ISSN 1212-9739 |
OBSAH
|
Co přinesly projekty zaměřené na hodnocení kvality sociálních služebOd roku 2000 spolupracuje Národní vzdělávací fond s Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV) na vytvoření nástroje,který by měl umožnit zjišťovat a ovlivňovat kvalitu služeb v některých typech sociálních služeb a vytvořit metodický postup hodnocení kvality sociálních služeb, včetně organizačního zajištění.Realizovalo se a stále ještě probíhá několik projektů, které se této problematiky týkají. Tato činnost vychází z myšlenek "Sociální konference 1999", pořádané MPSV a z navazujícího rámce reformy sociálních služeb, tak jak byla v tehdejší době vytyčena. Jako první byla projektovým týmem (ve složení vedoucí řešitelského týmu: PhDr. Irena Tomešová (NVF), vedoucí expert pro metodiku auditu: PhDr. Karel Kopřiva,CSc., expert pro ústavy pro klienty s mentálním postižením: Mgr. Milan Cháb, expert pro klienty s tělesným postižením: Mgr. Jiří Sobek, expert pro řízení ústavů sociální péče: PaedDr.J iří Miler, projektová asistentka: Mgr. Zora Fídlerová (NVF), odpovědná pracovnice MPSV: PhDr. Jaroslava Sýkorová) řešena "metodika hodnocení kvality služeb v ústavech přímo řízených MPSV". Metodika se již druhý rok využívá v terénu,především v rámci dotačního řízení MPSV pro rok 2001, a stala se základem k vypracování metodik pro další služby: chráněné bydlení, azylové domy a pro oblast intervenčních služeb – poradenství a pro MPSV právě vypracovávaný systém inspekcí v sociálních službách. Východiska metodiky pro oblast ústavní péčeVýznamnými principy, na kterých je přístup k metodice hodnocení kvality služeb postaven, jsou:
Hodnocení kvality sociálních služeb se uskutečňuje v době, kdy současně probíhá dlouhodobá práce na definici standardů sociálních služeb, která v současnosti vyvrcholila vypracováním a publikací tzv. "Registračních standardů". Zejména se respektuje členění charakteristik kvality na personální, provozní a procedurální. Součástí projektu vytvoření metodiky hodnocení služeb v ústavech sociální péče bylo provedení hodnocení v 11 ústavech sociální péče, které tehdy byly přímo řízené MPSV. Závěrečná zpráva projektu z roku 2001 pak mimo jiné obsahuje některá důležitá zjištění, která jsou podrobněji uvedena níže. Srovnání hodnocených ústavů s běžnou ústavní praxí v České republicePorovnání může být nepochybně jen velmi hrubé, neboť poznání běžné praxe v ústavech je založeno na zkušenostech členů týmu s ústavy, s nimiž měli při různých příležitostech možnost se seznámit. S touto rezervou si troufá autorský tým v Závěrečné zprávě kromě dalších důležitých zjištění konstatovat, že
Vcelku však lze konstatovat, že tyto snad zřejmé a případně jiné, méně jasné přednosti hodnocených ústavů vůči odhadované "běžné praxi" jsou nepochybně pouze kvantitativní povahy a neznamenají změnu kvalitativní. Stejně jako v převažující části ostatních ústavů i zde v podstatě přetrvává dřívější model ústavní péče charakterizovaný velkým důrazem na zdravotní péči, malým důrazem na podporu rozvoje a udržení adaptačních dovedností, izolací uživatelů ústavu od vnějšího světa, nerespektováním práv uživa- telů a centrálně řízeným, plošným (ne individualizovaným) poskytováním služeb. Různá míra naplnění potřeb uživatelů s těžkým a lehkým postiženímVe všech ústavech autoři zjišťovali, že potřeby uživatelů s těžkým postižením tělesným či mentálním jsou opomíjeny, zatímco potřeby uživatelů s postižením lehkým (nebo výjimečně nulovým)jsou uspokojovány často nadbytečně. Uživatelé s těžkým postižením (zpravidla ležící, zejména s těžším mentálním postižením, resp.s demencí) nedostávali systematickou podporu v oblasti komunikace a žili tak v zásadě bez kontaktu. Už to samo dalekosáhle určovalo způsob poskytování služeb bez přihlédnutí k jejich potřebám a preferencím. Uživatelé s relativně lehkým postižením, tj.ti, kteří byli schopni samostatného pohybu, byť i na vozíčku, a měli jen lehké či žádné mentální postižení, často (ne vždy) žili v ústavech spokojeným životem. Režim ústavu je zpravidla příliš neomezoval v individuálním utváření denního programu, protože mnoho úkonů sebeobsluhy zvládali sami, případně byli s to si domluvit časový posun, jaký potřebovali. Do obce se dostávali samostatně, protože nebyli odkázáni na doprovod. Pokud si našli zaměstnání mimo ústav anebo žili s partnerem, žili zhruba stejně svobodně jako lidé mimo ústav – s tím rozdílem, že byli ušetřeni některých domácích prací, které přebíral ústav, ač byli s to je vykonávat sami. Uživatelé s těžkým postižením potřebují mnohem více služeb, než jaké dostávají. Uživatelé s lehkým postižením spotřebovávají více služeb než jejich postižení vyžaduje. Při způsobu financování sociálních, tedy i ústavních služeb, ve kterém bohužel dosud nedošlo k podstatnějším, tak dlouho očekávaným změnám, je pro ústav nutně výhodnější pečovat za stejný příspěvek od státu o uživatele s lehkým postižením než o toho, který vyžaduje intenzivní služby. Potřeba systematického posuzování míry postižení uživatele a z něj vyplývajícího nároku na poskytované službyAutoři zprávy soudí, že je nezbytné přistoupit k důsledné individualizaci služeb, která by se opírala o důkladnou diagnostiku druhu a míry postižení u jednotlivých uživatelů, zaměřenou na stanovení nároku na potřebné služby. Bez těchto informací nelze kvalitu poskytovaných služeb hodnotit. Dále soudí, že diagnostika postižení se v žádném případě nemůže omezovat na stanovení IQ či lékařské diagnózy stavu podmiňujícího tělesné postižení, nýbrž že musí zahrnovat posouzení kompetence v hlavních oblastech adaptace. Úkol odpovědné, kvalifikované a úplné diagnózy postižení svým dopadem přesahuje oblast sociálních služeb a zasahuje např. i do způsobu posuzování způsobilosti k právním úkonům. Rovněž na základě zkušeností z tehdy provedeného hodnocení se autoři domnívají, že diagnostikou míry postižení by neměly být pověřovány samy ústavy. Diagnostika provedená ústavem slouží – podle zjištění – zájmům ústavu, nikoliv zájmům posuzovaného uživatele (ústav např.iniciuje osvobození od školní docházky,aby poté uživatele zařadil do vlastního systému vzdělávání). Potřeba redefinovat poslání ústavůAutorský tým se domnívá, že transformace ústavní péče směrem k evropské praxi vyžaduje novou definici poslání ústavů v příslušných zákonných normách. V této souvislosti na základě zkušeností z uskutečněného hodnocení 11 ústavů doporučuje:
PhDr.Irena Tomešová, PhDr.Alena Kazdová |