PDF verze |
|
Jak odstraňovat bariéry ve vzdělávání dospělých?Dvouletý projekt "Bariéry ve vzdělávání dospělých", který Středisko podpory poradenských služeb koordinovalo v rámci programu Grundtvig II v letech 2006-2008, měl za cíl zkoumat překážky, které brání dospělým v zapojení do dalšího vzdělávání; jeho dalším cílem bylo popsat, které poradenské metody a nástroje mohou vliv těchto překážek zmírnit či dokonce překonat. Do projektu se zapojili partneři ze tří evropských zemí (Česká republika, Finsko a Rakousko). V první fázi projektu jsme zjišťovali hlavní bariéry bránící dospělým z geograficky a sociálně znevýhodněných oblastí v přístupu k dalšímu vzdělávání. Ve všech třech zemích proběhly za tímto účelem hloubkové rozhovory se sociálně či geograficky znevýhodněnými nezaměstnanými. Takto identifikované bariéry jsme rozdělili na vnější a vnitřní. K vnějším bariérám patří např. nedostatek financí, nedostatek času, nedostatečná nabídka (kvalitních) kurzů, nedostatek informací o kurzech apod. K vnitřním bariérám se řadí např. rezignace, nedostatek motivace, úzkostnost, osobní, rodinné a zdravotní problémy atd. Z analýzy rozhovorů vyplynulo, že pro překonání výše uvedených bariér by pro tuto skupinu osob byla vhodná především poradenská služba zaměřená na proces motivace, na psychologickou podporu v jejich obtížné situaci a na asistenci při změně vlastního života nebo přístupu k němu. Poradenství zaměřené pouze na řešení praktických a materiálních problémů pro překonání bariér nepostačuje. Pozdější rozhovory s poradci, kteří s touto skupinou klientů pracují, tuto hypotézu potvrdily. Ve druhé, závěrečné fázi projektu jsme v rozhovorech s poradci zkoumali poradenské přístupy a metody používané s úspěchem při práci s těmito lidmi. Potvrdilo se, že poradci se pohybují ve dvou rovinách: v oblasti psychologické podpory a v oblasti praktické podpory. V rovině praktické podpory je důležité poskytování informací o vzdělávacím systému a o nabídkách na trhu práce, podpora v přípravě dokumentů a informací o klientovi, sestavování nabídky příslušných kurzů, rozvíjení sociálních, komunikačních a dalších dovedností v rámci vzdělávacích kurzů, poskytování informací o zaměstnavatelích, hledání možností financování, diagnostikování apod. V rovině psychologické podpory je důležitá např. pomoc v ujasňování si a rozvíjení vlastního profesního či studijního plánu, studijního a pracovního směřování, pomoc při řešení osobních, rodinných a zdravotních problémů, ujasňování si vlastních potřeb, překonávání předsudků a stereotypů, vytváření podpůrného a motivujícího prostředí, podpora v realistickém vnímání vlastní situace a plánování, hledání skutečné vnitřní motivace, identifikování vnitřní síly, podpora při sdílení pozitivních i negativních zkušeností atd. Na základě rozhovorů s poradci a rešerší nabídl projekt i některá doporučení pro práci poradců. Ti by se měli zaměřovat především na vytváření atmosféry důvěry a porozumění, na podporu klienta ve vlastních rozhodnutích, na cílení na současnou situaci a problémy klienta, na postup ve prospěch klienta, na jeho ukotvování a dokázat přitom oddělit vlastní zkušenosti od zkušeností klienta. Postupně se dostala do popředí našeho zájmu poradenská metoda "Life stories". Finský psycholog Kalervo Aromaki ji s úspěchem používá i při práci s cílovou skupinou tohoto projektu. Metoda umožňuje posílení motivace a ujasnění dalšího životního směřování člověka. Spočívá v několika postupných krocích a zakládá se na myšlence, že člověk si pomocí vyprávění vlastního příběhu a identifikací s příběhy druhých více uvědomuje svoji současnou situaci a možnosti dalšího směřování. V první fázi je pro poradce důležité akceptovat stávající postavení a podmínky klienta, podporovat jej ve vytváření a sdělování vlastního životního příběhu. To klientovi pomůže nalézt odpověď na otázku, zda opravdu chce měnit svůj život. Poté poradce s klientem hledá zdroje pomoci a asistence, postupně pracují na tématech důležitých pro klienta a na hledání dalších možností v okolí klienta i v komunitě. V brožuře projektu "Baded – Barriers in Adult Education – Findings and Strategies for Overcoming those Barriers" dostupné v české verzi na našich webových stránkách www.nvf.cz/spps je detailněji popsána jak metoda "Life stories", tak výše uvedené vnitřní a vnější bariéry a další osvědčené poradenské metody a přístupy.
Petra Bartlová
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Proč poradenské služby a jejich podpora? Středisko podpory poradenských služeb Model informačně-poradenských služeb úřadů práce Poradenské služby na úřadech práce – výsledky dotazníkového šetření Program New Deal - inspirace z Velké Británie Poradenství pro další profesní vzdělávání - zkušenosti z projektu Jak odstraňovat bariéry ve vzdělávání dospělých?
|