PDF verze PDF dokument

Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti

Již před dvěma lety, kdy MPSV koncipovalo hlavní rysy svého projektu ITP, bylo zřejmé, že jeho klíčová aktivita č. 4 s názvem Návrh optimálního modelu fungování služeb zaměstnanosti na základě rozdělení činností a účinné spolupráce mezi sítí úřadů práce a sítí spolupracujících organizací bude mít zvlášť úzký vztah k cílům celého projektu. Hlavním cílem projektu totiž bylo "zkvalitnit, rozšířit a prohloubit služby zaměstnanosti a zvýšit jejich dostupnost všem cílovým skupinám, jimž jsou poskytovány." Ke splnění tohoto hlavního cíle směřovaly i další klíčové aktivity projektu, avšak v klíčové aktivitě č. 4 mělo vzniknout těžiště návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti v ČR. Na východiscích pro koncipování těchto návrhů pracovali řešitelé z několika úseků NVF pro MPSV již loni. Pracovníci úseku Zaměstnanost se tehdy zaměřili (v rámci klíčových aktivit č. 1 a 3 projektu) na analýzy a zhodnocení existujícího uspořádání služeb zaměstnanosti a jejích nástrojů. Výsledkem těchto prací bylo 16 zpráv, analýz a studií a 2 souhrnné výstupy ze zmíněných klíčových aktivit. Asi polovina těchto výstupů se zabývala různými stránkami uspořádání subjektů služeb zaměstnanosti, jejich činnostmi a spoluprací s dalšími organizacemi a druhá polovina výstupů se zabývala využíváním nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a evaluací tohoto využívání.

V letošním roce se úsek Zaměstnanost NVF zaměřil na formulování návrhů zlepšení služeb zaměstnanosti. Navazoval při tom na výsledky prací z klíčových aktivit č. 1, 3, 5, 6 a 7 projektu. Z tohoto hlediska představovaly práce na klíčové aktivitě č. 4 náročnou syntézu hlavních výsledků všech uvedených klíčových aktivit.

Při práci na souboru návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti použili řešitelé princip tezí. V počátečních fázích formulovali asi 20 tezí jako stěžejních vět vyjadřujících podstatu jednotlivých návrhů. Například, že dvoustupňové uspořádání veřejných služeb zaměstnanosti má být zachováno i v příštím období nebo že některé stávající činnosti úřadů práce by měly být převedeny na jiné subjekty. V dalších fázích pak byly jednotlivé teze postupně rozšiřovány, důkladně zdůvodňovány věcnými argumenty a upravovány do podoby konkrétních návrhů.

Aby se při koncipování návrhů využilo nejen vlastních prací NVF, ale také znalostí a zkušeností dalších expertů, spolupracovali řešitelé při práci na návrzích s odborníky ze Správy služeb zaměstnanosti MPSV, z úřadů práce, z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí, Centra ekonomického výzkumu Univerzity Karlovy (CERGE-EI) a Masarykovy univerzity v Brně. Ti se na uvedených pracích podíleli svými stanovisky jako spoluautoři návrhů i jako jejich hodnotitelé či oponenti.

Součástí prací na návrzích na zlepšení služeb zaměstnanosti v rámci klíčové aktivity č. 4 byla také řada dvoustranných i vícestranných jednání, pracovních schůzek a workshopů, jichž se účastnili zejména odborníci z pilotních krajů projektu ITP. Workshopy v Třešti, Havlíčkově Brodě a Dolních Kounicích umožnily projednávat vznikající návrhy z různých hledisek, konkretizovat je, domýšlet pozitivní a negativní stránky návrhů, koncipovat jejich varianty apod. Vybraní odborníci rovněž spolupracovali na několika tématech, jimž se dosud v odborné literatuře nevěnovala dostatečná pozornost. Šlo např. o metody soustavné evaluace nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti nebo o spolupráci veřejných a soukromých subjektů služeb zaměstnanosti. Souběžně byly koordinovány práce dalších zúčastněných úseků NVF tak, aby do souboru návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti byly zahrnuty i návrhy vycházející z výsledků klíčových aktivit č. 5, 6 a 7.

V návaznosti na všechny zmíněné práce byly vypracovány Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti, které jsou uspořádány do těchto kapitol:

  1. Návrhy na zlepšení struktury subjektů služeb zaměstnanosti.
  2. Návrhy na zlepšení činností úřadů práce a jejich spolupráce s dalšími organizacemi.
  3. Návrhy systému pravidelných analýz a prognóz trhu práce a jejich využití pro činnost služeb zaměstnanosti.
  4. Návrh systému spolupráce subjektů s vlivem na trh práce při tvorbě a realizaci politik zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů.
  5. Návrh nového modelu informačně-poradenských služeb na úřadech práce.
  6. Návrhy na zlepšení souboru nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti (APZ) a lepší využití potenciálu projektů ESF.
  7. Procesy reforem služeb zaměstnanosti v zahraničí.

Souhrnný výstup obsahuje na 60 návrhů pro zlepšení služeb zaměstnanosti v ČR. Jsou mezi nimi například návrhy na vyčlenění národního orgánu služeb zaměstnanosti z MPSV (tak jako je tomu ve většině zemí EU), které by umožnilo zlepšit koncepční činnosti v rozvoji a realizaci politiky zaměstnanosti a zkvalitnit a zefektivnit řízení i činnosti úřadů práce. Dále jde o návrhy na outsourcing některých činností úřadů práce (např. skupinové poradenství, výběrová řízení) nebo o návrhy na převedení některých činností z úřadů práce do jiných organizací (např. povolování kulturní a sportovní činnosti dítěte, administrativa agendy insolvence). Jsou zařazeny i návrhy na uplatnění zónového principu při poskytování informačně-poradenských služeb, návrhy na modernizaci souboru intervencí APZ a na důsledné vyhodnocování efektivity/dopadů jednotlivých intervencí APZ, apod.

Některé návrhy lze realizovat hned, jiné budou vyžadovat další navazující práce (např. návrhy na propojení datových systémů, které používají úřady práce a další organizace). Můžeme však říci, že vykonané práce umožnily poprvé vypracovat ucelený a zdůvodněný soubor návrhů zlepšení služeb zaměstnanosti, podložený řadou analýz a průzkumů a zkušenostmi odborníků z ČR i ze zahraničí. Řešitelský tým této klíčové aktivity věří, že se podaří co nejvíce připravených návrhů brzy uskutečnit.

 

Ing. Jaromír Coufalík, CSc.

 

 

 

Obsah

Editorial

Projekt Institut trhu práce se blíží ke konci

Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti

Je aktivní politika zaměstnanosti efektivní?

Inspirace a zkušenosti ze zahraničí

Národní observatoř dokončila projekt sektorových studií
Návrh nového modelu informačně-poradenských služeb na úřadech práce


Vytvoření systému spolupráce s partnery

Vzdělávání pracovníků Institutu trhu práce

Pracovat na projektu ITP bylo zajímavé a inspirující

Projekt Institut trhu práce ve zlínském kraji

Aktuality z NVF