O grantech se nejčastěji dozvídají školy z internetu

Národní informační středisko pro poradenství, které je součástí Národního vzdělávacího fondu (NVF) a členem evropské sítě Euroguidance, iniciovalo vznik studie, která se zaměřila na zmapování české a zahraniční grantové nabídky dostupné českým školám.


Vicehejtmanka kraje Vysočina Mgr. A Štěrbová (vlevo) a doc M. Rabušicová z MU Brno
Vicehejtmanka kraje Vysočina Mgr. A Štěrbová (vlevo) a doc M. Rabušicová z MU Brno

Smyslem výzkumného projektu bylo zkoumání dosavadních zkušeností českých škol s účastí v grantové soutěži. Výsledkem průzkumu, který probíhal v letech 2001-2002 a který realizoval na zadání NVF Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, je publikace Grantové nabídky a české školy.

Publikace vznikla jako týmové dílo pracovníků Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně pod vedením doc. PhDr. Milana Pola, CSc. a doc. PhDr. Milady Rabušicové a byla vydaná začátkem roku 2003 Národním vzdělávacím fondem. Její hodnota spočívá jak v konkrétních statistických výstupech, které během výzkumného projektu v letech 2001-2002 zjistil autorský tým z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, tak v závěrečných doporučeních pro poskytovatele a uživatele grantových nabídek. Cenné na závěrečných doporučeních je, že se autoři formulují principy, jakými by se školy, které mají zájem o získání finančních prostředků z grantů, měly řídit, aby v grantové soutěži obstály, popřípadě, aby byly schopné si grantové nabídky vyhledat a zpracovávat.

Konference o grantech

Publikace také shrnuje současný stav zájmu vedení škol o využívání grantových nabídek, a to jak českých, tak zahraničních. Význam publikace navíc tkví i v tom, že vychází velmi aktuálně, totiž v období přípravy naší země do EU, a podtrhuje tak široké možnosti, které získávání grantů může pro rozvoj každé školy znamenat. Výsledky průzkumu a závěry zformulované v publikaci byly vedoucími řešitelského týmu Milanem Polem a Miladou Rabušicovou veřejně prezentovány 19. března 2003 na celostátní konferenci České školy a grantové nabídky, kterou v Praze organizoval Národní vzdělávací fond. Značná účast pracovníků různých typů škol, pedagogických poraden a center, úřadů práce a veřejné správy potvrdila, že informací na téma granty není zatím moc a přitom zájem o to, jak se dozvídat o grantech, jak postupovat při jejich zpracovávání a jak v soutěži o ně obstát, je veliký.

Základní otázkou průzkumu, která v publikaci zaznívá, je: k čemu mohou školy grantů využívat, proč by se měly do grantové soutěže vlastně zapojovat. Průzkum totiž ukázal, že mnohé školy v této otázce ještě jasno nemají a že granty se často snaží získávat hlavně školy, které vědí, jak získané prostředky pro zvýšení kvality studia využívat. Výzkum i zmíněná publikace jsou proto velmi užitečnou součástí osvěty při vedení škol všech stupňů, motivem, aby se začaly kromě všedních starostí zajímat i o tyto záležitosti.

Co průzkum naznačil

Průzkum měl dvě fáze. Nejprve si realizátoři projektu sestavili kompletní přehled o grantových nabídkách, které jsou u nás nabízeny různými nadacemi či agenturami a které mohou být využívány jako zdroje pro rozvoj všech typů škol v ČR.

Druhá fáze výzkumu zahrnovala vztah škol k existující grantové nabídce.

Součástí průzkumu bylo anonymní dotazníkové šetření. Bylo zaměřené na ředitele středních škol, vyšších odborných škol, na fakultách vysokých škol pak na pracovníky odpovědné za vědu, výzkum a rozvoj. Celkem bylo osloveno 600 ředitelů středních škol, 173 ředitelů vyšších odborných škol a 140 vedoucích pracovníků všech veřejných a soukromých vysokých škol. Součástí průzkumu byly také rozhovory s některými vedoucími některých fakult vysokých škol, dále analýzy výročních zpráv škol apod.

Výsledky ukázaly, že vedení škol si je vědomé významu získávat prostředky díky grantům, nicméně z řady důvodů se zatím do grantových soutěží příliš nehrne. Dokonce i podle typů škol se objevují diference v přístupu ke grantům. Dá se shrnout, že čím vyšší stupeň školy, tím více se o granty zajímá. Pro vysoké školy je například získávání grantů znakem dobré pověsti, povzbuzující je, že ředitelé středních a vyšších škol si granty taky začínají uvědomovat jako nástroj k tomu, jak o škole dát vědět veřejnosti, že je kvalitní.

Další poznatek: Úspěšné školy jsou aktivnější. Průzkum potvrdil, že školy, jejichž zaměstnanci se angažují ve výběrových řízeních o granty, jsou v soutěži celkem úspěšné. Na druhé straně ale existuje i dost početná skupina škol všech stupňů, které se do soutěže o granty nezapojila ještě vůbec.

Velmi podstatným závěrem průzkumu je jistě definování některých příčin, proč se školy do grantů nepouštějí. Co tomu podle nich samotných brání?

Důvody uvádějí vedoucí škol nejrůznější - nevěří, že by soutěž vyhráli nebo si myslí, že by to kapacitně ve škole nezvládli. Zajímavé je, že ale takřka neuvádějí jako důvod např. nedostatek financí. Důvodem neúčasti v soutěži bývá i to, že někteří hodnotí granty jako náročné z hlediska vstupních předpokladů, nejasných pravidel přidělování grantů. Zejména u evropských projektů často uváděli respondenti, že jsou velmi formálně náročné, ale na druhé straně se podle nich v těchto projektech lépe komunikuje s donátory.

Nejvíce informací o grantech získávají školy prostřednictvím internetu, do určité míry získávají informace také od jednotlivých rezortů. Většina vysokých škol má pro oblast grantů vyčleněny specialisty, ovšem na nižších stupních tomu tak není. Většina škol by přivítala v práci s granty nějakou podporu - od institucí rezortních, regionálních či místních nebo přímo od donátorů.

Publikace Grantové nabídky a české školy obsahuje také seznam a kontakty konkrétních donátorů s nabídkami, které poskytují. Více informací na www.nvf.cz/euroguidance.


Alena Kazdová



   

OBSAH

Editorial

Letošní Kroměříž se věnovala celoživotnímu učení

Užitečná výměna informací k rozvoji lidských zdrojů

O grantech se nejčastěji dozvídají školy z internetu

Leonardo ve Vídni

Workshop "Učící se společnost a jedinec v procesu transformace"
 
 
 
ISSN 1212-9739
PDF verze PDF verze

Redakce:
Národní vzdělávací fond
Opletalova 25
110 00 Praha 1
profuturo(zavinac)nvf(tecka)cz

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL