Pro Futuro 2003/1

ISSN 1212-9739
Stáhnout bulletin ve formátu PDF Archív všech čísel Pošlete mail do redakce

 

 OBSAH 


 

Zkušenosti a inspirace z projektů PALMIF

V rámci programu Phare Evropské unie bylo realizováno v letech 1992 - 2002 pět sub-programů, orientovaných na rozvoj a podporu zaměstnanosti a trhu práce. Tyto subprogramy prošly jak z hlediska zaměření, tak z hlediska financování, organizace a řízení určitým vývojem a mnoha změnami, které zejména v období realizace posledních dvou programů byly významné a výrazné. Společným jmenovatelem aktivit podpory zaměstnanosti a trhu práce byla finanční podpora implementace tzv. projektů PALMIF (Pro-Active Labour Market Intervention Fund) a to i přesto, že se nejednalo o vytváření klasického fondu podpory těchto projektů.


Projekty PALMIF v programu CZ 9902-02

Jako poslední z těchto subprogramů, označovaných jako programy PALMIF, byla v období 1999 - 2002 realizována komponenta programu Phare CZ 9902-02 pod názvem "Program zaměstnanosti - nástroje zaměstnanosti". V rámci tohoto programu bylo v uvedeném období implementováno celkem 26 projektů PALMIF, z toho dva nadregionální experimentální projekty a 24 projektů lokálních. Konkrétní cíle, na něž byly jednotlivé projekty zaměřeny, byly zejména:

  • Profesní integrace dlouhodobě nezaměstnaných
  • Profesní integrace mladistvých a absolventů škol
  • Integrace skupin občanů znevýhodněných či vyloučených z trhu práce
  • Prosazování rovných příležitostí pro všechny občany na trhu práce
  • Stabilita a růst zaměstnanosti
  • Podpora žádoucích změn struktury kvalifikace pracovní síly a podpora nezbytných školicích a výcvikových aktivit
  • Inovativní přístupy k řešení problémů nezaměstnanosti
  • Podpora zaměstnatelnosti pracovníků při strukturálních změnách

Oba nadregionální projekty byly zaměřeny do jisté míry experimentálně. V jednom případě se jednalo o nárůst zaměstnanosti spojený s udržením stávajících pracovních míst dosažením vyšší konkurenceschopnosti podniku zvýšením kvalifikace pracovníků a dosažením lepší kvality poskytovaných služeb. Druhý nadregionální projekt byl orientován na ověření norské metodiky podporovaného zaměstnání osob těžce zdravotně postižených a podmínek poskytování komplexu asistenčních služeb.

Pokud jde o lokální projekty, rozhodující většina - 18 projektů - byla zaměřena na vytvoření nových pracovních míst a jejich obsazení uchazeči o zaměstnání, registrovanými na příslušných úřadech práce. Některé z těchto projektů umožnily pracovní uplatnění skupinám občanů, výrazně znevýhodněných při hledání možnosti pracovního uplatnění, jako jsou občané se zdravotním postižením, dlouhodobě nezaměstnaní, občané s nízkou kvalifikací apod. Čtyři projekty byly zaměřeny na poskytnutí rekvalifikace, výcviku či školení. Rozhodující cílovou skupinou těchto projektů byli především nezaměstnaní absolventi škol. Některé projekty kombinovaly obě tato zaměření, to znamená, že vytvářely nová pracovní místa a zároveň poskytovaly potřebný výcvik a školení k získání nezbytných znalostí, dovedností a pracovních návyků. Tři projekty přispívaly k rozvoji sociálních služeb, služeb zaměstnanosti, uplatnění diagnostických metod apod.

Vícezdrojové financování

Na implementaci a řízení projektů se podílely úřady práce v jednotlivých okresech a implementační agentura Národní vzdělávací fond, resp. jeho součást Podpůrná jednotka PALMIF. Řídícím orgánem bylo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Správa služeb zaměstnanosti. Financování projektů bylo vícezdrojové, to znamená, že podpora, kterou předkladatelé úspěšných projektů mohli získat, byla složena z příspěvku z programu Phare (80%) a příspěvku ze státního rozpočtu ČR - kapitoly MPSV (20%). Získaná podpora mohla však činit nejvýše 75% skutečných prokázaných nákladů projektu, minimálně 25 % prokázaných nákladů musel příjemce hradit ze svých zdrojů nebo ze zdrojů partnerů, podílejících se na realizaci projektu.

Skutečný podíl finanční spoluúčasti realizátorů projektů však byl u drtivé většiny projektů - zejména projektů podnikatelských, orientovaných na vytváření nových pracovních míst, mnohonásobně vyšší. Platby na jednotlivé projekty byly prováděny z účtů, založených odborem Národního fondu ministerstva financí a to zásadně zpětně, po předložení dokladů o vzniku a uhrazení těchto nákladů. U nadregionálních projektů byly oprávněné náklady hrazeny přímo implementační agenturou, u lokálních projektů zprostředkoval proplacení těchto nákladů příslušný úřad práce, na jehož účet byla podpora postupně převáděna z účtů Národního fondu.

