Projekt Evabcom: zjišťování a hodnocení stěžejních pracovních úkolů kvalifikovaných dělníkůV rámci projektu koordinovaného ITB - Univerzita Bremen (SRN) za účasti Národní observatoře zaměstnanosti a vzdělávání (NOZV) - NVF jsou vyvíjeny nástroje pro popis a hodnocení standardu kvalifikované práce profese mechatronik. Cílem první části projektu v r. 2004 bylo identifikovat a popsat stěžejní pracovní úkoly kvalifikovaných dělníků profese mechatronik v automobilovém průmyslu. Výchozím nástrojem byly semináře s kvalifikovanými dělníky, kteří podle názoru autorů projektu dokážou svou práci popsat nejlépe. Manuál pro vedení semináře s kvalifikovanými dělníkyPro vedení seminářů byl připraven podrobný manuál sestávající z následujících kroků: 1) Popsat etapy odborného vývoje jednotlivce, 2) Vybrat podnětné a kvalifikující pracovní úkoly v kontextu odborného vývoje jednotlivce, 3) Vytvořit soubor současných pracovních úkolů, 4) Roztřídit a analyzovat pracovní úkoly, 5) Vybrat stěžejní pracovní úkoly a 6) Zařadit stěžejní pracovní úkoly podle různých stupňů obtížnosti a náročnosti na potřebné vzdělávání. Zkušenosti ze Škoda auto Mladá Boleslav (ČR) a Volkswagen Bratislava (SR)V těchto podnicích se semináře realizovaly pod vedením pracovníků NOZV NVF. Respondenti dospěli v obou případech k několika stěžejním pracovním úkolům, jejichž náplň byla rámcově popsána. Při realizaci seminářů velmi záleží právě na výběru respondentů. Mechatronik je nová profese, proto měli respondenti různou profesní historii. V M. Boleslavi to byli především absolventi 3letých učebních oborů, v Bratislavě zase absolventi 4letých oborů s maturitou. Ukázalo se, že profese mechatronik zahrnuje vykonávání úkolů na různých úrovních kvalifikační náročnosti. Metoda seminářů s kvalifikovanými dělníky se osvědčila jako způsob, který může významně přispět ke korekci obsahu existujících programů odborného vzdělávání, příp. může být jedním z informačních zdrojů při koncipování odborné přípravy pro nová povolání. V letošním roce bude projekt pokračovat zadáním evaluačních úloh, které umožní rozlišit různou úroveň a profesionalitu řešení reálných pracovních úkolů profese mechatronik. Testována bude úroveň řešení žáků prvních a posledních ročníků odborné přípravy. Závěrečná konferenceProjekt přinese jistě zajímavé poznatky týkající se metodických přístupů k definování obsahu a kvalifikačních nároků rychle se vyvíjejících ových profesí. Kromě toho umožní i porovnání přístupů k přípravě mladých pracovníků v různých zemích (ČR, SRN, Slovensko, Polsko). Výsledky projektu budou zveřejněny na závěrečné konferenci s mezinárodní účastí v září 2005 za přítomnosti široké odborné veřejnosti z oblasti vzdělávání i podnikové sféry. PhDr. Olga Kofroňová, PhD. |
|