PDF verze |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konkurenceschopnost lidských zdrojů zemí Visegrádské dohodyZemě Visegrádské čtyřky sdílí vůči zbytku Evropy v mnoha aspektech obdobnou pozici. Otázkou, nakolik jsou schopny konkurovat ostatním zemím z hlediska kvality lidských zdrojů, se zabývala studie Observatoře, která bude publikována ve sborníku Knowledge and innovation processes in Central a East European economies varšavského Institutu pro znalosti a inovace (Instytut Wiedzy i Innowacji).
Porovnání kvality lidských zdrojů prostřednictvím souboru vybraných ukazatelů s průměrem EU-25 nevyznívá pro země V4 příliš příznivě. Jedinou jejich společnou komparativní výhodou je nadprůměrný podíl populace s alespoň středoškolskou úrovní vzdělání. Podíly terciárně vzdělané populace jsou naopak ve všech zemích výrazně pod průměrem EU-25 stejně jako úroveň internetové gramotnosti vyjádřené podílem obyvatelstva užívajícího internet. U ostatních zvolených ukazatelů se nad průměr EU-25 dostává většinou pouze jedna, maximálně dvě země V4. Při hodnocení kvality lidských zdrojů z hlediska vztahu k průměru EU-25 dosáhlo nejlepších výsledků Slovensko, které vykázalo lepší než průměrné hodnoty ve čtyřech ukazatelích, Česká republika ve třech ukazatelích. Komparativní výhodou lidských zdrojů ČR je vedle nadprůměrného podílu osob se středoškolskou úrovní vzdělání kvalita terciárního vzdělání a flexibilita/mobilita lidí v ekonomice. Největší zaostávání vykázala ČR v terciární vzdělanosti a ve vzdělanostní mobilitě. Lidské zdroje Polska dosáhly příznivějších výsledků než byl průměr EU-25 pouze ve dvou charakteristikách z osmi sledovaných, a to ve středoškolské vzdělanosti a v ochotě populace k přestěhování do jiného regionu za zaměstnáním. Maďarsko převýšilo průměrnou hodnotu EU-25 pouze v podílu osob s alespoň středoškolským vzděláním. Tabulka: Kvalita lidských zdrojůBarevně jsou označeny ty ukazatele, u kterých země V4 převyšují průměr EU-25.
Poznámky: Pramen:
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Konkurenceschopnost lidských zdrojů zemí Visegrádské dohody Jak inovační podniky v ČR přistupují k rozvoji svých zaměstnanců? Vyhodnocování vzdělávacích potřeb v malých podnicích - Projekt TrainSME Proč se u nás dospělí málo vzdělávají: bariéry nebo výmluvy? Předvídání kvalifikačních potřeb Vzdělávání starší generace pro trh práce Hlasování v rámci soutěže DOBRÁ RADA NAD ZLATO 2007 vrcholí Rozhovor s RNDr. Zdeňkem Somrem
|