Leonardo info 16/2005
 

 

Zkušenosti se stážemi u našich partnerů v Dolním Rakousku

Ve svém příspěvku bych se chtěl pozdělit o poznatky, které jsme získali v rámci programu Leonardo da Vinci s projektem stáží našich žáků v Rakousku. Náš projekt proběhl v období od 19. 6. 2003 do 12. 11. 2004 pod názvem Odborný rozvoj začínajících kadeřníků a kosmetiček v Rakousku, č. projektu CZ/03/A/F/PL/134112.

Náš projekt byl původně koncipován jako stáž osmi kadeřníků a kosmetiček, ale ve svém průběhu byl rozšířen i o stáž čtyř studentů ve firmě SPAR, rovněž v St. Pöltenu.Ve vyhledání přijímající organizace naší škole pomohl Pedagogický institut v Hollabrunnu, na který se naše škola obrátila prostřednictvím Pedagogického centra v Jihlavě. První kontakty proběhly již na jaře 2002. Po několika vzájemných návštěvách potom došlo k podepsání smlouvy o vzájemné spolupráci, ve které se rakouská škola zavázala k přijímání našich stážistů. To se stalo potom základem našeho zapojení do programu Leonardo da Vinci.

Vlastní průběh stáží lze rozdělit na dvě etapy. První se zúčastnily čtyři žákyně učebního oboru kadeřnice a čtyři žákyně učebního oboru kosmetička v době od začátku září 2003 do konce června 2004. Stáže proběhly na Zemské učňovské škole v St. Pöltenu. Naše žákyně se zúčastnily desetitýdenního učebního cyklu (osm měsíců se účastní rakouští učni praxe přímo v provozovnách a firmách, pro které se připravují), který, viděno našima očima, slouží zejména k tomu, aby se vyrovnaly rozdíly, ke kterým může docházet při přípravě ve firmách. Během desetitýdenní přípravy se proto plně využívá časový prostor a denní program od pondělí do pátku (výjimečně i v sobotu) probíhá většinou do pozdních odpoledních hodin.

Naše stážistky se zúčastnily učebního cyklu ve svých oborech a byl u nich kladen důraz zejména na odbornou přípravu. Stážistky byly ubytovány v domově mládeže při rakouské škole, kde se také stravovaly. Byly zařazeny do pracovních skupin spolu s rakouskými žáky a absolvovaly celý výcvik v jejich kolektivu. Zaměřily se zejména na to, zda pracovní technologické postupy při kadeřnických a kosmetických pracích jsou podobné těm, které používáme u nás, či zda jsou v nich odlišnosti. Jejich úkolem bylo zachytit tyto případné rozdíly a seznámit pak s nimi po návratu spolužačky v Jihlavě přímo v odborné přípravě a praktickém výcviku.Kromě toho měly za úkol zaznamenávat odborné německé termíny ve svých oborech a obohatit o ně odborný školní česko – německý slovník.

Kdybychom měli hodnotit přínos stáží, potom musíme zaznamenat výrazné obohacení zejména v oblasti výchovy k samostatnosti, k řešení úkolů v cizojazyčném prostředí, k pochopení mentality našich rakouských sousedů. V odborné rovině nepochybně znamenaly stáže významný přínos ve srovnání odborné úrovně přípravy v naší a partnerské rakouské škole.Naše poznatky ukazují, že se u rakouských partnerů můžeme v mnohém přiučit. Naše žákyně mohly například pracovat s řadou moderních přístrojů ( zejména v kosmetické přípravě), kterými je rakouská škola dobře vybavena díky těsné spolupráci s dolnorakouskou hospodářskou komorou a s rakouskými firmami. Významný je i přínos ve zlepšení jazykových dovedností v němčině, kde došlo ke zlepšení zejména v oblasti poslechové, reprodukční, ale i v rychlosti reakce na cizojazyčný podnět.

Ve druhé etapě došlo k rozšíření projektu o stáže v obchodní firmě SPAR v St. Pöltenu, které byly dodatečně do projektu zakomponovány po projednání s agenturou Leonardo. K tomu, že se stáže mohly uskutečnit, výrazně přispěl zástupce ředitele naší partnerské školy, pan Helmut Eder, díky němuž byl zprostředkován kontakt s firmou SPAR. Zde proběhly dvě stáže vždy po dvou žácích v září až listopadu 2004. Těchto stáží se zúčastnili dva žáci a dvě žákyně čtyřletého studijního oboru analýza potravin. Stáže probíhaly jednak v centrále obchodní firmy SPAR v St. Pöltenu , jednak přímo v obchodech této firmy. Studenti přímo pracovali v jednom z marketů firmy a dostali se do přímého kontaktu se zákazníky. Měli možnost si vyzkoušet zajišťování kontroly minimální trvanlivosti zboží i jeho doplňování. Podíleli se také na některých vybraných kancelářských činnostech a také si mohli vyzkoušet práci na pokladně.

