PDF verze |
|
Studenti v terénu – nový systém odborných praxí studentů sociální práceSociální práce patří mezi obory, kde si přípravu budoucích profesionálů lze jen stěží představit bez kvalitní praktické části. Student, který by živého klienta spatřil až svůj první pracovní den, by se stal noční můrou nejen pro klienty samotné, ale i pro zaměstnavatele. Praxe je tedy důležitou součástí studijního plánu a je jí věnována i poměrně velká časová dotace. Když jsme před téměř třemi lety začali společně s kolegyněmi z CEKASu připravovat projekt Inovace studijního programu Katedry sociální práce FF UK v Praze, bylo jasné, že jedna z klíčových aktivit bude zaměřena právě na praxe. Chtěli jsme stávající systém zcela přebudovat na nových principech. Provedli jsme analýzu tehdejšího stavu, která ukázala určité mezery např. v komunikaci s organizacemi, které poskytovaly našim studentům praxi, což zásadně ovlivňovalo celkovou kvalitu praxe. Všem zúčastněným stranám (škole, studentům i organizacím) chyběla dostatečná zpětná vazba. Změna byla potřeba. Co jsme tedy chtěli vytvořit? Síť stálých výcvikových pracovišť, která by našim studentům poskytovala praxi dlouhodobě a kde bychom měli stálé kvalitní spolupracovníky (nazýváme je tutoři praxí), poskytující našim studentům oporu a vedení v průběhu praxe. Bylo zjevné, že celý nový systém bude nutné zajistit i smluvně. A jaké jsou výsledky našeho snažení po dvou letech? Máme smluvně vytvořenou síť 22 výcvikových pracovišť, která podle svých možností poskytují každý semestr praxi předem dohodnutému počtu studentů. Snažili jsme se v rámci výcvikových pracovišť o určitou pestrost cílových skupin, se kterými naše výcviková pracoviště pracují, i typů služeb (ambulantní, rezidenční, terénní...) nebo zřizovatelů (nestátní, státní, obecní). Nejpočetněji jsou zastoupeny organizace pracující s dětmi, s mládeží a rodinou, se seniory a se zdravotně znevýhodněnými klienty. Máme ovšem i organizace zaměřené na velmi specifické skupiny klientů. S každou organizací byl individuálně domluven obsah praxe. Ve všech organizacích máme svého tutora praxí, který je v pravidelném kontaktu se školou a stal se kontaktní osobou pro naše studenty. Všichni tutoři jsou kvalifikovaní sociální pracovníci, kteří na začátku spolupráce prošli úvodním školením. Naše původní přání, aby měl tutor alespoň dva roky praxe, se ukázalo v danou chvíli v některých organizacích jako obtížně splnitelné, ale do budoucna bychom se k této myšlence rádi vrátili. Tutor provádí se studentem před nástupem na praxi pohovor, který má za cíl ujasnit oběma stranám vzájemné představy a domluvit konkrétní detaily spolupráce. V průběhu praxe je tutor tou osobou, která studenta uvádí na praxi, seznamuje ho s chodem organizace i s jeho úkoly a provází ho v průběhu celé praxe. Společně stanovují cíle praxe, jejichž splnění na závěr spolu také hodnotí. Nástroj pro hodnocení studentů je výsledkem společné práce učitelů katedry a tutorů. Po vzájemné diskusi jsme se shodli, že hodnocení budou plnit především funkci zpětné vazby pro studenty a budou sloužit jako motivace pro jeho další profesní i osobní rozvoj. Poněkud jsme upozadili administrativní a hodnotící složku. Na začátku si student společně s tutorem stanoví cíle praxe, které jsou již součástí hodnotícího nástroje, a společně hodnotí i jejich dosažení. Je možná i varianta, že oba mají na průběh praxe odlišný názor, který mohou vyjádřit. Snažíme se tím o aktivní zapojení studentů, které nevnímáme jako pasivní objekt praxe. Rovněž se budeme studentů ptát na