PDF verze |
|
ESF podporuje Projekt Optimalizace plánování letůV roce 2005 jsme byli svědky prudkého nárůstu cen pohonných hmot, který zasáhl i letecké odvětví. Mnoho provozovatelů se takřka ze dne na den dostalo kvůli tomu do existenčních problémů. V této době se u české společnosti NAV Flight Services, s.r.o., zrodil projekt Optimalizace plánování letů. NAV Flight Services posléze získala grant ze strukturálních fondů v rámci programu JPD 3 - priority 4 - opatření 4.2. a projekt řešila v partnerství s Asociací Leteckých Provozovatelů, ČVUT - fakultou dopravní - katedrou letecké dopravy a Vyšší odbornou školou a střední průmyslovou školou dopravní. Pouhý výběr plánovacího a řídícího software nestačí k vyřešení optimalizace letů. Další součástí procesu jsou uživatelé, kteří obsluhují plánovací systém a zajišťují celý proces přípravy letu. Právě toto bylo v posledních letech podceňováno a nyní je citelný nedostatek těchto pracovníků řešen stylem "ber, kde ber". Tento přístup se samozřejmě projevuje v ekonomice provozu leteckého dopravce. Právě nedostatek erudovaných pracovníků dal podnět pro vznik vzdělávacího programu Využití informačních a komunikačních technologií jako nástroje při optimalizaci plánování letů pro zajištění udržitelného rozvoje. Cílem bylo zpřístupnit vědomosti v oblasti plánování letů, nových technologií a postupů při optimalizaci nejvhodnějších tratí pro snížení spotřeby paliva včetně snížení ekologické zátěže. Tato otázka je stále aktuálnější, zejména v souvislosti s rostoucím letovým provozem, se zvýšením cen paliva a s ohledem na požadované snížení emisí, jež budou brzy zpoplatněny (začlenění veškerých letů do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů od roku 2011). Projekt měl umožnit pracovníkům společnosti a partnerům uskutečnit stáže a školení u zahraničních společností podobného zaměření a přenos poznatků ostatním pracovníkům NAV Flight Services, studentům, doktorandům, Asociaci leteckých provozovatelů ČR i samotným dopravcům. Tyto velmi specifické znalosti se na školách zatím nevyučují, což vyvolalo potřebu založení školícího a poradenského střediska, které by umožnilo vychovávat domácí odborníky. Tím by odpadla nutnost nakupovat tyto služby v zahraničí a zvýšila by se konkurenceschopnost českých subjektů. Podstatu optimalizace letů s využitím nejnovějších technologií lze ilustrovat takto: Při zkrácení doby letu u letadel Boeing 737 o dvě minuty dochází k úspoře 90 kg paliva, což u velkého provozovatele, který denně realizuje dvě stě spojů, znamená denní úsporu 18 tun paliva, představující úsporu nákladů na palivo okolo 337 000 korun za den. V průběhu roku se pak úspora nákladů na palivo již může pohybovat ve výši 120 miliónů korun. Toto opatření nepředstavuje pouze snížení nákladů, ale i omezení produkce zplodin. Navíc, když se v budoucnu plánuje zavedení emisních poplatků, vypočítávaných z natankovaného paliva, správné plánování optimální trati letu a potřebného paliva povede k ještě větším úsporám. To je důležité pro udržitelný rozvoj letecké dopravy. Úloha partnerů v projektu spočívá v přípravě učebních textů, v sestavení metodiky výuky a ověřování znalostí, zpracování kontrolních a zkušebních otázek, v koordinaci účasti studentů na přednáškách a stážích, v přenosu informací mezi realizátorem a studenty, v hodnocení výstupů z projektu, v přípravě a řízení konferencí a seminářů, atd. Plánování letů je znalost zpracování a využívání dat s vysokým efektem. Praktické předávání zkušeností nabytých u zahraničních organizací a společností (např. IATA, Eurocontrol, Lufthansa) provádí NAV ve vlastním moderně zařízeném multimediálním školícím a poradenském centru s využitím vlastního výpočetního systému pro optimalizaci letu. Spolupráce NAV se studenty ČVUT nebyla po naši firmu snadná, nejlepší zkušenost máme s motivovanými studenty středních škol, kteří si práce na špičkovém trenažéru váží. Udržitelnost aktivit našeho průkopnického projektu je dobrá. Budeme studenty i nadále zdarma školit v dalších projektech. Projekt Optimalizace plánování letů poskytl základ systému vzdělávání, společných inovačních programů a transferu know-how. Hlavní cílovou skupinou jsou školy. Zaručují cílený přenos informací a jejich využití i po ukončení projektu. Vzdělávání v oblasti plánování a přípravy letů je naprosto žádoucí pro budoucí udržitelný rozvoj letectví.
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Co je to ESF? Pomáháme ženám najít zaměstnání zlepšováním jejich počítačových znalostí ESF pomáhá vězňům k úspěšnému vstupu na trh práce Projekt Nová příležitost pomáhá nezaměstnaným v ohrožených regionech MOSER, a.s. podporuje konkurenceschopnost svých zaměstnanců Zvyšování sebedůvěry – přínosný projekt PROMETHEA, o.s. Několik poznámek k projektu Odborné vzdělávání bezpečnostních pracovníků ESF podporuje Projekt Optimalizace plánování letů
|