PDF verze PDF dokument

Kvalita v sociálních službách

Irena Tomešová, vedoucí CEKAS

Kvalita je jedna ze základních kategorií odpovídající na otázku "JAK? JAKÝ?". Je to souhrn vlastností, které ukazují na to, co daná věc vlastně je. Můžeme jej také nahradit synonymem "hodnota". Je-li něco "kvalitní", předpokládáme, že je to také "hodnotné&. Aby toto spojení mohlo být pro nás spolehlivé, je potřeba se domluvit, co je v tom konkrétním případě hodnotou – je nezbytné stanovit normu neboli "standard". Do oblasti poskytování sociálních služeb vnáší potřebný standard ZÁKON ze dne 14. března 2006 o sociálních službách, účinný od 1. ledna 2007: v §88 h) zavazuje poskytovatele dodržovat standardy kvality sociálních služeb. VYHLÁŠKA ze dne 15. listopadu 2006, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, pak stanovuje obsah těchto standardů.

Proč standardy kvality?

Hlavním smyslem standardů je zajistit, aby poskytování služby respektovalo a chránilo práva jak těch, kteří službu přijímají – uživatelů, tak lidí, kteří ji poskytují – pracovníků. Jsou to spojené nádoby, kdy jasné a srozumitelné vymezení hranic chrání zároveň obě strany. Velkým pozitivem zákona je, že poskytuje a podporuje tvořivé a aktivní zapojení pracovníků (a uživatelů) do zavádění standardů do organizace, do vytváření pravidel a metodik, které by měly odrážet specifika organizace. Je v tomto směru zvláštní, nedirektivní normou. Pro pochopení podstaty standardů kvality sociálních služeb je důležité znát některé jejich základní principy:

  1. Služba podporuje uživatele k nezávislosti na službě, k maximální možné soběstačnosti.
  2. Pracovníci respektují autonomii uživatele, jeho hranice, vlastní rozhodování a představy o životě.
  3. Princip integrace: občan má mít nárok na sociální služby, ale neměl by za to jako daň platit vytržením ze svého prostředí, svého prostoru, svého bezpečí.
  4. Respektování potřeb uživatele: prostřednictvím individuálního plánování služby děláme pro uživatele to, co potřebuje, a ne to, co nepotřebuje.
Dalšími principy jsou například partnerství, komunikace, subsidiarita ad. Celkem vyhláška zavádí 15 standardů kvality, které se týkají oblasti procedurální, personální a provozní.

Jaké jsou konkrétní cíle CEKAS

  • Být platformou spolupráce nestátního (neziskového) sektoru, státního sektoru (MPSV, MV, M.MT, MS, MZd) a samosprávy (kraje, města, obce) prostřednictvím partnerských projektů a jiných iniciativ.
  • Být subjektem podílejícím se na podpoře a provázení poskytovatelů sociálních služeb při postupném zavádění standardů kvality sociálních služeb.
  • Být iniciativou podporující vzdělávání a výcvik odborníků v oblasti hodnocení kvality sociálních služeb a standardů sociálních služeb a podporující supervize v této oblasti.
  • Být realizátorem nebo zprostředkovatelem pilotních projektů v oblasti rozvíjení nových metodik hodnocení a sebehodnocení, v základní i rozvojové oblasti jednotlivých komplexů služeb.
  • Být subjektem, který bude provádět fundraising pro výše uvedené oblasti.

CEKAS a vzdělávání
Vzdělávací aktivity CEKAS v oblasti zavádění standardů kvality jsou založené na podpoře a provázení poskytovatelů sociálních služeb a jejich pracovníků a na respektování jejich individuálních vzdělávacích potřeb.

CEKAS a realizace projektů
Při realizaci našich projektů vycházíme především ze zásad partnerství, komunikace, otevřené spolupráce, respektování potřeb zúčastněných subjektů a prosazování dobré praxe.

 

Přehled projektů / zakázek CEKAS-NVF
Systém vzdělávání pro pracovníky a odborníky v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež (NZDM) a streetwork (SW) v hl. m. Praze, ESF - JPD3 2005–2007
Vzdělávání zadavatele a poskytovatelů v oblasti standardů kvality sociálních služeb ve Středočeském kraji, ESF - OP RLZ 2005–2007
Profesní vzdělávání pracovníků a odborníků v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež (NZDM) a streetwork (SW) sdružených v ČAS, ESF - OP RLZ 2005–2007
Vzdělávání zadavatele a poskytovatelů v oblasti standardů kvality sociálních služeb v rezidenčních službách v Kraji Vysočina, ESF - OP RLZ 2005–2007
Vzdělávání poskytovatelů – pracovníků přímé péče v oblasti standardů kvality sociálních služeb ve Středočeském kraji, ESF - OP RLZ 2006–2008
Společný a specializovaný systém profesního vzdělávání pracovníků a školitelů v poradenských službách v sociální oblasti pro hl. m. Prahu, ESF - JPD3 2006–2008
Inovace studijního programu Katedry sociální práce při FF UK v Praze v souladu se stávajícími standardy sociální práce, ESF - JPD3 2006–2008
Zavádění standardů kvality sociálních služeb v domovech důchodců zřízených hlavním městem Prahou, ESF - JPD3 2006–2008
Certifikační agentura, RVKPP, Úřad vlády ČR Předpoklad: 2007–2010

 

PhDr. Irena Tomešová, vedoucí CEKAS
tomesova(zavinac)nvf(tecka)cz
www.cekas.cz

 

Tým CEKAS
Tým CEKASu: Zora Fídlerová, Hana Bartoníčková, Martina Pemlová, Irena Tomešová, Alena Valečková, Petra Antonů, Ludmila Sazimová

 

Foto na této stránce: Soňa Kochová

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Kvalita v sociálních službách

Rozhovor v poloČASu o průběhu hodnocení kvality ČAS

Vzdělávání poradenských pracovníků

Dobrá praxe v domovech pro seniory

Plánování služby s klientem pro klíčové pracovníky

Nové možnosti pro studenty sociální práce

Zpráva o disputaci na katedře sociální práce

Co nového v inspirační databance TOPREGION.CZ?

Publikace NVF