Leonardo info 16/2005
 

 

Výměna zkušeností pedagogů Střední průmyslové školy dopravní s kolegy v Drážďanech

Ve dnech 17.4. – 23.4. 2005 se skupina čtyř pedagogů Střední průmyslové školy dopravní, Středního odborného učiliště a učiliště, a.s. z Prahy 5 účastnila týdenního studijního pobytu v Drážďanech, kde byla hosty partnerské organizace DVB (Dresdner Verkehrsbetriebe) AG.

První den jsem se seznámili s organizací a strukturou drážďanského dopravního podniku – DVB a prohlédli si dispečink pro řízení městské hromadné dopravy. Vše je moderní, v řídícím středisku mají aktuální a přesné informace o všech tramvajích a autobusech, které jsou automaticky vyhodnocovány a zobrazovány na řídících panelech. Měli jsme rovněž možnost si prohlédnout v Budyšíně podnik, který vyrábí tramvaje. Dále jsme se seznámili se školou, které patří k tomuto dopravnímu podniku a se státními školami, které s tímto podnikem spolupracují.

Organizace německého školství je složitější než u nás. Liší se navíc v jednotlivých spolkových zemích. Talentovaní žáci odchází ze základních škol po páté třídě na gymnázium. Ostatní žáci mají desetiletou školní docházku. Po jejím ukončení nastupují buď na odborné školy (Fachschule) nebo do učilišť. V odborném učilišti je většinou 4 týdny praxe a 2 týdny výuka ve škole.

Praxe probíhá přímo v DVB. Učiliště je součástí depa. Žáci jsou vychováváni pro zaměstnání, která tento podnik potřebuje. Zároveň tento podnik vychovává žáky z celé spádové oblasti okolí Drážďan. V prostorách tohoto učiliště je velký počet různých odborných pracovišť, dostatek prostoru a dobré vybavení. Snahou je zapojit žáky do produktivních činností. V mechanických dílnách se žáci učí opracovávat kovy, vyrábějí různé modely automobilů, nářadí, apod. na velmi dobré úrovni. V elektrotechnických dílnách mě zaujala současná výuka silnoproudé i slaboproudé techniky.

Pedagogové Střední průmyslové školy dopravní na týdenním studijním pobytu v Drážďanech

U nás se jednotlivé obory rozlišují, každý se učí na jiném pracovišti. Vybavení nářadím je velmi dobré. Jsou zde i prostory, ve kterých se vyučuje elektrotechnickému měření, práci s osciloskopem, generátorem, napájecím zdrojem, apod. Dále zde mají laboratoř pro práci se stlačeným vzduchem. Žáci mají k dispozici několik pracovních stolů vybavených pneumatickou technikou – kompresory, ventily, apod. Jedná se o stavebnicový systém, který umožňuje touto technikou realizovat různé úlohy z automatizace. Jeho pořizovací cena je velmi vysoká, vytvoření takového pracoviště není v našich podmínkách realizovatelné. Uvědomil jsem si, že při teoretické výuce předmětu Automatizace by bylo dobré jí věnovat více pozornosti. K tomu jsem získal potřebné materiály.

V automobilových dílnách jsme kromě obvyklých přístrojů jako je diagnostický počítač, přístroje pro měření geometrie kol, měření tlumičů, měření emisí viděli i výukový panel, který simuloval pomocí výměnných modulů i kompletní elektroinstalaci osobního automobilu a který se používá při výuce.

Učebnice používané v dílnách mají velmi dobrou kvalitu, jsou tisknuty barevně. Používají se pouze v tomto podniku, vydávají se tedy v malých sériích. Zpracovávají je učitelé odborných předmětů v rámci své pracovní činnosti, konečná úprava je zadaná externí firmě. Žáci je dostávají zadarmo. Součástí učiliště je i počítačová učebna. Ve středisku praktického vyučování Gruna jsme byli seznámeni podrobně s oborem mechatronik a jeho dělením na specializaci mechatronik, mechatronik se zaměřením na opravy motorových vozidel a mechatronik se zaměřením na informatiku (uplatnění v kancelářích autoservisů).

Překvapilo nás, že ve škole, kde se učňové učí kratší dobu než u nás, chybí výuka všeobecně vzdělávacích předmětů. Při příchodu na školu je pouze čtrnáctidenní kurz matematiky a němčiny. Počet žáků ve třídě se pohybuje od 16 do 28. Ve škole se učí hlavně odborné předměty. Spojení teorie a praxe je velmi těsné. Například v automobilové učebně je automobil, diagnostický počítač, lavice a tabule. Vše, co učitel teoreticky vysvětlí, má možnost svým žákům prakticky ukázat a předvést. Obdobně vypadá i učebna, kde je v činnosti sanitární technika.

Myšlenka propojení teorie a praxe mě velmi zaujala. Dá se předpokládat, že pedagogické výsledky jsou mnohem lepší než při běžném způsobu výuky. Synchronizovat teoretickou a praktickou výuku je v našich podmínkách velmi obtížné, naráží to na celou řadu neřešitelných organizačních problémů. Za základě získaných poznatků chci v co možná nejkratší době zkusit do teoretické výuky Základů elektrotechniky a Elektroniky zavést praktické předvedení teoretických poznatků.

Na závěr jsme s německým kolegy naplánovali jejich návštěvu v Praze, abychom jim mohli nabídnout stejně bohatý a hodnotný program, jaký oni připravili pro nás a tím dokázat, že budeme i nadále prospěšnými a rovnocennými partnery.

 

Ing. Jiří Vlček;
projektový kontakt: novotny(zavinac)sps-sou.cz
   

OBSAH

Úvod

Stavební způsoby s materiálem jíl

Zkušenosti se stážemi u našich partnerů v Dolním Rakousku

Projekt stáží Národní galerie v Praze

Stáž v Irském muzeu moderního umění v Dublinu

S Leonardem za skotskými zkušenostmi

Zapojení CC Systems do programu Leonardo da Vinci

Projekty pro mladé zemědělce. Projekty stáží Střední zemědělské školy Chrudim

Stáž absolventů Ateliéru restaurování papíru v Schönbrunnu

Výměna zkušeností pedagogů Střední průmyslové školy dopravní s kolegy v Drážďanech

Čeští vysokoškoláci na zahraničních praxích

Stáž v institutu genetiky

Stáž mělnických zahradníků v Belgii a Německu

Zkušenosti OHK Hodonín s mobilitami Leonardo

Zpráva ze zahraniční stáže v Kodani

Zpráva ze stáže v Německu

Užitečné kontaktní údaje

 
 
 
PDF verze PDF verze

STARŠÍ ČÍSLA