PDF verze |
||||
Systémy akreditace vzdělávacích institucíÚroveň vzdělání, nebo lépe řečeno kompetence obyvatel, mají být konkurenční výhodou v konkurenci zemí a jejich regionálních sdružení na globalizovaném trhu 21. století. Proto se pojem "vzdělanostní společnost" objevuje už od devadesátých let minulého století stále častěji v textech všeho druhu. Současně s tím sílí úvahy o způsobech zajištění kvality celoživotního vzdělávaní, zejména pak vzdělávání zaměřeného na trvalý rozvoj profesních kompetencí. Přestože v té době byl k dispozici mezinárodně uznávaný obecný model systému managementu kvality definovaný souborem norem ISO 9000, rostla zejména v zemích EU snaha vytvářet modely oborově specificky zaměřené na poskytovatele služeb dalšího profesního vzdělávání. Součástí systémového projektu Kvalita v dalším profesním vzdělávání je tedy logicky návrh oborového modelu systému managementu kvality, který využívá dosavadních zkušeností z vyspělých evropských zemí.
Připravili jsme dva alternativní návrhy s pracovními názvy KVIS (Kvalita Vzdělávacích Institucí prostřednictvím Sebehodnocení) a EduIQ 9001:2008. Oba modely byly navrhovány tak, aby splnily následující základní požadavky:
Navržené modely KVIS a EduIQ 9001:2008 se liší jednak strukturou a rozsahem svých požadavků na systém managementu kvality, a dále způsobem, jakým musí sama vzdělávací instituce provádět interní hodnocení fungování a efektivity jejího systému řízení kvality. Určité odlišnosti vykazuje také samotný postup pro certifikaci vzdělávací instituce podle toho kterého modelu. Vzhledem k tomu, že oblast dalšího vzdělávání je oborově nesmírně široká a charakteristická množstvím různorodých institucí poskytujících tyto služby, nemůže ani jeden z navržených modelů reflektovat tuto rozmanitost, musí být v tomto smyslu generický a ve specifických podmínkách konkrétní vzdělávací instituce, musí být vhodným způsobem interpretován. Model KVIS má své požadavky strukturovány do 7 kritérií:
Základním účelem prvního stupně auditu je identifikace oblastí, které by mohly být důvodně klasifikovány v průběhu druhého stupně auditu jako neshody a správné naplánování druhého stupně auditu podle reálné skutečnosti vzdělávací instituce. Tímto druhým stupněm je audit na místě, který provede konečné posouzení shody systému managementu vzdělávací instituce s dotyčným modelem a identifikuje případné neshody vůči jeho požadavkům. Pro získání certifikátu musí vzdělávací instituce v požadovaném termínu přijmout vůči těmto neshodám nápravná opatření eliminující příčiny neshod a po jejich zavedení ověřit efektivnost opatření v praxi vzdělávací instituce. V případě certifikace podle modelu KVIS i podle modelu EduIQ 9001:2008 je příslušný certifikát platný po tři roky za předpokladu, že vzdělávací instituce v tomto období každoročně úspěšně absolvuje tzv. kontrolní audit. Tento audit prověřuje vždy jen část systému managementu kvality. Nejvýznamnější rozdíl v procesu certifikace mezi oběma navrženými modely spočívá v tom, že audit podle modelu KVIS klade výrazně větší důraz na první stupeň auditu, tj. přezkoumání dokumentace vzdělávací instituce, a naopak jeho minimální časový rozsah u auditu na místě je výrazně nižší než v případě modelu EduIQ 9001:2008, který se řídí příslušným ISO/IEC Guidem. U modelu KVIS je navíc celkový časový rozsah auditu stejný pro všechny vzdělávací instituce bez ohledu na jejich velikost. Hlavní důvody, proč uplatňovat standardizovaný systém managementu kvality, ať už se vzdělávací instituce rozhodne pro jeho certifikaci, nebo nikoli, spočívají v tom, že takový systém:
V případě aplikace modelu KVIS má využívání metodiky sebehodnocení řadu potenciálních přínosů také pro firemní kulturu vzdělávací instituce, protože podporuje rozvoj jejích významných prvků, které jsou zároveň podmínkami efektivního sebehodnocení:
Širokým zapojením zaměstnanců do sebehodnocení se navíc zvyšuje předpoklad jejich angažovanosti v neustálém zlepšování systému a všech činností vzdělávací instituce. Samotná certifikace podle některého z navrhovaných modelů má pro vzdělávací instituci další potenciální přínosy, a to zejména:
Dlouholetá zkušenost z certifikace systémů managementu kvality podle normy ISO 9001 však jasně ukazuje, že je to především vrcholové vedení certifikovaného subjektu, kdo svou trvalou angažovaností a jasným vytýčením cílů rozhoduje o tom, jak významným přínosem pro něj a pro jeho zákazníky bude zavedení a certifikace systému managementu kvality.
Ing. Jan Hnátek
Ing. Vladimír Medlík
|
Obsah Editorial Aktuality z NVF Systémy akreditace vzdělávacích institucí Akreditace vzdělávacích programů jako součást řešení kvality v dalším vzdělávání Systém certifikace lektorů – nástroj prokazování a hodnocení kvality personálu Informační systém - portál www.kvalitavzdelavani.cz Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání – zajištění zázemí pro realizaci a rozvoj Rozhovor Pro Futuro s ministrem práce a sociálních věcí ČR Petrem Nečasem Slovo vedoucí projektu
|