CIS - Iinformace
Vídeň
(7. - 20. 3. 2010)
1. AMS
Přijímající organizace, Arbeitsmarktservice Österreich (zkráceně AMS) je ekvivalentem českých úřadů práce. Její postavení je ale odlišné od postavení českých úřadů práce.
Rakouský organizační model služeb trhu práce (v ČR se používá spíše pojem služby zaměstnanosti) vychází z předpokladu, že efektivní politika trhu práce je možná pouze ve spolupráci zaměstnanců, zaměstnavatelů a vlády a při zohlednění regionálních rozdílů a zvláštností. Proto jsou služby trhu práce rozděleny na spolkovou, zemskou a regionální organizační úroveň, přičemž sociální partneři mají paritní zastoupení na každé z uvedených úrovní. Nejde tedy o klasickou státní strukturu, ale o "tripartitní" bázi (se samozřejmým napojením nejen na státní rozpočet, ale i další zdroje).
Pro ilustraci: vedení spolkového úřadu je tvořeno správní radou a výkonným představenstvem v rámci spolkového úřadu. Správní rada má 12 členů (maxim.):
- 3 zástupce zaměstnavatelů a 3 zástupce odborů
- 3 zástupce spolkového ministerstva hospodářství a práce (z nichž jeden je jmenován ministerstvem financí)
- 3 zástupce Ústřední rady odborů zaměstnanců AMS (jeden člen má právo hlasovat výlučně k tématům týkajícím se zaměstnanců a dva další mají poradní roli)
Obdobné "tripartitní" složení mají zemské a následně regionální organizační úrovně. Vedoucí regionálních úřadů jsou jmenováni na dobu neurčitou zemským ředitelstvím. Na základě směrnic spolkových a zemských úřadů a principů stanovených regionální radou zodpovídají za řízení AMS na regionální úrovni.
V rámci "lisabonské" politiky plné zaměstnanosti jsou rakouské AMS pověřeny vládou působit na úplný, hospodářsky smysluplný a trvalý soulad nabídky a poptávky pracovních sil. Úkolem AMS je zajistit, aby rakouský trh práce měl k dispozici potřebné pracovní síly, a aby tyto síly byly zaměstnané. Povinnost zajistit potřebné pracovní zdroje představuje při srovnání s praxí v ostatních evropských zemích (vč. ČR) jeden ze zásadních rozdílů.
AMS je samostatnou organizaci, která plní úkoly dané legislativou a vládními rozhodnutími. Má přehlednou hierarchickou strukturu, je organizován v souladu s regionálním (zemským) členěním Rakouska: na nejvyšší úrovni je "Bundesgeschäftsstelle" (1 organizace, = spolkový úřad či pobočka), tj. celostátní řídící jednotka AMS, která zprostředkovává komunikaci se státními a řídícími orgány. Na nižší řídící úrovni se nachází "Landesgeschäftsstelle" (9 organizací, = zemský úřad či pobočka), tedy zemské organizace řídící AMS v jednotlivých spolkových zemích. Ani Bundesgeschäftsstelle, ani Landesgeschäftsstellen nemají na starost přímý styk se "zákazníky" (jako "Kunden", tedy zákazníci jsou označováni nezaměstnaní), ani se zaměstnavateli. To mají na starosti místní pobočky AMS, "Regionalgeschäftsstellen" (99 organizací, = místní úřad či pobočka).
Všechny místní pobočky AMS mají stejnou základní organizační strukturu, tj. jsou rozděleny na informační, servisní a poradenskou zónu a na oddělení služeb pro zaměstnavatele. Informační zóna je záchytným bodem pro klienty, poskytuje informace o všech službách AMS a jejich dostupnosti, domlouvá termíny schůzek, provádí evidenci nově příchozích nezaměstnaných a realizuje skupinové informační schůzky pro nové "zákazníky" (uchazeče o zaměstnání). Servisní zóna zajišťuje především zprostředkovatelské služby pro "zákazníky", kteří jsou nezaměstnaní kratší dobu (zpravidla do 4 měsíců). Poradenská zóna nabízí odbornější poradenské služby těm, kteří jsou nezaměstnaní 4 měsíce a déle, nebo mají závažnější problémy při hledání práce. Na některých pobočkách AMS jsou ještě pro nezaměstnané i veřejnost k dispozici BerufsInfoZentren (BIZ), centra poskytující informace o povoláních a o vzdělávacích cestách, které k nim vedou.
Útvar poskytující služby zaměstnavatelům je založen na individuální péči o zaměstnavatele, důležitou roli hraje rozvoj vztahů se zaměstnavateli a dobrý "matching" (proces cíleného vyhledávání potenciálních zaměstnanců z databáze nezaměstnaných UoZ, založený na principu tzv. klíčových slov). Každý zaměstnavatel má svého "Betreuer", tj. pracovníka, který je zodpovědný za péči o něj. Cílem AMS je poskytovat co nejlepší služby šité na míru, nezůstávají proto jen u vyhledávání vhodných zaměstnanců, ale sami nabízí dodatečné služby AMS (např. finanční příspěvky na nastupující zaměstnance apod.), pravidelně zaměstnavatele kontaktují a ověřují, zda jsou spokojeni, zda není potřeba zajistit pro ně novou zakázku. AMS se tedy snaží co nejvíce přebírat postupy běžné v komerční péči o zákazníky a zlepšovat tak své jméno.
Jak s nezaměstnanými, tak se zaměstnavateli jsou uzavírány tzv. plány péče (Betreuungsplan), které stanovují, jaké jsou cíle a úkoly obou zúčastněných stran, tj. AMS a nezaměstnaného nebo zaměstnavatele. V případě zaměstnavatelů jde spíše o definici služeb poskytovaných AMS, v případě nezaměstnaných je důraz kladen více na povinnosti nezaměstnaného, nedílnou součástí plánu jsou ale i služby, které nezaměstnanému poskytne AMS. Všechny služby jsou pro nezaměstnané i zaměstnavatele zdarma, což je především při hledání nových klientů z řad zaměstnavatelů tržní výhoda AMS.
Pro svůj další vývoj si AMS stanovilo jako prioritní cíl důraz na prosazení co největšího využívání internetu a "samoobsloužení" nezaměstnaných i zaměstnavatelů. K tomuto účelu zprovozňuje nový systém komunikace se zaměstnavateli. Ti si nově kromě vyhledávání v inzerátech nezaměstnaných mohou i zadávat nové zakázky pomocí internetu (AMS e-konto), a vyřizovat v podstatě veškerou komunikaci prostřednictvím internetu, tj. bez nutnosti osobní návštěvy. Podobně je plánováno zesílení tlaku na nezaměstnané, aby co nejvíce záležitostí vyřizovali s AMS pomocí internetu.
Od r. 2014 je plánován projekt samoobslužného systému evidence klientů. Jeho základním záměrem je snížit administrativní náročnost procesu evidence a přenést ji na klienta. Projektovým záměrem je, že se uchazeči o zaměstnání budou evidovat sami, prostřednictvím internetu nebo samoobslužných kiosků na AMS. Alternativně bude využíváno i hlasového přihlášení prostřednictvím call center. Základní podmínkou funkčnosti takového systému však je propojení státních databází - viz 4b). Nyní jsou rakouské služby zaměstnanosti ve fázi přípravy veřejné zakázky na tento projekt, pilotní ověřování má začít v roce 2012, ostrý provoz pak od roku 2014.
2. Příklady dobré praxe s vyhodnocením jejich možného využití v ČR
a) eMOTION tour
Vzhledem k tomu, že v Rakousku neexistuje zákonná povinnost zaměstnavatelů hlásit volná pracovní místa, musí se AMS chovat co nejvíce tržně a pro-klientsky. Příkladem je marketingová akce "eMOTION" organizovaná v době naší návštěvy. Cílem této akce je upozornit zaměstnavatele na nově vytvářenou elektronickou platformu pro komunikaci a zadávání zakázek u AMS, a také zlepšit jméno AMS a povědomí veřejnosti o AMS. Jádrem akce jsou návštěvy poradců AMS zodpovědných za služby pro zaměstnavatele u jejich zaměstnavatelů spojené s propagací nové internetové platformy. Na návštěvy poradci jezdí v autech s logem AMS, k dispozici mají propagační dárky (autíčka s logem, flash disk ve tvaru autíčka s logem AMS apod.) a informační materiály zacílené na potřeby zaměstnavatelů, celá akce je podpořena reklamní kampaní v médiích.
V českých poměrech vyznívá podobná akce nepředstavitelně, jako součást změn plánovaných i v českých službách zaměstnanosti, především při rozvíjení užší spolupráce se zaměstnavateli, je však něco podobného nejen představitelné, ale i užitečné.
b) On-line přístup k databázím státní správy
Všichni pracovníci AMS mají možnost vyžádat si on-line informace o svých klientech z databáze zdravotního a sociálního pojištění a přímo tak ověřit správnost údajů uváděných nezaměstnanými. Díky této možnosti také odpadá nutnost "sbírat" a uchovávat některé doklady v papírové podobě (např. historie zaměstnání je po jednom dotazu jednoznačně daná a není třeba ji dále dokládat). Takto koncipovaný systém současně umožňuje bez problémů kontrolovat nárok nezaměstnaných na vyplacení podpor z prostředků státního rozpočtu a zamezit tak jejich neoprávněnému vyplácení.
Zavedení podobného systému do české státní správy by bylo logickým krokem k jejich modernizaci. Snížilo by administrativní zátěž úřadů práce a tím i zlepšilo pracovní podmínky na ÚP (snížení pracovní zátěže, která je v současné době na hranici únosnosti, především u pracovníků útvarů zprostředkování), přineslo by značné úspory.
