovednostmi. Pro rok 2020 mají národní cíl snížit procento lidí bez jakéhokoli stupně vzdělání na 4%.

Následovala prohlídka dílen na mnoha místech v areálu I v okolí (tesaři, instalatéři, autoklempíři, vzduchotechnika, malíři…). Zde jsme viděli, jak je vedena dokumentace pro každého účastníka vzdělávacího/výcvikového kurzu, která eviduje průběžné výsledky studia, testů, fotografie prací, které jsou dokladem pro oprávněnost vydání certifikátu. Certifikáty jsou uznávány, mají svou váhu, což motivuje jak účastníky kurzů k dokončení studia, tak toto dává prestiž institucím, které jsou oprávněny certifikáty vydávat.

Ze zběžného pohledu je možné říci, že úroveň vzdělávání v české a anglické škole zaměřené na řemeslné profese je obdobná, české školy rozhodně nejsou horší. V ČR máme menší problémy se základní gramotností obyvatelstva než Velká Británie. Výhodou britského vzdělávacího systému je jeho "otevřenost". Hlavními klienty navštívené City College jsou dospělí studenti ve zkrácené formě studia. Česká škola je zaměřena zejména na prezenční studium mládeže.

Jobcentreplus - JCP
je obdoba našeho úřadu práce. Tato instituce vznikla teprve nedávno z původního Job Centra (poskytování klasických služeb zaměstnanosti, tj. především zprostředkování zaměstnání a poradenství) sloučením s institucí, která vyplácí sociální dávky (proto je v novém názvu "Plus"). V porovnání JCP s našimi ÚP je zásadní rozdíl v tom, že naše úřady práce nabízejí daleko širší spektrum služeb včetně poradenství všeho druhu, na což naopak existují ve Velké Británii další specializované instituce. JCP se tak zabývá převážně pouze zprostředkováním práce a vyplácením dávek. Většina aktivit a poskytovaných služeb se řídí desetiletým programem britské vlády "New Deal" pro rozvoj zaměstnanosti konkrétních cílových skupin.

V oblasti Plymouthu je nezaměstnanost cca 6%. Ve Velké Británii dostávají nezaměstnaní "full" dávky půl roku - toto je období intenzivní péče založené na důvěře. V této době mají nezaměstnaní možnost si sami najít práci, s čímž jim pomáhá poradce. V tomto období je veškerá iniciativa při hledání zaměstnání ponechána na nich. V JCP pak poradci - zprostředkovateli pravidelně každých 14 dnů sdělují, kde a jak si místo hledali. O svých aktivitách při hledání práce si vedou zápisky v předtištěném formuláři. Poradce - zprostředkovatel tyto aktivity přepisuje do počítače a při té příležitosti doporučuje další možnosti a povzbuzuje nezaměstnané k dalšímu hledání zaměstnání. Pokud po půl roce nenajdou práci, jsou nezaměstnaní povinni nastoupit do rozvojového programu. V JCP Plymouth jsou předáni do druhého patra - poradcům programu New Deal. Ten jim zaručí intenzivní podporu při hledání zaměstnání včetně vzdělávání. Pokud nezaměstnaný neplní své povinnosti, nedostává podporu v nezaměstnanosti. Budova JCP měla výrazná bezpečnostní opatření (u vstupu nutno prokazovat totožnost, každý byl zaregistrován, vstupní prostor k poradcům byl chráněn bezpečnostními pracovníky).

ACOM
business služby zejména vzdělávací. Jsou zapojeni do programu New Deal, Connexions, provozují kurzy sítě Learndirect (e-learning i presenční), učí kurzy matematiky a anglického jazyka (základní stupeň je zdarma). Dále učí ECDL (IT), v programu Devon Renaissance se seznamují klienty s prací s PC, mobilem, bankovním účtem. Nabízejí i manažerské kurzy. Měli jsme možnost si kurzy on-line vyzkoušet.

Materiály / dokumenty

  • Prezentace Acom Business Services
  • Prezentace City College Plymouth (informace o možnostech vzdělávání)
  • Prezentace Training and Employment
  • Souhrnná publikace o škole včetně přihlášky; přehledy kurzů: Skills for Business 2006/7; brožura s part-time kurzy, brožura pro mezinárodní studenty
  • Business Link: informační brožura pro začínající (i zkušené, ale o růst usilující) podnikatele
  • DVD s prezentací - propagační filmy s ukázkou služeb
  • Learndirect (+ ACOM) - složka s letáky s nabídkami kurzů (math, English, ECDL, business a další) a nabídkami dalších služeb
  • Publikace: Helping your business get the training it needs to succeed (program Train to Gain)
  • Brožura: Apprenticeships: Imagine what you could do (viz též: www.apprenticeships.org.uk)

Upozornění: V případě vašeho zájmu o uvedené materiály neváhejte prosím kontaktovat paní Ing. I. Sládkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: sladkova(zavinac)nvf(tecka)cz.

