PDF verze |
|
Důvěřujeme klientovi? Zpráva o disputaci na katedře sociální práceJedním ze záměrů projektu Inovace studijního programu Katedry sociální práce při FFUK je rozšíření diskusního fóra katedry. K tomu by měly přispět kromě velkých a menších konferencí také disputace. Jejich cílem je vrátit se ke kořenům akademické diskuse na akademické půdě a vytvořit pro studenty příležitost k setkání s jejich učiteli a případnými hosty v diskusi, v níž jsou si její účastníci rovni a kde je jejich cílem objevovat a prozkoumávat společný odborný prostor. V rámci projektu se uskutečnily již celkem dvě disputace. První byla určena tématu sebevědomí a sebeurčení sociálního pracovníka. Téma druhé disputace (1. března 2007 v areálu UK v Jinonicích) vyvstalo z občasných diskusních klání pedagogů samotných. Jak disputace probíhala a k čemu diskutující došli: Hlavními aktéry diskuse byli učitelé katedry PhDr. Daniela Vodáčková, psycholožka, pracující mj. v oblasti psychoterapie a krizové intervence, hájící ANO – klientovi můžeme důvěřovat, a PhDr. Kazimír Večerka, sociolog, pracující v oblasti penitenciární a postpenitenciární péče, hájící NE – klientovi ne vždy důvěřujeme. Diskusi řídila a rovnováhu v auditoriu udržovala PhDr. Olga Havránková. Nejdříve hlavní diskutéři v úvodním vstupu představili svá východiska, která dokumentovali na kazuistikách. Jako hlavní argumenty a protiargumenty uváděli: Co přinesla diskuse posluchačstva: doc. Matoušek: "Sociální pracovník sedí na velmi rozmanitých židlích – od té pozice, kdy se nemusí otázkou pravdy zabývat – zákazníkem je klient, po druhý extrém – zákazníkem je stát. To je např. pozice sociálního pracovníka na OSPODu. Pracovník se navíc pohybuje ve třech typech norem, těch, které si přináší z vlastní rodiny, norem naučených ze školy či daného pracoviště a dále norem pocházejících z rodiny klienta. Oba hlavní diskutující zaujímají polaritní pozice na dané škále." Dr. Tomešová: "Slovo důvěra je též možné nahradit slovy přijetí a respekt." Studenti: "Důležité je rovněž, zda může klient důvěřovat pracovníkovi." ... "Důvěřovat klientovi může být důležitým nástrojem pracovníka stejně jako jindy a v jiném případě nedůvěřovat."
PhDr. Daniela Vodáčková
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Kvalita v sociálních službách Rozhovor v poloČASu o průběhu hodnocení kvality ČAS Vzdělávání poradenských pracovníků Dobrá praxe v domovech pro seniory Plánování služby s klientem pro klíčové pracovníky Nové možnosti pro studenty sociální práce Zpráva o disputaci na katedře sociální práce Co nového v inspirační databance TOPREGION.CZ? Publikace NVF
|