Propojení databází státní správy považujeme z uvedených důvodů za velmi efektivní a perspektivní.
c) Systém zaznamenávání úkolů, schůzek a kontaktů provedených s nezaměstnanými i zaměstnavateli
Součástí softwaru používaného AMS je i možnost, resp. nutnost zaznamenávat všechny schůzky s nezaměstnanými a zaměstnavateli, a také další plánované schůzky a jiné poznámky důležité pro další kontakt s nimi. Způsob záznamu je jednotný, pevně daný softwarem. Do těchto poznámek mají přístup všichni pracovníci AMS v celém Rakousku a mohou tak relativně bez problémů převzít případ kolegů, nebo nahlédnout do historie klienta.
V této souvislosti je opět nutno zmínit základní předpoklad fungování, a to propojenost sociálních, zdravotních a zaměstnanostních databází. Přihlašování se děje přes číslo sociálního pojištění, z centrálního "datawarehousu" pak je možno získat prakticky jakékoliv informace, bez ohledu na to, kdo je uložil. Na druhou stranu lze kdykoliv dohledat, kdo do databáze vstupoval a v jaké oblasti se pohyboval.
Poznámka: IT služby v oblasti SW i HW jsou u rakouských AMS outsourcovány, v řadě případů i pokud se týká personálního zabezpečení. Kompletně je zabezpečuje organizace AMSbg, která je ekvivalentem českého OKSystému, ale v podstatně větším rozsahu.
d) Pojetí aktivitní politiky zaměstnanosti, její nástroje a opatření
Služby zaměstnanosti v Rakousku realizují v rámci aktivní politiky zaměstnanosti velký počet nástrojů a opatření . Tyto nástroje a opatření jsou pravidelně a operativně doplňovány a obměňovány v souladu s měnící se situací na trhu práce a s potřebami cílových skupin. Jejich efektivita a účinnost je v Rakousku, podobně jako v ČR, neustále aktuálním tématem, které se průběžně zkoumá a vyhodnocuje.
Aktivní politika zaměstnanosti je v Rakousku zaměřena na podporu stále rychlejších strukturálních změn, a to především na adaptaci dovedností pracovní síly na požadavky trhu práce a na ovlivňování změn. Důraz je kladen na diferenciaci v nasazování nástrojů zvyšování zaměstnanosti, a to tak, aby byly použity vždy nástroje vhodné pro řešení specifických problémových situací skupin osob zasažených nezaměstnaností. Důležitou součástí rakouské politiky zaměstnanosti je také silný důraz na rovnost pohlaví (gender mainstreaming). AMS se zaměřuje na nabídku služeb pro osoby znevýhodněné na trhu práce tak, aby umožnila rovnost příležitostí, zvláště pak pokud jde o rovnost pohlaví a diskriminaci žen.
Služby zaměstnanosti v Rakousku používají k splnění těchto cílů celou řadu opatření, nástrojů a podpor, které jsou cíleně zaměřeny na konkrétní skupiny nezaměstnaných a osoby ohrožené ztrátou zaměstnání. Tato opatření jsou doplňována dalšími cílenými programy vyhlašovanými rakouskou vládou. K dispozici je tedy celá řada různých možností aktivně zasáhnout při řešení nezaměstnanosti, mezi kterými pracovníci AMS mohou volit. Velká nabídka opatření a nástrojů a její značná různorodost pozitivně ovlivňují účinnost podpory poskytované klientům AMS. Ačkoli tento popis zní velmi optimisticky, je nutné dodat, že ne ve všech spolkových zemích jsou hojné možnosti výběru z nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti uplatňovány ve stejné míře.
Jak bylo řečeno výše, rakouská aktivní politika zaměstnanosti se orientuje na tvorbu a využívání diferencované nabídky nástrojů a opatření pro každou z cílových skupin, a to pro:
- dlouhodobě nezaměstnané - zaměstnání;
- mladistvé - vyučení, kvalifikace;
- ženy - kvalifikace, podpora;
- OZP - kvalifikace, zaměstnání;
- krátkodobě nezaměstnané - zprostředkování, podpora;
- zaměstnance ohrožené nezaměstnaností - pracovní nadace;
- zaměstnance ohrožené strukturálními změnami - kvalifikace.
Každý rok navíc spolková vláda vyhlašuje cílené programy pro zvláště ohrožené skupiny osob (např.: mladiství, osoby vracející se na trh práce apod.).
Financování opatření trhu práce se realizuje prioritně ze dvou zdrojů - z fondů pojištění v nezaměstnanosti a z ESF. Fondový přístup je model, který lze Rakousku závidět. Totéž platí o široké nabídce opatření a nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti.
e) Zónový systém
Rozdělení služeb, které AMS poskytuje uchazečům o zaměstnání, na 3 zóny (informační, servisní, poradenská) umožňuje velmi přehledné rozdělení kompetencí mezi pracovníky jednotlivých zón, což v konečném důsledku vede k zefektivnění a zpřehlednění procesu práce s klientem.
Na podobném rozdělení služeb se pracuje i v ČR.
Reggio Emilia/Itálie
(11.-24.4. 2010)
Provincie Reggio Emilia
Provincie Reggio Emilia je jednou z 8 provincií italského regionu Emilia Romagna. Provincie s 500 tisíci obyvateli patří k nejrozvinutějším oblastem v Itálii. Páteří ekonomiky provincie Reggio Emilia je strojírenství (stroje pro zemědělskou výrobu), keramická výroba, stavebnictví, ale mají vysokou zaměstnanost i v zemědělství a oděvnictví. V regionu je velmi vyspělý i sektor zdravotnictví, který se těší výrazné veřejné podpoře. Region výrazně podporuje inovace. Stejně jako v celé Itálii je zde velmi vysoký podíl malých a středních podniků.
Po relativně nedávné reformě systému státní správy (1999-2003) přešlo mnoho pravomocí včetně pravomocí týkajících se školství a trhu práce pod správu orgánů provincie. Centrální legislativa s celonárodní platností stanovuje pouze základní míru společných pravidel a provincie mají v řízení svých záležitostí poměrně velkou samostatnost.
Ekonomice regionu se nevyhnuly důsledky celosvětové hospodářské krize. Nezaměstnanost stoupla z původní plné zaměstnanosti (nezaměstnanost 2,8 %) na cca 5 %. 23 000 lidí v současné době pobírá dávky v nezaměstnanosti. Pro prosperující region byla tato situace zcela novou zkušeností a pro zmírnění negativních dopadů na obyvatelstvo a ekonomiku založila provincie speciální oddělení (viz níže) a zahájila několik programů.
Na úrovni provincie existuje velmi vyspělá kultura spolupráce klíčových zainteresovaných subjektů z veřejného, soukromého i neziskového sektoru, která dovoluje nalézat řešení jiným způsobem těžko dosažitelná. Příkladem může být konzultační panel (consultation panel), který vznikl jako platforma pro diskuse a dohody pro řešení následků ekonomické krize v regionu. Jsou v něm sdruženi zástupci odborových organizací, regionálních správních orgánů, zástupců zaměstnavatelů a profesních organizací).
Důležitým mezníkem pro boj s důsledky ekonomické krize byl květen 2009, kdy na úrovni celého regionu Emilia Romagna byla podepsána Dohoda o překonání krize mezi regionem a sociálními partnery. V rámci této dohody bylo shromážděno 520 mil. EUR ze státních zdrojů a zdrojů ESF na realizaci opatření (podpora v nezaměstnanosti a vzdělávání) pro osoby, které doposud neměly na podporu nárok (Cassa integrazione). Jedná se o zaměstnance, kteří nebyli chráněni odborovými smlouvami - zaměstnanci malých firem (méně než 15 zaměstnanců), učně, zaměstnance v obchodě, službách, družstvech. Tato dohoda také prodloužila dobu, po kterou mohou nezaměstnaní dostávat podporu v nezaměstnanosti.
Na podporu získání nových kompetencí, které umožní snížit riziko vyčlenění z pracovního trhu a získat zaměstnání po odeznění krize, byla vytvořena řada různorodých vzdělávacích příležitostí vhodných pro jednotlivce s rozdílnými předpoklady i představami, kteří získávají specifickou podporu určenou pro jednotlivce, pro které nemá zaměstnavatel práci na plný úvazek (mobilita). Ti jednotlivci, kteří se do "mobility" dostali po 18. listopadu 2009 mají povinnost (podle zákona z roku 2009) se zúčastňovat poradenských nebo vzdělávacích aktivit, jinak ztrácejí nárok na podporu.
Při individuálních nebo skupinových pohovorech na příslušném úřadu práce je jednotlivcům nabízena možnost účastnit se 40ti hodinového kurzu nebo kurzu v délce trvání 50-300 hodin. Seznam kurzů je také dostupný na webových stránkách. Kurzy jsou poskytovány bezplatně, realizovány jsou certifikovanými vzdělávacími institucemi. Během kurzu jednotlivec získává podporu ve výši 80 % základního platu a dostává stravenku v hodnotě 5.29 EUR a příspěvek na dopravu v maximální výši 7 EUR.
Hostitelem stáže bylo oddělení evropských politik a mezinárodních vztahů (Department of European policies and international relations) založené při úřadu provincie Reggio Emilia v roce 2005. Náplní jeho činnosti je účast v evropských projektech, rozvíjení spolupráce a partnerství s vybranými regiony v Evropě (spolupracují např. s Olomouckým krajem).
IFOA - nezisková vzdělávací instituce italské hospodářské komory
Italská hospodářská komora je sítí jednotlivých regionálních hospodářských komor. IFOA je jejich právně samostatná vzdělávací instituce fungující od roku 1972 mající pobočky ve všech zúčastněných regionech.
