Worskhop "Učící se společnost a jedinec v procesu transformace"Po dva dny - 24. a 25. března 2003 probíhal v Českém Krumlově workshop tématické sítě programu EURONE&T, která nese název "Cesta k evropské společnosti: Výzvy evropské integrace pro politiku a výzkum v oblasti vzdělávání". Workshop zaměřený na téma "Učící se společnost a jedinec v procesu transformace" byl za účasti asi 40 expertů z 18 zemí zahájen Michaelem Kuhnem z Fóra pro evropskou regionální politiku Univerzity v Brémách, Spolková republika Německo a Olgou Strietskou-Ilinou z Národní observatoře zaměstnanosti a vzdělávání Národního vzdělávacího fondu. V průběhu dvou dnů bylo předneseno 12 referátů na témata související se vzdělávací politikou a politikami, které přispívají k rozvoji učící se společnosti a ekonomiky znalostí, z pohledu učícího se jedince a společnosti, která se nachází v transformaci k tržní ekonomice a zároveň prochází změnami souvisejícími se vstupem do EU. Ústředním motivem workshopu se staly hlavní výzvy Lisabonského summitu. Náměstek ředitele Evropského centra pro odborné vzdělávání (Cedefop) Stavros Stavrou prezentoval politické zázemí celoživotního vzdělávání a horizontální vztahy, které mezi nimi existují. Zmínil se o hlavních výzvách celoživotního vzdělávání a o osmi pracovních skupinách ustanovených Komisí pro podporu mezinárodní spolupráce na třinácti prioritních tématech úzce souvisejících s podporou celoživotního učení. Arjen Vos z Evropské vzdělávací nadace se ve svém vystoupení soustředil na měnící se trendy přístupu Evropské unie k řešení různých politik, které směřují k otevřeným formám koordinace a vzájemnému učení se z dobrých příkladů např. formou "benchmarkingu" a "peer review". Tamáš Pál z Ústavu sociologie Maďarské Akademie věd přednesl výsledky analýzy transformace evropských systémů výzkumu a vývoje ve střední a východní Evropě z hlediska národních inovačních kapacit. Ronald Sultana z University Malta seznámil posluchače s hlavními výzvami oslovujícími poradenství v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti v podmínkách informační a učící se společnosti v kandidátských zemích. Yukiko Sawano z Národního výzkumného ústavu pro vzdělávací politiku Japonska prezentovala externí pohled do vývoje celoživotního učení se v rozšiřující se Evropě. Obsáhle zpracovaná vystoupení byla pro účastníky připravena ve formě sborníku (436 stran), který bude po úpravách a doplnění vydán v roce 2004. (OSI, ZF) |
|