PDF verze |
|||
Plánování služby s klientem pro klíčové pracovníkyTakový je název jednoho ze čtyř vzdělávacích modulů projektu, realizovaného v rámci druhé výzvy OP RLZ, "Vzdělávání poskytovatelů – pracovníků přímé péče v oblasti standardů kvality sociálních služeb ve Středočeském kraji", kterým nyní prochází 294 účastníků. Kvalitně poskytovaná sociální služba by měla podle standardů kvality vycházet z individuálních potřeb uživatele, a to zejména v rezidenčních službách, které jsou pro uživatele náhradním domovem. Individuální plánování je nástrojem, jak tyto subjektivní potřeby zjišťovat a zapracovávat do procesu poskytování služby. Kompetentním zaměstnancem k těmto úkonům je klíčový pracovník (někde se nazývá patron), který je součástí týmu pracovníků přímé péče. Klíčový pracovník během dialogu s klientem zjišťuje jeho potřeby a přání. V domovech pro seniory, kde se náš vzdělávací projekt realizuje, se jako přání a potřeby klientů nečastěji objevují zlepšení či udržení zdravotního stavu, kontakty s rodinou či zachování koníčků. Často se však pracovníci setkávají také s těžkými existenciálními tématy, jako je touha po smrti, pocity nesmyslnosti a prázdna. V rámci vzdělávání se tak pracovníci cvičí v tom, jak zacházet i s těmito citlivými otázkami. Dovednost dobrého individuálního plánování s uživatelem klade značné nároky na kompetence, komunikaci a osobnostní zralost klíčového pracovníka. Pracovníci zdatní v těchto oblastech mohou pak dále rozvíjet své schopnosti pro plánování s obtížně komunikujícími klienty (např. s Alzheimerovou nemocí nebo s poruchami komunikace).
Projekt se mimo jiné věnuje právě kontinuálnímu vzdělávání klíčových pracovníků v 38 domovech pro seniory, kterých by během dvou let mělo být podpořeno zhruba 600. Vzdělávací aktivity probíhají přímo v domovských zařízeních zaměstnanců, kam lektoři CEKAS dojíždějí na konzultace a workshopy. Na společných sezeních pak nacvičují techniky rozhovoru s klientem, práci s existenciálními tématy u seniorů, definice společných cílů a principů individuálního plánování v zařízení, způsob vedení záznamů apod. V dalším modulu téhož projektu se například mohou klíčoví pracovníci účastnit (spolu s jinými zaměstnanci všech domovů pro seniory) jednorázových přednášek na témata, která je zaujmou, popřípadě rozšíří jejich rozhled i pro plánování služby s klientem. Doposud se konaly přednášky na témata "Standardy v kostce" (základní seznámení s problematikou standardů kvality sociálních služeb); "Emoce v sociální práci"; "Agresivní klient" a "Asertivita". Zájem ze strany účastníků byl velký a doposud se přednášek zúčastnilo zhruba 250 osob. Na 11. květen 2007 je naplánován kulatý stůl, který bude tentokrát také věnován tématu individuálního plánování. Setkají se na něm pracovníci poskytovatelů, inspektoři kvality, lektoři a zaměstnanci MPSV. Smyslem a cílem pořádání této aktivity je podporovat konstruktivní komunikaci a výměnu názorů mezi odborníky. Výstupy ze setkání budou publikovány na webových stránkách CEKAS a předloženy širší veřejnosti.
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Kvalita v sociálních službách Rozhovor v poloČASu o průběhu hodnocení kvality ČAS Vzdělávání poradenských pracovníků Dobrá praxe v domovech pro seniory Plánování služby s klientem pro klíčové pracovníky Nové možnosti pro studenty sociální práce Zpráva o disputaci na katedře sociální práce Co nového v inspirační databance TOPREGION.CZ? Publikace NVF |