IFOA poskytuje zejména následující služby:
- vzdělávací kurzy pro absolventy středních a vysokých škol,
- zprostředkování zaměstnání,
- vzdělávání odborníků,
- konzultační služby pro podniky a veřejnou správu,
- mezinárodní projekty,
- distanční vzdělávání.
Činnost je financována zejména z následujících zdrojů:
- evropské fondy (ESF, Leonardo da Vinci, Phare, Meda),
- správní orgány regionů, provincií a obcí,
- italská ministerstva práce, rovných příležitostí, zahraničních věcí, univerzit a výzkumu,
- italská unie hospodářských komor a různé hospodářské komory,
- soukromý sektor.
IFOA poskytuje vzdělávání zejména v oblastech obchodu a marketingu, ICT, multimédií, zdravotní péče, zemědělství a potravinářství, distanční vzdělávání (vytvářejí vlastní výuková DVD a mají k dispozici online výukovou platformu). IFOA má také pravomoc udělovat několik mezinárodně uznávaných certifikátů, zejména v oblasti ICT (např. ECDL, IBM, Microsoft certification, CISCO atd.)
V roce 2009 uskutečnila IFOA 232 kurzů financovaných z veřejných zdrojů, kterých se účastnilo 2384 klientů, 1366 kurzů financovaných ze soukromých zdrojů, kterých se zúčastnilo 6617 klientů. S IFOA spolupracovalo 801 učitelů.
Součástí IFOA je oddělení, které participuje na aktivní politice zaměstnanosti v regionu.
Toto oddělení zajišťuje:
- vzdělávací kurzy pro zaměstnance,
- kurzy pro nezaměstnané,
- pracovní umístění,
- praxe,
- kariérové poradenství,
- tzv. "on the job training",
- umísťování učňů do podniků.
Personální služby pro podniky a zprostředkování zaměstnání zajišťuje dceřiná společnost (subsidiary company) IFOA Management s dlouholetou praxí na poli rozvoje lidských zdrojů. Poskytují personální služby zejména pro vyhledání odborníků specifického profilu nebo pro najmutí vyššího počtu pracovníků. Jejich služby odpovídají službám soukromých personálních agentur. Hodnotí profily kandidátů, organizují pohovory, vybírají nejvhodnější kandidáty, jejichž hodnocení je zasláno do poptávající firmy, která provede finální výběr.
IFOA zajišťuje i tzv. "work placements" - pracovní umístění za účelem získání specifické pracovní zkušenosti (nejedná se o pracovní poměr ani o stáž). Pracovní umístění jsou poskytována zejména mladým lidem a nezaměstnaným a mají usnadnit jejich vstup na trh práce. Během tohoto období firmy mají možnost kandidáty poznat a často je výsledkem uzavření pracovní smlouvy. Po dobu pracovního umístění za frekventanta platí pojištění IFOA.
IFOA zajišťuje i učňovské vzdělávání. Vzhledem ke skutečnosti, že italské regiony mají různá pravidla pro vzdělávání učňů v podnicích, poskytuje IFOA asistenci a konzultace zejména firmám, které působí ve více regionech a musejí se při zajišťování vzdělávání učňů vyrovnat s různými systémy.
Unimpiego Reggio Emilia
Unimpiego je malá agentura založená při organizaci Confindustria, nejvýznamnější italské organizaci zaměstnavatelů sdružující podniky všech velikostí. Agentury Unimpiego zakládají pobočky Confindustrie v jednotlivých provinciích. Jedná se o malé agentury o cca 2-4 zaměstnancích, jejichž cílem je poskytovat personální služby (nábor zaměstnanců) zejména členům jejich zakládající asociace. Služby ostatním firmám jsou poskytovány za úplatu, vyhledání zaměstnance je hrazeno pouze pokud je úspěšné. Unimpiego může pracovat i pro podniky, které nejsou členy asociace Confindustria a pohybovat se na trhu stejně jako běžné soukromé personální agentury, pro nečleny asociace však platí vyšší ceny. Agentury v jednotlivých provinciích jsou poměrně nezávislé a pracují na různých projektech, jejich další služby nad rámec náboru se tedy mohou lišit. Provozují společnou webovou stránku a dvakrát ročně se uskutečňuje společné setkání všech, jehož cílem je diskutovat poskytované služby a vzájemná výměna zkušeností.
Unimiego Reggio Emilia bylo založeno v roce 2008, kdy jeho činnost spočívala zejména v náboru nových zaměstnanců, v roce 2009 rozšířili nabídku služeb o hlubší práci s klienty (bilanční diagnostika) a v roce 2010 začínají v rámci nového projektu s konzultačními službami pro podniky týkajícími se podrobnějšího popisu pracovních pozic pro účely hodnocení potenciálu kandidátů. V současné době má Unimpiego Reggio Emilia dvě zaměstnankyně a plánují rozšíření.
Mezi hlavní pracovní náplň Unimpiega Reggio Emilia patří zejména:
- spolupráce a návštěvy na podnicích, zjišťování jejich personálních potřeb a volných míst,
- publikování inzerce (zejména na webu),
- personální pohovory s uchazeči o zaměstnání,
- předvýběr vhodných kandidátů a jejich prezentace firmám,
- spolupráce s úřady práce (Centri per l'impiegio), které poskytují agentuře seznamy nezaměstnaných uchazečů o práci včetně místa jejich bydliště a přehledu dosavadních zaměstnání; podniky mívají zvýšený zájem přijmout nezaměstnaného, neboť jsou pak daňově zvýhodněni (na 1-2 roky podle typu pracovní smlouvy, kterou s nezaměstnaným uzavřou),
- spolupráce s vzdělávací agenturou Confindustrie (CIS) spočívající v asistenci nezaměstnaným, kteří pod CIS absolvují vzdělávací kurz a hledají uplatnění.
Unimpiego Reggio Emilia vyvinulo speciální program jako reakci na hospodářskou krizi. Je určen pro nezaměstnané nebo zaměstnance ohrožené dopady krize. V rámci programu se klienti učí vypracovat CV, připravují se na přijímací pohovor a mohou absolvovat bilanční diagnostiku. Bilanční diagnostika je však poměrně časově a finančně náročná, je proto poskytována pouze v závislosti na dostupných finančních zdrojích.
Antikrizové oddělení Úřadu provincie Reggio Emilia
Anti-crisi partimento bylo založeno v prosinci 2008, vedoucí tohoto oddělení dříve pracovala na úřadu v oddělení ESF. Důvodem bylo zavést účinná a konkrétní opatření zaměřená na pomoc lidem, rodinám a podnikům v období krize. Provincie patří mezi ekonomicky nejvyspělejší oblasti Itálie, sociální otázky nebyly v období před krizí problém.
V lednu 2009 byla vytvořena pracovní skupina.
Členy jsou zástupci:
- Provincie Reggio Emilia - koordinátor,
- 45 municipalit provincie,
- hospodářské komory
- odborů
- Asociace podnikatelů
- Nadace Pietro Manadori
Pracovní skupina identifikovala sedm nejdůležitějších oblastí, na které budou zaměřena opatření:
- Absorbování sociálního šoku - zaměstnanci mají právo na mzdu i v případě, že se zaměstnavatel dostal do platební neschopnosti. Mzdy jsou vypláceny ze státního fondu, ale prostředky se do provincie dostávají s až devítiměsíčním zpožděním. Na překrytí této doby byl ve spolupráci s místními bankami založen garanční fond, který umožnil vyplácet zaměstnancům dlužené mzdy v relativně krátké době.
- Odborné vzdělávání - hrazené z prostředků ESF, většina vyčerpaná v roce 2009. V roce 2010 očekávají problémy s finančním zabezpečením. Realizovány tři typy vzdělávání zaměřené na:
  o zaměstnatelnost, cílovou skupinou jsou zejména mladí lidé a osoby bez pracovní zkušenosti nebo se zastaralou kvalifikací, imigranti. Bylo realizováno 42 projektů, proškoleno 724 osob.
  o sociální inkluzi, cílovou skupinou byla "problémová populace" - osoby s nízkou kvalifikací, nízkými pracovními návyky, bývalí vězni, osoby bez rodinného zázemí. Bylo realizováno 44 projektů, 1 045 účastníků.
  o adaptabilitu, cílovou skupinou byli zaměstnanci, kteří chtěli změnit profesi nebo kterým hrozilo propuštění a podniky, které potřebovaly proškolit své zaměstnance na novou výrobu apod. Bylo realizováno 111 projektů, 4 974 účastníků.
- Drobné podnikání žen - možnost získat půjčku ve výši 7 000 - 15 000, celkový objem prostředků 600 000 Eur. Doposud přiděleno cca 20 půjček (bistra, prádelny, oprava oděvů). Zájemkyním je poskytováno i vzdělávání.
- Úvěry podnikatelům - vytvořen CONFIDI záruční fond z prostředků provincie a Hospodářské komory - záruky za úvěry podnikatelům lokalizovaným v provincii - větší dostupnost, nižší úroky, delší doba splatnosti
- Inovace a ekonomické zotavení - pilotní projekt, cílem je podpora inovačního podnikání, kombinace finanční podpory zahájení podnikání (Venture kapitál, 500 000 Eur) a vzdělávání (ESF, 200 000 Eur). Určeno pro podniky, které fungují maximálně 3 roky a chtějí zavést určitou inovaci a pro osoby, které chtějí zahájit podnikání zaměřené na určité aktivity definované ve spolupráci s místní univerzitou (nové energie, biomedicína, mechatronické technologie a počítače, potraviny, nové materiály pro stavebnictví). Bylo předloženo 26 žádostí - podnikatelských plánů, hodnotící komise vybrala 10. V současné době příprava školení na míru - veřejná zakázka na realizaci školení, předpokládaná délka 6 měsíců. Minimální doba trvání podniku po poskytnutí finanční dotace - 5 let.
