Pro Futuro 2001/4

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Country Monograph

Jsou naše vzdělávací soustava a trh práce připraveny na vstup do EU? Budou systémy zavedené v současných politikách zaměstnanosti a vzdělávání odpovídat postupům, které EU vyžaduje po členských zemích při naplňování evropských směrnic zaměstnanosti? Jsou kapacity našich institucí dostačující, aby zvládly nové cíle?

Tyto otázky jsou otevřené nejen u nás ale i v ostatních předvstupních zemích. Proto EK každoročně formuluje a aktualizuje priority v oblasti trhu práce a vzdělávání, které jsou jako společný dokument "Joint Asessment Paper" podepisovány komisařem EU na jedné straně a ministrem práce příslušné země na straně druhé. Plnění těchto priorit je každoročně sledováno.

Pro posouzení pokroku, dosaženého kandidátskými zeměmi v tomto procesu, iniciovala Evropská komise (EK) zpracování analytických monografií (Country Monograph) za jednotlivé země, které budou sloužit jako podkladový materiál a analytický nástroj pro potřeby EK. Česká republika je spolu se Slovinskem zemí, kde byly tyto studie pilotně připraveny pod koordinací a garancí Evropské vzdělávací nadace.

Za Českou republiku byla studie zpracována NVF - Observatoří pro odborné vzdělávání a trh práce. Aby byl vytvořen srovnatelný dokument za jednotlivé země, je zachována jednotná struktura požadovaná EK, která umožňuje přehled o legislativním prostředí, prioritách politiky vlády, implementačních strukturách a finančních i personálních zdrojích, zajišťujících realizaci politik zaměstnanosti a vzdělanosti, včetně vystižení dosažených výsledků, problémů a slabých míst. Záběrem studie pokrývá oblast počátečního i dalšího vzdělávání a služeb zaměstnanosti, přičemž je sledována situace nejen ve veřejném sektoru, ale i v soukromé sféře, která produkuje služby daného charakteru. Mezi základní analyzované oblasti patří:
- relevance struktury a obsahu politik vzhledem k potřebám trhu práce
- schopnost systému odborného vzdělávání a systému služeb zaměstnanosti přispívat k sociální inkluzi znevýhodněných skupin mládeže i dospělých a k zajišťování rovných příležitostí
- přístupy přispívající k rozvoji podnikatelských dovedností a mobility na trhu práce.

Na analytickém zpracování se podílela úzká skupina českých expertů z oblasti vzdělávání a trhu práce, přičemž metodická podpora byla zajišťována expertkou z Velké Británie. Některé informace a údaje, které nejsou dostupné z běžných informačních zdrojů, byly získávány pomocí dotazníkových průzkumů (úřady práce, odborné školy mající zkušenosti s mládeží ohroženou sociální exkluzí, instituce dalšího vzdělávání) a pro ověření názorů z praxe na reálné fungování politik a institucionálních struktur i pomocí terénního šetření a konzultací v regionu Severozápad. Konzultace proběhly na ministerstvech (MPSV, MŠMT, MMR) a institucích sociálních partnerů (Svaz průmyslu, ČMKOS). Závěry studie byly diskutovány se zástupci ministerstev (MPSV, MŠMT) a s experty poskytujícími zahraniční technickou pomoc pro MPSV.

Studie je zatím k dispozici v angličtině, během září však bude přeložena do češtiny a zpřístupněna na webové stránce NVF - Observatoř (http//www.nvf.cz/observatory).

 

Ing. Věra Czesaná, CSc.