EuroKompas
Vydává NVF-NISP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV

č. 4/ říjen 2005

OBSAH

PDF verze PDF verze

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL

Evropský týden mládeže 2005

Josef Boček

 

S dvouletým odstupem od prvního Evropského týdne mládeže (Youth Week, ETM), který proběhl v srpnu 2003, se Evropská komise a členské státy Evropské unie rozhodly znovu sáhnout po tomto účinném nástroji pro zviditelnění a pro další rozvoj programu MLÁDEŽ a aktivit mladých Evropanů. Letošní ETM se uskuteční v týdnu od 5. do 11. prosince a nabídne dlouhou řadu akcí organizovaných jak na celoevropské, tak na národní úrovni.

Evropského týden mládeže, Youth week

Celoevropskou část programu bude hostit evropská metropole Brusel. Organizátoři bruselského programu připravili dvě rozsáhlé akce: mládežnickou konferenci "Mládež si bere slovo" (Youth takes the floor) a slavnostní udělení "Evropské ceny mládeže" (European Youth Award).

Na konferenci "Mládež si bere slovo" (známou také pod francouzským názvem Etats Généraux de la Jeneusse), která se bude konat od 3. do 7. prosince v prostorách Evropského parlamentu, se sjede 200 až 250 mladých lidí ze všech členských zemí EU. Mladí Evropané zde budou diskutovat o tom, kam by se měl v budoucnu ubírat politický vývoj v otázkách dotýkajících se základních oblastí jejich života, jak je shrnuje Bílá kniha o mládeži a Evropský pakt o mládeži (European Youth Pact). Diskutovat se tedy bude zejména o vzdělávání, zaměstnání, mezinárodní mobilitě, účasti mladých lidí na veřejných záležitostech, jejich integraci do společnosti a také o rovnováze mezi pracovním a rodinným životem. Na programu budou i další aktuální témata jako jsou cíle evropské integrace, hodnoty Evropské unie a role jejích institucí.

Evropskou cenou mládeže budou odměněny projekty realizované s podporou z programu MLÁDEŽ v období od 1. ledna 2003 až do 30. června 2005. Národní agentury programu nominují nejlepší projekty v celkem pěti kategoriích: 1. Aktivní občanství mladých lidí na místní, regionální či národní úrovni; 2. Nejvýznamnější zapojení mládeže do společnosti prostřednictvím Evropské dobrovolné služby; 3. Informace pro mládež a o mládeži; 4. Podnikavý duch mladých lidí; 5. Boj proti rasismu a xenofobii se zřetelem k sociální integraci mladých lidí vylučovaných na okraj společnosti.

Evropského týden mládeže, Youth week

V souvislosti s ETM a konferencí "Mládež si bere slovo" připravila Evropská komise dotazníkový výzkum názorů mladých Evropanů na evropskou politiku v oblastech, které se jich zvláště dotýkají. Dotazník lze vyplnit v češtině on-line na serveru Evropského fóra mládeže http://europa.eu.int/youth, kde bude k dispozici do 15. října 2005.

V České republice připravuje Česká národní agentura mládež (ČNA) spolu s dalšími partnery na celostátní i regionální úrovni pestrý program, který začne už v průběhu podzimu a vyvrcholí ve druhém prosincovém týdnu. Jeho součástí bude také SMS soutěž o atraktivní ceny zaměřená na zviditelnění programu MLÁDEŽ a jeho přínosu mladým lidem, vyhlášení a odměnění nejlepších projektů nebo akce "Dobrovolně do Evropy", jejímž cílem je představit činnost mladých lidí vykonávajících Evropskou dobrovolnou službu. Vrcholem mládežnického týdne bude akce nazvaná YOUWENT (YOUth Week EvENT), která se bude konat 10. prosince 2005 v Praze. Do ETM se zapojí také Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Česká rada dětí a mládeže, Eurodesk, Národní parlament dětí a mládeže a další partneři na celostátní i regionální úrovni. Program ETM v ČR bude provázán s akcemi na centrální úrovni. ČNA nominuje nejlepší české projekty do soutěže o Evropskou cenu mládeže, které se – spolu s několika dalšími zástupci mladých lidí z České republiky – zúčastní také konference "Mládež si bere slovo".

Základním informačním zdrojem o programu ETM na evropské i na národní úrovni budou webové stránky Evropského portálu pro mládež www.infopromladez.cz a ČNA www.youth.cz/youthweek. Tato stránka začne fungovat ve druhé polovině října a bude shromažďovat informace o probíhajících akcích v ČR, Bruselu i ostatních členských státech EU. ČNA plánuje ve spolupráci s partnery propagovat ETM také v celostátních a regionálních médiích, aby se informace o něm dostaly k co největšímu počtu mladých lidí v ČR.