Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV
č. 1/leden 2006OBSAH
|
Historie a současnost mikroregionu AšskoMilan Šatra
Mikroregion Ašsko leží na česko-německé hranici a vzhledem k této poloze má velmi pohnutou historii. Tradiční součást českého království byla osídlena převážně německým obyvatelstvem. Na přelomu 19. a 20. století se stalo významným průmyslovým centrem. Po roce 1945 došlo ke hromadnému vysídlení původního německého obyvatelstva a oblast se stala pohraničním územím. V důsledku toho došlo k pozvolnému zániku několika obcí a samotné město Aš bylo ze značné části rovněž poničeno. Po změně politického režimu v roce 1989 dochází opět k postupné obnově města a dalším významným změnám. Většina mladé generace vůbec nezná své město, jeho historii a proměny. Cílem projektu je na základě terénního výzkumu (cyklistické výlety a vycházky) porovnat vzhled mikroregionu dříve a nyní. V jarní části jsme s partnerskou školou v Erkersreuthu formou cyklistických výletů prozkoumali větší část ašského mikroregionu (reportáže na www.kamenka.cz). Zároveň se nám podařilo využít elektronické komunikační prostředky programu eTwinning při výuce němčiny a informatiky. V podzimní části nás čekalo společné bádání nad stavem samotného města Aš. Ve smíšených česko-německých skupinách žáci vytvářeli dvojice dobových fotografií, které dokladují změny města v uplynulých přibližně 150 letech. Pomocí moderní výpočetní techniky budou žáci společně fotografie zpracovávat do přehledné prezentace. Výsledkem by měla být výstava prací a multimediální CD s dokumentací o průběhu celého projektu. Zároveň je nedílným cílem projektu zdokonalení jazykových schopností žáků naší školy, vytvoření a upevnění přátelských vztahů a odstranění nevhodných národnostních názorů mezi žáky obou škol. Realizace projektu byla pro naši školu rozhodně velmi přínosná. Pro koordinátory na obou zapojených školách znamenala společná příprava a navázání nových kontaktů získání zkušeností s přípravou a realizací mezinárodního projektu a využívání prostředků eTwinning. Pro zapojené žáky znamenal poznávání historie města, kde žijí, spolupráci s německými spolužáky a seznámení se s prostředím německé školy. Pro zapojené učitele byla práce s německými žáky, spolupráce s německými kolegy a využívání prostředků eTwinning rovněž novou zkušeností. Přínosem pro školu bylo aktivní zapojení žáků do netradičních forem výuky informatiky a dějepisu a prohloubení kontaktů s partnerskými školami v SRN. Zároveň se nám podařilo získat i finanční prostředky z grantového systému města Aše, vzbudit zájem veřejnosti o průběh projektu (sdělovací prostředky, školní web). Naučili jsme se efektivně přizpůsobit organizaci výuky požadavkům realizace projektu a získávat finanční prostředky na obou stranách hranice. Pomyslnou třešničkou na dortu pak bylo udělení 3. místa v rámci celostátního vyhodnocení projektů a s ním spojené získání finanční odměny. |