PDF verze PDF dokument

Vzdělávání v oblasti inspekcí sociálních služeb pro Magistrát hl. m. Prahy<

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách zavádí s platností od 1. 1. 2007 institut „inspekce poskytování sociálních služeb“. Inspekci v jednotlivých případech provádí inspekční tým, který tvoří nejméně tři členové. Alespoň jeden z nich musí být zaměstnancem kraje – v našem případě Magistrátu hl. m. Prahy. Ostatními členy inspekčního týmu mohou být přizvaní specializovaní odborníci. Představíme-li si, že Magistrát hl. m. Prahy musí provést inspekci přibližně u 500 zaregistrovaných sociálních služeb, a to do 3 let, uvědomíme si, jak důležité je "vychovat si" vlastní inspektory. Možností vzdělávání inspektorů zatím mnoho není. Několik kurzů pořádalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale pro celou republiku je tento počet naprosto nedostačující. Proto jsme se v rámci projektu financovaného z Evropského sociálního fondu, JPD3, Opatření 2.1 "Zavádění standardů kvality sociálních služeb v domovech důchodců zřízených hlavním městem Prahou" rozhodli tuto nepříjemnou situaci začít řešit. Nabídli jsme pracovníkům Magistrátu, že vypracujeme pilotní doplňkový kurz pro inspektory a do konce projektu jej ověříme ve spolupráci s první skupinou magistrátních inspektorů.

Pro práci jsme si stanovili následující východiska:
Inspektor může hodně pomoci, ale i hodně poškodit (sebe, klienta, poskytovatele, svého zadavatele).
Kvalitním inspektorem se člověk stává usilovnou prací na sobě a získáváním zkušeností.
Na jejich základě jsme pilotní kurz založili na propojení teorie a praxe s potřebným důrazem na měkké kompetence prostřednictvím zážitku v roli poskytovatele (vlastní předchozí zkušenosti autorů kurzu) a prostřednictvím zkušeností s prováděním inspekcí.

V rovině teorie pak v kurzu nabízíme následující témata:
zákony, předpisy, registrační podmínky; průběh inspekcí, metodika inspekcí; výklad jednotlivých standardů se zaměřením především na: podstatu; proces naplňování; kroky, jak se standard v organizaci zavádí; formální úpravu výstupů; kde pátrat, jestli je standard naplňován; výběr vhodné metody pro zjišťování důkazů; setkání k rozvoji dalších potřebných kompetencí (např. týmová práce, práce s emocemi, konflikt v inspekčním týmu).

Praktická část mimo jiné nabízí:
analýzu konkrétní dokumentace ke konkrétním standardům (na příkladech reálné dokumentace od poskytovatelů); nácvik dílčích kompetencí: návštěvy v zařízeních a kontrola konkrétních standardů pod vedením lektora (zkušeného inspektora), následná zpětná vazba z pohledu školených inspektorů, lektora, výměna zkušeností; supervizní setkání zaměřené na řešení konkrétních problémových zkušeností s prováděnými inspekcemi.

Naším kurzem neaspirujeme na vytváření konkurence aktivitám MPSV v oblasti vzdělávání inspektorů, ale považujeme jej za jejich důležitý a v aktuální situaci nezbytný doplněk.

 

PhDr. Irena Tomešová,
vedoucí projektu

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Úvodník pro aktivity CEKAS

Ukázka vyhodnocení anket

Vyhodnocení 1. fáze certifikací drogových služeb

Vzdělávání v oblasti manželského a rodinného poradenství

Zapojení do projektu poradenství v sociální oblasti – očekávání a skutečnost
Inovace studijního programu katedry sociální práce při FFUK


Studenti v terénu – nový systém odborných praxí studentů sociální práce

Individuální plánování služby aneb aktuální problémy a otázky ze vzdělávacích kurzů CEKAS

Střípky ze zahraniční stáže v rezidenčních službách pro seniory

Lektoři jsou naším největším bohatstvím

Vzdělávání v oblasti inspekcí sociálních služeb pro Magistrát hl. m. Prahy