- Legálnost a transparentnost - vytvořena "observatoř pro veřejné zakázky" - informační systém, do kterého musí pověřená osoba z každé instituce, která zadává veřejné zakázky vkládat informace o zakázkách a jejich průběhu (informace o vyhlášení, vítězi, stavu realizace). Databáze je veřejně přístupná. Zatím vkládány informace o zakázkách nad 150 000 Eur, počítá se s rozšířením na všechny zakázky. Náklady - 68 000 Eur na zavedení, každoročně 18 700 na management.
- Překonání chudoby - provincie tradičně věnuje velkou pozornost sociálním problémům. Aktivity jsou zaměřené na:
  o Rekonstrukci sociálního bydlení - 300 bytů zrekonstruovat, aby odpovídaly současným požadavkům na hygienu apod. Financováno z rozpočtu provincie (80 % nákladů) a rozpočtu měst, ve kterých jsou byty rekonstruovány (20 % nákladů) V provincii celkem 45 měst, 28 je do projektu zapojeno.
  o Nájemní fond ACER - vytvořen z prostředků provincie, Manodori nadace, bank a asociací podniků (240 000 Eur). Cílem je zvýšit dostupnost nájemního bydlení - vlastníci bytů dostávají garance, že nájemné budou dostávat včas, škody v bytech budou odstraněny apod. Z prostředků hrazena také informační kampaň mezi vlastníky nájemních bytů.
  o "Remida food" projekt - denně jsou z velkých a středních obchodů sváženy potraviny s končící dobou spotřeby do charitativních organizací. Potraviny jsou poskytovány zdarma potřebným jedincům a rodinám a současně je omezeno plýtvání s potravinami.
  o Odklad plateb - občané s ekonomickými problémy, nezaměstnaní mohou požádat ENIA o odklad plateb za dodávky elektřiny, plynu, vody. Platby jsou rozloženy do tří splátek. V roce 2009 této možnosti využilo 46 osob/rodin. Nízký zájem je vysvětlován tím, že lidé v provincii nejsou zvyklí žádat o pomoc úřady, využívat podpor.
Vzdělávací středisko La Cremeria.
Centro Studio e Lavoro La Cremeria S.r.l. bylo založeno v roce 1988 městem Cavriago, v současné době je společností s ručením omezeným, vlastníkem je 7 municipalit. Je umístěno ve zrekonstruované továrně na mlékárenské produkty, která v minulosti sehrála významnou roli v ekonomickém a sociálním životě municipality a jejího okolí. Má zde nejen tradiční učebny, přednáškový sál, počítačovou učebnu, knihovnu, ale i plně vybavenou profesionální/průmyslovou kuchyň, nemocniční pokoj.
Centrum nabízí vzdělávání, výzkum a konzultace ve dvou oblastech:
- inovace ve veřejné správě - posláním je podpora zhodnocení lidských zdrojů, institucionálních reforem a rozvoj organizací prostřednictvím výzkumu, informačních, vzdělávacích a konzultačních aktivit. Všechny aktivity jsou zaměřeny na reorganizaci a zlepšení veřejné správy.
- podpora zaměstnanosti zejména žen, mladých lidí a znevýhodněných osob - cílem je zlepšit jejich znalosti a dovednosti a pomoc při vstupu nebo opětovném zařazení na trh práce.
Aktivity jsou financované z různých zdrojů
- veřejné zakázky na základě výzev k předkládání nabídek (ESF),
- specifické objednávky,
- konvenční smlouvy.
Centrum se účastní také projektů pro Evropskou komisi, spolupracuje s celou řadou institucí - univerzitami (Parma, Modena, Reggio Emilia), Milan Politechnik, Regionálním úřadem, Provinčním úřadem, 45 municipalitami a dalšími. V současnosti má 20 zaměstnanců - zejména management (žádosti o granty, tvorba nabídek do veřejných zakázek, aktivní vyhledávání zdrojů apod.) a administrativní pracovníky. Školitelé jsou najímáni - s některými dlouhodobá spolupráce. Při hledání vhodných školitelů jsou omezeni dostupnými finančními prostředky. Účastníci kurzů jsou starší 18 let - obvykle nízkokvalifikovaní, některé kurzy jsou nabízené široké veřejnosti (ICT dovednosti).
V poslední době se soustředí zejména na vzdělávání v oblasti veřejných služeb. Odborné vzdělávání je zajišťováno vzdělávacími středisky oborových svazů, kterým nejsou schopni konkurovat, zaměření musí odpovídat potřebám a představám jejich vlastníků.
Témata nejčastěji poskytovaných kurzů:
- civilní ochrana - zejména pro členy dobrovolnických organizace (požární ochrana, povodně, zemětřesení, bezpečnost dopravy, spolupráce s městskou policií apod.),
- vaření - kuchaři, cukráři - teorie, praxe v kuchyni vzdělávacího střediska i v restauracích. S jejich uplatněním se počítá zejména ve školních jídelnách.
- pomocný personál ve zdravotnictví a sociálních službách,
- pomocný personál v knihovnách,
- počítačové kurzy - základní dovednosti, práce s internetem.
Počet zájemců o kurzy obvykle násobně převyšuje kapacitu - zejména kurzy pomocného personálu ve zdravotnictví a sociálních službách (500 zájemců, ale kapacita pouze 50 účastníků) kurz trvá 10 měsíců, vyučuje se celý den - teorie, praxe v učebně, stáže v jednotlivých zařízeních, závěrečné zkoušky. Důvodem vysokého zájmu je jistota zaměstnání - v regionu velká poptávka po této profesi.
Středisko realizuje také jednorázové projekty podle poptávky ze strany veřejné správy. Příkladem je projekt Interkulturní mediátor - vzdělávání pro novou profesi. Jednalo se o 200 hodinový kurz pro cizince, kteří měli zájem o vykonávání této profese ve veřejných službách, školách a nemocnicích. Kurzu se účastnilo 18 osob, vzdělávání bylo zaměřeno na kulturní antropologii, sociální psychologii a další odborné dovednosti nezbytné pro výkon této profese.
CIS - Scuola per la Gestione d´Impresa
CIS byla založena před 25 lety svazem průmyslu (Federmanager) a svazem průmyslu Reggio Emilia (Industriali Reggio Emilia). Tyto instituce spolu vytvořily společný fond (Fondirigenti), ze kterého jsou podporovány některé vzdělávací aktivity. CIS v podstatě pracuje pro cca 400 členských organizací. Vzdělávací kurzy jsou poskytovány jak zaměstnancům členských organizací, tak i ostatním zájemcům. Podle slov ředitele CIS (dott. Federico Mioni) není hlavním cílem CIS produkovat zisk, ale kvalitní vzdělávání. Po dohodě s Úřadem Provincie Reggio Emilia se CIS specializuje na vzdělávání manažerů, poskytuje však také jazykové kurzy včetně kurzů italštiny pro cizince a kurzy pro nezaměstnané.
CIS - International Business Studies
Tato divize se soustřeďuje na kurzy pro střední a vrcholový management v následujích oblastech:
- řízení, finance, kontroling,
- HRD, organizace a řízení,
- marketing a zahraniční obchod,
- výroba produkce a kvalita,
- logistika,
- informační technologie,
- strategie a plánování.
Na nastartování studijního programu MBA dostala CIS podporu od Úřadu Provincie RE formou grantu. Curriculum rozvíjeli s podnikovou sférou a upravují ji podle jejich potřeb.
CIS - Language Division
Tato divize poskytuje jazykové kurzy (angličtina, francouzština, němčina, španělština, portugalština, ruština, arabština, čínština, japonština, italština pro cizince) v obecných i odborně zaměřených kurzech, které jsou organizovány jako běžné skupinové, konverzační, ale i pro jednoho nebo dva studující. Anglické kurzy jsou také dostupné formou e-learningu.
CIS - Poukázky (vouchers) na vzdělávání
CIS poskytuje další vzdělávání pracujícím (zaměstnaným i nezaměstnaným) k veřejným zdrojům pro financování dalšího vzdělávání a rekvalifikace. K tomu účelu je na stránkách CIS (www.cis-formazione.it) dostupný katalog kurzů. Tyto poukázky jsou dotované z veřejných prostředků Úřadu Provincie RE a pokrývají více než 80% ceny kurzů.
Jsou určeny pro ty, kteří jsou pojištěni proti nedobrovolné nezaměstnanosti, kterou odvádějí INPS, a vztahují se zejména na následující kategorie:
- vybraní zaměstnaní i nezaměstnaní podle zákona č. 276 z 2003,
- pracující malých soukromých podniků (do 50 zaměstnanců),
- pracující ženy starší 45 let v soukromých podnicích,
- pracující ženy v jakémkoliv soukromém podniku, které mají základní vzdělání.
Školský odbor (Provvedirato agli studi) Úřadu provincie Reggio Emilia
Každá italská provincie je ze zákona zodpovědná za všechny (pravděpodobně) formy formálního vzdělávání. Pravděpodobně i za vysoké školy, protože Úřad Provincie RE zřídil na svém území i vysokou školu. Za neformální další vzdělávání je asi zodpovědný také, protože uváděli, kolik vzdělávacích institucí mají a jak mají rozděleno další vzdělávání podle zaměření.
Školský odbor zabezpečuje servis pro formální vzdělávání a sociální záležitosti ve školství (servizio programmazione scolastica, educativa ed interventi per la sicurenza sociale). Má různá malá oddělení, např. zabývající se výzkumem vzdělávání pro děti předškolního věku, studijními plány a curriculy, financováním, dopravou dětí do škol, správou budov atd. Jeho součástí je také dokumentační centrum kvalifikací.
Na území RE je 25 středních škol, které mají dohromady cca 50 curriculí, 4 vysoké školy s více než 190 studijními programy, a celá řada institucí dalšího vzdělávání.
Polaris - informační centrum o vzdělávání Úřadu Provincie Reggio Emilia
Úřad provincie je zodpovědný i za informačně poradenské služby v oblasti vzdělávání. K tomu účelu si zřídili středisko Polaris, které tyto služby poskytuje široké veřejnosti (www.provincie.re.it/formazione.professionale). Jedná se o jediné středisko pro celou provincii. Polaris má několik kanceláří dostupných z ulice, pracuje zde 6 lidí.
Jeho služby jsou zejména:
- informace o školském systému, od 1. ročníku střední školy poskytují poradenské služby pro výběr dalšího studia a navštěvují z tohoto důvodu školy,
- pomoc specializovaných operátorů klientům (i dospělým a handicapovaným) lidem s nalezením informací a analýzou potřeb a požadavků (cca 2000 klientů ročně),
- doprovod pro žáky - cizince a jejich rodiny do škol na první informativní schůzky.
- vytváří databáze vzdělávacích příležitostí, které využívají i úřady práce včetně části, která se zabývá kurzy a školeními, v tištěné formě nám ukázali Guida alla scelta a Atlanta (nabídka kurzů dalšího vzdělávání),
- nepoužívají žádné diagnostické nástroje, hlavním poradenským prostředkem je rozhovor,
- v regálech byly tištěné informace o studijních programech regionální vysoké školy,
- nabídce vzdělávání v ostatních regionech se využívá internet,
- realizuje projekty zabývající se metodami práce s dětmi s poruchami učení - v této oblasti disponuje dokumentačním centrem.
Centri l´Impiego - síť úřadů práce - služby zaměstnanosti v provincii Reggio Emilia
V provincii RE jsou služby zaměstnanosti zajišťovány v šesti centrech zaměstnanosti (úřadech práce):
- Reggio nell' Emilia
- Montecchio
- Corregio
- Scandiano
- Guastalla
- Castelnovo ne' Monti
Ve všech šesti střediscích pracuje dohromady asi 70 pracovníků. Na základě slaďování legislativy s EU proběhla v Itálii v roce 2000 reforma služeb zaměstnanosti. Kompetence Ministerstva práce byly převedeny na správy regionů a jednotlivých provincií. Úřady práce jsou řízeny správami jednotlivých provincií. Úřady práce poskytují služby jak občanům, tak i zaměstnavatelům.
Služby úřadů práce občanům
1) Zprostředkování zaměstnání (Dichiarazione di immediata disponibilita)
Při prvním kontaktu "operator" zanese identifikační údaje občana do informačního systému a určí, jaký statut občan získá. Občan se musí dostavit osobně do úřadu práce svého trvalého bydliště a prokázat se dokladem totožnosti. Cizinci se kromě toho prokazují platným povolením k trvalému pobytu. Občan podle svého postavení na trhu práce získává postavení:
  o Persona inocupata - osoba, která nikdy nebyla zaměstnaná.
  o Persona disocupata - osoba, která již někdy pracovala. Pokud je občan nezaměstnaný z vlastní vůle, tj. dal výpověď, nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti. V opačném případě, tj. pokud občan dostal výpověď, nárok na podporu má po dobu stanovenou zákonem (8 - 12 měsíců).
  o Persona con occupazioni precarie e immediatamente dsiponibli al lavoro - osoba s nejistým zaměstnání a okamžitě disponibilní pro zaměstnání. Tato osoba musí mít ukončenou povinnou školní docházku a být starší 15 let. Nejistým zaměstnáním je každé, ve kterém je roční mzda rovna nebo nižší než 8000 €. Výhody tohoto statutu jsou i pro osoby, které nemají nárok na podporu v nezaměstnanosti - např. nemusí platit výdaje na běžnou lékařskou službu.
  o Persona in mobilita - osoba, jejíž pracovní místo je ohroženo krizí, tj. zaměstnavatel ho zaměstnává pouze podle potřeby (rozsahu zakázek). Pokud má podnik více než 15 osob, může dát své zaměstnance na seznam lidí v pracovní mobilitě. Pro zaměstnavatele to má výhodu v tom, že za své zaměstnance platí menší penzijní pojištění. Zaměstnanci s tímto statutem lépe získávají zaměstnání.
S každou osobou, která získala jeden z výše uvedených statutů, úřad práce podepisuje "Prohlášení" ve dvou vyhotoveních a informaci o tom, kdy se daná osoba má příště dostavit na úřad práce. Obvykle je to za 6 měsíců. V "Prohlášení" zprostředkovatel zaškrtne, zda je občan okamžitě disponibilní pro zaměstnání nebo ne. "Prohlášení" podepisují obě strany, občan v ní deklaruje svoji disponibilitu a to, že se dostaví za 6 měsíců (je mu určen datum schůzky), pokud si do té doby nenajde zaměstnání. Pokud si jej najde, chodit nemusí, ale musí ten den nebo předem zavolat.
Pokud ze statutu vyplývá nárok na podporu v nezaměstnanosti, občan je vyzván, aby s "Prohlášením" došel na Národní institut sociálního zabezpečení (Istituto Nazionale della Previdenza Sociale, INPS). INPS zabezpečuje vyplácení různých dávek a také podpory v nezaměstnanosti. Má v celé Itálii na 600 kontaktních kanceláří.
Informace o občanech se ukládají do informačního systému S.I.L.E.R., který byl vyvinut jen pro potřeby regionu Emilia Romagna v roce 1997. O občanech se zde ukládají a archivují detailní informace o vzdělávání, odborné přípravě, získaných certifikátech, znalostech jazyků, řízení motorových vozidel, znalosti ovládání ICT atd. Na rozdíl od české praxe, v Itálii se zde vkládají také detailní informace o pracovních smlouvách, protože každý zaměstnavatel má povinnost zaslat úřadu práce všechny nově uzavřené pracovní smlouvy. Každý občan, který kdy byl zaměstnán v regionu Emilia Romagna, tak má záznam na úřadě práce.
Do informačního systému se uvádějí kódy pracovních pozic, o které se občan chce ucházet na trhu práce. Zprostředkovatel, u kterého jsme měli možnost tuto činnost pozorovat, používal vytištěný seznam profesí, který svým obsahem připomínal KZAM. Zprostředkovatel vyjadřoval s tímto seznamem nespokojenost. Říkal, že tam jsou kódy podobných profesí, ale pokud je např. oba neuvede a objeví se volné pracovní místo pro to neuvedené, matching je neúspěšný.
Každý úřad práce zveřejňuje na své úřadní desce a na internetu seznam registrovaných nezaměstnaných, kteří se v předcházejícím měsíci nedostavili k povinné návštěvě. Od roku 2003 nemusí psát každému nezaměstnanému osobní dopis, ve kterém mu sdělují, že bude sankčně vyřazen. Proti vyřazení se může nezaměstnaný odvolat.
2) Informační služby o pracovních a vzdělávacích příležitostech (Informazione orientativa)
Úřad práce poskytuje všem občanům, kteří mají zájem, svoje informační služby o pracovních a vzdělávacích příležitostech. Informační služby garantují flexibilní přístup a individuální přístup přizpůsobený charakteru různých potřeb. K dispozici jsou informační zdroje na webu www.provincia.re.it, které jsou zabezpečovány Polarisem (viz výše). Občané si mohou také domluvit individuální schůzku pro získání informací nebo se zúčastnit skupinové informační schůzky.
3) Poradenství pro občany (Consulenza orientativa)
Poradenství je určeno pro občany, kteří mají problém získat zaměstnání nebo se získáním kvalifikace uplatnitelné na trhu práce. Realizuje se rozhovorem, ve kterém se analyzují kompetence získané vzděláváním i v průběhu zaměstnání. Definuje se profesní zájem a vyhodnocují se možné varianty dalšího rozvoje, případně jsou identifikovány bariéry, které občan má s ohledem na získání zaměstnání. Pokud je potřeba, je občan odeslán do jiné služby nebo instituce.
4) Skupinové poradenství (Gruppo sulle professioni)
Některé úřady práce organizují skupinové poradenství pro získání dovedností pro hledání zaměstnání jako je psaní životopisů a zvládání přijímacího řízení. Jedna skupina je určena pro handicapované občany. Např. v úřadu práce Reggio Emilia jsou tyto skupiny organizovány jednou do měsíce pro každé zaměření.
5) Matching - výběr potenciálních zaměstnanců z řad uchazečů o zaměstnání (Preselezione)
Pracovníci útvaru Preselezione mají na starosti zejména kontakt se zaměstnavateli. Zanášejí do informačního systému pracovní smlouvy (registr pracovních mluv), které mají podniky povinnost nahlašovat úřadu práce. Podniky mají úřadu práce nahlásit svá volná pracovní místa. Výjimkou jsou veřejné instituce, které údajně svá volná pracovní místa hlásit nemusí.
Pokud má nezaměstnaný zájem o některou pracovní pozici, která byla zveřejněna, může se obrátit na tento útvar, který předá jeho životopis dané firmě. Registrovaní nezaměstnaní, kteří svým profilem odpovídají některé z volných pracovních pozic, mohou být úřadem práce zaměstnavatelům nabízeni i bez vědomí dotyčného. Pokud o něj má zaměstnavatel zájem, obrací se na nezaměstnaného přímo.
Pokud projeví zaměstnavatel zájem o pomoc při vyhledání potenciálního zaměstnance, pracovníci útvaru projdou pomocí filtru svou databázi v informačním systému. Vhodné kandidáty kontaktují a ověřují si jeho znalosti, dovednosti a disponibilitu. V poslední době se vyskytují požadavky, aby měl potenciální zaměstnanec postavení "persona in mobilita".
