Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV
č. 3/červenec 2006OBSAH
|
Jak nezabloudit v krajině lidských právJana Tikalová a Josef Boček
Když se řekne "kompas", člověk si nejspíš vybaví střelku neomylně se stáčející k severu a usnadňující orientaci v neznámém terénu. Jednoduchý přístroj, který se vejde do dlaně a při tom umožní bezpečný návrat ze školního výletu, stejně jako z objevitelské plavby kolem světa. Kompas s velkým "K", který se na podzim letošního roku chystá vplout do vod českého vzdělávacího systému, se ale se svými 420 stránkami formátu A4 do dlaně neschová. Funkci praktického nástroje pro orientaci v pomyslné krajině témat souvisejících se vzděláváním k lidským právům však dokáže plnit stejně dobře, jako jeho fyzikální protějšek. Události posledních let a jejich hluboký dopad znovu zřetelně ukázaly, jak křehká je kultura míru a respektování lidských práv i v zemích, které se považují za její průkopníky. Na vzniklou potřebu globálního vzdělávacího nástroje zareagovala v roce 2001 Rada Evropy v rámci svého programu Mládež a výchova k lidským právům. Mezinárodní tým autorů a konzultantů pracoval více než rok na textu příručky, jež si klade za cíl být vodítkem pro všechny, kdo se v této oblasti angažují. Autoři si vytkli nelehký úkol: Kompas musí být přehledně strukturovaný, atraktivní pro mladé lidi, založený na metodách zážitkového učení a použitelný jak ve školní, tak v mimoškolní oblasti. Těmto cílům odpovídá členění příručky do 5 kapitol. Stěžejní část sestává ze 49 metodicky propracovaných aktivit věnovaných různým tématům od diskriminace a xenofobie až po globalizaci a chudobu. Pokud např. chcete se skupinou teenagerů diskutovat o problematice násilí a míru a upozornit v této souvislosti na důležitost dodržování lidských práv, sáhnete po aktivitě Život v dokonalém světě. Jestli je naopak zajímá otázka uprchlíků, nalistujete si lekci Jazyková bariéra. Zbylé kapitoly poskytují doplňující informace k probíraným tématům, nabízejí mladým lidem praktické tipy, jak se dále angažovat, seznamují s kontextem výchovy k lidským právům a s nejdůležitějšími zákony a dokumenty z této oblasti. Zásadní výhoda Kompasu spočívá v tom, že s ním lze pracovat v mnoha kulturně odlišných prostředích. Proto se brzy stal oblíbeným nástrojem pro učitele, pracovníky s mládeží, školitele, vychovatele v kontextu formálního i neformálního vzdělávání. Dnes je přeložen do 17 evropských i dalších světových jazyků (včetně např. arabštiny). V říjnu letošního roku do této velké rodiny Kompasů přibude i překlad český. Od jara roku 2005 na něm pracuje tým překladatelů a redaktorů pod vedením České národní agentury „Mládež“ (ČNA), která v České republice administruje stejnojmenný program Evropské unie. K nejdůležitějším prioritám tohoto programu patří právě výchova mladých lidí k lidským právům a boj proti intoleranci, rasismu a xenofobii. ČNA se snaží naplnit tuto prioritu nejen finanční podporou projektů zaměřených na tato témata, ale také vlastní školicí a vzdělávací činností. Právě při školeních jsme se opakovaně potýkali s nedostatkem metodických a výukových materiálů k tématu lidských práv v češtině. Další impulz poskytlo plánování kampaně na podporu rozmanitosti, lidských práv a participace Každý jsme jiný – všichni rovnoprávní, která se v České republice rozbíhá právě v těchto dnech a do níž se ČNA chtěla aktivně zapojit. Výsledkem bylo rozhodnutí rozšířit naše dosavadní aktivity o úplně nový prvek a ve spolupráci s nakladatelstvím ARGO zpřístupnit Kompas, jako v současnosti celosvětově nejpoužívanější příručku pro výchovu mládeže k lidským právům, české veřejnosti. Věříme, že si brzy najde místo nejen v knihovnách, ale především na pracovních stolech a v povědomí všech, pro něž je respekt k lidským právům střelkou udávající směr jejich chování a konání v každodenním životě a kteří tento směr chtějí ukazovat mladým lidem. |