Metodika výběrového řízení se osvědčila

Implementace projektů byla prováděna na základě Souboru dokumentů pro realizaci projektů v rámci programu CZ 9902-02. Tento Soubor byl zpracován PJ PALMIF v průběhu roku 1999 a byl projednán a přijat řídícími orgány programu i Evropskou komisí. Metodika použitá v tomto dokumentu důsledně vychází ze zkušeností, analýz auditů a kontrol předchozích programů PALMIF a odstraňuje některá slabá místa a problémy, které se při implementaci těchto programů objevily. Určitým problémem implementace a řízení programu byla skutečnost, že některé legislativní akty, které ovlivnily metodické, organizační i finanční zajištění tohoto programu, byly provedeny v době po schválení Souboru dokumentů nebo dokonce v době realizace programu, což si vyžádalo prodloužení programu do 30.9.2002. Prodloužení umožnilo dovést projekty k úspěšnému dokončení.

Při zpracování metodiky pro implementaci uvedeného programu byla mimořádná pozornost věnována na základě zkušeností z předchozích programů otázkám výběrového řízení projektů a otázkám monitorování průběhu implementace projektů. V obou těchto oblastech bylo dosaženo výrazného pokroku ve srovnání s předchozími programy. Pro výběr projektů byl zachován tradiční systém dvoukolového výběru, nicméně kriteria, bodovací schemata a způsob jednání okresních výběrových komisí byl sjednocen. Tímto postupem se dosáhlo vzájemné srovnatelnosti hodnocení projektů v jednotlivých okresech v daleko vyšší míře, než tomu bylo v minulosti. To značně usnadnilo druhé kolo výběru, které bylo provedeno Řídícím výborem PALMIF. Skutečnost, že po výběru 28 úspěšných projektů z téměř osmdesáti žadatelů nebyla podána žádná oficiální stížnost proti výsledku výběrového řízení, považujeme za potvrzení vhodnosti použité metodiky výběrového řízení.

Význam průběžného monitorování

Druhým klíčovým momentem, který umožnil úspěšnou implementaci jednotlivých projektů PALMIF bylo důsledné monitorování průběhu implementace projektů v průběhu celého projektového cyklu. Toto monitorování umožnilo průběžné sledování dosahovaných výsledků projektu, provázání poskytovaných plateb na dosahované výsledky a včasné a pružné korigující zásahy do implementace a řízení projektů v těch případech, kdy se v realizaci projektu projevily problémy nebo závady.

Soustavný monitoring rovněž umožnil v podstatě průběžnou kontrolu dodržování podmínek, za nichž byla dotace poskytnuta. Je možno konstatovat, že použitá metodika, založená na důsledném zpětném proplácení finanční podpory po kontrole předložených dokladů se plně osvědčila a přispěla k efektivnosti využití poskytnutých finančních prostředků.

Není možno nepřipomenout podíl jednotlivých úřadů práce na soustavném monitorování implementace projektů PALMIF. Dlouhodobá soustavná práce s širokým aktivem projektových manažerů PALMIF na úřadech práce, jejich výcvik a proškolování spolu s využitím zkušeností z předchozích programů PALMIF byly základními pilíři, na nichž úspěšná implementace spočívala.

Pokud jde o konkretní výstupy jednotlivých projektů lze konstatovat, že všechna očekávání a závazky, vyjádřené v jednotlivých smlouvách, byly splněny a v řadě případů překročeny. Celkem bylo v rámci realizovaných 26 projektů vytvořeno a obsazeno 636 nových pracovních míst, bylo rekvalifikováno či proškoleno 1 256 pracovníků a 486 pracovníků bylo testováno v rámci zaváděných diagnostických metod. Více než 80% pracovníků, přijatých na nově vytvořená pracovní místa jsou registrovaní uchazeči z evidence úřadů práce. Vysoká je rovněž účinnost rekvalifikačních a školicích projektů a to zejména u kursů orientovaných na absolventy škol, kde u některých kurzů nalezlo pracovní uplatnění bezprostředně po ukončení kurzu až 70%.