6) Péče o handicapované
Součástí služeb úřadů práce je práce s handicapovanými osobami. Každý úřad práce v regionu má pracovníka, který se zabývá se handicapovanými, pro důkladnější asistenci jsou však odkazováni do centrálního úřadu práce v provincii (Reggio Emilia), kde existuje oddělení speciálně pro tyto služby. V Itálii, stejně jako v České republice, existuje povinnost firem od určité velikosti zaměstnat určitý počet osob s handicapem. Náplň práce zaměstnanců tohoto oddělení spočívá tedy zejména ve zprostředkování vhodného handicapovaného zaměstnance pro dané pracovní místo, dále umístění handicapovaných osob do firem na stáže (pracovní pobyt, jehož cílem je zejména získání pracovních návyků, dovedností, nebo případně posouzení schopností a možností postiženého v reálném pracovním prostředí), které mohou být hrazeny Provincií. Zaměstnanci úřadu práce zastávají roli prostředníka mezi firmou a potenciálním zaměstnancem a v průběhu stáže / zaměstnání je jejich úkolem i "tutoring", doprovázení postiženého, asistence a řešení problémů.
Úřad práce má vytvořen i tým pracovníků, jejichž úkolem je péče o klienty úřadu práce v obtížné životní a sociální situaci (imigranti, lidé s vážnými rodinnými problémy, problémy s drogami, kriminální minulostí apod.) V týmu pracují psychologové, pedagogové a sociální pracovníci.
Cork City
(16. - 29. 5. 2010)
1. Cork City Enterprise Board
Tato instituce se zabývá podporou podnikatelských subjektů (mezinárodní, velké, střední). Aktivně se zapojují do čerpání prostředků EU, z kterých částečně hradí svou činnost. Spolupracují s řadou subjektů přímo či nepřímo ovlivňující trh práce. Ve své činnosti se především zaměřují na praktické uplatnění, resp. stabilizaci podnikatelských subjektů na trhu práce. Klientům vedle této základní pomoci nabízí i doprovodná opatření, jakými jsou konzultační a poradenská činnost, praktické školení managementů firem a podobně.
2. St. John Central College
Tato škola má cca 100 zaměstnanců, z toho 75 pedagogických pracovníků, zbytek tvoří organizačně obslužný personál. Na této škole lze studovat učební či studijní obory až 6 let. Úspěšnost se pohybuje nad 90% (u každého oboru je jiná v závislosti na aktuálních potřebách jednotlivých zaměstnavatelů). Třídu tvoří obvykle 25-26 žáků. Na středních školách se nadále učí irský jazyk (navazuje na základní školu), čímž se podporuje zachování původního jazyka. Všechny oficiální nápisy musí být v Irsku ve dvoujazyčné podobě. V Irsku je 85 % středních škol státních (neplatí se školné), zbytek tvoří školy soukromé a církevní. U soukromých škol se platí cca 3000 EUR za rok na jednoho žáka. Vzdělávací systém v Irsku je kaskádovitě sestaven, má 10 stupňů (nejvyšší PhD). Tato škola se historicky dlouhodobě primárně nezaměřovala na partnerství či úzkou spolupráci s jinými subjekty, v poslední době však se zapojuje do mezinárodních projektů s výměnou studentů. Jejími aktuálními partnery jsou školy v Německu, Nizozemí, Švédsku, Francii. Kuriozitou jsou pak vazby na školy v Nigérii a Číně. Cílem tohoto partnerství je poznání rozdílů či porovnání sociokulturních specifik vzdělávání a obecně přístupu ke vzdělávání.
3. Cork Centre for the unemployed - Employment Resource Centre
Na této instituci jsme konzultovali její zaměření. Obsahem a náplní se blíží Informačně poradenským střediskům při úřadech práce v České republice. Realizuje se zde i specifické poradenství, kluby práce, organizují kurzy ECDL, přičemž dosahují až 95% úspěšnosti při ukončení těchto kurzů. V posledních třech letech pracují s těmito typy klientů: a) osoby s vyšší kvalifikací, b) osoby rozhodnuté zahájit výdělečnou činnost, c) osoby s nízkým vzděláním, d) osoby sociálně znevýhodněné (tato skupina je nejpočetnější). Překvapením pro nás bylo, že někteří klienti neumí číst, psát, počítat. Tyto základní schopnosti se učí ve speciálně obsahově upravených klubech práce. Rovněž překvapivé bylo zjištění, že nezanedbatelnou část tvoří klienti bez znalosti angličtiny. Prostřednictvím této instituce probíhá výuka i jiných jazyků jako je němčina, italština, španělština či francouzština. V Irsku má tato instituce celkem 33 center. Toto v Corku zaměstnává 45 stálých zaměstnanců a 10 dobrovolníků. Ročně využije služeb této instituce 36 tisíc klientů (v roce 2009 to bylo 45 tisíc). Představitelé této instituce byli překvapeni rozsahem činností, které zabezpečují úřady práce v ČR. V Irsku jsou určité činnosti, které zajišťují v ČR úřady práce, zabezpečovány externími institucemi.
4. Visit and official welcome from The Lord Mayor of Cork
Ve středu 19.5.2010 proběhlo jednání na magistrátu města Cork. Přijal nás primátor Corku. Seznámili jsme jej s cílem naší stáže, dále s institucemi, které v rámci naší odborné stáže navštívíme, resp. již jsme navštívili. Informovali jsme jej o systému zabezpečení služeb zaměstnanosti v ČR, naopak on nás seznámil s hlavními principy spolupráce magistrátu a institucí ovlivňujících trh práce. Zjistili jsme, že tvorbu veřejně prospěšných prací, resp. podporu průmyslových zón řeší jednotlivé městské části, nikoliv samotný magistrát. Projednána byla také současná hospodářská situace v obou zemích, dopady ekonomické krize v automobilovém průmyslu v ČR.
5. Youth reach treaning centre
Instituce zabývající se dalším vzděláváním. Zaměřují se na dvě základní skupiny (osoby ve věku 15 - 20 let, resp. starší 20 let bez dalšího věkového omezení). Obě skupiny si prostřednictvím této instituce doplňují vzdělání, které by již v jejich věku měli mít a to ze škol řádného vzdělávacího systému v Irsku. Ve zdejším centru se zaměřují na více oborů, vzdělávání se mohou zúčastnit i cizinci, čímž přispívají k jejich integraci. Našeho setkání byli přítomni i dva mladí účastníci z ČR. V celé instituci je zaměstnáno 8 pracovníků, kteří jsou financováni z vládních zdrojů, respektive z fondů EU. Hlavní téma projednávané na této instituci bylo vzdělávání rizikových skupin v Irsku. V hlavních bodech se vzdělávání této části populace neliší od systému vzdělávání v ČR.
6. Enterprise Ireland
Enterprise Ireland je vládní agenturou podporující podnikatelský sektor. Podporují vývoj technologických inovací, napomáhají propojovat zdejší podnikatelské subjekty s okolním světem. Snaží se jim pomoci při získání nových, zahraničních trhů. V poslední době došlo k velké změně ve struktuře poskytovaných služeb touto institucí. Hlavním důvodem této změny je celková reforma poskytovaných služeb různými institucemi ovlivňující trh práce. Tato reforma byla mj. vyvolána dramatickým propadem irské ekonomiky v posledních několika letech.
7. IBEC
IBEC - Irish Business and Employers Confederation, je vlastněna pouze irskými institucemi, má 7300 členů (zaměstnavatelů), sdružuje více než 600 tisíc zaměstnanců. V této konfederaci jsou obsaženy všechny sektory, sdružuje komerční i nekomerční subjekty, firmy všech velikostí. Účast je povinná. IBEC spolupracuje s vládními organizacemi a agenturami, odborovými svazy, legislativci, různými evropskými orgány a institucemi podobného zaměření. Spolupracují i s FAS (obdoba úřadu práce), nicméně po změně struktury v poskytovaných službách na obou stranách se nyní hledají, respektive ustavují nové účinnější možnosti spolupráce. IBEC má několik poboček dle územního členění, je zde zaměstnáno cca 200 pracovníků, kteří jsou financováni z vlastních zdrojů (členských poplatků).
8. Cork Chamber of Commerce
Tato soukromá organizace je na trhu již 190 let, jde o druhou největší komoru v Irsku. Má více než 1000 členů. Pořádají různé aktivity pro své členy, např. obchodní snídaně, workshopy na různá témata. Tyto aktivity jsou financovány z 50% vládou a z 50% členy této komory. Jednotlivé podnikatelské subjekty platí povinné členské poplatky a to dle velikosti podniku 2 - 5 tisíc EUR za jednu firmu. Spolupracují mj. i s několika subjekty z ČR (např. BIC Plzeň, s.r.o., JIC South Moravian Innovation Centre, Regional Chamber of Commerce Brno, Krajská HK MSK, Research Institute of Textile Machines Liberec). Sdružují více než 14 tisíc členů Chambers of Commerce ve světě (představuje 40 mil. zaměstnanců), mají více než 600 Enterprise Europe Network partners, působí ve 42 zemích celého světa. V listopadu 2010 budou pořádat velkou mezinárodní konferenci na aktuální témata související s podnikáním.
9. FAS - Irish Labour Office
FAS - The Irish Training and Employment Authority, FAS má 20 Training Centres a 55 Employment Servise Offices. Má více než 2000 pracovníků, územně jsou FAS rozloženy po celém Irsku. Na zdejším FASu je zaměstnáno 25 osob. Cork je součástí South West Regionu. Tento region má aktuálně míru nezaměstnanosti 5,9% (v roce 2008 zde dosáhla nezaměstnanost 2,5%), celkově je v Irsku nezaměstnanost nyní přes 13%. Navštívený FAS se nachází ve stádiu velkým změn. Jednak zde dochází ke změně ve struktuře poskytovaných služeb (jako u všech institucí ovlivňující trh práce), jednak se připravuje na stěhování do nových prostor. Stávající budova, ve které jsou v nájmu byla prodána.
