ISSN 1212-9739 |
OBSAH
|
Rozvoj lidského potenciálu mají v rukou krajePřed dvěma lety zpracoval Národní vzdělávací fond (NVF)Strategii rozvoje lidských zdrojů v ČR, na niž v roce 2001 navázala studie Implementace strategie rozvoje lidských zdrojů, v níž jsou definována základní východiska, metodické přístupy a doporučení pro strategický management na úrovni národní a krajské. V nově zřizovaném správním uspořádání by se významným aktérem strategického řízení lidských zdrojů měly stát krajské rady rozvoje lidských zdrojů (RLZ).
"Komplexní přístup ke kraji jako k přirozené sociálně ekonomické jednotce vede k potřebě vytvořit na tripartitním základě krajské rady pro lidské zdroje. Neboť jednou z jejich hlavních funkcí bude spojovat otázky zaměstnanosti a vzdělávání," uvádí se ve studii Implementace strategie rozvoje lidských zdrojů. Podle tohoto dokumentu je třeba počítat s mimořádnou rolí zástupců hejtmanů, kteří už jsou nebo v budoucnu budou pověřováni koordinací úloh krajského managementu v oblasti zaměstnanosti, vzdělávání a kvalifikace, stručně tedy lidských zdrojů. Právě tito zástupci jako předsedové rad pro lidské zdroje mohou lépe propojovat samosprávu a správu kraje s fungováním celé sítě aktérů rozvoje lidských zdrojů v kraji. K čemu slouží rady lidských zdrojůJaké tedy bude složení takové rady? Zřejmě budou mít v různých krajích různou podobu podle konkrétních potřeb a podmínek daného regionu. Mohou být založeny jako specializovaný orgán tripartitní rady v rámci kraje, mohou být založeny z iniciativy krajských orgánů jako poradní orgány vedení kraje anebo mohou být založeny při vysokých školách apod. Ale rozhodně by měly být schopny působit jako vysoce odborný tým s neformální autoritou, spojující pohledy veřejné správy, sociálních partnerů, hospodářských komor, významných podniků, škol a vzdělávacích zařízení. Jejich poslání bude totiž velmi široké. Například se budou aktivně podílet na vypracování strategické vize rozvoje lidských zdrojů v regionu, na zpracovávání diagnóz a prognóz - střednědobých i dlouhodobých - vztahu mezi nabídkou a poptávkou lidských zdrojů, budou pomáhat řešit příležitosti, jež chce management kraje využít (např. zájem investorů o určitou profesi) nebo ohrožení, jimž se chce kraj vyhnout (např. nezaměstnanost absolventů škol, odchod investora pro nedostatek profese atd.), popřípadě budou muset zasahovat i v krizových situacích. Jako informační základ pro strategické řízení by krajské rady měly mít k dispozici tzv. inspirační databanky, tj. zdroje podstatných informací, zkušeností a podnětů nejen tuzemských, ale i zahraničních, které by sloužily nejen potřebám krajského managementu, ale i požadavkům firem, školám,široké veřejnosti. NVF navrhuje ve zmíněném materiálu např. vytváření databanky dat a trendů RLZ, databanky metod analýz a prognóz RLZ, databanky úspěšných praktik RLZ apod. Regiony, vzdělání a EvropaO tom, že v případě doporučení navrhovaných NVF ve Strategii rozvoje lidských zdrojů, nejde o pouhou teorii, ale o velice potřebný a nutný krok v rozvoji nově utvářených územních celků, svědčí zájem přímo z krajů. Zajímají se hlavně o principy a o metodiku, jak vůbec s procesy budování a rozvoje strategického řízení lidských zdrojů v krajích začít. V řadě regionů si totiž na krajské úrovni začali uvědomovat, jakým klíčovým momentem se může stát vize a strategický přístup k řízení lidských zdrojů v případě, že kraj chce zvyšovat svůj ekonomický, sociální a kulturní potenciál, rozvíjet vzdělanost, zaměstnanost, a také ovšem v případě, kdy se kraj připravuje na budoucí využívání prostředků evropských strukturálních fondů. S některými kraji, např. s Olomouckým krajem, krajem Vysočina či Zlínským krajem už v tomto směru NVF navázal užitečnou spolupráci a společně se tak hledají způsoby, jak zkvalitňovat řízení lidských zdrojů v jednotlivých regionech. Připravila PhDr. Alena Kazdová |