PDF verze |
|
Proč poradenské služby a jejich podpora?Poradenské služby jsou ve vyspělých ekonomikách považovány za účinný nástroj snižování nezaměstnanosti, zefektivňování vzdělávacího systému, uplatňování principu rovných příležitostí, prevence sociálního vylučování (exkluze), snižování kriminality a v konečném důsledku snižování výdajů na sociální oblast. Toto vnímání poradenských služeb se odráží i v politice Evropské unie, která již v roce 1966 členským státům doporučila jejich rozvoj. Další doporučení bylo vydáno formou Memoranda o celoživotním učení v roce 1999, ve kterém bylo identifikováno šest klíčových témat a poradenství bylo jedním z nich. V memorandu se hovoří o potřebě vytvářet vedle systémů celoživotního vzdělávání i systémy celoživotního poradenství zaměřené na vzdělávání a pracovní uplatnění. Každý, kdo pociťuje potřebu, by měl mít volný přístup k této odborné poradenské službě. Výsledky konzultačního procesu k memorandu odhalily slabá místa poradenských systémů členských států a poradenství se dostalo mezi prioritní témata. Při Evropské komisi začala pracovat expertní skupina pro poradenství. Proběhlo velké šetření informačně-poradenských služeb, do kterého se zapojily i OECD a Světová banka. Z výsledků šetření bylo vydáno několik publikací a konečně v roce 2004 v rámci irského předsednictví vydala Rada Evropské unie Rezoluci o posilování politik, systému a praxe celoživotního poradenství v Evropě. 21. listopadu 2008 byla Radou EU vydána v rámci francouzského předsednictví Rezoluce o zlepšování integrace celoživotního poradenství do strategií celoživotního učení (http://www.consilium.europa.eu/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/educ/104236.pdf). Rada v ní vyzývá členské země k posílení role celoživotního poradenství v národních strategiích celoživotního učení v souladu s Lisabonskou strategií a Strategií evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě.
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Proč poradenské služby a jejich podpora? Středisko podpory poradenských služeb Model informačně-poradenských služeb úřadů práce Poradenské služby na úřadech práce – výsledky dotazníkového šetření Program New Deal - inspirace z Velké Británie Poradenství pro další profesní vzdělávání - zkušenosti z projektu Jak odstraňovat bariéry ve vzdělávání dospělých?
|