FAS vedle klasického matchingu (zprostředkování, párování nezaměstnaných a volných míst; job seeker - job, job - job seeker), organizují komerční rekvalifikační kurzy, a to plnohodnotné, večerní, víkendové, se zaměřením na aktuální potřeby jednotlivých zaměstnavatelů. Běžně dělají i kurzy typu multimedia facility, neboť se snaží přesunout svou informační činnost do samoobslužné roviny a částečně tak zodpovědnost za nalezení vhodného zaměstnání, nebo vyřešení problému nezaměstnanosti přebírají jednotlivé osoby. ITC gramotnost je zde na velmi vysoké úrovni, i když i zde existuje vysoké procento osob, které neumí číst, psát, počítat, či si vytvořit základní dokumenty typu životopis, motivační dopis a podobně. Na této instituci jsme byli seznámeni s ekonomickými ukazateli Irska za posledních 5 let a prognózou trhu práce do roku 2012. Propad ekonomiky v Irsku byl patrný, ještě dříve, než začala současná celoevropská ekonomická recese. ITC a food industry jsou dvě oblasti, u kterých se očekává nejdynamičtější expanze v nejbližším období. Naopak se prognózuje, že se prohloubí problémy uplatnění osob se základním vzděláním, protože se po ekonomické recesi budou hledat efektivnější a hospodářsky výhodnější způsoby odbytu spojeného s nutnou vyšší kvalifikací.
10. FAS - Training Centre in Bishopstown
Toto vzdělávací centrum realizují rekvalifikační kurzy ve čtyřech rovinách: a) vyplývající z partnerství či projektu EU, b) pro nezaměstnané, c) pro přípravu na veřejně prospěšné práce, d) zaměstnanecké rekvalifikace. Pořádají krátkodobé (2-3 dny), střednědobé, běžně i dlouhodobé kurzy (nad 10 týdnů, či delší). Kurzy a) a d) představují v souhrnu 50%, naopak kurzy b) a c) tvoří také 50%. Podobných vzdělávacích center, jako je v Corku je v Irsku 20. Irská vláda kofinancuje zdejší aktivity. Přestože jde o drahou investici, je to jeden z nejefektivnějších způsobů jak lidem umožnit zvýšení či dosažení potřebné kvalifikaci a vrátit je tak zpět na trh práce. V Training Centrech se zaměřují především na vzdělanostní stupně 4 - 6 (odpovídá prostoru mezi základním vzděláním a maturitou). Na úroveň 6 - 8 se zaměřují CIT a College (odborné instituty a střední školy), nejvyšší úrovně 9 a 10 se vyučují na univerzitách. Training Centre v Bishopstownu (předměstí Corku) pořádají mnoho kurzů s různou délkou výuky. Čas věnovaný praxi (50%) a teorii (50%) je vyvážený, na rozdíl od kurzů v ČR (snaha o navýšení podílu praktické části výuky). Jednou z cest do budoucna, jak stabilizovat trh práce v Irsku (zajistit dostatečný počet kvalifikované pracovní sily), je úzká spolupráce mezi touto institucí a zaměstnavateli.
11. Cork Simon Comunity
Tato instituce byla založena v roce 1971, je zaměřena především na přímou pomoc bezdomovcům. V celém Irsku má několik střediskem, zaměstnáno je celkem 640 pracovníků (včetně dobrovolníků a to i ze zahraničí). Tito odborníci mají různé vzdělání a specializují se mj. na oblasti drog, alkoholismu a další sociopatologické jevy. Byl nám představen Community plan na roky 2008 - 2011. V minulém roce využilo služeb této instituce v Corku 839 potřebných osob. Celkový počet je ovlivněn nárůstem nákladů na bydlení a zvyšující se mírou nezaměstnanosti v Irsku v posledních pěti letech. Přibližně 40% nákladů tohoto střediska je financováno z úrovně vlády či města Corku, zbylé prostředky musí být zajištěny z různých grantů a fondů EU.
12. Bussines Betworking Evening
Organizace Cork City Enterprise Board uspořádala setkání přibližně 130 žen podnikatelek na netradičním místě, místní starodávné věznici, moderně přestavěné k pořádání různých společensko obchodních setkání. Hlavní část setkání tvořila přednáška úspěšné podnikatelky z Nového Zélandu, která se zabývala aktuálními trendy v podnikání žen nejen na Novém Zélandu, ale i na celém světě. Nejzajímavější pasáž byla o striktním oddělení rodinného života a péči o rodinu od části podnikání. Na Novém Zélandu je velké procento žen, které podnikají v domácnosti a právě souběžná činnost, tj. péče o rodinu a podnikání, je největším problémem podnikání žen v této části světa.
13. NASC Immigration centre
Na této instituci (má sí´t poboček po celém Irsku, zde v Corku je zaměstnáno 8 pracovníků) jsme se seznámili s její úlohou, kterou sehrává při migraci pracovní síly v Irsku. Úzce spolupracují s cizinci, kteří jsou evidovaní na FASu, zaměstnavateli a různými pracovními agenturami, které se zaměřují na cizince. Za největší problém současnosti považují přistěhování celých rodin ze zemí Afriky a Asie. Tato skutečnost má přímou vazbu na sociální systém. Tito lidé se hůře adaptují na zdejší život, rovněž většinou nemají zajištěnou práci. Absence potřebné kvalifikace či jazyková bariéra jim znesnadňuje trvalé proniknutí na trh práce v Irsku. Platnost povolení k pobytu je různá, od krátkodobých až po téměř trvalá (specifické profese), nejčastěji se povolení k pobytu uděluje na 2-3 roky, může se až 4 prodloužit. Toto povolení není přímo vázáno na pracovní uplatnění. Pokud žadatel neobdrží povolení k pobytu, vláda mu přispívá na letenku do země ze které přiletěl.
14. University of Cork
Na zdejší univerzitě je zaměstnáno cca 200 osob, získává zde většinou vysokoškolské vzdělávání 19 tisíc studentů. Tato univerzita spolupracuje s většinou institucí, které jsme měli možnost navštívit. Podílejí se na vývoji a výcviku pro různé firmy. Připravují rovněž kurzy pro nezaměstnané. Vše je podmíněno provedením analýzy vzdělávacích potřeb a následného uplatnění jejich kvalifikace na trhu práce. Zaměřují se nejen na samotné realizaci vzdělávání, ale i pořádají různé aktivity public relations. V minulém týdnu proběhl na zdejší univerzitě velký veletrh vzdělávacích možností nejen na této univerzitě v Corku. Nejúspěšnější obory jsou ICT a potravinářské obory. Zdejší univerzita má 6% nezaměstnanost absolventů. Do roku 1997 se platilo školné ve výši max. 1500 EUR, od uvedeného roku je vzdělávání na univerzitách z rozhodnutí vlády bezplatné. University of Cork úzce spolupracuje s dalšími univerzitami, je zapojena do řady výměnných programů. Cílem této univerzity pro následující období je zapojení 15% studentů (cca 3000 osob) do různých mezinárodních výměnných programů.
Výsledky
Všichni účastníci stáže pracují v organizacích, které se v různé míře pohybují v oblasti trhu práce a např. služeb zaměstnanosti. Zajímavé jsou z tohoto hlediska poznatky a zkušenosti o irských vzdělávacích aktivitách zejména s klientelou se základním vzděláním, kdy dotyční po ukončení těchto vzdělávacích aktivit obdrží kvalifikační doklad. Smyslem je zvýšení jejich uplatnitelnosti na irském TP.
Účastníci stáže rovněž navázali kontakty s pracovníky navštívených organizací a získali tak možnost kdykoli požádat o dodatečné informace.
Zlepšení dovedností a znalostí účastníků
Za největší přínos všichni účastníci považují zvýšenou schopnost orientovat se v zahraničních SZ a dalších navazujících institucích a ve zlepšení jazykových dovedností. Dvou týdenní pobyt v anglicky mluvícím prostředí jednoznačně vedl ke zvýšení komunikačních dovedností účastníků a také k obohacení jejich slovní zásoby o odborné pojmy. Důležitým přínosem byla i možnost práce v multikulturním prostředí, se kterým se v naší praxi prozatím v takovém rozsahu nesetkáváme.
Přínosné bylo i poznání aktivního způsobu, jakým irský systém umožňuje a zabezpečuje další vzdělávání dospělých pro potřeby trhu práce. Celoživotní systém vzdělávání je zde již pevně systémově nastaven.
Bratislava
(6. - 19. 6. 2010)
1. MPSVaR, Ústredie PSVaR, Úrady práce SVaR
Územní členění SR:
- 8 krajů
- 50 obvodů - regionů
- 79 okresů
- 2928 obcí
Vývoj služeb zaměstnanosti:
- 1991 - úřady práce jako orgány státní správ
- 1993/94 - veřejnoprávní Fond zaměstnanosti SR (FZ SR), následně Správa služeb zaměstnanosti (SSZ) v přímé podřízenosti Ministerstva práce a sociálních věcí SR
- 1997- 2003 veřejnoprávní Národný úrad práce (NÚP),
- 2004 - úřady práce, sociálních věcí a rodiny jako orgány specializované státní správy
Činnosti realizované úřady práce:
- zprostředkování zaměstnání uchazečům a zájemcům v SR i zahraničí
- informační a poradenské služby
- vzdělávání a příprava pro trh práce
- aktivní opatření na trhu práce v regionu
- podpora zaměstnávání OZP
- projekty na zlepšení situace na TP v regionu
- vytváření partnerství s cílem realizovat konkrétní programy na podporu zaměstnanosti
- analýzy a prognózy o vývoji trhu práce v regionu
2. Centrum sociální a pracovní rehabilitace při Institutu pro pracovní rehabilitaci občanů se zdravotním postižním (CSPR - IPR)
IPR - je zařízením MPSVaR SR s celoslovenskou působností na poskytování :
- pracovní a sociální rehabilitace občanům se zdravotním postižením
- odborné a profesní přípravy pro pracovní uplatnění v SOŠ vyžadující specifickou péči v oblasti rehabilitace, zdravotní, psychické a sociální péče.
