Leonardo INFO

číslo 3-4, 2001

OBSAH

Úvod

Proč mobility Leonardo?

Mobility v číslech

Přehled projektů mobilit 2000 a 2001

Evropské ošetřovatelství

Personalisté v Belgii a SRN

Stáže vysokoškoláků

Britská farmacie

Zkušenosti z anglických firem

Proti drogám s německými zkušenostmi

Rekvalifikace po italsku

Učitelé se učili v Dánsku

Ryby na dánský způsob

Mladí pokrývači se chtějí učit jazyky

Fotogalerie

 

 

STARŠÍ ČÍSLA

Učitelé se učili v Dánsku

Střední odborná škola technická a Střední odborné učiliště sklářské Glaverbel Czech a.s., Teplice realizovalo v prvním čtvrtletí roku 2001 projekt pod názvem Výměna pedagogů a managementu Teplice - Naestved. Projekt se uskutečnil ve dvou týdenních etapách vždy po čtyřech účastnících. V každé skupině bylo zastoupeno jak vedení školy, tak i učitelé odborných předmětů. Členové vedení školy se seznamovali s celoživotním vzděláváním v Dánsku, s reformou dánského odborného školství, se zkušenostmi ze slučování odborných škol. Několik odborných škol vedoucí pracovníci navštívili. Ve všech navštívených školách viděli velice úzké sepětí teorie s praxí a větší důraz na samostatnost studentů.

Učitelé odborných předmětů a mistři odborného výcviku se zaměřili na organizaci a systém výuky elektrotechnických oborů a informatiky a na technické a technologické zázemí pro výuku. Stáž pro ně měla velký přínos jak v oblasti teoretického tak i praktického vyučování. Některé poznatky by rádi aplikovali ve své škole, neboť jsou přesvědčeni, že změny by přispěly ke zkvalitnění práce a studium by se stalo pro žáky přitažlivějším. Učitele zaujaly v dánské škole kromě jiného i tyto skutečnosti:

  • Studenti vstupují do odborné školy ve vyšším věku (16-17 let), v převážné většině již znají svého budoucího zaměstnavatele a odbornou praxi vykonávají u něho. Ke studiu proto přistupují se zájmem o vybraný obor a snahou dosáhnout co nejlepších výsledků a znalostí. Pracují zodpovědněji a samostatněji.
  • Výuka probíhá v blocích (různě dlouhé časové úseky pro zvládnutí konkrétního tématu). Studenti se tak hlouběji věnují probíranému tématu a nečekají na pravidelné přestávky.
  • Výuka probíhá v učebně rozdělené na část teoretickou (vybavena klasicky - lavice, židle) a část praktickou (oddělená pracoviště - boxy). Tento způsob výuky lépe umožňuje spojovat teorii s praxí.
  • Mistr odborného výcviku je současně učitelem odborných předmětů elektro a učí stejné žáky po celou dobu jejich studia.
  • Počet žáků v jedné učebně je 16 a každý žák má v dílně svůj montážní box. K provádění elektroinstalace používají žáci nový materiál a součástky.

Projekt byl hodnocen ze strany všech účastníků jako velice úspěšný a přínosný. Pozitivně byl hodnocen i zájem dánského partnera o zajištění obdobné stáže u nás.

Příspěvek na projekt: 6350 EUR
Kontakt: Mgr. Joachim Švejnoha, e-mail: gusost(zavinac)mbox.vol.cz