PDF verze |
|
Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanostiJiž před dvěma lety, kdy MPSV koncipovalo hlavní rysy svého projektu ITP, bylo zřejmé, že jeho klíčová aktivita č. 4 s názvem Návrh optimálního modelu fungování služeb zaměstnanosti na základě rozdělení činností a účinné spolupráce mezi sítí úřadů práce a sítí spolupracujících organizací bude mít zvlášť úzký vztah k cílům celého projektu. Hlavním cílem projektu totiž bylo "zkvalitnit, rozšířit a prohloubit služby zaměstnanosti a zvýšit jejich dostupnost všem cílovým skupinám, jimž jsou poskytovány." Ke splnění tohoto hlavního cíle směřovaly i další klíčové aktivity projektu, avšak v klíčové aktivitě č. 4 mělo vzniknout těžiště návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti v ČR. Na východiscích pro koncipování těchto návrhů pracovali řešitelé z několika úseků NVF pro MPSV již loni. Pracovníci úseku Zaměstnanost se tehdy zaměřili (v rámci klíčových aktivit č. 1 a 3 projektu) na analýzy a zhodnocení existujícího uspořádání služeb zaměstnanosti a jejích nástrojů. Výsledkem těchto prací bylo 16 zpráv, analýz a studií a 2 souhrnné výstupy ze zmíněných klíčových aktivit. Asi polovina těchto výstupů se zabývala různými stránkami uspořádání subjektů služeb zaměstnanosti, jejich činnostmi a spoluprací s dalšími organizacemi a druhá polovina výstupů se zabývala využíváním nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a evaluací tohoto využívání. V letošním roce se úsek Zaměstnanost NVF zaměřil na formulování návrhů zlepšení služeb zaměstnanosti. Navazoval při tom na výsledky prací z klíčových aktivit č. 1, 3, 5, 6 a 7 projektu. Z tohoto hlediska představovaly práce na klíčové aktivitě č. 4 náročnou syntézu hlavních výsledků všech uvedených klíčových aktivit. Při práci na souboru návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti použili řešitelé princip tezí. V počátečních fázích formulovali asi 20 tezí jako stěžejních vět vyjadřujících podstatu jednotlivých návrhů. Například, že dvoustupňové uspořádání veřejných služeb zaměstnanosti má být zachováno i v příštím období nebo že některé stávající činnosti úřadů práce by měly být převedeny na jiné subjekty. V dalších fázích pak byly jednotlivé teze postupně rozšiřovány, důkladně zdůvodňovány věcnými argumenty a upravovány do podoby konkrétních návrhů. Aby se při koncipování návrhů využilo nejen vlastních prací NVF, ale také znalostí a zkušeností dalších expertů, spolupracovali řešitelé při práci na návrzích s odborníky ze Správy služeb zaměstnanosti MPSV, z úřadů práce, z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, Centra ekonomického výzkumu Univerzity Karlovy (CERGE-EI) a Masarykovy univerzity v Brně. Ti se na uvedených pracích podíleli svými stanovisky jako spoluautoři návrhů i jako jejich hodnotitelé či oponenti. Součástí prací na návrzích na zlepšení služeb zaměstnanosti v rámci klíčové aktivity č. 4 byla také řada dvoustranných i vícestranných jednání, pracovních schůzek a workshopů, jichž se účastnili zejména odborníci z pilotních krajů projektu ITP. Workshopy v Třešti, Havlíčkově Brodě a Dolních Kounicích umožnily projednávat vznikající návrhy z různých hledisek, konkretizovat je, domýšlet pozitivní a negativní stránky návrhů, koncipovat jejich varianty apod. Vybraní odborníci rovněž spolupracovali na několika tématech, jimž se dosud v odborné literatuře nevěnovala dostatečná pozornost. Šlo např. o metody soustavné evaluace nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti nebo o spolupráci veřejných a soukromých subjektů služeb zaměstnanosti. Souběžně byly koordinovány práce dalších zúčastněných úseků NVF tak, aby do souboru návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti byly zahrnuty i návrhy vycházející z výsledků klíčových aktivit č. 5, 6 a 7. V návaznosti na všechny zmíněné práce byly vypracovány Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti, které jsou uspořádány do těchto kapitol:
Souhrnný výstup obsahuje na 60 návrhů pro zlepšení služeb zaměstnanosti v ČR. Jsou mezi nimi například návrhy na vyčlenění národního orgánu služeb zaměstnanosti z MPSV (tak jako je tomu ve většině zemí EU), které by umožnilo zlepšit koncepční činnosti v rozvoji a realizaci politiky zaměstnanosti a zkvalitnit a zefektivnit řízení i činnosti úřadů práce. Dále jde o návrhy na outsourcing některých činností úřadů práce (např. skupinové poradenství, výběrová řízení) nebo o návrhy na převedení některých činností z úřadů práce do jiných organizací (např. povolování kulturní a sportovní činnosti dítěte, administrativa agendy insolvence). Jsou zařazeny i návrhy na uplatnění zónového principu při poskytování informačně-poradenských služeb, návrhy na modernizaci souboru intervencí APZ a na důsledné vyhodnocování efektivity/dopadů jednotlivých intervencí APZ, apod. Některé návrhy lze realizovat hned, jiné budou vyžadovat další navazující práce (např. návrhy na propojení datových systémů, které používají úřady práce a další organizace). Můžeme však říci, že vykonané práce umožnily poprvé vypracovat ucelený a zdůvodněný soubor návrhů zlepšení služeb zaměstnanosti, podložený řadou analýz a průzkumů a zkušenostmi odborníků z ČR i ze zahraničí. Řešitelský tým této klíčové aktivity věří, že se podaří co nejvíce připravených návrhů brzy uskutečnit.
Ing. Jaromír Coufalík, CSc.
|
Obsah Editorial Projekt Institut trhu práce se blíží ke konci Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti Je aktivní politika zaměstnanosti efektivní? Inspirace a zkušenosti ze zahraničí Národní observatoř dokončila projekt sektorových studií Návrh nového modelu informačně-poradenských služeb na úřadech práce Vytvoření systému spolupráce s partnery Vzdělávání pracovníků Institutu trhu práce Pracovat na projektu ITP bylo zajímavé a inspirující Projekt Institut trhu práce ve zlínském kraji Aktuality z NVF
|