Cork City/Irsko

Postřehy ze zpráv účastníků

Budou doplněny v průběhu ledna 2008.

Materiály / dokumenty

  • Centre for Adult Continuing Education - University College Cork Ireland (kurzy 2008)
  • Základní informace o Irsku (sociální služby, služby zaměstnanosti, FÁS - agentura pro kvalifikaci a zaměstnanost, irský trh práce z pohledu irské historie, vzdělávací systém Irska, trendy v rámci vstupu země do mezinárodních uskupení apod.)
  • Centre for Adult Continuing Education - University Cork
  • Cork City - Enterprise board (malí a střední podnikatelé)
  • Start your own business programme (příprava podnikatelského plánu, průzkum trhu, financování, prodej atd.)
  • MOSYZA Irsko

Upozornění: V případě vašeho zájmu o uvedené materiály neváhejte prosím kontaktovat koordinátorku projektu Ing. H. Vošahlíkovou, Národní vzdělávací fond, Opletalova 25, 110 00 Praha 1, e-mail: vosahlikova(zavinac)nvf(tecka)cz.

Řím/Itálie

Postřehy ze zpráv účastníků

Výměna zkušeností v Římě byla zaměřena hlavně na poradenské a vzdělávací aktivity italské strany a byla pro účastníky přínosem jak v oblasti profesní, tak jazykové. Časový prostor byl dán i prohlídce bazilik, fontán, muzeí a dalších památek.

Během stáže jsme navštívili postupně následující instituce:

ISFOL - národní informační středisko pro poradenství
Zde jsme se dověděli základní všeobecné informace o Itálii - rozloha 301.338 km2, počet obyvatel 58.000.000.Od základní školy se děti učí angličtině, školy jsou veřejné i soukromé, platby na soukromých školách se diferencují podle příjmu rodiny. Itálie má 21 regionů, každý si upravuje směr daný Ministerstvem školství pro své vlastní podmínky a potřeby.

Další přednáška zde byla z oblasti pracovního práva. Nezaměstnaní mohou být registrováni , pokud jejich roční příjem nepřekročí 8.000,- euro,musí přijmout vhodné zaměstnání, musí se zapojit do poradenských a vzdělávacích aktivit, které jsou definovány v "Aktivační smlouvě" v centrech práce. Počáteční poradenství zahrnuje poradenský pohovor během 3 měsíců od registrace, projekt "nový start" ne déle než 6 měsíců od registrace (mladí 4 měsíce). V Itálii existují také soukromé agentury práce, mají společný licenční systém, praxe je podobná jako u nás zaměstnávání ROPO (uchazeč je v pracovním poměru agentury a pracuje pro jinou firmu).

Poradenské centrum LORENZO
Toto centrum je zřízeno v rámci projektu Univerzity sociálních věd a filosofie, je financováno z EU. V každém římském obvodu je jedno takové centrum, toto patří obvodu 14 a převážnými klienty jsou studenti. Poradenské aktivity jsou zde prováděny ve dvou základních rovinách: psychologický pohovor a profesní pohovor. Služby poskytované tímto centrem jsou pouze informačního charakteru-informace o trhu práce, volných místech, právních podmínkách, smlouvách,psaní CV. Toto se děje formou individuálního či skupinového poradenství.Rovněž se zde organizují workshopy. V rámci centra jsou k dispozici samoobslužná knihovna a PC s přístupem na internet a EURES. Je zde rovněž speciální poradenství pro OZP a pro občany s různými problémy. Před tím, než zaměstnanec nastoupí pracovat do tohoto centra, je proškolen Ministerstvem práce.

ItaliaLAVORO
ItaliaLAVORO je národní agentura zajišťující technickou pomoc v oblasti politiky zaměstnanosti a projektů ESF. Má sídlo v Římě, založena byla v roce 1997, její pobočky jsou ve všech regionech, jsou zřizovány podle potřeby.

