Jsme v Evropě zaměstnatelní?Pod tímto názvem byla vydána nová publikace, která je výstupem projektu Zvyšování povědomí o evropské strategii zaměstnanosti (Awareness Raising for the European Employment Strategy), na němž v roce 2005 pracoval tým rozvoje lidských zdrojů Národního vzdělávacího fondu, o. p. s., spolu s dalšími partnery. První část publikace obsahuje přehled údajů, které lze považovat za klíčové pro sledování stavu v oblasti rozvoje lidských zdrojů v krajích ČR. Každý kraj je charakterizován jak hodnotovými ukazateli, tak i textem shrnujícím obsah strategie rozvoje lidských zdrojů kraje nebo komentáře k tomuto tématu. Textové a datové podklady připravili zástupci krajských rad pro rozvoj lidských zdrojů. Základním zdrojem statistických údajů, které jsou uváděny v publikaci, jsou krajské statistické ročenky 2005 a statistiky úřadů práce. Hlavním smyslem shromáždění těchto informací nebylo předložit vyčerpávající komparativní krajské statistiky, ale poskytnout rámcový přehled parametrů, které mohou sloužit jako podklad pro prvotní srovnání stavu lidských zdrojů a jejich rozvoje v jednotlivých krajích. Druhou část publikace tvoří zpráva "Evropská strategie zaměstnanosti v České republice a víceúrovňové vládnutí: sen nebo skutečnost?". Zpráva identifikovala hlavní překážky, které je nutno řešit, aby se situace na trhu práce v České republice zlepšila. Ty zahrnují především nízkou kvalifikaci, nedostatek moderních pracovních dovedností a nízkou účast na rekvalifikačních programech. Kromě toho sem též patří nerozvinuté veřejné služby, jako např. sociální služby pro závislé osoby (děti a starší osoby). Tyto problémy nedovolují sladit práci a rodinný život a spolu s nedostačující dopravní obslužností vedou k omezené zeměpisné mobilitě pracovní síly. Systémové překážky zahrnují nedostatečnou podporu rozvoje podnikání se zatěžujícími daňovými systémy, včetně nákladů na práci, které jdou nad rámec odměňování pracovníků, a nedostatečnou harmonizaci sociálních dávek, které příliš nemotivují občany k tomu, aby dávali přednost výdělku z pracovní činnosti před pobíráním sociálních dávek. Zpráva dále došla k závěru, že rámec pro společné řízení aktivit vlády, krajů, měst a obcí nebo jejich asociací neexistuje. Její doporučení je: "Místní a krajské samosprávy by měly být součástí řetězce tvořícího strategie; proces by měl být otevřenější, strukturovaný a formalizovaný a založený na spoluúčasti. Na celý proces by měl aktivně dohlížet Úřad vlády. Hlavním předpokladem je modernizace fungování vlády. Vertikální koordinace musí mít v rámci ESZ jednoduše větší prioritu. Zvláště role místních a krajských orgánů jako důležitých poskytovatelů sociálních a veřejných služeb by neměla být přehlížena." Většina textů z publikace Jsme v Evropě zaměstnatelní? bude v příslušných tematických sekcích zveřejněna na portálu http://www.topregion.cz/. |
|