Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV
č. 1/leden 2006OBSAH
|
Jaro v Evropě 2006Kateřina Bavorová a Jan Kapoun
Jaro v Evropě je další projekt v rámci evropského vzdělávacího portálu European Schoolnet, který financuje Evropská komise. V loňském roce se do něj zaregistrovalo více než 350 českých škol a 6 620 škol evropských. Základním cílem Jara v Evropě je, aby se žáci základních a středních škol seznámili s evropskou problematikou a dokázali se k ní samostatně vyjádřit. Evropské instituce chtějí naslouchat hlasu evropských občanů, proč tedy neříct nahlas to, co si myslíme? EU prochází nesnadným obdobím, a je proto nutné, abychom mladým lidem umožnili situaci pochopit a vyjádřit své stanovisko v debatách s odborníky. Ať s politikou EU souhlasíme či ne, je nutné, abychom svým žákům předali znalosti, které potřebují, aby mohli vyjádřit svůj postoj. Jaro v Evropě je pro učitele i pro žáky jedinečnou příležitostí, jak se vyslovit k evropskému dění. Tento projekt proběhne v letošním roce již počtvrté. Každý rok se zaměřuje na aktuální problematiku: v roce 2003 šlo o práci Konventu, v roce 2004 o rozšíření EU, loni školy debatovaly o Smlouvě o Ústavě pro Evropu a v letošním roce se zaměří na debaty o budoucnosti EU. Jaro v Evropě 2006 připadne na 21. březen 2006. Školy v tento den s pomocí European Schoolnetu organizují debaty o EU s europoslanci, politiky, odborníky, zahraničními studenty či zástupci mezinárodních neziskových organizací. Připravují se na ně i prostřednictvím aktivit, které nabízí webová stránka projektu nebo které samy považují za vhodné. Jedná se o jediný celoevropský projekt, jenž podporuje tak rozsáhlou debatu o EU a v němž školám poskytuje podporu síť pedagogických poradců a zástupců ministerstev školství. Od poloviny listopadu 2005 se školy mohou zaregistrovat na webové stránce projektu Jaro v Evropě 2006 – www.springday2006.org. Stránky, které jsou vysoce zabezpečené a nad jejichž kvalitou bdí mezinárodní tým odborníků na problematiku vzdělávání, nabídnou řadu zajímavých aktivit ke třem hlavním okruhům letošní debaty. Můžete je rovněž zařadit do hodin občanské nauky, dějepisu, zeměpisu či cizích jazyků. Přehled aktivit pro letošní ročník Jara v Evropě:1. Učte se a diskutujte o EUNávrh pro Evropu – žáci si pod vedením svých učitelů vyberou téma a navrhnou zákon, který by byl pro Evropu přínosem. Napíšou jej v mateřském jazyce a v jednom z následujícím jazyků – angličtina, francouzština či němčina. Návrh pošlou na webovou stránku vybavenou hlasovacím zařízením a snaží se pro něj získat co největší počet příznivců. Weblog pro mladé Evropany – weblog, veřejné diskuzní fórum, kde žáci diskutují o evropské problematice. Europoslanci a evropští komisaři se zde budou k jejich příspěvkům přímo vyjadřovat. Kde je Evropa? – žáci hledají příklady aktivit EU ve svém okolí. V této činnosti budou školám pomáhat členové Výboru regionů. Místní hrdinové – žáci na webové stránce prezentují "neznámé místní hrdiny", osoby, které udělaly něco výjimečného pro své okolí. 2. Jak pracují instituce EUVětšina rozhodnutí Evropské unie je výsledkem složitého procesu probíhajícího v institucích EU, v nichž je zastoupeno všech 25 členských států. Aby mladí Evropané o tomto důležitém procesu získali informace, měli možnost vyzkoušet si v loňském roce na webových stránkách Jara v Evropě zajímavou a poučnou aktivitu, nazvanou Hra na politické rozhodování. V letošním roce bude obohacena o interaktivní pracovní listy ve všech oficiálních jazycích EU. Hra na politická rozhodnutí – v této aktivitě žáci a učitelé poznávají evropské instituce, jejich složení, úlohu a způsob, jak mezi sebou fungují. Hrají role komisařů, členů parlamentu a ministrů, učí se debatovat, naslouchat druhým a respektovat názory lišící se od jejich vlastních. Učí se také, jak dospět k vzájemné shodě a zjišťují, jakým způsobem mohou rozhodnutí na evropské úrovni ovlivnit každodenní život občanů právě v jejich zemi. 3. Společně na světěTento okruh aktivit bude zaměřen na pomoc rozvojovým zemím, a to v souladu s rozvojovými cíli milénia OSN, na nichž se v roce 2000 dohodlo 189 vlád, a s evropskou rozvojovou politikou. Evropské školy budou mít příležitost navázat partnerství se školami z rozvojových zemí a dozvědět se více o jejich životě. Báseň o míru – žáci složí čtyři rýmující se verše o důležitosti míru v dnešním světě. Obchod a chudoba – žáci vyhledávají informace o původu, ceně a cestě surovin (kakao, exotické ovoce atd.) z rozvojových zemí do Evropy. Mohou se také spojit se školou ze země, odkud surovina pochází, aby se o ní dozvěděli více. Rozvojové cíle milénia a solidarita – žáci a učitelé společně vyberou jeden z rozvojových cílů milénia. Žáci mají uměleckou formou ztvárnit, jak tohoto cíle dosáhnout. Mohou připojit text, v němž svůj záměr vysvětlí. Nejlepší příspěvky zašlou na stránky projektu. Na stránkách Jara v Evropě se po 21. březnu 2006 budou objevovat zaslané zprávy o školních debatách. V letošním roce též zaregistrovaným školám poskytneme kvalitní elektronické certifikáty, které si budou moci vytisknout jako důkaz, že se zúčastnily debaty o budoucnosti Evropy. Pro české školy je samozřejmě důležité, že webové stránky projektu jsou k dispozici i v českém jazyce. Čeští učitelé se mohou s dotazy týkajícími se Jara v Evropě obrátit na Mgr. Petru Quirenzovou (qui@seznam.cz), pedagogickou koordinátorku projektu v ČR, nebo na Dům zahraničních služeb MŠMT, který je garantem české účasti v EUN (stredmulti@dzs.cz). |