PDF verze |
|
Model informačně-poradenských služeb úřadů práceProjekt Institut trhu práce (ITP) byl představen v minulém čísle ProFutura. Tento příspěvek se týká klíčové aktivity č. 6, ve které byly analyzovány poradenské služby poskytované veřejnými službami zaměstnanosti a následně vypracován návrh nového modelu práce s klienty, kteří hledají zaměstnání, informace o volných pracovních místech a rekvalifi kacích, nebo řeší volbu povolání či změnu zaměstnání a uplatnění se na trhu práce vůbec. Návrh modelu vznikal postupně, byl průběžně konzultován s poradenskými pracovníky nejen pilotních úřadů práce (ÚP) projektu ITP. Cílem bylo vytvořit takový model práce s klientem, který bude:
Podklady pro nový návrh modelu práce s klientem vznikly spojením výsledků analýz domácího stavu a zahraničních zkušeností. Návrh je rozpracován ve všech podstatných částech, některé bude třeba ještě dopracovat. Mottem návrhu modelu informačně-poradenských služeb se stala změna fi lozofi e postavení úřadu práce vůči klientovi, směřující od převahy aktivních politik k politikám aktivizujícím. Že současná politika zaměstnanosti není aktivizující, je zřetelně deklarováno v legislativě, podle níž je ÚP v pozici "zprostředkovatele" zaměstnání a klient v pozici "uchazeče o zaměstnání". Tento přístup umožňuje, aby uchazeč o zaměstnání nečinně vyčkával, až mu ÚP zprostředkuje zaměstnání, protože uchazeč na to má právo. Stejnou pasivitu s sebou nese např. i pojem "podpora v nezaměstnanosti", ze které by se dle našeho názoru měla stát "podpora při hledání zaměstnání" se vším všudy tak, aby ji mohl získat jen ten, kdo se aktivně snaží práci najít. Navrhované režimy práce s klientem jsou v modelu stanoveny, aby co nejvíce odpovídaly individuálním možnostem pracovního uplatnění klientů a gradovaly podle potřeb klientů a délky jejich nezaměstnanosti od režimu samoobslužného přes prosté předávání informací a monitoring aktivit klientů ke stále specializovanějším poradenským službám a intervencím až po intenzivní individuální poradenskou péči. Pracovně jsou tyto režimy, které tvoří logickou, uzavřenou a přesto vzájemně prostupnou skupinu procesů a činností, v modelu nazývány zónami. Hovoříme-li dále o zónách, nejde tedy o vymezený prostor na ÚP, ale o způsob práce s klientem. Průchod klienta zónami a délka jeho setrvání v té které zóně se řídí jeho potřebou a aktuální situací, zejména pokud se změnily jeho vyhlídky na rychlé nalezení zaměstnání nebo pominuly bariéry hledání zaměstnání. Stanovena je pouze maximální doba setrvání v dané zóně. Graficky jsou procesy nově navrhovaných informačněporadenských služeb a některé varianty jejich průchodnosti znázorněny na schém. č. 1. Na něm je vidět, že v současné době pracujeme s osmi zónami (A až H) a s devátou, neoznačenou zónou. Ta je nazvána Evidence žádostí a charakter činností, které jsou v ní vykonávány, se vymyká informačně-poradenským službám: probíhá zde kontrola podaných žádostí před tím, než je klient "vpuštěn" do zóny prvního kontaktu (C).
Schéma č. 1: Model postupu práce s klientem v informačně-poradenských službách úřadu práce.