Součástí IPR je i Střední odborná škola pro žáky s tělesním postižením.
CSPR - centrum sociální a pracovní rehabilitace je součástí IPR a poskytuje občanům se zdravotním postižením v produktivním věku opětovné získání pracovní kapacity s možností návratu, resp. zařazení se na trh práce a do společenského života. K tomuto cíli jsou využívány moderní formy a metody služeb sociální a pracovní rehabilitace.
3. Trenkwalder, a.s.
Personální agentura, která po více než 20 letech od svého založení se vyvinula v evropskou společnost, která poskytuje svým klientům širokou paletu služeb:
- Temporary placement (dočasné přidělování zaměstnanců leasingoví zaměstnanci) - jedná se o formu flexibilního zaměstnávání, přes vedení mzdové agendy až po ukončování pracovních poměrů.
- Permanent placement (vyhledávání a výběr )- služba vyhledává dle stanovené specifikace zaměstnance pro klienta.
- Part-time job (servis pro studenty - brigády a dohody) - flexibilní forma zaměstnávání krátkodobého i dlouhodobého charakteru - operativně reaguje na měnící se potřeby klienta v oblasti personálního zabezpečení a výkonu práce.
- Outsoursing - jedná se o komplexní zastřešení mzdové agendy (payroll outsoursing) a personální agendy (HR outsorsing) zaměstnanců klienta.
- Consulting - konzultační služby v oblastech - personální audit, procesní audit, outpacement a další.
Na Slovensku - 8 poboček, velká vlastní personální databáze, doba obsazování požadavků pro klienty -max. do 3 dnů.
4. DPB, a.s.
Dopravní podnik města Bratislavy je akciová společnost, jejíž 100% vlastníkem je Město Bratislava. Službu (dopravní obslužnost) objednává město.
Základními daty této velké firmy jsou:
Počet zaměstnanců 3270 (2010) - z toho 465 žen
Tržby cca 78 mil. EUR
Počet cesrujících za rok 240 mil.
Počet linek/délka 129/2484 km
Průměrná mzda/řidiči 864 E/905 E (2009)
Firma má 3 divize (autobusy, tramvaje a trolejbusy)
Spolupráce s UP:
Standartní - hlášení volných míst a další zákonné povinnosti
Nadstandartní - spolupráce při projektech na vzdělávání (ESF), burzy práce, výběry na VPM, zaměstnávání cizinců.
5. Termotechna a.s.
Firma, která svojí velikostí patří mezi MSP (130 zaměstnanců), původně TERMOSTAV Bratislava, se zabývá komplexně problematikou tepelných izolací od technologických zařízení až po stavby i např. u jaderné elektrárny Mochovce.
Spolupracuje s úřadem práce v Bratislavě zejména v oblasti realizace projektů ESF. Jednalo se o 2 projekty na vzdělávání zaměstnanců (pracovní dovednosti a jazykové vzdělávání AJ). Problémy mají zejména při velkých zakázkách s kvalitními pracovníky - nedostatek klempířů. Při diskuzi byly konstatovány obdobné problémy u učňovského školství jako v ČR - nedostatek kvalifikovaných absolventů v učňovských profesích.
Firma má k dispozici ubytovnu, je aktivní po celé Evropě - důvody pro jazykové vzdělávání zaměstnanců.
6. P-T-R-S
Poradensko-tréninkové-rekvalifikační středisko - jedná se o zřízení a zabezpečení činnosti expertního pracoviště Ústředí práce, sociálních věcí a rodiny v prostorách Úřadu práce v Bratislavě. Toto středisko vytváří podmínky pro přípravu a tvorbu vzdělávacího obsahu 5-ti nejžádanějších pracovních pozic na přeshraničním trhu práce, který zpracovávají slovenští a rakouští experti na vzdělávání.
Pilotně budou programy odzkoušeny na vzorku nezaměstnaných - možná korekce dle praxe.
Tento projekt je součástí pilotních projektů - "Nadregionální iniciativa zaměstnanosti Vídeň-Bratislava. Do roku 2011 bude zrealizovaných 8 pilotních projektů zaměřených na zlepšení přeshraniční spolupráce:
- Jobtour: možnost porovnání pracovních pozicí
- Propojení vzdělávání a dalšího vzdělávání
- Práce v příhraničním regioně: Partnerství EURES-T
- Přeshraniční výuka a výměna studentů odborné školy
- Pakt zaměstnanosti pro region
- Sociálněekonomický podnik
- Virtuální škola
- Poradensko-tréninková-rekvalifikační-střediska (P-T-R-S)
7. KOZ SR - Konfederace odborových svazů Slovenské republiky
Informace o organizačním uspořádání - 28 odborových svazů.
Základní poslání KOZ SR - sdružovat odboráře, prosazovat jejich ekonomické, sociální a kulturní zájmy a potřeby v souvislosti s vykonávaným zaměstnáním.
Odbory vstupují do řešení politiky trhu práce dle úrovně - na nejvyšší úrovni jde o tripartitu - RHSP (od 1.4.2004) - Rada hospodářského a sociálního partnerství SR. Obdobná instituce existuje i v ČR.
Na úrovni regionů jsou voleni zástupci do Regionálních rad KOZ SR.
Na nejnižší úravni jsou vytvářeny při UPSVR tzv. Výbory pro otázky zaměstnanosti (obdoba poradních sborů úřadů práce v ČR), kam KOZ SR nominují své zástupce.
Byly diskutovány obdobné nástroje zákoníku práce , které využívají zaměstnavatelé v ČR - § 209 - obdoba existuje i na Slovensku, stejně jako institut "hromadného propouštění" zaměstnanců.
KOZ SR realizuje 2 projekty z ESF - "Vzdělávání odborářů v SR" a "ZUWINBAT" -přeshraniční spolupráce.
Jednou z aktivit jsou i informace nejen pro odboráře, jakým způsobem řešit problematiku ztráty zaměstnání a následující kroky - publikace "Paragrafy do ktrize"
Závěr
Absolvovaná stáž v Bratislavě umožnila účastníkům výměny zkušeností seznámit se s fungováním systému služeb zaměstnanosti na Slovensku. Na základě získaných poznatků je možné provést alespoň částečné srovnání se systémem služeb zaměstnanosti v Česté republice:
- Můžeme konstatovat, že jádro obou systémů je shodné v obou zemích - poradenství a zprostředkování. Rozdíl spočívá zejména ve vyplácení podpory v nezaměstnanosti - na Slovensku je vyplácena sociální pojišťovnou, i když ostatní dávky (obdoba SSP v ČR) jsou vypláceny úřady práce.
- V oblasti aktivní politiky zaměstnanosti je rozdílů více - je nabízeno větší portfolio nástrojů APZ než v ČR a většina z nich je nároková.
- V oblasti trhu práce není povinnost zaměstnavatelů hlásit volná místa, což na straně jedné způsobuje, že místa která dobrovolně zaměstnavatelé nahlásí chtějí skutěčně obsadit i pracovníky - uchazeči z úřadu práce. Na straně druhé tento fakt také způsobuje, že je menší komunikace mezi zaměstnavateli a pracovníky úřadů práce, což vede k nižší míře informací v oblasti monitoringu firem pro úřad práce a dále i ke snížení vzájemné informovanosti a poradenství mezi zaměstnavateli a úřady práce.
- Obě země v současné době přebudovávají svůj informační systém. Slovenská republika v současnosti používá jednotlivé samostatné moduly v rámci úřadu práce - před zavedením OKpráce v ČR jsme používali obdobný systém s pracovním názvem "Košice". V současné době dochází k budování a tvorbě centrálního systému, obdobně jako v ČR přecházíme na systém OKcentrum.
- Informační systém používaný pro oblast politiky zaměstnanosti v České republice vykazuje vyší míru komplexnosti a provázanosti.
- V oblasti pracovní rehabilitace občanů se zdravotním postižení je nutno konstatovat, že základní podmínkou je motivace těchto osob, která se v ČR zřejmě ztrácí v souvislosti s momentem, kdy dotyčná osoba může v důsledku znovuzapojení se do trhu práce a společenského života přijít o část nebo i celou hodnotu dávky, kterou pobírala v souvislosti se svým zdravotním postižením. Dle vyjádření příslušných pracovníků IPR na Slovensku - OZP nesmí přijít o finance z invalidity - dojde ke ztrátě motivace.
- V oblasti využívání prostředků ESF existují mezi oběma zeměmi paralely i rozdíly (např. Zajišťování funkce řídícího orgánu na MPSV v ČR a na MPSVR v SR vers. Zprostředkující subjekt jako část MPSV v ČR a specializované agentury v SR - Sociálna implemantačná aventura a Fond sociálneho rozvoja). Rozdíl také je, že v ČR je Oblast hl.m. Prahy obhospoodařována samostatným operačním programem, zatímco na Slovensku se jedná "jen" o oddělenou prioritní osu celostátního operačního programu. Dopytovo orientované projekty (obdoba grantových projektů v ČR) jsou zaměřeny na oblasti - Podpora růstu zaměstnanosti, Podpora sociální inkluze a Budování kapacit a zlepšení kvality veřejné správy. Administrativní náročnost pro konečné příjemce je velká (v tom není rozdíl oproti situaci v ČR).