PDF verze PDF dokument

Dobrá praxe v domovech pro seniory

Ve druhé fázi projektů zaměřených na zavádění standardů kvality do domovů pro seniory ve Středočeském kraji a v Kraji Vysočina se v průběhu listopadu 2006 až března 2007 uskutečnilo osm exkurzí „dobré praxe“ v pěti zařízeních pro seniory. Tato zařízení vybral odborný tým CEKAS jako zařízení dobré praxe v zavádění standardů kvality. Jednalo se o Dům seniorů o. p. s. Pohoda v Orlové-Lutyni, Geriatrické centrum v Týništi nad Orlicí, Domov pro seniory Soběsuky, Centrum sociální pomoci Litomyšl a Domov odpočinku ve stáří Diakonie ČCE – středisko v Myslibořicích. Exkurzí se zúčastnilo 74 průvodců kvalitou a 2 zástupci zřizovatele. Průvodci kvalitou jsou vybraní pracovníci z domovů pro seniory, kteří mají pomáhat vedení zařízení v procesu zavádění standardů hlavně tím, že zprostředkovávají předávání informací a zkušeností s dobrou praxí pracovníkům v přímé péči. K tomu jim měly napomoci exkurze "dobré praxe".

Exkurze "dobré praxe" je založena na principech partnerství, otevřenosti, důvěrnosti a prozkoumávání subjektivních pohledů na různé aspekty naplňování standardů kvality v domovech pro seniory. Skládá se ze dvou částí. První část exkurze je zaměřena na prohlídku zařízení s cílem naučit průvodce kvalitou vyhledávat a pojmenovávat konkrétní příklady dobré praxe v souladu se standardy kvality. Ve druhé části exkurze probíhá diskusní seminář průvodců kvalitou s pracovním týmem organizace. Diskuzní seminář moderuje lektor CEKAS.

Ilustrační foto
Foto: Petr Rošický

Konkrétní příklady dobré praxe v pobytových zařízeních pro seniory

Průvodci kvalitou na prvním místě zmiňovali atmosféru domova, která se přibližuje co nejvíce podmínkám domácího prostředí (pracovníci nenosí uniformy, klienti si mohou vybavit pokoj vlastními věcmi, vybrat si barvu pokoje, úklid v pokojích je prováděn s ohledem na přání klientů). Dále průvodci oceňovali možnost volného pohybu klientů v domově i mimo domov (klienti mají klíče od pokoje a domova; díky osobní asistenci mohou navazovat kontakty v obci a okolí a využívat dalších služeb, například knihovny, obchody, kadeřnictví). K udržování kontaktů klientů domova s lidmi v obci přispívá spolupráce s dobrovolníky v důchodovém věku, kteří si s klienty chodí popovídat, podílejí se na přípravě různých akcí v domově. Zařízení je otevřeno i rodinám klientů (nabídka hostinských pokojů určených příbuzným ze vzdálenějších míst).

Za dobrou praxi označovali průvodci také přizpůsobování režimu dne skutečným přáním klientů (doba koupání a stravování se co nejvíce přizpůsobuje požadavkům klientů). Pracovníci se pravidelně setkávají se "svými" klienty (na setkání hodnotí klient s pracovníkem poskytovanou službu a domlouvají se na konkrétních změnách na základě klientových přání). Dobrá praxe v domovech pro seniory se realizuje i ve vytváření příznivého prostředí pro pracovníky. Pracovníkům je k dispozici externí odborník, s nímž mohou konzultovat obtížné situace při poskytování služby v zařízení. Pracovníci se vzdělávají v oblastech, které jsou pro výkon jejich práce významné (např. plánování služby s klientem, komunikace s agresivním klientem, používání prostředků omezujících pohyb).

 

Mgr. Ludmila Sazimová
sazimova(zavinac)nvf(tecka)cz

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Kvalita v sociálních službách

Rozhovor v poloČASu o průběhu hodnocení kvality ČAS

Vzdělávání poradenských pracovníků

Dobrá praxe v domovech pro seniory

Plánování služby s klientem pro klíčové pracovníky

Nové možnosti pro studenty sociální práce

Zpráva o disputaci na katedře sociální práce

Co nového v inspirační databance TOPREGION.CZ?

Publikace NVF