Informační zónu tvoří vstupní informační samoobslužná zóna hledání zaměstnání (A) a informačně poradenské středisko pro volbu povolání a dalšího vzdělávání (B). Zóna A je pro klienty hlavním vstupem do ÚP. Rozdíl oproti současnému stavu by měl být v lepším vybavení těchto prostor samoobslužnými zdroji informací, telefonními linkami pro přímý kontakt se zaměstnavateli, počítači, a také v potřebné asistenci pro vyplnění elektronických žádostí (žádost o zprostředkování zaměstnání, žádost o podporu v nezaměstnanosti resp. při hledání zaměstnání, žádost o zařazení do evidence zájemců o zaměstnání, žádost o pracovní rehabilitaci). Návrh modelu pracuje s předpokladem, že žádosti budou podávány elektronickou cestou přímo klienty a zároveň bude vytvořena dostatečná podpůrná síť pro pomoc klientům, kteří by si s elektronickým vyplňováním žádostí nevěděli rady, nebo nemají přístup k počítači a internetu. Ve srovnání se současným stavem by měl klient do informačního systému vkládat více informací o svém odborném a zájmovém profi lu, aby bylo možno na základě těchto údajů vyhledávat adekvátní volná pracovní místa a využít údaje i pro sestavení individuálního akčního plánu. V okamžiku, kdy klient svou žádost vloží do datového úložiště MPSV, proběhne její kontrola softwarovým nástrojem. Po kontrole nástroj zprostředkuje kontakt s ÚP v útvaru Evidence žádostí. Tam proběhne formální a věcná kontrola žádosti a ověření potřebných dokladů, klient a pracovník tohoto útvaru žádost podepíší. Pokud klient nemá zkušenost s nezaměstnaností, je softwarovým nástrojem také zařazen do skupinové prezentace souvisejících práv a povinností. Poté je klientovi opět pomocí softwarového nástroje smluvena schůzka v zóně prvního kontaktu (C), kde dochází k rozdělování nově se evidujících klientů do jednotlivých režimů/zón. Kritéria, podle kterých jsou klienti rozřazováni, jsou shrnuta pod pojem odhad míry akceschopnosti, který vyjadřuje pravděpodobnost, že si klient sám najde zaměstnání. Při posuzování akceschopnosti se vychází nejen z klientových znalostí, dovedností, kvalifi kace a kompetencí, ale zejména z jeho motivace pracovat a hledat si zaměstnání, z průběhu předchozí profesní dráhy a ze závažných překážek hledání zaměstnání (např. zdravotní stav, alkoholismus nebo jiná drogová závislost, bezdomovectví, dluhy, narušená psychická rovnováha, péče o děti, poruchy chování, nespolehlivost, agresivita, příslušnost k minoritnímu etniku, věk). Přestože je v současné době sběr údajů o překážkách hledání zaměstnání považován za diskriminační, jsou tyto informace nezbytné pro úspěšnou pomoc při hledání zaměstnání. Jejich zjišťování by proto mělo být ofi ciální součástí práce s klientem. Byly stanoveny tři kategorie, do kterých budou klienti rozřazováni: vysoká – střední – nízká míra akceschopnosti. Procenta uvedená ve schém. č. 1 pod jednotlivými kategoriemi jsou expertním odhadem velikosti skupin klientů podle míry jejich akceschopnosti. Podíl s vysokou mírou akceschopnosti (52 %) vychází z poznání, že více než 50 % z nově se evidujících uchazečů o zaměstnání ukončuje evidenci do pěti měsíců. Zhruba 33 % nově se evidujících ukončuje v evidenci po roce, 10 % je v evidenci déle než rok a půl a přibližně 5 % už pracovat buď nechce, nebo ze zdravotních a/nebo sociálních důvodů nemůže. Odhad akceschopnosti by mohl být ponechán jen na poradci prvního kontaktu, přesto navrhujeme vypracovat pomůcku ve formě diagnostického nástroje, který bude vycházet z informací uložených v odborném a zájmovém profi lu klienta. Diagnostický nástroj usnadní poradci provést odhad a zároveň nabídne i variantu dalšího postupu práce s klientem. Konečné rozhodnutí o zařazení klienta do jednoho z režimů však musí zůstat výsledkem dohody mezi poradcem a klientem. Pokud se poradce s klientem shodnou, že je klient schopen sám si najít v poměrně krátké době zaměstnání (má vysokou míru akceschopnosti), je zařazen na dobu max. pěti měsíců do režimu servisní zóny (D). Zde je sledována motivace klienta k hledání zaměstnání a jsou mu zprostředkovávány pracovní nabídky. Poradci kontrolují, zda nabízená pracovní místa odpovídají profi lu klienta a sledují výsledky jeho jednání se zaměstnavateli. Klienti, kterým v nalezení pracovního uplatnění brání např. nedostatečná motivace nebo kvalifi kace, kterou lze získat rekvalifi kací, tj. klienti se střední mírou akceschopnosti, jsou zařazeni do zóny poradenské podpory (E). V případě, že je klient vyhodnocen jako adept dlouhodobé nezaměstnanosti (s nízkou mírou akceschopnosti), převádí jej poradce s jeho souhlasem do režimu zóny zvýšené poradenské péče (F). Patří sem i všichni žadatelé o pracovní rehabilitaci, protože poradce pro pracovní rehabilitaci je pouze v týmu pracovníků této zóny. Zatímco poradenská podpora v zóně E probíhá většinou formou skupinového