PDF verze PDF dokument

Inovace studijního programu katedry sociální práce při FFUK

Projekt Inovace studijního programu Katedry sociální práce při FF UK v Praze se pomalu chýlí ke konci. Dovolte mi malé ohlédnutí za tím, co do života katedry vnesl:
1) Studenti se zúčastnili 22 seminářů s odborníky z praxe, na kterých měli možnost seznámit se s aktuálním děním v oblasti sociálních služeb. Prakticky zaměřené semináře jako řízení NNO nebo vedení případu byly tak úspěšné, že bylo třeba je pro velký počet zájemců opakovat.
2) Studenti dvou ročníků absolvovali několikadenní psychosociální výcviky, na kterých měli možnost okusit na vlastní kůži např. metody muzikoterapie, vytváření osobních labyrintů, práci s tělem.
3) Oblíbenou tradicí se díky projektu stalo otevírání semestru spojené s disputací přizvaných hostů na předem dané téma. Učitelé katedry a studenti tak měli možnost zapojit se do diskuse absolventů katedry Radka Sudy, Lucie Salačové a Sophie Dvořákové o současném postavení sociální práce a jejích dilematech; Daniela Vodáčková a Kazimír Večerka se přeli o to, zda důvěřovat klientovi; Matěj Lejsal a Daniela Vodáčková obhajovali užívání pojmů zákazník – klient – pacient; zástupci Remedia Zuzana Nováková a Helena Kubů a Jakub Chudomel z Nového prostoru uvedli své představy dobré praxe. V neposlední řadě katedru navštívil ministr práce a sociálních věci Petr Nečas a diskutoval s profesorem Igorem Tomešem o rodinné politice státu.

Z domova seniorů - ilustrace

V prvním roce projektu se uskutečnila konference o vzdělávání sociálních pracovníků, jejíž výstupy přispěly k rozvoji univerzitního kurikula. Dále se konala konference o deinstitucionalizaci ústavních zařízení pro děti a čeká nás konference o profesním příběhu zajímavých osobností, které učily nebo studovaly na katedře. Témata a obsah konferenčních aktivit významně ovlivnili studenti svými náměty a připomínkami.

Zásadně se změnil systém praxí studentů, o čemž podrobně informuje článek Hanky Pazlarové na následující stránce. Zmíněné aktivity přinesly do dění na katedře nové impulsy, novou energii. Napadá mě otázka, co konkrétního přetrvá i po skončení projektu? Jsou to nové webové stránky jako interaktivní prostor pro setkávání studentů a pedagogů, tradice otevírání semestru spojené s disputací, nový systém praxí a nové kurikulum. Není toho málo, ale výsledky projektu ukázaly, že je potřeba vytvářet další projekty, rozvíjet spolupráci s absolventy a snažit se o rozvoj oboru sociální práce.

 

Mgr. Zora Fídlerová,
projektová manažerka CEKAS

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Úvodník pro aktivity CEKAS

Ukázka vyhodnocení anket

Vyhodnocení 1. fáze certifikací drogových služeb

Vzdělávání v oblasti manželského a rodinného poradenství

Zapojení do projektu poradenství v sociální oblasti – očekávání a skutečnost
Inovace studijního programu katedry sociální práce při FFUK


Studenti v terénu – nový systém odborných praxí studentů sociální práce

Individuální plánování služby aneb aktuální problémy a otázky ze vzdělávacích kurzů CEKAS

Střípky ze zahraniční stáže v rezidenčních službách pro seniory

Lektoři jsou naším největším bohatstvím

Vzdělávání v oblasti inspekcí sociálních služeb pro Magistrát hl. m. Prahy