PDF verze PDF dokument

Proč se u nás dospělí málo vzdělávají: bariéry nebo výmluvy?

Dospělá česká populace se zatím nevzdělává v takové míře, která odpovídá současným trendům ostatních evropských zemí. V průměru je v EU zapojeno 42 % populace ve věku 25-64 let v nějaké formě dalšího vzdělávání. S úrovní 29 % ČR zaostává nejen za rozvinutými západoevropskými zeměmi ale i za většinou nových členských zemí. Jaké jsou možné bariéry, které ztěžují jednotlivcům či sociálním skupinám účastnit se dalšího vzdělávání, bylo předmětem šetření, které realizovala Národní observatoř ve spolupráci s Centrem pro výzkum veřejného mínění.

"Moje kvalifikace je dostatečná." Výsledky šetření ukázaly, že důvody, proč se lidé neúčastní dalšího vzdělávání jsou nejčastěji spojeny s jejich slabou motivací. Více než polovina dospělých (57 %) v rámci sledovaného šetření byla přesvědčena, že jejich kvalifikace je dostačující. Jde o značné přeceňování vlastních znalostí a dovedností. Většině jednotlivců patrně chybí objektivnější měřítko, se kterým by se mohli porovnávat. Spokojenost s úrovní své kvalifikace také odpovídá rozšířenému názoru, že školní vzdělání je určující a dostačující pro celou další profesní kariéru. S věkem se spokojenost s vlastním vzděláním zvyšuje, přestože je zřejmé, že starší ročníky mají nižší úroveň vzdělání ve srovnání s mladšími, navíc je často zastaralé bez potřebných základů pro aplikaci moderních technologií, jazykových dovedností, apod.

"Stojí to moc peněz". Druhým významným faktorem ovlivňujícím rozhodování o účasti v dalším vzdělávání je finanční hledisko. Z celkového počtu respondentů jich 45 % uvedlo jako důvod neúčasti vysoké ceny vzdělávacích kurzů. Ceny jsou citlivě vnímány zejména střední příjmovou skupinou a osobami se středním vzděláním (46 % - 50 %). Osoby se základním vzděláním uváděly cenové důvody méně často (37 %). Tato skutečnost může být odrazem sklonu nízkokvalifikovaných osob více se spoléhat na pomoc veřejných institucí, nebo toho, že o vzdělávání vůbec neuvažují a proto nemají ani představu o výši cen kurzů. Z hlediska zastávaných profesí jsou finanční aspekty hodnoceny jako nedůležité pouze podnikateli, vedoucími pracovníky a vyššími odbornými pracovníky. Pro všechny ostatní kategorie pracujících představují ceny kurzů v polovině případů překážku účasti. Vnímání důležitosti finančních aspektů se stupňuje v mladším a středním věku (do věku 45 let), tj. po dobu, která pokrývá péči o nesamostatné děti. Významnější finanční stimuly zaměřené na středněpříjmovou skupinu a skupinu osob ve středním věku by proto mohly přinést nejrozsáhlejší pozitivní změny v účasti na vzdělávání.

"Nemám na to čas." Nedostatek času je uváděný na třetím místě mezi důvody (43 % dotazovaných). Nejvýraznější bariérou je čas pro mladé lidi do 34 let, u nichž lze předpokládat vysoké zatížení péčí o rodinu. Pro zvýšení účasti této skupiny na dalším vzdělávání je důležité zajištění podpůrných služeb pro rodinu, opatření umožňující skloubení pracovního a rodinného života stejně jako speciální vzdělávací nabídka pro ženy, které se po určité době vracejí do zaměstnání. Ke skupině, která se nemůže vzdělávat z důvodu nedostatku času, patří také osoby s nejvyššími příjmy, u nichž je silná vazba na pracovní výkon a na kariéru, zejména podnikatelé a odborní zaměstnanci. Je evidentní, že zvýšení účasti na vzdělávání nevyřeší u této skupiny dílčí opatření ve vzdělávací oblasti, ale především komplexní politika podpory zejména malých a středních podniků tak, aby se podnikatelé i klíčoví zaměstnanci mohli uvolnit na kursy dalšího vzdělávání, aniž by byl ohrožen chod firmy.

"Nevím o vhodných kurzech." Nedostatečná nabídka kurzů a informace o nich sice nepatří mezi nejčastěji uváděné důvody, avšak některé skupiny ji vnímají jako výraznou bariéru. Jde zejména o lidi ve věku 35-44 let, osoby s maturitním vzděláním, s průměrnými měsíčními příjmy 10-15tis. Kč, lidi ze sídel do 5 tis. obyvatel. Jako řešení se ukazuje nezbytné kapacitní rozšíření a zvýšení dostupnosti neplacených individuálních poradenských služeb týkajících se dalšího vzdělávání, podpora kurzů šitých na míru podle potřeb klientů a systematičtější kontrola kvality nabízeného vzdělání.

"Vzdělávání mi nic nepřinese". Velmi negativní skutečností je, že velká část populace v ČR (33 – 40 %) je přesvědčena, že jim další vzdělávání nepřinese žádoucí užitek. K této skupině patří vedle nezaměstnaných, nevyučení i vyučení dělníci. Tito lidé se často pohybují na sekundárním trhu práce, mají nízké příjmy a krátkodobé kurzy, pokud je absolvují, jim nepřináší východisko z této situace. Patří sem ale také značná část osob s maturitním vzděláním. Důvody jejich skepticismu jsou spíše spojeny s nesystémovým přístupem k rozvoji lidských zdrojů ze strany zaměstnavatelů, kdy kvalifikační růst není provázán s kariérním růstem a nepromítá se dostatečně do odměňování. Šetření jednotlivců odhalilo, že kromě skutečných bariér spojených s financemi, organizací pracovního a rodinného života, kvalitní nabídkou dalšího vzdělávání a poradenství, je velkým problémem neochota dále se vzdělávat. Tato pramení jak z nadměrného sebeuspokojení tak z rezignace. Negativní postoje populace a reálné bariéry tak vytvářejí uzavřený kruh, ze kterého by ČR měla najít co nejdříve účinné východisko, pokud nechce stále nabízet pouze levnou pracovní sílu.

 

Důvody neúčasti na vzdělávání podle pohlaví
Důvody neúčasti na vzdělávání podle pohlaví
Zdroj: Šetření jednotlivců, NOZV, CVVM, 2005

 

Ing. Věra Czesaná, CSc.
czesana(zavinac)nvf(tecka)cz

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání

Konkurenceschopnost lidských zdrojů zemí Visegrádské dohody

Jak inovační podniky v ČR přistupují k rozvoji svých zaměstnanců?

Vyhodnocování vzdělávacích potřeb v malých podnicích - Projekt TrainSME

Proč se u nás dospělí málo vzdělávají: bariéry nebo výmluvy?

Předvídání kvalifikačních potřeb

Vzdělávání starší generace pro trh práce

Hlasování v rámci soutěže DOBRÁ RADA NAD ZLATO 2007 vrcholí

Rozhovor s RNDr. Zdeňkem Somrem