EuroKompas
Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV

č. 1/leden 2006

OBSAH

PDF verze PDF verze

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL

Hra s větrnými mlýny

Marta Pospíchalová

 

Veletrh Vzdělání a řemeslo v Českých Budějovicích

Comenius je stěžejním podprogramem Evropského vzdělávacího programu Socrates. Aktivity Comenius 1.1 – Projekty spolupráce škol umožňují společné řešení zvoleného tématu třemi a více školami. Výběr témat je široký – pokrývají celou škálu oblastí od umění, kulturního dědictví, evropského občanství, přes otázky životního prostředí až po informační a komunikační technologie.

Základní škola Pražská ve Znojmě, jako několik dalších škol v České republice, požádala o grant u Národní agentury Socrates. Nyní probíhají aktivity jejího projektu Eco-Fair již druhým rokem z plánovaných tří let. Spolupracují celkem tři školy. Kromě té české je to škola z Vídně a polské Luboně. Obě partnerské školy mají s různými projekty bohaté zkušenosti, na rozdíl od té naší, a tak by se začátky daly přirovnat k pověstnému hození do vody a pokusům plavat.

První kontakt přišel velkou oklikou z rakouské školy Kooperative Mittelschule, která zároveň projekt koordinuje. Její hlavní zástupce Harald Löscher je manažerem v pravém slova smyslu, nic pro něj není překážkou. Shodou okolností jeho dědeček pochází z Čech a bydlí nedaleko hranic. Díky jeho kontaktům naši školu k projektu přivedl a tak si také splnil svůj sen, aby Česká republika a Rakousko udržovaly přátelské vztahy. Stali jsme se náhradníky za rumunskou školu, která musela odstoupit. Polský partner, Szkola Podstawowa, je také institucí s bohatými zkušenostmi. Její činnost je velmi přísně kontrolována jak ze strany rodičů, tak ze strany městských zastupitelů. Z našeho hlediska učitelům chybí volnost. Aktivity, které podnikají jsou sice zajímavé, často jsou k nim však nuceni určitou byrokracií a požadavky ze strany okolí.

Projekt, který se naše tři školy rozhodly realizovat, se týká ekologie. Toto téma jsme rozvrhli do tří let tak, abychom se každý rok věnovali jinému odvětví. Rozhodli jsme se, že se každý rok třikrát setkáme. Každá partnerská schůzka se koná v jiném státě a vždy se účastní žáci i učitelé. Zahraniční vyučující si při návštěvách také vyzkoušeli učit žáky v partnerských školách, což považujeme za neocenitelnou zkušenost.

První rok, který máme již za sebou a který byl pro nás asi nejobtížnější, jsme věnovali odpadovému hospodářství. Na první návštěvě jsme se seznámili s městem a hostitelskou školou, informovali jsme se navzájem o uskutečněných aktivitách, probíhaly prezentace. Navštívili jsme různé firmy zabývající se zpracováním odpadu, čištěním odpadních vod, vedením skládek a podobně.

Ve školním roce 2005–2006 se zabýváme alternativními zdroji energie a znečištěním ovzduší. Máme v plánu a již jsme také uskutečnili několik aktivit. Zorganizovali jsme setkání s rakouskými partnery v rakouské části Národního parku Podyjí a navštívili jsme zdejší návštěvnické centrum. Podnikli jsme exkurzi po znojemském okrese a navštívili jsme nově postavenou větrnou elektrárnu, vodní i větrný mlýn a jako raritu vyřezávané mlýny ve zmenšené podobě. Ve fyzice děti zpracovávají velmi kvalitně referáty na téma alternativní zdroje energie a dokonce vyrábí modely, například motoru. Na prvním stupni žáci soutěží o nejlepšího létajícího draka atd. Nápadů je mnoho.

Veletrh Vzdělání a řemeslo v Českých Budějovicích

Poslední schůzka se uskutečnila na partnerské škole ve Vídni a měla vánoční charakter. Kolegyně ze školy se rozhodly upéct cukroví, které jsme prodávali na školním vánočním trhu. Výtěžek bude využit na charitativní účely.

Náš projekt byl také vybrán na podzim k prezentaci u příležitosti konání veletrhu Vzdělání a řemeslo v Českých Budějovicích, kde agentura Socrates slavila své desáté narozeniny. Vybrali jsme několik žákyň, které předváděly na módní přehlídce modely z netkaných textilií, návštěvníci třídili odpad, který jsme jim připravili, a také nám vyplňovali dotazníky.

Je to náš první projekt a určitě nezůstane poslední. Přemýšlíme o dalších tématech a máme v úmyslu do dalšího zapojit i učitele ostatních předmětů.