Pro Futuro 2002/3

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Kroměříž patřila dalšímu vzdělávání

Po dvouleté přestávce se v Kroměříži koncem května opět konal celostátní seminář Profesní příprava - celoživotní učení - podmínka budoucí prosperity. Byl to v pořadí devátý seminář k tematice odborného vzdělávání a podpory zaměstnanosti, kterého se účastnilo kolem dvou stovek zástupců z odborných škol, podniků,úřadů práce a dalších organizací. Význam semináře podpořila účast dvou náměstků ministra (J.Müllner - MŠMT, J.Postránecký - MV), hejtmana Zlínského kraje F.Slavíka, za sociální partnery hovořil na semináři prezident Hospodářské komory ČR Z. Somr. Podobně jako v minulých ročnících byl Národní vzdělávací fond spolupořadatelem semináře a měl své zastoupení jak v přípravném výboru, tak zejména v dvoudenním programu semináře.

Příprava na evropské strukturální fondy

V plenárním jednání vystoupila ředitelka NVF PhDr.Miroslava Kopicová s referátem Projekty NVF v oblasti rozvoje lidských zdrojů. Informovala o tom, že v dubnu projednala Rada hospodářské a sociální dohody Strategii rozvoje lidských zdrojů pro ČR, kterou vypracoval NVF, a doporučila ji k projednání ve vládě (celý text Strategie včetně podkladových studií je dostupný na internetové stránce NVF na adrese www.nvf.cz v oddíle Programy a projekty). Dále plénum podrobněji seznámila s rozšířením činnosti NVF, k němuž v posledním roce došlo. NVF např. nyní z pověření MPSV a MŠMT zajišťuje implementaci již několika evropských programů podporujících odborné vzdělávání a aktivní politiku zaměstnanosti. V loňském roce se NVF stal pracovištěm pro implementaci evropského programu EQUAL, k němuž se Česká republika připojila. Jde o iniciativu zaměřenou na potlačování rozmanitých nerovností v přístupu k zaměstnání, která rovněž představuje konkrétní krok při přípravě na využívání Evropského sociálního fondu.

Vzdělávání dospělých: zmírnili jsme tempo

V plenární části kroměřížského semináře také vystoupil Ing. Jaromír Coufalík, CSc. k tématu Evropské Memorandum o celoživotním učení a vzdělávání dospělých v ČR a v EU. Na příkladu evropského dokumentu Memorandum o celoživotním učení (dostupném na internetové stránce NVF v oddíle Programy a projekty, Národní observatoř zaměstnanosti a odborného vzdělávání, Publikace) ilustroval zvyšující se úsilí zemí EU v rozvoji celoživotního učení. Informoval dále o hlavních výsledcích, k nimž tým NVF dospěl při práci na analytické studii Vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení. Je z nich patrné, že ukazatelé vzdělávání dospělých jsou u nás výrazně nižší než ve většině zemí EU a také tempo jejich vývoje je pomalejší. To je vážná hrozba pro další rozvoj a konkurenceschopnost ČR. Třebaže návrhy na zlepšení nepříznivého stavu existují - např. zavedení účinných finančních i nefinančních pobídek pro rozvoj vzdělávání dospělých, nejsou však zatím uskutečňovány.

Celostátní seminář o odborném vzdělávání
Na dvě stě účastníků se sjelo na celostátní seminář o odborném vzdělávání

Pracovní jednání v sekcích

Kroměřížský seminář zahrnoval i jednání ve třech sekcích. V sekci Úloha regionálního školství v celoživotním vzdělávání vystoupila za NVF Ing. Iva Tatarková s příspěvkem Možnosti podpory projektů mobility programem Leonardo da Vinci. Informovala o konkrétních příkladech projektů mobilit uskutečněných českými odbornými školami a zejména o přínosech těchto projektů, jak pro žáky, tak pro získání mezinárodní zkušenosti zúčastněných škol. Konkrétní rady, jak postupovat při přípravě projektu, jsou dostupné i na internetové stránce na adrese www.nvf.cz/leonardo.

V sekci Podnikatelská sféra a celoživotní učení, jejímž spolupořadatelem byla Národní agentura programu Leonardo da Vinci, informoval Ing. Jaromír Coufalík, CSc.o výsledcích prvního statistického šetření vzdělávání zaměstnanců českých podniků, které bylo podpořeno zmíněným programem. Z nich mj. vyplývá, že podíl českých podniků, které svým zaměstnancům poskytují vzdělávání, činí asi dvě třetiny, což je méně než ve většině zemí EU, na druhé straně více než ve většině kandidátských zemí. Vzdělávání se účastní asi polovina zaměstnanců. Ti se vzdělávání věnují v průměru 25 hodin za rok. Výdaje podniků na vzdělávání činily v roce 1999 1,13% nákladů práce a výrazně se lišily podle velikosti podniků nebo podle oboru jejich činnosti. Zprávu o výsledcích šetření lze získat v odboru informačních služeb ČSÚ.

V téže sekci vystoupila Silvia Petrová z NVF, která hovořila o přínosech evropské ho programu Leonardo da Vinci pro podniky. Dokumentovala to na několika konkrétních příkladech projektů mobilit, které podniky připravily. Menší třebíčský podnik EFI Fiala vyslal své pracovníky na odbornou stáž do Velké Británie a do Finska, Hospodářská komora ČR vyslala 7 mladých pracovníků v oboru instalací a topení na 18 týdnů do Německa. Svaz průmyslu a dopravy ČR vyslal skupiny manažerů rozvoje lidských zdrojů z podniků na výměnu informací a zkušeností do Belgie a do Německa.

Memorandum profesního vzdělávání

I letos účastníci semináře přijali závěry, jež byly zahrnuty do memoranda ze semináře, které má dvě části doporučení. První se týká samotných účastníků,kteří se např.dohodli, že na svých pracovištích budou podporovat vytváření územních center odborného vzdělávání pro mládež i dospělé, že budou podporovat zlepšování cizojazyčných dovedností nebo začleňování do evropských programů a iniciativ.

Druhou skupinu závěrečných doporučení účastníci semináře adresovali ministerstvům školství, práce a financí a dalším relevantním orgánům na národní úrovni. Vyzývají je, aby ve spolupráci s představiteli sociálních partnerů zlepšovaly legislativní rámec pro rozvoj celoživotního učení, aby vypracovaly a zavedly účinné pobídky pro rozvoj celoživotního učení včetně finančních apod. Memorandum letošního celostátního semináře také doporučuje,aby se příští kroměřížský seminář v roce 2003 tematicky zaměřil na přípravy na začlenění ČR do EU v oblasti odborného vzdělávání a na využívání Evropského sociálního fondu.

 

Ing.Jaromír Coufalík