PDF verze PDF dokument

Střípky ze zahraniční stáže v rezidenčních službách pro seniory

Článek je krátkou reflexí praktických poznatků a námětů z týdenní stáže, kterou jsme uskutečnily v září 2007 v různých typech rezidenčních služeb pro seniory v Rakousku, Lichtenštejnsku a Švýcarsku. Stáže se účastnily projektové manažerky CEKAS (P. Antonů, Z. Fídlerová, L. Sazimová, A. Valečková a M. Zahradníková), které se podílejí na realizaci projektů z Evropského sociálního fondu zaměřených na vzdělávání pracovníků domovů pro seniory v oblasti zavádění standardů kvality. Smyslem stáže bylo získání nových podnětů pro rozvoj aktivit v rámci vzdělávacích projektů pro domovy pro seniory.

Domovy pro seniory, které jsme navštívily, byly velikostí a strukturou klientů obdobou českých domovů, ve kterých CEKAS realizuje vzdělávací programy. Na stáž jsem odjížděla s očekáváním, že s pracovníky navštívených organizací budeme cíleně diskutovat o zkušenostech s aplikací standardů kvality. Zajímavým zjištěním ale bylo, že se o "standardech" vůbec nemluvilo, protože většina aspektů služby naplňující požadavky standardů kvality je v navštívených domovech zcela běžnou praxí, kterou respektují jak pracovníci, tak i klienti.

Domovy pro seniory, které jsme navštívily

V rakouském Bludenz jsme navštívily domov pro seniory "Der Laurentius-Park". Zřizovatelem domova je organizace SeneCura, která v Rakousku provozuje 29 domovů pro seniory a speciálně se zaměřuje na péči o klienty s demencí. SeneCura klade důraz na budování stacionářů co nejblíže přirozenému prostředí klientů. Koncepce péče o klienty s demencí vychází z vývojových fází nemoci. V raných stádiích je klient umístěn v "běžném" oddělení domova. Od 3. fáze rozvoje demence je umístěn ve specializovaném oddělení. To je speciálně upravené a pravidla péče o klienta jsou defi nována tak, aby nedošlo ke zranění klienta nebo k situaci, že se klient ztratí. V oddělení personál používá výhradně metody práce s osobami s demencí. Největší důraz je kladen na přímou komunikaci mezi klienty a personálem. Z hlediska architektonického uspořádání je zajímavé využití terapeutické zahrady (vybudované jako labyrint cest, kde se mohou klienti podle své potřeby procházet a nehrozí, že by se ztratili). Uvnitř oddělení je zajímavá úprava chodeb (část chodby je např. upravena jako les nebo jako vlakové nádraží Bludenz), které mají za úkol navozovat u klientů vzpomínky na známé prostředí a tím podporovat u klientů příjemné pocity.

V Lichtenštejnsku se nachází celkem pět domovů pro seniory. Cílem naší návštěvy byl domov pro seniory "Haus St. Laurentius" v Schaan, který pečuje o 45 klientů. Zařízení je architektonicky propojené s mateřskou školou. Spolupráci mezi oběma zařízeními označovali pracovníci za zcela samozřejmou a přínosnou pro obě strany. Služby pro seniory v Lichtenštejnsku refl ektují stupně soběstačnosti seniorů. Do pobytových služeb (stacionářů pro krátkodobé a dlouhodobé pobyty) jsou umísťováni klienti s vysokým stupněm závislosti na péči jiné osoby. Do bytů s omezeným spektrem doplňkových služeb jsou umísťováni méně soběstační klienti (obdoba českých domů s pečovatelskou službou). Celková koncepce péče směřuje k setrvání seniorů co nejdéle v přirozeném prostředí. Tento trend naplňuje vzájemná kombinace ambulantních služeb, péče rodiny a preventivních aktivit.

Z domova seniorů - ilustrace

Ve Švýcarsku jsme navštívily čtyři domovy pro seniory: Altersheim Oeltrotte v Emmetbürgen pro 47 klientů, Die Seniorem Residenz Am Schärme v Sarnen pro 180 klientů, Regionales Alter- und Pfl egeheim St. Michael v Naters pro 146 klientů a Altersheim St. Antonius v Saas Grund pro 33 klientů.

Ve švýcarských domovech pro seniory byla zřetelná tendence přijímat klienty v relativně dobrém zdravotním stavu, nejlépe manželské páry s tím, že se klienti snáze adaptují na nové prostředí a při zhoršení zdravotního stavu, případně ztrátě partnera nemusí procházet náročnou adaptací na nové prostředí. Ve všech domovech se kladl velký důraz na kulturu stravování. Stoly byly prostřeny plátěnými ubrusy, skleničkami a několika sadami příborů. Klienti si mohli vybírat z více chodů. Stoly byly speciálně upraveny pro potřeby klientů, například s místem pro odložení berlí. Prostředí, ve kterém stolování probíhá, vytváří příjemnou společenskou atmosféru, kde se klienti setkávají a navazují kontakty. Z hlediska personálního zajištění služeb je zajímavý vysoký počet pracovníků na počet klientů. Například v domově Die Senioren Residenz Am Schärme pro 180 klientů pracuje 170 pracovníků (z toho 150 na plný úvazek) a 60 % tvoří pracovníci v přímé péči. Ve Švýcarsku je také zajímavý způsob vícezdrojového fi nancování rezidenčních služeb pro seniory, na kterém se podílí stát, příslušný kanton a sám klient.

V čem vidím přínos stáže?

Bylo zajímavé vidět fungování specializovaného oddělení pro klienty s demencí a to z hlediska architektonického uspořádání i nároků na odbornou a etickou úroveň pracovníků v přímé péči. Pro přípravu dalších projektů CEKAS v oblasti zavádění standardů kvality v domovech pro seniory vidím velký prostor pro aktivity v podobě zahraničních exkurzí zaměřených na konkrétní aspekty dobré praxe (např. školení personálu pro práci s klienty s demencí), dlouhodobějších stáží pracovníků přímé péče z českých domovů pro seniory a výzkumné činnosti (např. zaměřenou na zkušenosti se zapojováním cizinců do sociálních služeb pro seniory).

 

PhDr. Ludmila Sazimová,
projektová manažerka CEKAS

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Úvodník pro aktivity CEKAS

Ukázka vyhodnocení anket

Vyhodnocení 1. fáze certifikací drogových služeb

Vzdělávání v oblasti manželského a rodinného poradenství

Zapojení do projektu poradenství v sociální oblasti – očekávání a skutečnost
Inovace studijního programu katedry sociální práce při FFUK


Studenti v terénu – nový systém odborných praxí studentů sociální práce

Individuální plánování služby aneb aktuální problémy a otázky ze vzdělávacích kurzů CEKAS

Střípky ze zahraniční stáže v rezidenčních službách pro seniory

Lektoři jsou naším největším bohatstvím

Vzdělávání v oblasti inspekcí sociálních služeb pro Magistrát hl. m. Prahy