Zaměstnává přes 1000 zaměstnanců. Implementuje programy vydané Ministerstvem práce a koordinuje národní programy v rámci subsidiarity, poskytuje technickou pomoc občanům dlouhodobě nezaměstnaným (5-6 let), ohroženým skupinám, imigrantům (hlavně z Rumunska, východní Evropy, Egypta a Maroka).

Míra nezaměstnanosti v Itálii je 5,7%, jsou velké rozdíly mezi regiony, někde je 3%, někde nad 16%.Dlouhodobá nezaměstnanost - 6 měsíců mladí do 25 let, 12 měsíců ostatní. Největší problémy: vysoká nezaměstnanost žen, dlouhodobá nezaměstnanost, absolventi - přechod ze školy do zaměstnání). Využívají portál, který funguje stejně jako v ČR.

Ministerstvo práce
Zde byl probírán systém vzdělávání a poradenství, povinná školní docházka je do 18 let. Do 16 let je systém stejný, potom se rozděluje na různé obory: klasický, jazykový, umělecký, humanitní. Poslední rok je věnován přípravě na univerzitu. Na většině univerzit se nekonají přijímací zkoušky, výjimkou je medicína. Vzdělávací instituce jsou akreditovány Ministerstvem školství.

Fungují zde také soukromá vzdělávací střediska hrazená z ESF, jsou určena pro zaměstnané lidi po pracovní době a jsou organizována zaměstnavatelem na základě smlouvy mezi zaměstnavatelem a vzdělávacím střediskem.

Trh práce v Itálii: Všeobecný směr pracovního trhu v Itálii má za cíl růst míry zaměstnanosti. V příštích letech se bude zaměřovat na implementaci služeb směrem k nezaměstnaným. Úkolem ministerstva je dozor nad aktivitami a službami provozovanými např. soukromými agenturami práce, ItaliaLAVORO, nad národními projekty a projekty v rámci ESF. Byl zmíněn projekt s českým partnerem v oblasti IT, který končí letošní rok a byl úspěšný.

Informační centrum pro mládež
Toto centrum je zřízeno jako poskytovatel služeb pro mladé od 14 do 35 let. K dispozici je volný internet, noviny s nabídkou volných míst jak ze soukromého tak veřejného sektoru, poradenské aktivity, EURES síť. Poskytují se konzultace školám (buď přímo ve školách nebo zde v centru), konzultace o psaní CV.Centrum bylo založeno v roce 1995, v Římě je jich 5. Ročně mají v tomto centru až 20 000 kontaktů - buď mailem,telefonicky nebo osobní návštěvou. Roční rozpočet na těchto všech 5 center je 700.000,- euro. Klienti tohoto centra nemusí být nezaměstnaní.

Centrum zaměstnanosti
Poslední institucí, kterou jsme v rámci stáže navštívili, bylo Veřejné centrum zaměstnanosti v Pomezii, což je římská provincie. O nezaměstnané se v Itálii starají provincie nebo města, ale ne stát. Takovýchto center je v římských provinciích 23. Za úkol mají služby pro nezaměstnané a zaměstnavatele. Většina center začala být provozována v r.2000. K dispozici mají EURES, europoradce (stejné jako v ČR).

Služby center: pro nezaměstnané nejprve informace, o jakou službu má zájem - podle toho je nasměrován, imigrační služby a pomoc cizincům nejen nezaměstnaným, EURES net (volná místa v Evropě a Švýcarsku),profesionální stáže, nalezení zaměstnání. Pro zaměstnavatele provádějí u problémových uchazečů konzultační asistenci a administrativní služby, podporují začínající podnikatele (projekt Lavoro 2).

Účastní se společných akcí se školami, pořádají workshopy, semináře. Byly představeny různé projekty pro různé cílové skupiny uchazečů.

Podpora v nezaměstnanosti zde vyplácena není, ale pokud se uchazeči nezaregistrují v Centrech zaměstnanosti, nemají nárok na podporu v nezaměstnanosti, ztratí přídavky na děti, musí si sami platit lékaře apod.

V Pomezii je 23 000 nezaměstnaných. Další podrobné informace o tomto centru jsou v prezentaci, kterou jsme všichni obdrželi na CD.

Materiály / dokumenty

Upozornění: V případě vašeho zájmu o prezentaci na CD kontaktujte prosím paní Ing. A. Šponarovou, ÚP Praha 4, e-mail: arnostka.sponarova(zavinac)aa.mpsv.cz.