PDF verze PDF dokument

Rozhovor Pro Futuro s ministrem práce a sociálních věcí ČR Petrem Nečasem

Pane ministře, v čem vidíte význam dnešní konference, kterou organizátoři nazvali "Kvalita vzdělávání pro práci i život"?

Název konference její význam přesně vystihuje. Dnes totiž pominula dřívější jistota, kdy člověku stačilo vyučit se jednomu řemeslu, vystudovat jednu profesi a té se pak věnoval celý život. Podmínky, ve kterých se musí v dnešní době lidé uplatňovat na trhu práce, jsou zcela jiné než před několika lety. Jsme konfrontováni se situací, kdy v průběhu života se budeme muset několikrát rekvalifikovat, doplňovat si vzdělání, změnit svoji profesi podle požadavků pracovního trhu. Z tohoto pohledu se vývoj systému celoživotního vzdělávání stává základním faktorem konkurenceschopnosti naší ekonomiky. Celá naše vzdělávací soustava se musí přeorientovat. Nebude poskytovat vzdělání jen mladým lidem na základní, střední a vysokoškolské úrovni. Nebude se soustředit jen na nastartování jejich kariéry, ale musí být schopná doplňovat, zvyšovat a prohlubovat vzdělání, zvyšovat kvalifi kaci i v průběhu životní dráhy, a vlastně po celý ekonomicky aktivní věk lidí. To je velká výzva.

Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas

Zároveň je nezbytné zabezpečit kvalitu dalšího vzdělávání. Musíme nastavit systém, který tuto kvalitu bude zájemcům o další vzdělávání zaručovat. Z těchto důvodů Ministerstvo práce zadalo sdružení tří renomovaných společností úkol vypracovat a pilotně ověřit systém, který bude zmíněnou kvalitu garantovat a také kontrolovat. Právě projekt Kvalita v dalším profesním vzdělávání je jedním z pěti systémových projektů, vyhlášených naším ministerstvem, které položí základ pro vybudování systému dalšího profesního vzdělávání v České republice. Tím jsme učinili nezbytný krok k dosažení komplexního řešení. Dnes jsme se tu sešli, abychom zrekapitulovali před početnými zástupci odborné veřejnosti, v čem navrhované řešení spočívá a jak dále s ním budeme nakládat. Diskutujeme o tom, co od tohoto systému očekáváme a shodujeme se v názoru, že zvýšení kvality dalšího vzdělávání v ČR se bezesporu promítne do vyšší kvality práce lidí a jejich života jako celku. Jak vidíte, název konference je velmi přiléhavý a já jsem přesvědčen, že v tomto smyslu jsme vykročili správným směrem.

Jak si podle Vašeho názoru stojí Česká republika na poli dalšího vzdělání například ve srovnání s ostatní Evropou, která je nám nejblíže?

Bohužel nevalně. Musím konstatovat, že v této oblasti máme velké rezervy. Do celoživotního vzdělání je u nás zapojeno pouze 6 % lidí mezi 25 a 64 lety. Potřebovali bychom docílit dvojnásobný, a možná až trojnásobný počet. Z hlediska přístupu ke zvyšování kvalifi kace se naše země nachází na 21. místě z 27 členských států Evropské unie. Navíc, podíl pracujících, kteří se účastní dalšího vzdělávání v České republice, dále klesá.

Připomenu ještě, že ČR dosahuje pouze 50 % produktivity práce ve srovnání s průměrem původních členských zemí Evropské unie. K tomu je třeba připočíst celkový demografický pokles, který za nějaký čas povede k výpadkům počtu pracujících. Proto důraz na kvalitu se musí stát jednou ze základních os, kterými budeme tyto pro- blémy, které bezesporu přijdou, řešit.

V tomto úsilí by nám měla také napomoci Národní soustava povolání, která je nezbytná pro správné fungování Národní soustavy kvalifikací a na které v současné době pracuje naše ministerstvo i resort školství. Tyto soustavy se ale nesmí stát byrokratickým systémem, nesmí být souborem esejistických úřednických textů, které skončí v zásuvkách stolů. Musí to být funkční soustava, která napomůže zajistit dobrou, dlouhodobou perspektivu podniků z hlediska zabezpečení kvalifi kované pracovní síly. Rád bych připomenul, že zde máme jeden milion osob pracující ve fi rmách do 20 zaměstnanců. Z toho pro mě vyplývá závěr, že stát musí vytvářet podmínky, aby se těmto malým podnikatelům vyplatily investice, které do dalšího vzdělávání svých zaměstnanců vynakládají a aby tito zaměstnavatelé měli větší zájem do vzdělávání svých lidí investovat.

Jak se to bude regulovat, usměrňovat, jak se vlastně bude kvalita kontrolovat?

Chceme především vytvořit fungující systém certifikací a akreditací, který bude zajišťovat, že poskytované vzdělávání bude skutečně kvalitní. Jinak by to bylo mrhání peněz nejen z veřejných prostředků, ale i ze soukromých zdrojů, protože do procesu dalšího vzdělávání jsou zapojeni zaměstnavatelé a klienti tohoto procesu, kteří také často spolufi nancují své vzdělávání. Navrhovaný systém certifikace institucí dalšího vzdělávání ve dvou možných variantách, certifikace lektorů a akreditace vzdělávacích programů, včetně systému metodického a organizačního zázemí a informační podpory požadované parametry splňuje.

Reguluje u nás oblast dalšího vzdělání nějaký zákon?

V současné době neexistuje obecná legislativní norma, která by řešila otázku celoživotního vzdělávání, máme pouze dílčí úpravu, která řeší jen uznávání další získané kvalifi kace. A protože, jak jsem již řekl, ekonomický tlak nás nutí zachovat si konkurenceschopnost, musíme systém celoživotního učení rozvíjet. K tomu je zapotřebí vytvořit vhodný legislativní rámec, ve kterém bude systém celoživotního vzdělávání pracovat. Ve spolupráci s resortem školství tuto otázku v současné době již řešíme.

 

 

 

Obsah

Editorial

Aktuality z NVF

Systémy akreditace vzdělávacích institucí

Akreditace vzdělávacích programů jako součást řešení kvality v dalším vzdělávání

Systém certifikace lektorů – nástroj prokazování a hodnocení kvality personálu

Informační systém - portál www.kvalitavzdelavani.cz

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání – zajištění zázemí pro realizaci a rozvoj
Rozhovor Pro Futuro s ministrem práce a sociálních věcí ČR Petrem Nečasem


Slovo vedoucí projektu