poradenství, poradenská péče v zóně F je individualizovaná a má formu poradenského vedení při hledání zaměstnání. Posledním režimem je zóna případového managementu (G), do které jsou začleňováni zejména klienti, kteří mají jednu nebo více závažných bariér hledání zaměstnání zdravotního a/nebo sociálního charakteru. Klienti sem mohou být zařazeni ve výjimečných případech rovnou ze zóny prvního kontaktu (např. klient, který byl sankčně v této zóně vyřazen z evidence). Předpokládá se však, že nejdříve projdou zónou zvýšené poradenské péče a k přeřazení dojde teprve pokud poradenské intervence této zóny nepovedou k nalezení zaměstnání a u klienta bude prokázána kombinace více závažných překážek hledání zaměstnání. Model řeší postup práce s nově příchozími klienty i s klienty, kteří jsou již v evidenci ÚP a navrhovaným systémem zatím neprošli. Jejich uvedení do nově koncipovaných informačně-poradenských služeb zajišťuje aktivační centrum (H), které se stane časově omezeným nástrojem vytvořeným pro tyto potřeby. Služby aktivačního centra bude možno zajistit externím subjektem. Pokud se klientovi v servisní zóně (D) nepodaří získat zaměstnání během 5 měsíců od data evidence, je automaticky převeden do zóny poradenské podpory (E). Neuspěje-li s hledáním zaměstnání ani do konce prvního roku evidence je opět automaticky převeden do zóny zvýšené poradenské péče (F), ve které se mu dostává individuální péče. A pokud se u něj vyskytnou závažné překážky hledání zaměstnání, je převeden do režimu případového managementu (G). Po třech letech od data evidence je vyřazen z evidence a převeden na některou jinou dávku státní sociální podpory, nejlépe na nějakou nově zavedenou dávku, např. dávku v neschopnosti pracovat. Stejně je postupováno i v případě klientů zařazených do zóny poradenské podpory (E) a zóny zvýšené poradenské péče (F). Nové řešení navrhujeme i pro nabízení volných pracovních míst klientům ÚP a pro komunikaci se zaměstnavateli ohledně volných pracovních míst. Časově náročnou část zprostředkování spočívající ve vyhledávání vhodného volného pracovního místa časem nahradí softwarový nástroj porovnávající pravidelně profily disponibilních volných pracovních míst s disponibilní pracovní silou, tj. s vloženými profi ly klientů. Nástroj bude hledat shodné atributy obou profilů – bude provádět tzv. "párování". Přes značnou úsporu práce s klientem zavedení párování práci s klientem neodstraní. Při stávajících kapacitách však vytvoří více prostoru pro poradenské vedení klienta a odstraňování bariér, které mu brání v hledání zaměstnání. Další výhodou párování, které nebude prováděno jen na základě názvu profesí, ale kompetenčního modelu, je možnost indikovat soulad či nesoulad odborných znalostí a dovedností, které požadují zaměstnavatelé a které klienti postrádají. Bude pak velice snadné vytvářet rekvalifi kace v oblastech požadovaných na trhu práce a/nebo ovlivňovat vzdělávací nabídku. Párování odborného a zájmového profi lu klienta s volným pracovním místem mohou provádět různé subjekty:
Výhodou pro zaměstnavatele by byla možnost podmínit svým souhlasem zaslání nabídky volného pracovního místa klientovi úřadu práce. Pokud tuto možnost využije, mohl by si prohlédnout odborný a zájmový profi l klienta (ovšem bez identifi kačních údajů) a musel by se v krátké době (např. do tří pracovních dnů) vyjádřit, zda si přeje, aby jeho volné pracovní místo bylo danému klientovi nabídnuto či nikoliv. Další návrhy, náměty a doporučeníKromě výše popsaného modelu byla vypracována řada dalších návrhů a doporučení, která by měla přispět k zefektivnění poskytování informačně-poradenských služeb. Zde předkládáme stručný přehled těch nejdůležitějších:
ZávěrJe třeba konstatovat, že bez vstřícného postoje, komentování, ale i kritiky a sdílení podnětných názorů od kvalifikovaných a zkušených poradenských pracovníků by návrh nového modelu nemohl vzniknout. Že i samotní poradenští pracovníci pociťují potřebu změny, bylo patrné již na prvních setkáních. Velký dík týmu NVF-SPPS tudíž patří všem pracovníkům úřadů práce, kteří se účastnili projektových kulatých stolů, workshopů, a zejména těm, kteří poskytli údaje pro šetření, zpětnou vazbu a podíleli se na konzultacích našich návrhů souvisejících se zónovým modelem informačně-poradenských služeb, přestože si jistě uvědomovali, že není jisté, jak budou výsledky společně vynaloženého úsilí využity.
Zuzana Freibergová
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Proč poradenské služby a jejich podpora? Středisko podpory poradenských služeb Model informačně-poradenských služeb úřadů práce Poradenské služby na úřadech práce – výsledky dotazníkového šetření Program New Deal - inspirace z Velké Británie Poradenství pro další profesní vzdělávání - zkušenosti z projektu Jak odstraňovat bariéry ve vzdělávání dospělých?
|