PDF verze |
|
Program New Deal - inspirace z Velké BritániePři realizaci projektu Institut trhu práce jsme měli možnost seznámit se ve Velké Británii detailněji s poradenskými službami v oblasti trhu práce a se systémem práce s nezaměstnanými ve veřejných službách zaměstnanosti. Ty jsou zajišťovány prostřednictvím sítě JobCentre Plus (JCP), která je podřízena Department for Work and Pensions (Ministerstvo práce a penzí). V systému je klíčový Personnal Adviser (osobní poradce), který provází nezaměstnaného po celou dobu jeho registrace v JCP. Filozofií JCP je rychlá integrace nezaměstnaných v produktivním věku zpět na trh práce s všestrannou podporou za podmínky: "Pokud ti stát vyplácí dávku v nezaměstnanosti, dokaž, že práci skutečně hledáš. Pokud práci nehledáš, nemůže ti být dávka vyplacena". Tomu odpovídá doslovný překlad anglického výrazu pro podporu v nezaměstnanosti - Jobseeker´s Allowance - "podpora pro hledače zaměstnání". Tento přístup vede nezaměstnané k větší aktivitě, samostatnosti a odpovědnosti. Na druhou stranu je věnována intenzivní péče osobám pobírajícím tzv. příspěvky v nemohoucnosti - jde především o zdravotně či mentálně postižené - se snahou pomoci jim nalézt zaměstnání a snížit jejich závislost na sociální síti. Ve všech těchto činnostech hrají důležitou a nezastupitelnou roli poradenské aktivity pracovníků JCP nebo externích dodavatelů. Jedním z nejdůležitějších nástrojů podporujících integraci na trh práce je vládní program New Deal (volně přeloženo Nová politika) realizovaný prostřednictvím JCP a externích dodavatelů. Je určen především dlouhodobě nezaměstnaným, u kterých selhaly základní nástroje směřující k integraci na trh práce, a tvoří základ vládní strategie "Welfare to Work" (Ze sociální péče do práce). Cílem je zvýšit zaměstnatelnost klientů a pomoci jim co nejrychleji se uplatnit na trhu práce, a to prostřednictvím poradenských nástrojů, vzdělávání a nových pracovních zkušeností. Program New Deal funguje od r. 1998 a postupně vznikaly jeho modifikace pro jednotlivé cílové skupiny. První byly zavedeny programy New Deal pro mladé lidi (18-24 let) a New Deal 25+, jejichž cílem je snížit dlouhodobou nezaměstnanost u těchto skupin. Následoval New Deal pro nepracující rodiče samoživitele s účelem zmírnit jejich závislost na sociálních dávkách. V dalších letech se přidávají New Deal pro partnery, New Deal 50+ a New Deal pro hendikepované zaměřené na zvýšení zaměstnatelnosti těchto osob. Programy New Deal se vzájemně liší, mají však společné následující rysy:
Jak konkrétně vypadá práce s klienty v programech New Deal pro mladé lidi (18-24 let) a New Deal 25+ (25-49 let)?Nezaměstnaní ve věku 18-24 let mají povinnost nastoupit do programu New Deal po 6 měsících pobírání Jobseeker´s Allowance, nezaměstnaní mezi 25-49 lety nastupují povinně do programu až po 18 měsících pobírání této podpory. V první fázi programu zvané Gateway (Brána) absolvuje klient pohovor s osobním poradcem, při němž spolu na základě schopností, dovedností a představ klienta a také možností JCP a podle situace na místním trhu práce vytvoří závazný akční plán. Úvodní fáze trvá maximálně 4 měsíce a její součástí je např. absolvování Work Trial (Práce na zkoušku) u konkrétního zaměstnavatele v délce max. 15 dnů nebo motivačního kurzu Gateway to Work (Brána k práci) s cílem zvýšit zaměstnatelnost a snížit počet osob přecházejících do další fáze programu. Nezaměstnaní mohou také využívat služeb Programme Centres, což jsou smluvní externíposkytovatelé poradenských modulů. Obsah modulů je stanoven JCP a reflektuje potřeby nezaměstnaných a místních zaměstnavatelů. Hlavním cílem modulů je aktivizace nezaměstnaného k nalezení zaměstnání (zlepšení technik hledání zaměstnání, sebeprezentace, telefonický rozhovor, měkké dovednosti atd.). Druhá fáze programu New Deal ve standardní délce 6 měsíců je u obou skupin zaměřena na získávání dalších pracovních zkušeností (podporované zaměstnání u potenciálního zaměstnavatele, činnost v dobrovolnické organizaci nebo výkon veřejně prospěšných prací) či doplnění vzdělání nebo dovedností vyžadovaných zaměstnavateli prostřednictvím dlouhodobějších vzdělávacích aktivit (kurzy mohou trvat až 12 měsíců). V této fázi JCP úzce spolupracuje s externími dodavateli poradenských a vzdělávacích aktivit a nezaměstnaní pobírají New Deal Allowance (Jobseeker´s Allowance navýšená o další finanční podporu dle vykonávané aktivity). Pokud se klientovi nadále nedaří nalézt zaměstnání, přechází do závěrečné fáze zvané Follow Through (Jdi dál). V ní se mu intenzivně věnuje osobní poradce z JCP. V této fázi nezaměstnaný ztrácí nárok na podporu New Deal Allowance a musí požádat znovu o Jobseeker´s Allowance. Pokud klient ani během závěrečné fáze New Deal nenalezne zaměstnání, opakuje se celý proces znovu. Do poslední fáze programu se ale dostává relativně malý podíl klientů. Potvrzují to statistiky: mezi březnem 2003 a březnem 2004 bylo do programu New Deal pro mladé lidi doporučeno 170 000 klientů, 150 000 z nich nastoupilo do první fáze Gateway, 50 000 do druhé fáze a jen 30 000 začalo poslední fázi Follow Through (zdroj: The longer impact of the New Deal for Young People. Department for Work and Pensions, 2008). Podle aktuálnějších údajů v květnu 2008 ukončilo program (a tedy našlo zaměstnání) již v první fázi Gateway 58 % klientů, v poslední fázi Follow Through se nacházelo 17 % klientů (zdroj: www.dwp.gov.uk/asd/). Úspěšnost programu dokládají fakta zveřejněná britským ministerstvem práce: počet osob pobírajících Jobseeker’s Allowance je na nejnižší úrovni za posledních 30 let, v letech 1997 - 2007 poklesl zhruba o polovinu, u mladých lidí je pokles ještě výraznější. Nezaměstnanost se snížila ve všech regionech Velké Británie a rekordní je i počet zaměstnaných osob. Díky programu New Deal pro mladé lidi se u nezaměstnaných ve věku 18-24 let zvýšila pravděpodobnost nalezení zaměstnání o 20 % (zdroj: Transforming Britain’s labour market - Ten years of the New Deal. Department for Work and Pensions, 2008).
Ondřej Gbelec
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Proč poradenské služby a jejich podpora? Středisko podpory poradenských služeb Model informačně-poradenských služeb úřadů práce Poradenské služby na úřadech práce – výsledky dotazníkového šetření Program New Deal - inspirace z Velké Británie Poradenství pro další profesní vzdělávání - zkušenosti z projektu Jak odstraňovat bariéry ve vzdělávání dospělých?
|