EuroKompas
Vydává NVF-NžSP a ČNA Mládež/EURODESK s podporou MŠMT a MPSV

č. 1 / leden 2004

OBSAH

PDF verze PDF verze

ARCHÍV STARŠÍCH ČÍSEL

Nové perspektivy pro kariérové poradenství

Za podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva práce a sociálních věcí uspořádal Národní ústav odborného vzdělávání 19. listopadu 2003 národní konferenci Kariérové poradenství v České republice. Na konferenci byly prezentovány výsledky projektu OECD Career Guidance Policy Review, jehož cílem byla analýza soudobého systému Českého studijního, profesního a kariérového poradenství. Dále byl představen návrh Národní politiky kariérového poradenství v ČR, který vznikl ve spolupráci Národního ústavu odborného vzdělávání a Institutu pedagogicko-psychologického poradenství. Navržená koncepce kariérového poradenství je založena na čtyřech pilířích, které ve zkratce představujeme:

Vytvoření integrovaného systému kariérového poradenství

Záměrem navrhovatelů Národní politiky je vytvořit takový systém, který by zajistil návaznost kariérového poradenství na stávající poradenství pro volbu povolání na úřadech práce a zároveň propojil služby poskytované v resortu školství, tj. kariérové poradenství na úrovni škol a kariérové poradenství poskytované specializovanými poradenskými agenturami (např. pedagogicko-psychologickými poradnami, Centrum kariérového poradenství při NÚOV).

Rozvíjení služeb kariérového poradenství na úrovni školy

Koncepce NÚOV a IPPP navrhuje zřídit na školách pozici kariérového poradce, kterou by vykonával poradenský nebo pedagogický pracovník působící na škole (např. výchovný poradce, speciální pedagog). Propojení poradenské a vzdělávací činnosti ve školách K naplnění tohoto cíle je třeba zajistit, aby byl důslednu realizován pokyn MŠMT k zařazení vzdělávacích oblastí Výchova k volbě povolání a Úvod do světa práce do vzdělávacích programů základních, respektive středních škol. Dále by mul být na školách vytvořen tým pedagogických pracovníků pro realizaci služeb kariérového poradenství (včetně vyučujících vzdělávacích oblastí), jehož ustanovení je v kompetenci ředitelů škol.

Vytvoření systému informační a vzdělávací podpory

V rámci čtvrtého pilíře by mělo být podporováno rozvíjení Informačního Systému o uplatnění Absolventů (ISA) a tvorba Regionálních Informačních Systémů o uplatnění Absolventů (RISA). Řešeno by mělo být i vzdělávání výchovných a kariérových poradců. Mezi konkrétní návrhy patří: začlenění vzdělávání učitelů Výchovy k volbě povolání a Úvodu do sěuta práce do rozvojového programu Další vzdělávání pedagogických pracovníků, vytvoření center distančního vzdělávání pro pracovníky z oblasti kariérového poradenství a prozkoumání možností vzdělávání kariérových poradců na pregraduální úrovni a s tím spojená profesionalizace kariérových poradců. Více informací o návrhu Národní politiky kariérového poradenství v ČR a projektu Kariérové poradenství v ČR naleznete na internetové stránce www.nuov.cz, sekce "kariérové poradenství".


-mv-