to, jak oni vidí praxi svýma očima. Administrativu spojenou s praxemi chceme v maximální možné míře převést do elektronické podoby. Je již v provozu nová webová aplikace, která umožňuje studentům prostudovat si nabídku jednotlivých výcvikových pracovišť a zapsat se elektronicky na vybrané místo. Nabídka pracovišť obsahuje nejen základní identifikační údaje a kontakt na tutora, ale i přesněji specifikovanou náplň praxe pro každé pracoviště. Studenti si tak dopředu mohou udělat představu, co je v rámci praxe na daném místě čeká. Do konce projektu bude možné i hodnocení studentů na praxi v elektronické podobě a hodnocení praxí studenty. Na webových stránkách katedry je studentům k dispozici manuál Praxe krok za krokem, který poskytuje podrobný návod, jak na praxi postupovat a odpovídá na nejčastější dotazy. Nutno říci, že všechny organizace poskytují našim studentům praxe bezplatně a rovněž tutoři pracují bez nároku na finanční odměnu. Proto se snažíme nabízet pracovištím některé možnosti, aby spolupráce byla oboustranně přínosná a vstřícná. Pravidelně pořádáme certifikované vzdělávací semináře pro tutory. Na základě jejich zájmu plánujeme rozšíření seminářů z dosavadního jednoho za semestr na dva. Pracoviště jsou rovněž zvána na veškeré akce pořádané katedrou, jako jsou přednášky a konference. Po dohodě je možné vypsat témata závěrečných prací tak, aby reagovala na potřeby pracovišť. Na závěr prvního roku spolupráce připravujeme pro naše tutory dvoudenní seminář na téma Prevence syndromu vyhoření. Zvláštní jednorázovou nabídkou byla možnost bezplatné účasti na kurzu Podpora kompetencí při vedení praxí, který pro katedru realizuje o.s. Remedium v rozsahu 60 hodin. Nabídku využilo 6 tutorů. Jedním ze základních principů, na kterých je nový systém vybudován, je spolupráce všech zúčastněných. Jak je snad patrné z předchozích řádků, výrazně se posílila komunikace mezi školou a pracovišti. Dalším krokem z naší strany bylo přizvání zájemců z řad studentů na seminář pro tutory. Studenti, tutoři i učitelé měli jedinečnou možnost společně diskutovat o celkovém modelu praxí i o dílčích otázkách, které jsou pro ně důležité. Vzhledem k dobrému ohlasu této akce plánujeme její zopakování. Na závěr bych se ráda zmínila o našich plánech do budoucna. Domníváme se, že základy nového systému jsou položené a první rok spolupráce ukázal, že systém je funkční. Nicméně vidíme řadu možností, jak ho dále kultivovat a rozvíjet. Především chceme prohlubovat spolupráci s tutory a pokračovat ve společném vzdělávání. Ve hře je i rozšíření sítě výcvikových pracovišť. Dále se zaměříme na přenos nového systému i do magisterského studia, ovšem s větším důrazem na praxi v managementu sociálních služeb. Projekt Inovace nám poskytl výbornou příležitost, kterou jsme, jak doufáme, maximálně využili.
Mgr. Hana Pazlarová,
Katedra sociální práce FF UK
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Úvodník pro aktivity CEKAS Ukázka vyhodnocení anket Vyhodnocení 1. fáze certifikací drogových služeb Vzdělávání v oblasti manželského a rodinného poradenství Zapojení do projektu poradenství v sociální oblasti – očekávání a skutečnost Inovace studijního programu katedry sociální práce při FFUK Studenti v terénu – nový systém odborných praxí studentů sociální práce Individuální plánování služby aneb aktuální problémy a otázky ze vzdělávacích kurzů CEKAS Střípky ze zahraniční stáže v rezidenčních službách pro seniory Lektoři jsou naším největším bohatstvím Vzdělávání v oblasti inspekcí sociálních služeb pro Magistrát hl. m. Prahy
|