Jak zlepšovat kvalitu a standardy v sociálních službáchCEKAS je Centrum pro kvalitu a standardy v sociálních službách při Národním vzdělávacím fondu o.p.s. , které bylo založeno v říjnu 2003. Myšlenka založit centrum vznikla na podzim roku 2002 na základě občanské iniciativy. Pracovníci Národního vzdělávacího fondu oslovili přibližně 60 odborníků, kteří se prakticky podíleli na projektech realizovaných ve spolupráci MPSV a NVF, z nichž většina potvrdila potřebnost jeho vzniku. Vývoj v oblasti sociální politiky nás vede k přesvědčení, že je potřebné podpořit a urychlit proces reformy sociálních služeb přímým zapojením širší odborné a uživatelské veřejnosti. Od roku 1999 pracovaly skupiny odborníků v projektech MPSV - NVF na vytváření standardů pro různé komplexy sociálních služeb a nástrojů hodnocení kvality poskytovaných sociálních služeb. Výstupy těchto projektů nemohou být státem využívány v původně plánovaném rozsahu především z důvodů ekonomických a organizačních. Proto přišel Národní vzdělávací fond za podpory některých odborníků s návrhem vytvořit subjekt, který by tyto výstupy v plné šíři využil a dále rozvíjel. V širším smyslu tento záměr nepochybně napomohl:
Problematika standardůPůvodním záměrem byl systém dvoustupňový: úroveň registrace a úroveň akreditace. Stát v současné době rozvíjí úroveň registrací, a to cestou pilotních projektů MPSV a s velkou pravděpodobností nelze, vzhledem k nákladnosti již této nižší úrovně očekávat, že bude v dohledné době vytvořena na úrovni státu i úroveň akreditační - tzv. pečeť kvality (uznání kvality). Z poznatků posledních let se spíše ukazuje být vhodnější, aby úroveň akreditační zajišťovaly asociace uživatelů, poskytovatelů či profesní asociace, popřípadě nestátní neziskový subjekt zastřešující tento proces. Pracovní skupiny pro standardy (celkem se prací zúčastnilo přes 200 lidí z terénu soustředěných do přibližně 20 pracovních skupin) tehdy vytvářely jednotlivé standardy spíše pro druhou, vyšší úroveň kvality vymezených komplexů sociálních služeb. Pro ty z nás, kteří se projektu zúčastnili, bylo velmi přínosnou a unikátní zkušeností pracovat v příslušných týmech a poté prostřednictvím vedoucích pracovních skupin konfrontovat a sla.ovat výsledky práce se skupinami ostatními. Vznikal tak materiál, který obnášel zkušenosti velkého záběru odborníků z jednotlivých typů sociálních služeb a mohl být zajištěn společný postup při vytváření jednotné struktury pro všechny komplexy služeb. Zavedení samotných standardů sociálních služeb by však plně neřešilo potřebu a nutnost průběžně zjišťovat, zda a jak jsou tyto standardy jednotlivými poskytovateli naplňovány. Proto musely vzniknout první nástroje, jejichž prostřednictvím by bylo možné kvalitu služeb zjistit. Pracovníci sociálních programů NVF realizovali spolu s MPSV několik projektů, jejichž výstupem bylo vytvoření prvních metodik hodnocení kvality sociálních služeb v ČR (pro ÚSP, pro azylové domy, pro chráněné bydlení, pro poradenství) a ověření v praxi. Z těchto metodik vychází MPSV při vytváření systému inspekcí včetně metodiky dobrovolných inspekcí. Jaké jsou konkrétní cíle CEKAS
Webové stránky: www.cekas.cz Irena Tomešová (vedoucí CEKAS) |
|