Hlavním přínosem pak byl přímý prodej na jednotlivých úsecích marketu, vyzkoušeli si prodej typického rakouského pečiva, prodej na úseku masa a podobně. V centrále firmy SPAR byli stážisté podrobně seznámeni s jejím chodem. Vyzkoušeli si jednotlivé formy kontroly výrobků. Důraz byl kladen zejména na senzorické posuzování kvality a jakosti. V praxi si vyzkoušeli nutnost rychlého a přesného rozhodování, které je důležité pro zajištění spokojeného zákazníka. V části, která se v centrále zabývá zpracováním masa, se zúčastnili i jednotlivých mikrobiologických vyšetření, která jsou důležitá v každém potravinářském závodě.

Studenti byli ubytováni v soukromém penzionu a stravovali se většinou v jídelně centrály SPARU nebo z vlastních zdrojů. Úkolem studentů bylo zpracování zprávy o celé stáži a sestavení slovníčku odborných německých výrazů. Hlavní přínos opět spočíval v odborném i jazykovém obohacení a v získání zkušeností ze života v rakouském prostředí.

Všichni stážisté obdrželi doklad o absolvování stáží, ať již ve formě osvědčení o absolvování ve škole , či ve formě potvrzení o stáži ve firmě SPAR. Výrazný přínos pro naše žáky znamenalo i trávení volného času, kdy se seznamovali s městem St.Pölten,kdy byli v kontaktu se spolužačkami na internátu, seznamovali se se stylem života Rakušanů.

V oblasti spolupráce s partnerskou školou i s obchodní oganizací SPAR probíhalo vše v duchu solidního porozumění a nezaznamenali jsme žádné větší těžkosti. Jednání bylo vstřícné. Velice důležité jsou dobré osobní kontakty mezi lidmi z partnerských organizací utužované vzájemnými návštěvami i mimo projekt, což vyžaduje vyšší míru osobní angažovanosti. Významná je dobrá vůle řešit případné problémy. V našem projektu je nutné zdůraznit vysokou angažovanost vedení naší školy.

Závěrem mi dovolte připojit vyjádření jedné z našich stážistek o hodnocení jejího pobytu v Rakousku (jedná se o stážistku Kateřinu Šustrovou , žákyni učebního oboru s maturitou kosmetička):

"Dostala jsem jedinečnou příležitost, která se vždy nenabízí. Měla jsem možnost podívat se do cizí země, poznat jinou kulturu, jiné společenské zvyky a také vztahy. Z přínosů bych na prvním místě uvedla zlepšení německého jazyka. Během deseti týdnů jsem se v němčině zlepšila o dobrých 50%. Na odborném výcviku jsem se setkala a pracovala s kosmetickými přístroji, které ve škole v česku nemáme. Další, pro mě jistě přínosnou zkušeností byla aroma-masáž horkými kameny. Na tuto masáž bych si chtěla udělat kurz i u nás doma a dále ji potom používat. Velmi pěkné byly i rakouské kosmetické provozovny ve škole, které byly umístěny v přízemí. Vše bylo sladěné (ručníky, froté prostěradla na lehátkách, atd.) do modré, žluté nebo růžové barvy. Všechny zákaznice, se kterými jsem se setkala, byly velmi milé a vůbec jim nevadilo, že má němčina není tak dobrá".

 

Jihlava, Mgr. Jaroslav Roh,
Střední odborné učiliště služeb; sekretariat(zavinac)sous.ji.cz

 

   

OBSAH

Úvod

Stavební způsoby s materiálem jíl

Zkušenosti se stážemi u našich partnerů v Dolním Rakousku

Projekt stáží Národní galerie v Praze

Stáž v Irském muzeu moderního umění v Dublinu

S Leonardem za skotskými zkušenostmi

Zapojení CC Systems do programu Leonardo da Vinci

Projekty pro mladé zemědělce. Projekty stáží Střední zemědělské školy Chrudim

Stáž absolventů Ateliéru restaurování papíru v Schönbrunnu

Výměna zkušeností pedagogů Střední průmyslové školy dopravní s kolegy v Drážďanech

Čeští vysokoškoláci na zahraničních praxích

Stáž v institutu genetiky

Stáž mělnických zahradníků v Belgii a Německu

Zkušenosti OHK Hodonín s mobilitami Leonardo

Zpráva ze zahraniční stáže v Kodani

Zpráva ze stáže v Německu

Užitečné kontaktní údaje

 
 
 
PDF verze PDF verze

STARŠÍ ČÍSLA