Celostátní bilanční konference

Celostátní bilanční konference PALMIF

Při příležitosti 10 let existence projektů PALMIF se v prosinci 2002 v Brně konala závěrečná konference, na které někteří realizátoři projektů a další účastníci tohoto programu vystoupili se svým hodnocením programu. Lze s uspokojením konstatovat, že veškerá hodnocení, jak se strany realizátorů projektů - podnikatelů i občanských sdružení a neziskových organizací- tak úřadů práce, Ministerstva práce a sociálních věcí a Delegace Evropské komise v Praze, byla vysoce pozitivní. Ve všech vystoupeních byl zdůrazňován přínos projektů PALMIF ke státní politice zaměstnanosti, k řešení disparit na trzích práce všech úrovní a zejména jeho význam jako modelu pro tvorbu dalších projektů v této oblasti, zejména projektů rozvoje lidských zdrojů v rámci využívání ESF. Z tohoto hlediska je možno připomenout některé základní principy ESF, které program PALMIF uplatňoval. Jde zejména o:

  • decentralizaci využití finančních prostředků na lokální a regionální úroveň včetně přenesení odpovídajících rozhodovacích pravomocí
  • partnerství dalších státních i nestátních orgánů a institucí
  • spolufinancování projektů ze státních i nestátních zdrojů
  • princip doplňkovosti - doplnění a podpora státní politiky zaměstnanosti

Přes značné administrativní nároky, které program CZ 9902-02 kladl na realizátory projektů, úřady práce i implementační agenturu, všichni účastníci hodnotili způsob implementace pozitivně a z jejich vystoupení byla zřetelná odborná autorita ale i značná míra vzájemné důvěry k ostatním partnerům, podílejícím se na implementaci programu. Jak realizátoři projektů, tak manažeři úřadů práce ocenili úlohu Podpůrné jednotky PALMIF při implementaci projektů a zdůraznili nezbytnost kvalitní technické podpory i při implementaci dalších programů a projektů.

 

Přehled projektů PALMIF implementovaných v rámci programu CZ 9902-02

Číslo projektu Úřad práce Realizátor projektu Název projektu Typ projektu
B-01 Karviná Ankra Boltex Řešení profesního uplatněníobtížně umístitelných osob PM
B-02 Karviná Dům seniorů Pohoda Tvorba pracovních míst v sociální sféře PM
SOC
B-03 Hodonín Tes Mark. Bzenec Obnova zaměstnanosti v zemědělské druhovýrobě PM
B-04 Pardubice MPH MedicalPlastik Efekt-zaměstnání osob s nízkou kvalifikací PM
B-05 Kroměříž Mopas Holešov Podpora zaměstnatelnosti absolventů PM
B-06 Kroměříž Elko EP Roštění Expanze zaměstnanosti PM
B-07 Jeseník IBT Chemical syst. Zavedení výroby similizace PM
B-08 Havlíčkův Brod KD Junior Chotěboř Počítačový program pro profesní diagnostku DIAG
B-10 Žďár nad Sázavou SOU stroj.a U Žďár Spektrum REKV
B-11 Žďár nad Sázavou Fakta v.o.s. Žďár Rekvalifikací k zaměstnání v sociální sféře REKV
B-12 Frýdek-Místek TŽ Třinec Zvýšení zaměstnatelnosti absolventů škol REKV
B-13 Frýdek-Místek KES Vratimov Rozšíření výroby kabelových svazků PM
B-14 Opava Charita Hlučín Nové pracovní příležitosti PM
B-15 Opava FORM, s.r.o. Hlučín Zaměstnání pro občany s nízkou kvalifikací PM
B-17 Chomutov Město Chomutov Integrace mladistvých a občanů vyloučených z trhu práce PM
B-18 Olomouc Odb. léč. úst. Paseka Rekvalifikace nezaměstnaných na zdravotnický personál PM
SOC
B-19 Třebíč S.O.K. mont, s.r.o. Rozšíření stávajícího provozu a přístavba PM
B-20 Náchod Farmet, a.s. Pracovní příležitosti pro absolventy a nekvalifikované PM
B-21 Most Informcentrum Ch. Perspektiva pro absolventy REKV
B-22 Žďár nad Sázavou Proagro, Radeš.Svr. Rozšíření výroby lisovny plastů PM
B-23 Olomouc Charita Olomouc Dovednosti zdravotně postižených pro trh práce PM
B-24 Náchod Sněžka, výr.družstvo Rozšíření výroby pro automobilový průmysl PM
B-25 Hodonín Gentec, s.r.o., Brno Vytvoření pracovních příležitostí pro nekvalifikované dělníky PM
B-26 Prachatice VernerEcoStar, s.r.o. Výroba ekologického paliva PM
A-1 Písek Rytmus, o.p.s. Praha Ověření komplexu služeb podporovaného zaměstnání PM
SOC
A-2 Zlín HP Tronic prodejny elektro as PROTON - rozvoj zaměstnanosti PM
REKV

PM projekty zaměřené na vytvoření nových pracovních míst
REKV projekty zaměřené na rekvalifikaci, výcvik a školení
SOC projekty podporující rozvoj sociálních služeb
DIAG projekty

 

Václav Brož, Vladimír Kobr