![]() |
![]() PDF verze ![]() |
Inspirace a zkušenosti ze zahraničíV rámci projektu ITP se pracovníci úseku Zaměstnanost NVF zabývali fungováním služeb zaměstnanosti nejen u nás, ale i v dalších zemích. Vypracovali při tom studie Struktura služeb zaměstnanosti ve vybraných zemích a Nástroje aktivní politiky zaměstnanosti ve vybraných zemích. Kromě toho vypracovali stať o reformách služeb zaměstnanosti, tj. např. o organizaci reforem, jejich aktérech, metodách apod. Všechny tyto práce obsahují řadu užitečných a inspirativních informací pro připravované zlepšování služeb zaměstnanosti v ČR. Uvádíme z těchto prací několik konkrétních příkladů. Činnosti subjektů služeb zaměstnanosti (analogických našim úřadům práce) se zaměřují na dva hlavní druhy klientů: nezaměstnané osoby a podniky. Vůči nezaměstnaným se stále více uplatňuje princip podpory a vymahatelnosti (rights and duties), který nejen stanoví pravidla pro poskytování dávek, ale také spoluodpovědnost nezaměstnaného při hledání práce. Zdokonalují se opatření a služby pro dlouhodobě nezaměstnané (cílené nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, případový management apod.). V řadě zemí se uplatňuje princip "služeb z jedné ruky" (one-stop-shop), při němž se slučují systémy dávek v nezaměstnanosti, sociálních dávek a dávek v hmotné nouzi, nebo jsou alespoň na jednom místě poskytovány komplexní informace (info-přepážky, call-centra). Podstatnou složkou a předpokladem zvýšení efektivity služeb je ovšem výkonný informační systém. Nástroje a opatření aktivní politiky zaměstnanosti jsou v zahraničí častěji než u nás orientovány na specifi cké cílové skupiny. Jako inspirativní pro českou praxi se např. jeví následující nástroje vybrané z opatření aktivní politiky trhu práce v Rakousku, Německu a na Slovensku. Poukaz na zprostředkování umožňuje klientovi hledat si práci u privátního zprostředkovatele na náklady veřejných služeb zaměstnanosti. První splátku v hodnotě 1 000 € získá soukromý poradce 6 týdnů po nástupu klienta do pracovního poměru a druhou platbu (1 000 €) obdrží v případě, že pracovní poměr klienta trvá nejméně 6 měsíců. Příspěvek na založení podniku je vyplácen nezaměstnanému, který si založí živnost, v průběhu prvních 6 měsíců ve výši, která je vypočtena v závislosti na výši podpory v nezaměstnanosti. Až 3 roky pak může být začínajícímu podnikateli vyplácena měsíční podpora ve výši 600 € (1. rok), 360 € (2. rok) a 240 € (3. rok), přičemž roční příjmy nesmí přesáhnout 25 000 €. V rámci podpory dalšího odborného vzdělávání mohou vybraní klienti služeb zaměstnanosti obdržet při poptávce po určitých profesích poukázky na vzdělávání, s nimiž si pak vybírají zařízení, ve kterém se chtějí dále vzdělávat. U pronajímání zaměstnanců se jedná o agenturní zaměstnávání na dobu až 24 měsíců využívané zejména pro zabezpečení pracovních špiček, nejčastěji na dobu 3 měsíců. Rozdíl mezi českou a německou (i rakouskou) praxí je v tom, že veřejné služby zaměstnanosti za tyto služby platí, pokud to vede k uspokojení aktuálních požadavků zaměstnavatelů daného regionu.
V Německu, v Rakousku, ale i v dalších evropských zemích, patří k účinným nástrojům individuální péče o klienta také tzv. případový management. Jeho cílem je odstranit nebo minimalizovat překážky zprostředkování, jejichž zdrojem je osoba sama nebo její prostředí a následně ji co nejdříve začlenit na trh práce. Případový management zahrnuje několik úrovní: poradenství (analýza klientovy situace, jeho profi lace), plán (dohoda s klientem o integraci), realizace plánu, monitorování a kontrola, evaluace. Případový management provádí specializovaní pracovníci klientských center úřadů práce (případoví manažeři), případně externí subjekty. Získané poznatky o fungování služeb zaměstnanosti v zahraničí jsme využili při koncipování návrhů na zlepšení služeb zaměstnanosti v ČR, které tvoří hlavní výstupy projektu ITP.
Ing. Alena Huptychová
|
Obsah Editorial Projekt Institut trhu práce se blíží ke konci Návrhy na zlepšení služeb zaměstnanosti Je aktivní politika zaměstnanosti efektivní? Inspirace a zkušenosti ze zahraničí Národní observatoř dokončila projekt sektorových studií Návrh nového modelu informačně-poradenských služeb na úřadech práce Vytvoření systému spolupráce s partnery Vzdělávání pracovníků Institutu trhu práce Pracovat na projektu ITP bylo zajímavé a inspirující Projekt Institut trhu práce ve zlínském kraji Aktuality z NVF
|