LIDÉ JSOU NAŠE NEJVĚTŠÍ BOHATSTVÍ ISO 9001:2000   ISO 10006:2003

Jak dál v terciárním vzdělávání?

Konferenci k Bílé knize terciárního vzdělávání moderoval náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy pro výzkum a vysoké školství Vlastimil Růžička a v dopoledním bloku postupně předal slovo klíčovým řečníkům konference - první místopředsedkyni Rady pro výzkum a vývoj Miroslavě Kopicové, premiérovi Mirkovi Topolánkovi, ministru školství mládeže a tělovýchovy Ondřeji Liškovi, náměstku ministra financí Peteru Chrenkovi a předsedovi výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu PSP ČR Waltrovi Bartošovi. Všichni řečníci vyjádřili přesvědčení o nutnosti změn v našem terciárním vzdělávání a jednoznačně vyjádřili svojí podporu práci týmu Bílé knihy i dalšímu rozpracování navržených principů do podoby konkrétních kroků. Na konec úvodního bloku přestavil vedoucí expertního týmu Bílé knihy Petr Matějů základní principy reformy terciárního vzdělávání.

Po té vystoupili se svými stanovisky zástupci České konference rektorů (Václav Cejpek), Rady vysokých škol (Jan Bednář), Svazu průmyslu a dopravy (Pavel Kafka, Zbyněk Frolík). Přítomní hosté uvítali s velkým nadšením a zaujetím vystoupení Rudolfa Haňky, profesora na Cambridgeské univerzitě, který reformní kroky navrhované v Bílé knize ve svém příspěvku výrazně podpořil a uvedl i konkrétní zkušenosti z Cambridge a praktická doporučení pro realizaci některých kroků reformy.

V odpoledních sekcích, které připravili členové expertního týmu, se diskutovalo nad následujícími tématy:
Financování a řízení vysokých škol
VaV, spolupráce s průmyslem, třetí role vysokých škol
Struktura systému, akreditace, principy začlenění VOŠ
Rovnost šancí, finanční pomoc studentům.
Názory a doporučení z jednotlivých sekcí pak byly prezentovány v plénu a byly navrženy autorům k začlenění do aktualizované verze Bílé knihy.

Silné zastoupení politické reprezentace i představitelů MŠMT ČR a MF ČR na konferenci, stejně tak jako aktivní účast vrcholných představitelů vysokých škol, výzkumu a průmyslu jsou slibným vkladem do počátku diskuse o budoucí podobě našeho terciárního vzdělávání i příslibem ochoty postavit se za potřebné změny v tomto vzdělávacím sektoru. Prováděné změny, které zasáhnou celou řadu oblastí současně, pak budou ku prospěchu jednotlivých studentů, škol, firem i celé české ekonomiky a společnosti.

Aktuální znění Bílé knihy terciárního vzdělávání, veškeré podkladové materiály i informace o návazných aktivitách lze najít na webové stránce MŠMT.